Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Graviditet og p-piller?

Redigeret 18 juni, 2012, 19:14 i Prævention
Hej alle :)
Jeg har lige 3 spørgsmål som jeg håber at folk kan hjælpe mig med.

1. Hvis man tager P-piller og bliver gravid uden man ved det, og man derefter bare fortsætter med p-pillerne, så kan man godt få kunstig menustration. Hvordan kan man så vide om man er gravid??... Da man ikke kan se om man er gået over tid med sin menstration og så kan man jo heller ikke tage en graviditetstest??

2. Kan man blive gravid imens man har sin menustration? (Har en veninde der er overbevist om at det kan man godt)

3. Kan P-piller mindske ens lyst til sex?

Tak på forhånd.
Maria.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maria,

    Jeg går ud fra, at dine spørgsmål er hypotetiske? Jeg mener, man tager vel ikke p-piller, hvis man gerne vil være gravid?

    Dit spørgsmål 1: Hvis man tager p-pillerne korrekt, så bliver man ikke gravid, men hvis man sløser med dem, så kan det jo ske, og det er vel det, du mener. Jeg kan ikke svare med sikkerhed på spørgsmålet, men vil da mene, at menstruationerne alligevel stopper på et tidspunkt, men der kan jo gå nogen tid. Jeg ved ikke, om man i givet fald så er i øget risiko for spontan abort, men man kan jo risikere, at være for langt henne til at kunne få en provokeret abort. Jeg ved egentlig heller ikke, hvor sunde p-piller er for et foster, så jeg kan egentlig kun råde til, at man tager sine piller korrekt, og hvis man glemmer det, så må man bruge anden prævention.
    Men – indrømmet, jeg ved ikke nok om dette til at være sikker i mit bud til dig.

    Dit spørgsmål 2: Jeg kender en pige, der faktisk blev gravid under menstruation, så det kan åbenbart lade sig gøre, men jeg tror nu ikke, det er særlig ”nemt” - :-), man skal vist være ret så uheldig – eller heldig, alt efter, hvordan man ser på det.

    Dit spørgsmål 3: Nej, det var vel ikke meningen, men hvis man føler det sådan, bør man stoppe med pillerne og finde anden prævention.
  • Indstillinger
    Hej du.
    Håber dette hjælper lidt:

    #1: Altså, som lotte123 siger, så ved jeg ikke hvor godt p-piller er for fostret. Men.. Du kan altid tage en graviditetstest - de kan kun give falsk positiv, ikke falsk negativ. Men hvis den er negativ, så vent 1 - 2 uger og tag en til, for at være helt sikker. Hvis den er positiv, så tag en ny med det samme (rettere sagt, næste gang du skal tisse)

    #2: Jeg har aldrig hørt om nogen der blev gravide mens de havde menstruation. Man skal have ægløsning før man kan blive gravid, og det har man normalt mellem sine menstruationer - omkring 2 uger efter sin menstruation er holdt op - det er derfor det nogle gange kan gøre ondt, omkring to uger efter menstruationen.

    #3: Jeg har ofte hørt fra læger og andre kvinder på p-piller, at de mister lidt af deres sex-lyst, men ikke særlig meget. Selv har jeg mistet lidt af min og så endnu mere, fordi jeg er på depressionspiller. Men i bund og grund bør det ikke gøre den store forskel.


    Håber det hjalp lidt :)
    Mvh,
    Eva
  • Indstillinger
    Hej begge mange tak for jeres svar.
    Ville lige sige at jeg bestemt IKKE ønsker at blive gravid. Er kun 20 og arbejder med børn til dagligt, så det er nok for mig :)
    På graviditetstest står der man kan tage testen, på 1 dag af udeblivelse af ens menses. men, min udebliver jo ikke da jeg kan risikere at få kunstig menses, som skabes af p-pillerne, hvis man er gravid?? Så jeg kan faktisk gå og være gravid uden at vide det?

    Du siger du også er på depressions piller, det er jeg nemlig også?
    Jeg har næsten ingen sexlyst mere og plejer at have en del.
    Kan det være pillerne? Er på Akarin.
    Der står i indlægsedlen at de kan nedsætte sexlyst, men troede ikke de kunne nedsætte SÅ meget??
  • Indstillinger
    hej igen Bebs,

    Når du er så ung og absolut ikke ønsker at bliver gravid, vil jeg blot gentage, at hvis ikke du har passet dine p-piller korrekt, bør du bruge anden prævention.

    Mht. seksuel lyst vil jeg bestemt mene, at det er din depressionsmedicin, der er "synderen", især når det står som en bivirkning i indlægssedlen. Måske du skulle tale med din læge om et andet præparat?

    Forhåbenligt får du også anden behandling end "bare" nogle piller - du skulle jo helst også helbredes for depressionen, og ikke bare medicineres?

