Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Mave problemer efter rygestop

Redigeret 15 januar, 2017, 10:04 i Åben debat om rygestop
Jeg er en mand på 46, vejer ca. 76 kg og er 182 cm. Jeg har prøvet to gange med års mellemrum at stoppe med at ryge, og sidste gang er nu ca. 3 måneder siden. Begge gange har jeg fået svære maveproblemer efter den føste måned.

Symtomerne er: efter indtagelse af føde eller væske puster min mave sig så meget op og bliver meget spændt, at den trykker på alt, jeg får meget svært ved at trække vejret, og der opstår smærter i solarplexus og i den venstre side af mave. Der er også en meget stor trykken på mine riben.
Jeg mener ikke at det er en forstoppelse, da jeg kommer af med min afføring, men det sker kun en gang om dagen, nemlig om morgenen, men alligevel har jeg svært ved det.

Håber du kan hjælpe mig, for nu har det stået på i ca. 2 månder og jeg har været til læge, men fik et klyx på 240 ml og det har ikke gjort nogen forskel. Jeg har også fået nogle dråber, som hedder actilax, og de virker heller ikke.
«1

Kommentarer

  • Hej
    Jeg har desværre ikke en løsning på dit problem. Men jeg er i gang med at undersøge hvad jeg evt. kan gøre for at løse mit eget maveproblem efter rygestop for snart 3 måneder siden. Det er et velkendt problem, og jeg synes, at det er meget uheldigt, at der slet ikke er fokus på det her problem, som en del eksrygere slås med. Jeg er stødt på adskillige fortvivlede og desperate på nettet, som stopper med at ryge, men begynder igen og igen, fordi de simpelthen ikke kan holde den forstoppelse eller det maveubehag ud. Og jeg forstår dem til fulde. Min livskvalitet er stærkt forringet siden jeg holdt op med at ryge, ikke på grund af det der er tilbage af rygetrangen, men på grund af en terroriserende forstoppelse. Jeg lever super fiberrigt, sundt, groft og grønt, drikker masser af vand og dyrker rigeligt med motion. Jeg har søgt hjælp og råd hos alle dem som jeg kunne forestille mig måske havde noget viden på området og et par bud på hvad jeg kan gøre for at få min mave til at fungere igen. Men der er mildt sagt ikke meget at hente. Netdoktor har ikke svaret (endnu). Der var dog en på Stoplinjen, som tog det alvorligt og bl.a. anbefalede mig en akupunktør. Desværre kunne jeg først få en tid i juli.
    Efter mange, mange timers søgning på nettet er jeg foreløbigt kommet frem til, at den del af det autonome nervesystem (det parasympatiske), der sætter tarmene i bevægelse, så maven kan fungere sundt og normalt, i mange tilfælde ophører med at blive stimuleret, når man dropper smøgerne. Derfor nytter det nok ikke så meget at fylde maven med afføringsmidler og lignende. Det er desuden rigtigt skidt for helbredet at vænne maven til den slags midler.
    Jeg afprøver forskellige komplet harmløse midler i håb om at noget vil virke. Det er midler, der skulle øge produktionen af signalstoffet Acetylkolin, som stimulerer det parasympatiske nervesystem. Det stof producerer vi i hjernen, og det er måske blevet sløvt eller reduceret hos mange af os, som stopper med rygning, fordi et lignende stof i nikotinen har overtaget, eller delvist overtaget, dens funktion i mange år.
    Men jeg ved ikke. Jeg er bange for, at selvom jeg prøver at hjælpe systemet i gang, så kan det måske tage lang tid for systemet at regenerere og stabilisere sig. Jeg vil fortsætte med forsøgene, og hvis der sker noget revolutionerende, vil jeg vende tilbage med jubelsang.
  • Hejsa,
    jeg kan ikke løse problemet, kun fortælle at jeg har prøvet nøjagtig det samme! Andre symptomer: Tørhed i munden, tandkød som bløder, snurren i benene, luft (stinke stinke) i maven, en fornemmelse af ikke at blive mæt uanset indtaget mængde mad, sår i næsen. kløe hér og dér og så lige 8 kilo på maven !
    Men stanken er borte fra tøj og hud - og dét er dét værd !
  • Hej
    Jeg har også prøvet det for 3 år siden da jeg holdt op med at ryge. Det var symptomer der var lig med irritabel tyktarm, luft i maven og ondt. Så vidt jeg husker holdt det op efter ca 4 måneder. Det var lige før maveproblemerne oversteg ubehaget ved rygestoppet. Jeg tror det handler om at maven skal vænne sig til ikke at få den stimulans nicotin er og mens den vænner sig til det, er det selvfølgeligt vigtigt at få mange fibre, evt HUSK og masser af vand og motion.
    Prik
  • Hej.
    Er der nogen der er kommet videre i sagen?

