Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Oppustet mave - psykisk belastende og pinligt!

Redigeret 24 februar, 2017, 10:40 i Irriteret tyktarm
Hej
Jeg er en fyr i midten af tyverne. Jeg fik for 1-1.5 år siden en depression, der gjorde at jeg følte at min verden faldt sammen og mange af de ting jeg fandt vigtige betød ikke længere noget. Da jeg aldrig før havde haft nogen former for depression, var det meget svært for mig at kapere en pludseligt ny og svær situation. Jeg tog det meget hårdt, og det var en rigtig svær periode. Heldigvis har jeg fået mit liv "tilbage" nu, og har det godt.

Men... I perioden med depression fik jeg mange "bivirkninger". Jeg følte mig træt, havde brystsmerter, jeg havde svært ved at koncentrere mig. Alt dette er på plads i dag. Men samtidigt oplevde jeg også, at min afføring blev uregelmæssig, der var perioder hvor jeg slet ikke var på toilettet i flere dage, og jeg havde meget gas i maven. Jeg havde med andre ord en forstoppelse.

I dag er jeg stort set over depression, men problemerne med maven er der endnu. Det største problem er, at min mave vokser sig stor (så jeg ligner en gravid) lige så snart jeg lider en psykisk belastning (det gælder den mindste). Derfor er jeg 100 % sikker på, at perioden med chokket og bekymringerne er grunden til at jeg er i denne situation i dag. Min psykiske omvæltning blev måske for meget for nervesystemet der styrer maveregionen?

Jeg tror, at det måske skyldes irriteret tyktarm (det tror min læge også). Dog oplever jeg i dag kun symptomet med oppusthed og øget luftafgang. Min afføring er fin og alt det, selvom den kan være tynd til tider.

Men jeg synes det er hamrende irriterende, at jeg skal gå rundt og ligne en gravid, når alt nu burde være i sit skønneste orden. Jeg har prøvet at ændre min kost, men det hjælper ikke. Bare den mindste psykiske overlast og så er maven oppustet. Jeg motionerer tit og alt det.

Jeg er typen der altid har gået op i sit udseende og derfor kan jeg ikke acceptere at jeg lige pludseligt har fået en mave på og det ser rigtig utiltrækkende ud!!! Er der nogle der har haft det på samme måde?
Jeg har i noget tid gjort det, at jeg har trukket maven ind når jeg færdes med folk på arbejdet og lign. Dvs. at min mave altid er trukket ind når jeg går, mens jeg på en måde giver slip når jeg sidder eller er sammen med tætteste familie.
Men er det overhovedet sundt at trække maven ind hele tiden? Kan der være nogle sundhedsfarer ved det? Nogen der har nogen viden eller erfaring omkring dette?
Jeg har det sådan, at jeg under ingen omstændigheder vil acceptere at jeg skal rende rundt med en kæmpe ølmave, når jeg i virkeligheden faktisk er en veltrænnet fyr!!!

Jeg ved indlægget er lidt langt, men håber at der er nogen derude der kan hjælpe mig eller komme med nogle gode råd for hvordan jeg tackler dette problem.

Hav det godt : )
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Det er belastende, det kan jeg kun giver ret i.
    Jeg døjer selv med lignede mave -tarm problemer. Prøv at spise ca 6 gange om dagen - små måltider. Din mad skal indeholder messer af fiber og salat.
    Min læger har ordineret mig en naturlægemiddel som hedder HUSK (Psyllium -frøskaller). Du kan købe på apoteket eller i Matas(håndkøbslægemiddel) men jeg synes, du skal drøfte med din egen læge hvis du tager andre medicin.
    Jeg har fået meget bedre siden jeg bruger Husk.

    Jeg ønsker dig god bedring.

    Mvh
  • Indstillinger
    Hej

    Tak for svaret :)

    Jeg har prøvet husk, men synes ikke, at det gjorde noget ved oppustheden?
    Føler du at det har gavnet ved oppustheden at spise små måltider?

    Mvh
  • Indstillinger
    Hej igen

    Ja,helt bestemt. Vælg dine måltider med omhu .Bland en god salat med forskellige kærner. Søge for at du spier sundt.

    Mvh
  • Indstillinger
    Hej Nature.

    Jeg kender desværre problemet, og var heller ikke imponeret af Husk i begyndelsen, men man skal drikke rigtig meget vand når man tager det.

