TSH - T3 - T4
Hej
Jeg er i mange år blevet behandlet for forhøjet stofskifte med Thycapzol og Eltroxin. For 14 dage siden er jeg sammen med min læge begyndt
"udtrapning" af medicinen for at se om jeg evt kan undvære den helt. Jeg fik 10mg Thycapzol og 100microgram Eltroxin. Det blev ændret til 5 mg Thycapzol og stadig 100microgram Eltroxin. Min reaktion har været at mit stofskifte er faldet en smule - noget underligt syns jeg - Thycapcol har jo effekten at den nedsætter stofskiftet og når dosis er sat ned burde den jo egenlig være steget hvis der skal være forandring ??
Mine tal er :TSH 1,53
T3 1,2
T4 98
Jeg kan forstå på min læge at T3 ikke tilsættes via medicin men at min skjoldbruskkirtel selv pruducerer. Har søgt her på siden efter normal værdierne af stofskiftet men kan ikke finde dem : (
Mærkeligt er det også at samtidig med ændring af dosis forsvandt mine svedture som jeg har DØJET med i ret lang tid : ) desværre syns jeg der er kommet hovedpine som jeg ellers aldrig lider af og mine øjne ( værst i det ene øje ) er røde og svider : ( nu er jeg jo ikke vandt til at ha et lavt stofskifte og kender slet ikke symptomerne.
Kan nogen hjælpe mig med en forklaring ?
Kh Lis
Jeg skal først ha taget blodprøver om en mdr for at se om mere medicin kan undværes.
Jeg er i mange år blevet behandlet for forhøjet stofskifte med Thycapzol og Eltroxin. For 14 dage siden er jeg sammen med min læge begyndt
"udtrapning" af medicinen for at se om jeg evt kan undvære den helt. Jeg fik 10mg Thycapzol og 100microgram Eltroxin. Det blev ændret til 5 mg Thycapzol og stadig 100microgram Eltroxin. Min reaktion har været at mit stofskifte er faldet en smule - noget underligt syns jeg - Thycapcol har jo effekten at den nedsætter stofskiftet og når dosis er sat ned burde den jo egenlig være steget hvis der skal være forandring ??
Mine tal er :TSH 1,53
T3 1,2
T4 98
Jeg kan forstå på min læge at T3 ikke tilsættes via medicin men at min skjoldbruskkirtel selv pruducerer. Har søgt her på siden efter normal værdierne af stofskiftet men kan ikke finde dem : (
Mærkeligt er det også at samtidig med ændring af dosis forsvandt mine svedture som jeg har DØJET med i ret lang tid : ) desværre syns jeg der er kommet hovedpine som jeg ellers aldrig lider af og mine øjne ( værst i det ene øje ) er røde og svider : ( nu er jeg jo ikke vandt til at ha et lavt stofskifte og kender slet ikke symptomerne.
Kan nogen hjælpe mig med en forklaring ?
Kh Lis
Jeg skal først ha taget blodprøver om en mdr for at se om mere medicin kan undværes.
Kommentarer
normalværdier for TSH er 0,3 til 4,5
og for T4 er det 60 til 140
Dine værdier ligger derfor rigtigt fint nu, og derfor skal du jo nok også ud af medicinen.
Jeg har også været i behandling med Thycapsol (ikke Eltroxin) for mit forhøjede stofskifte siden efteråret, og efter at mit TSH har ligget helt umåleligt (0,009) længe, blev det endelig mere normalt og har nu de sidste par måneder svinget mellem 3,4 og 4,7 mens mit T4 er omkring 80. Så nu er mit stofskifte altså også i den lave ende og lavere end dit, Jeg er derfor også blevet sat ned i Thycapsol fra 5 mg (den sidste måned) og nu, fra igår, til 2½ mg om dagen, idet mit stofskifte heller ikke var steget som følge af nedsættelse af Thycapsol dosis fra 7½ til 5 mg om dagen, men faldet lidt ligesom du oplever. Jeg tror det tager lidt tid for kroppen at vende sig til dosis ændring og at du derfor skal give det lidt tid. Jeg synes dog det er mærkeligt at du skal blive ved med at tage Eltroxin, når du er på vej ud af medicinering og dine værdier ligger så fint.
Dine øjensymptomer kan jeg ikke svare på, idet jeg ikke har øjensymptomer men synes det plejer at være nævnt som et sypmtom ved forhøjet stofskifte og ikke for lavt. Kan det tænkes at det er fordi din krop midlertidigt har reageret på nedsættelse af Thycapsol?