    Jeg er en fyr på 27 som har røget i 12 år.
    Jeg stoppede for 1,5 år siden og begyndte at overspise for at få trangen væk!
    Nu ca. 11 kilo senere, er jeg så småt begyndt at kunne styre mit mad indtag men ligesom andre, vokser min mave så snart der kommer væske eller føde derned.
    Selvom at det er meget lidt..

    For mig er det som om, det er det nederste af maven der altid bliver oppustet...

    Håber der er nogen der ved noget...
    Vil nødig vende tilbage til de skide smøger.

    Mvh. Jimmy
  • Noget nyt i denne sag? hvad er folk kommet frem til? har brug for gode råd, er i præcis samme situation
  • Hej.
    Jeg vil lige bidrage til dette opslag.
    Har nu være røgfri i snart 9 uger, dvs næsten 2 1/2 måned. Synes egentlig det er gået forbløffende godt, men den sidste måneds tid har jeg lidt af mange smerter i ryggen, maven og ribbenene. Har konstant luft i maven, og veksler med forstoppelse og dårlig mave.. Får lidt hedeture en gang imellem.. Og jeg er godt nok ved at være temmelig træt af det..
    Det beroliger mig lidt at andre også har haft det problem, men er der nogle der fandt ud af en løsning på problemet? Og hvor længe skal jeg dog leve med det?

    Heldigvis har det ikke givet mig lyst til at ryge igen, men jeg er godt nok træt af disse symptomer...
  • Jeg har været røgfri siden januar 2014, og har stadig problemer. Prøver mig frem med HUSK piller og symbioflor - men det hjælper kun lidt
  • Hej Hej
    Jeg stoppede med at ryge for snart 2 år siden. Tog en kold tyrker og det er egentlig gået over al forventning. Har røget i 25 år og aldrig forsøgt at holde op før og har bestemt heller ikke tænkt mig at start igen. Men..... Hold da helt op...... Hvad sker der lige med den mave ???
    Er nu mere eller mindre socialt handicappet med den luft i maven og den fæle lugt.... Det er godt nok ikke sjovt, hverken at være mig eller være i nærheden af mig....:-(
    Savner ro i mit system som i de gode gamle "nikotin-dage". Spiser sundt og gør alt det man skal, men kan åbenbart ikke tåle sund mad længere. Men jeg kan jo heller ikke leve af hvidt brød og pasta med den vægtøgning, der åbenbart også er en tro følgesvend. Har været tålmodig, da alle siger det går over, men 2 år ???
    Har tjekket gluten allergi etc. Nervøs tyktarm og jeg har sikkert en snert af alle symptomer og der er også mange symptomer jeg ikke har... Alle der skriver på denne tråd har relativ kortvarige maveproblemer... er der andre som mig der har et sådant stædig tarmsystemet, der er sur over ikke at få sin nikotin ?
  • Ja, jeg har stadig i perioder. Og der er nu gået 1 år og 1 md. Husk piller, motion, symbioflor og begrænsede mængder af gluten hjælper mig lidt på vej. Men maven er bestemt ikke som dengang jeg var ryger... meget har ændret sig.
  • piller virker ikke, medmindre du har viljen til at gøre det arbejde
Log in eller Registrér for at kommentere.