Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stivgørende rygoperation L4 og L5 kan også gå godt!

Redigeret 6 december, 2013, 10:33 i Rygsmerter
Hej med jer derude,

Synes jeg havde lyst til at dele ud af min succes historie med en stivgørende ryg operation. Jeg blev opereret 23.03.09 og inden jeg skulle afsted forsøgte jeg at læse en masse om det, hvilket gjorde mig endnu mere nervøs og bange ved tanken om at skulle gå operationen igennem. Jeg er simpelthen så glad for resultatet allerede nu og mærker der virkelig er gjort noget godt for mig og det rent faktisk kan lykkedes positivt. Jeg venter på genopt. på montebello d. 27 juni og ser meget frem til det, da jeg tror det er den bedste genopt. jeg kan ønske.
Jeg er kun 34 år og har lidt de sidste 5 år med meget store smerter i ben og ryg, følt mig som en på 80 på de dårlige dage og nu tror jeg faktisk jeg får det rigtig godt igen og mit humør kommer helt tilbage. Kan så MEGET og varmt anbefalde Køge sygehus med Ralf Normann Svendsen og Per Pallesen i spidsen, de er virkelige FANTASTISKE og tager sig god tid til at fortælle og forklare hvad man skal igennem.

Bedste hilsener fra Stina
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ej hvor er det dejligt at læse dit indlæg. Tak for det - og også tak for "påmindelsen" om, at man faktisk godt kan gå hen og blive ekstra nervøs over at læse rundt omkring om denne operation. Det går jo også (heldigvis )ofte rigtig godt. Håber du så også i årene fremover vil passe rigtig godt på dig selv, selv om du ikke har ondt.. Det har jeg desværre ikke selv været for god til, hvilket måske gør, at jeg skal opereres igen nu.

    Mvh. dali
  • Indstillinger
    hej Stina, dejligt at høre du har fået det godt, jeg skal langs i uge 20
    så jeg håber det lykkes denne gang, 2 stivgørende inden for 4 måneder
    er vist også lige barsk nok,
    hilsen mogens
  • Indstillinger
    Hej Mogens,

    Ønsker alt det bedste til dig. Håber det må blive godt denne gang... Ja, det er da en barsk omgang og puhaa indenfor 4 mdr. Det er virkelig gået godt her, så du må ikke helt opgive modet på at det også kan blive rigtig godt... Held & lykke til dig.

    Bedste hilsener fra
    Stina
  • Indstillinger
    Hejsa, ville også bare lige fortælle , at det kan gå godt efter sådan en opration.
    Blev opereret 24/2-09 , løber i skoven , cykler samt spiller lidt fodbold igen

    mvh anders
  • Indstillinger
    Hej

    ja, det er vigtigt at høre når det går godt. jeg fik selv lavet en stivgørende operation i januar 2009 og jeg har stort set ikke smerter mere. Skulle jeg få smerter er det intet i sammenligning med hvordan det var før operationen. Jeg er også lige begyndt at løbe i skoven, og lever ellers næsten normalt. Håber at kunne passe på mig selv gennem mine daglige styrkeøvelser og ved at tænke mig lidt om, blandt andet når jeg skal løfte, eller sidde længe.