Er spændte på hvordan det går med dine tal om 1 måned, jeg skriver også hvordan det går med mine om 6 uger når jeg har fået det målt igen.
Held og lykke med udtrapningen
mvh Birgitte
Tak for dit svar : ) Dejligt vi stofskifte patienter har mulighed for at udveksle erfarringer - det hjælper !!
Når du også har fået lidt lavere stofskifte efter lavere dosis af Thycapzol er det jo nok ikke så mystisk. Fornuften siger bare det skal være modsat.
Efter min viden er T3 hos mig lidt lavt (1,2). Jeg har forstået det sådan at T3 ikke tilsættes medicinen men produceres af skjoldbruskkirtlen, derfor har jeg fået noget zoneterapi for at sætte lidt mere "gang i kirtlen" .
Mine tal har ellers i mange år været stabile og jeg har haft det rimeligt men med øjensymptomer der aldrig helt er aftaget.
Sidste år fik min mand forhøjet stofskifte med svære øjensymptomer ( startede først efter han kom i medicinsk behandlig ) han fik store doser Prednesolon i 8 mdr og da det ikke rigtig hjalp fik han 10 strålebehandlinger oveni. Det hjalp i et par uger men så var det tilbage igen - efterhånden begyndte det at true synet - lægerne havde ikke mere at tilbyde - det var meget fustrerende.
Han er tilknyttet OUH og syns han har en rigtig god læge. Han tog beslutningen om at slutte med alt medicin og så se hvad kroppen ville sige til det. Fra dag 1 begyndte det at gå bedre. det er nu 6 uger siden - hans øjne er blevet meget bedre og stofskiftet holder - heldigvis : )
Det blev da bevist at medicinen gav en uhyggelig masse bivirkninger, de er selvfølgelig forskellige fra person til person - men her var de godt nok voldsomme.
Derfor er jeg nu i samarbejde med min læge, begyndt at trappe ud af Thycapzol og Eltroxin. Jeg havde heller ikke øjensymptomer selvom mit stofskifte var meget forhøjet da jeg kom i behandlig i 1996 men efter nogen tid blev mit ene øje stort og stirrede. Det er aldrig blevet helt godt igen, men det har jeg lært at leve med selvom det er generende tiltider. Nu har jeg set hvor meget det har bedret min mand at komme af med medicinen, krydser fingre for at jeg kan undvære den og det også vil hjælpe mig : )
Har du haft problemer med muskelsmerter ?
Hvordan påvirker det dig nu hvor du har lidt livt stofskifte ?
Kh Lis
Jeg har den sidste uges tid haft det helt elendigt med svimmelhed, hjertebanken, svedeture, kvalme, uro i kroppen og har fået hududslæt.
Mine tal viste som følger TSH: 0,02 - T3: 1,3 - T4: 105
Min læge siger, at mit stofskifte er helt i orden ??? og at mine symptomer ikke stammer derfra !!!. Når han ikke kan finde løsningen, mener han at det er psykisk betinget altsammen (helt ærligt, altså......).
Hvad mener I ??? er mit TSH ikke for lavt ?
Håber I vil gi' mig et bud på ovenstående.
venlig hilsen Jytte
Jo, det er helt klart ALT ALT for lavt.
Referenceværdierne er 0,3 -0,5 til ca. 4,2 alt afhængig af hvor i landet du bor.
Dine symptomer er jo også typiske overdoseringsymptomer, se "indlægssedlen" i Eltroxin.
Det lyder helt tåbeligt, at din læge ikke reagerer.
Hvis han ikke ved noget som helst om stofskiftet, må han sende dig videre til en, der ved noget!!!
På lægens skærm, må der da også være et "rødt" tal eller en stjerne, der indikerer, at der er noget galt.
Spørgsmålet er så, hvor meget, du skal sættes ned, så du må op til ham igen.
Held og lykke!
Hilsen Inge
Ja, min prakt. læge er meget uvidende om stofskifteniveau og tilknyttede gener. Omvendt mener han, at jeg er påståelig, når jeg fortæller, at det kun kan være pga stop med lykkepiller, at mit stofskifte nu pludselig giver disse symptomer. Jeg har fået Eltroxin for for lavt stofskifte uden problemer i ca. 10 år, og nu ønskede at stoppe med "normalitetspillerne" (som jeg kalder dem).