    Minimum 2 lt. dagligt.

    Så bliver resultatet helt anderledes.

    Held og Lykke.
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg er en pige på 19 år.
    Jeg har nogen problemer. Jeg har døjet meget med hjertebanken men er blevet undersøgt på sygehuset og det eneste det har vist er at jeg har nogle ekstra hjerteslag hvilket er helt ufarligt. Det eneste jeg mangler er en hjerte scanning som jeg skal have på et senere tidspunkt.
    Oven i det har jeg nu problemer med afførring, jeg føler mig forstoppet.
    Jeg har også nogle gange problemer med at få luft, vejtrækningsbesvær.
    Kan det have noget med det at gøre, er det psykisk.
    Er der nogen der har prøvet det eller kender nogen der har?

    Kærlig Hilsen Lotte
  • Indstillinger
    Hej Nature2009,

    Jeg har af og til lidt af samme problem i nogle år og har det stadigvæk hvor det skyldes øl idag.

    Men i en overgang da var jeg depremeret uden at jeg var klare over, gik alene i min ensomhed og drak masse kaffe og var heller ikke så bevidst om hvad jeg spiste og hvordan jeg levede i det hele taget.
    ¨

    Med tiden fandt jeg ud af at vrede,bitterhed,usikkerhed,personlige komplekser,forvirring,dårlige selvværed,uløste komplekser eller sager,mangel eller underenræring for sex medførrer depression og kan gi oppustet mave.

    I samband med mad er det stegte mad,hvidt brød og også mørk brød,dårlig tilberedt hvidt ris, kaffe og te koffein som har en store effekt på tarmen og den oppustede mave,og øl selvfølelig.

    Jeg træner også men desvære ikke dagligt ellers har jeg nok fået den øl mave til at forsvine.
    for mange folk som træner, det gælder også mig, at man træner hårdt men når man endlig kommer hjem så slå man godt til med mad fordi musklerne har brug for enærring.

    Nogle gange er det best at laver om på trænings stillen, fx trænner mindre og går dagligt de 6 km, samtigdigt spiser man mindre og med mere grønt.

    En god gammel metode jeg også kender når det gælder mad så ska man enten spise kulydrater med grønt-- eller grønt med proteiner for når man blander kulhydrater med protiner giver det tarmen en besvære i fordøjelsesprocess hvilket gør at man ta på og får en oppustet mave.

    En ret god metode som jeg har prøvet er fastning.

    Jeg spiste noget lidt tidligt om morgen ved 4-5 tiden og så fastede jeg hele dagen intil kl 19 eller 19:30

    Altså fastningen ska være mellem 13-14 timmer.
    Det er selvfølelig ikke nødvendigt med sol opgang og nedgang for her er det et andet formål, nemlig at lad kroppen går i vilde(sabat) samtigdig får kroppen lov til at rense ud.

    Når der er gået de 13 -14 timmer så spiser man en lille portion af ballanceret mængde af råvarer.
    Godt med grønt samtidigt, og senere hen noget frugt enden man går i seng og igen ved 4-5 tiden en lille portion morgen mad og sådan kan du prøver i en måned hvis du kan.

    Du oplever at du bliver høj mentalt, maven bliver mindre og vil have mindre mad.
    Man er mere frisk, målrettet og mere effektiv.
    Man mærke at tarmen er renset ud og den oppustet mave er væk.

    Det har jeg prøvet.
    Ellers en evt en special kost af en kost rågiver med evt en tarmrensing.

    God bedring

    Dermed vil jeg høre om nogle kender gode metoder til behandling af ølmaver.


    Alan
  • Indstillinger
    Hej Lotte1990

    Jeg ved at der er sammenhæng mellem en dårlig tarm tilstand og vjretræknings besværre for det har jeg selv prøvet før.

    Der sker det at når tarmmen ikke har det så godt, måske belastet, eller savner noget rens og vilde, så sker det at der bliver dannet nogle syrer som muligvis bliver sendt hen imod mavesækken.

    Eller måske på en anden måde at der bliver dannet disse u-glade syre i maven som så går up mod halsen og spise røret.
    Når du trækker vejret trækker du muligvis disse syrer med ind imod lungerne hvor lunge -røret arbejder på at afvise disse ubehagelige syrer.

    Derfor oplever du at du får en vjre træknings besvære.

    En anden ting kan være, er jo det at man får normalt væjretrækningsbesværre for det meste af smerter i kroppen.