    marijanne
  • Indstillinger
    Hvor skønt. Jeg har også været gennem turen et par gange først i 92 så i95 og nogle rod pladsgivende opr. Og de gik fint . Faldt dog i 04 og brækkede ryggen 3 steder, og det gjorde mig lam igen, Men er nu igen genoptrænet, og skal nu fra pension over på flex-job. Hvad jeg glæder mig som et lille barn tilJeg har dog fået nogle følge sygdomme blærer tatm, samt jeg ikke kan gå ret langt. men hvad gør det naår jeg har et godt humør, og snart igen kan arbejde igen. Var 7 år på fuldtids stillling inden mit fald. Og tak min dejlige læge, ryglæge samt min familie, det er deres skyld jeg igen kan arbejde. Ønsker alle en dejlig dag:-)
  • Indstillinger
    Hvor er det dejligt at læse om de positive oplevelser og hvor ville jeg dog ønske at jeg var på den anden side af den operation. Jeg er sat til d. 3.12.09 til en stivgørende rygoperation i de 2 nederste led i ryggen, p.g.a. slidegigt. Har læst en del om operationen og er blevet mere og mere i tvivl om jeg tør. Har læst om alt det der kan gå galt, f.eks. blære og tarm problemer, drop fod, lammelser etc. Jeg ved det er en stor operation med lang genoptrænings program, er bange for jeg bag efter sidder og siger "bare jeg aldrig havde gjort det", på den anden side er dette smertehelvede ikke til at leve med. Jeg er 67 år, det bliver jo kun værre med tiden og jeg tror et en operation kan blive mere kompleceret med alderen. Lige nu føler jeg det er et valg mellem pest og kolera. det er jo mit valg, men hvad skal jeg gøre???
  • Indstillinger
    Jeg er rygopereret den 23-05,2003 mellem L5-S1, (kun 23 år gammel) , det hedder spondelestese ( ved ikke om det der korrekt stavet) som jeg er operetet for, forskydning mellem sidste lændehvirvel og korsbenet. Jeg har haft det fantastisk, indtil for 3 mdr siden hvor jeg har fået ondt igen. Jeg fødte sidste år i april og ved ikke om det har været for stort et pres på ryg/bækken. Jeg er i syv sind og meget depdrimeret over at genføle de smerter i ryg, lænd, ben osv. Jeg håber og ber til at jeg okke skal i gennem endnu en op... Selve op skræmmer mig ikke, det er mere tiden derefter hvor jeg følte mig TOTAL uselvstændig og MEGET afhængig af andre.

    Er der nogen der har haft erfarring med at have fået fjernet deres skruer igen, pga for meget arvæv omkring skruerne???. Har en formodning om at dette er problemet hos mig, dog skal jeg revurderes med ny mr-scanning på K.H i efteråret.
  • Indstillinger
    Hei derude

    Er glad for at se/læse at i har haft gode resultater efter operationen og at den har hjulpet jer, som jeg os håber den vil hos mig.

    Må indrømme jeg ikke har tænkt på debat rummet her på netdoktor før min operation, så jeg havde mulighed for og få svar på nogle af alle mine spørgsmål :o(

    Jeg er en pige på 23 år som den 15/09-09 har fået lavet en stivgørende operation af korsbenet, L5 og L4, en stører omgang må jeg sige, pga L5 havde forskubbet sig et par mm ind mod maven på mig, og gav mig en del rygsmerter og gener i mine ben. Som alt sammen startede med en arbejdsskade tilbage i 2005.

    Har så desværre været så uheldig at mit ar sprang op 2 timer efter stingene var blevet fjernet, så er i gang med en større helingsproces da jeg desværre gaber helt op til 1½ cm..
    nogen af jer andre der prøvede det??

    Så nu går jeg hjemme og venter på kontrol til december hvor vi først skal snakke genoptræning der..
    har det os været så'n ved jer? at genoptræningen først er begyndt 3 mdr efter operationen??

    Da jeg desværre har fået dommen at jeg ikke må vende tilbage som sosu-hjælper bla pga operationen men os pga en medfødt fejl der hedder hvirvelbuedefekt som sidder i L5..
    Ville jeg os gerne hører hvordan er jeres hverdag blevet efter operation både ang arbejde og med fritid??
  • Indstillinger
    Hej med jer alle sammen derude.

    Ja nu kan jeg jo så fortælle om min stivgørende rygoperation L4og L5 den 19/01/2009. Jeg er desværre så uheldig at det er gået rigtigt galt. Begge "CabStone" sidder løse i min ryg og jeg kan ingen ting i dag og har mange smerter, jeg har endvidere fået af vide at jeg skal reopereres og hvis jeg havde råd så tog jeg München. Jeg synes det er dejligt at se at vi er mange som er kommet galt afsted, naturligvis er det ikke dejligt, men dejligt at der er så mange som melder ud og jeg synes at vi burde samle alle skrivelser sammen og gå til medierne med det. Det kan ikke være rigtigt at så mange sidder og har ondt og skal reopereres velvidende at det kan gå rigtigt galt. Til dem som overvejer at blive opereret , se om I ikke kan tage til München i stedet for herhjemme. Jeg har anmeldt det til Patient Forsikringen og jeg synes at andre skulle tag og gøre det samme. Der er håb for at få en erstatning.

    Håber at der er flere som vil komme med et indlæg.
Log in eller Registrér for at kommentere.