Det ville jeg aldrig ha' gjort, hvis jeg havde vidst, at jeg kunne blive så elendig tilpas.
Heldigvis indvilligede han i at henvise mig til Endokrin. afd., men der er jo måneders ventetid (ca. 17 uger).
Hududslættet mener han kommer fra leverproblemer, så nu skal den skannes !!!! (har siden 1. fødsel i 1971 haft nedsat leverfunktion - altså ikke pga druk el. lign.)
Så vidt jeg kan læse her på netdoktor, hører hududslæt med til bivirkninger ved for høj dosis Eltroxin ????
Ja, nu kan jeg kun vente til Endokrin. indkalder mig. Jeg har selv nedsat dosis Eltroxin til 75 mkg dgl. (tidl. 100).
Venlige hilsner
Jytte
Ja, ligesom Inge mener jeg også, at det absolut er helt tåbeligt, at din læge ikke reagerer.
Jeg ved, at vi alle er forskellige. Men mange har det godt med et TSH tal på omkring 1. Dit T4 og T3 tal er absolut også i den lave ende. T4 må gerne ligge højt og T3 ligger jo helt i bundgrænsen.
Dette er simpelthen ikke psykisk betinget, men kommer af, at dit stofskifte er alt for højt.
Ja, det er jo helt forfærdentligt, at du skal vente i 17 uger på at komme på endokrinologisk afd., når din læge ikke reagerer.
Han bliver nød til, at lave det til en hastesag, da han simpelthen ikke har en dyt forstand på, hvad det vil sige, at være stofskiftesyg.
Jeg håber, at du snart vil komme til en bedre behandler.
Kærlig hilsen Anemonen
Ja vi er jo ikke eksperter herinde (gid lægerne var det!) men jeg mener at have læst at mange har det fint med et næsten umåleligt TSH og T3 og T4 i den høje ende af skalaen.
Dvs. at det ikke nødvendigvis betyder at du er overdoseret. Men det er jo individuelt hvordan ens tal skal ligge førend man har det godt. Du har ikke tilfældigvis nogle blodprøvesvar fra et tidspunkt hvor du var velfungerende til at sammenligne med?
Iøvrigt kan det godt give stærke symptomer når man stopper med antidepressivt medicin, hvis man ikke trapper ud ganske forsigtigt. Prøv evt. at søge på google under antidepressivt medicin og ophørssymptomer, så kan du jo se om du vil kunne genkende nogle nogle af dine symptomer her?
Men det er det helt rigtige at du skal have en tid hos en endokrionolog, rigtigt beklageligt at du skal vente så længe.
Men altså som sagt så er vi ikke eksperter herinde, men for mig at se behøver du altså ikke at være overdoseret. Jeg får det rigtigt skidt med et lavt T3, hvilket du jo også har, så ja det er ikke helt så enkelt.
Jeg tror du skal passe på med at sætte medicinen så meget ned. 25 mikrogram dagligt bliver til meget på en uge. Jeg ville justere mere forsigt - måske med 25-50 mikrogram pr. UGE..
Stofskiftesygdom er svær at håndtere og det hjælper jo heller ikke at vi undervejs er nødt til at være vores egne læger... /
Mange hilsner
Gitte
Jeg er ked af, at høre, at du ikke har det godt. Jeg syntes overhovedet ikke, at dine værdier ligger fint. Men det er trods alt kun 14 dage siden, at du er nedsat i Thycapzol.
Som jeg tidligere har skrevet til dig er ref. værdierne hos mig:
TSH: 0,30 - 4,00
T4: 70 - 140
T3: 1,45 - 2,50
Så TSH ligger egentligt fint. Men T4 og T3 er alt for lavt.
Men som Birgitte skriver, kan det godt være, at din krop midlertidigt har reageret på nedsættelse af Thycapzol.
Jeg har selv oplevet noget "underligt". Mine T4 og T3 tal har ligget flot hele året. T4: ca. ml. 132 - 138, T3: ca. ml.. 1,99 - 2,20.
Jeg fik taget blodprøve den 29.04., som viste:
TSH: 3,13
T4: 117
T3: 1,90
Jeg ved ikke om det har noget med min afgiftning af tungmetaller at gøre. Der sker jo en kæmpe reaktion i kroppen??
God bedring.
Kærlig hilsen Anemonen
Jeg har vist blandet dig sammen med en anden. Du er ikke også på samtidig nedtrapning af antidepressivt medicin?
Undskyld forvekslingen... )
Mange hilsner
Gitte