    Nej, det var ikke dit spørgsmål, så det var bare en tanke hos mig, som ikke vedrører sagen.
  • Indstillinger
    Hej Bebs1989:

    Selvom du stadig er igang med dine p-piller, men har lidt blod, så snak med din læge - og evt. gør det jeg foreslog med testen - nu og så igen om to uger.
    Ellers så hold pause NU - i de 7 dage evt. og se om du bløder, og hvis du ikke er begyndt at bløde som du skal - efter 2 til 3 dage efter sidste pille - så tag igen en test.

    Hvis du er gravid, får du slet ikke blod - med mindre det er abort (HVIS du har været gravid). Men virkelig, snak med din læge om det.

    Dette er til både Bebs1989 og Lotte123:
    Lige gyldig hvilken slags depressionspiller man tager, vil der være bivirkninger. Det at man mister sex-lysten er en meget normal bivirkning med depressionspiller - ligegyldig slagsen. P-piller kan også mindske sex-lysten, da de giver hormoner osv. til kroppen og kan medvirke til at man evt. får større bryster, tager på - taber sig, osv. Men igen, snak med lægen og se om der er nogle piller (både depressionspiller og p-piller) som har mindre bivirkninger mht. sexlyst.
    Jeg er på Zyrona (kopimærke - p piller), som skal hjælpe mod uren hud - DET HAR DE!! Virkelig! Er meget glad for dem!
    Mht. depression er jeg på Zyloft, som også hjælper en del.

    Når man tager både p-piller og depressionspiller, så ja.. Gør det en del. Kommer dog også an på depressionspillerne og hvor meget man får.

    Håber desuden at du får psykolog/psykiater hjælp også.

    Jeg får psykolog hjælp - fra min læge. Snakker med ham - ligesom en psykolog. Jeg får mine dep. piller pga. mine forældre (min mor har sklerose og min far var alkoholiker og er død af dét, desværre)

    Alt efter hvorfor du har en depression og hvor "stærk" den er, så ville jeg få en tid hos en psykolog eller psykiater.

    Psykiater er nok bedst, hvis du er på piller, da psykiatere er læger også og kan hjælpe dig med den rigtige mængde piller og sådan.

    Håber det hjalp lidt :)
    Ellers må du sige til! :)
  • Indstillinger
    En af mine gode kollegaer har haft sin menstruation under hele sin graviditet. Mnstruation kom hver tredje uge (dog ikke så meget, men det var der)
    Måden hun fandt ud af at hun var gravid var, at hun havde ualmindelig meget kvalme, følte sig svimmel mm.

    Har også læst at man sagtens kan have menstruation, men det er en meget meget lille del kvinder der har.
    Lidt øv - mange glæder sig nok over at skulle slippe af med mens under graviditet, men man skal åbenbart ikke glæde sig for meget hi hi.

    Jeg mener ikke at man kan blive gravid mens man har menstruation. Dem der er blevet det har nok ikke haft en rigtig menstruation. Man kan nemlig under p-piller få nogle pletblødninger(det står der også i indlægget) Så mon ikke det er det den pige har haft, når hun siger at hun er blevet gravid mens hun havde mens???

    Med hensyn til p-piller og graviditet: I indlægget står der, at hvis man har bare en lille ide om, at man er blevet gravid skal man straks holde op med at indtage sine p-piller og søge læge. Der står dog intet om hvorvidt det kan være "farligt" for fostret.
  • Indstillinger
    Hej Lotte123.
    Skal lige siges jeg aldrig har glemt en p-pille i de 5 år jeg har taget dem. :)
    Er bare lidt nervøs.
    Jeg er på akarin, ved ikke rigtig hvad der ellers er.
    Men altså skal indlægges på stolpegården næste uge, så jeg får behandling, og så må jeg jo snakke med dem ang. mistet sexlyst om det kan være pga pillerne. For det er så slemt nu at på påvirker mit forhold med kæresten meget negativt. Vi er slet ikke intime mere.
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg ville bare lige høre, om man godt kan blive gravid lige efter sin mens, selvom man har været på P-piller i et godt stykke tid?
  • Indstillinger
    Hvis du tager p-piller og vel at mærke tager dem korrekt, så er svaret på dit spørgsmål nej. Ideen med p-piller er jo netop, at de beskytter mod graviditet - hele tiden. De forhindrer jo ægløsning, så derfor har du som sådan ikke menstruation i ordets bogstaveligste forstand, men altså bare en blødning.

    Hvis du der i mod er holdt op med p-piller så er der en lille sandsynlighed, men den er meget lille.

    Så hvis ikke man vil være gravid bør man bruge prævention - hver gang!
  • Indstillinger
    Hej, og undskyld min kommentar.
    Lotte: JO MAN KAN GODT BLIVE GRAVID PÅ P PILLER, OGSÅ SELVOM MAN IKKE SJUSKER!! Det kan godt være at det ikke er ofte det sker eller folk ikke vil indrømme de har lavet fejl, men der er en mulighed for det..
Log in eller Registrér for at kommentere.