    Men jeg synes at der er en tydlig samspil mellem kost-tarm-lunger og vejretrækning.

    God bedring


    Alan
  • Indstillinger
    Kære alle,

    Jeg synes helt klart at I skulle overveje om den oppustede mave kunne skyldes candida. Candida kan trives rigtig godt i maven i hele ens levetid. Har du på et tidspunkt fået penicillin eller andet som har slået immunforsvaret og tarmfloraen i stykker, ja så er der fri adgang for candida svampen. I forbindelse med candida ses også ofte neglesvamp og sorte flydende pletter for øjnene (ikke at forveksle med "gardiner" og andre kendte øjensygdomme).

    I Danmark har lægerne berøringsangst for at behandle mod candida. Det er nærmest umuligt at komme i nærheden af en behandling. Dette på trods at at afføringsprøver nemt kunne afsløre ubudne gæster såsom candida. Der er heldigvis private klinikker som kan hjælpe med sådanne tests. Jeg er selv netop blevet bekendt med Nordic Clinic, som ligger på Nytorv i København. Der teste man for candida og deres læge kan give den nødvendige candida behandling.

    Rigtig mange som bliver behandlet mod candida taber sig helt enormt og den oppustede mave bliver en saga blot.

    De mennesker som får candida har som oftest en kost som på et eller andet tidspunkt har bestået af store mængder hvidt brød, hvid pasta og søde sager. Når man (som jeg) har candida, føler man at man ikke kan tænke klart og man har nogle gange blodsukker op og nedture. Måske har man længe gået rundt og skrantet uden helt at vide hvad der er galt. I nogle tilfælde tror man måske at det er en virus fordi man føler sig træt og uoplagt som om man har en virus.

    Jeg har selv været på besøg hos lægen med en mund helt hvid af candida. Skranteri kaldte min læge det! - ingen behandling. Nu findes der heldigvis råd for det hos Nordic Clinic.

    Mvh
    Ellen
  • Indstillinger
    Lyder super.. Hvad har/gør den klinik så for dig, så du er blevet din candida svamp kvit??!!
  • Indstillinger
    Hey,

    jeg vil da også gerne lige høre hvad du gør ved din candida?

    Og sjovt du nævner det med pletter for øjnene, for det lider jeg faktisk af! Og jeg HAR lige været hos en øjenlæge og blevet testet godt o grundigt igennem, og der skulle ikke være noget galt med mine øjne.. sååå...

    for det lyder jo som mig der kunne have skrevet den tekst!
    Jeg kan bla ikke tage på i vægt, næsten konstant træt, uoplagt, jeg har en dél psykise problemer, mit blodsukker kører op og ned trods jeg har fået taget blodprøver og mit blodsukker skulle være normalt, så oplever jeg altså noget HELT andet, og har læst en del om det.
    Og lider under et hav af andre ting også..

    Jeg har de der hvide streger inde i mundhulen, som jeg også har fået af vide af min mor kan være candida.

    Jeg prøvede nogle kanel piller på et tidspunkt, men det kunne min mave SLET ikke tåle.

    Jeg blev overfodret med antibiotica fra jeg var få mdr. gammel til jeg blev 5 år, flere gange om mdr.! Så jeg til sidst slog ud med bylder på hele kroppen..

    Jeg har så kæmpede med en totalt umuligt mave siden jeg var helt lille, og blevet testet for alverdens fødevarer, og alle teste var forskellige! har brugt mange mange MANGE penge hos alle mulige behandlere og på at hav af forskellige produkter. INGEN har kunnet hjælpe!

    OG jeg har faktisk været hos Nordic clinic, for at tage en fødevare intolerance test. Jeg holde mig fra de ting de sagde, og jeg fik ikke en BRIK Ud af det!
    Såååå....
    Det var over 2000 lige ud af vinduet!

    Jeg er sygemeldt på 3 år nu, pga psykiske problemer, og er ved at blive indstillet til førtidspension, Ikke fedt når man allerhelst bare vil være rask!

    Nå men tilbage til Candida.
    Hvad har du gjort?

    Jeg læste engang noget om en kur mod candida, men den var totalt sindssyg, med alle de ting man ikke måtte spise, det ville være umuligt at følge den kur!

    Jeg har alle symptomerne på irriteret tyktarm, lavt blosukker og at jeg ikke optager maden..

    håber på et svar..

    venlige hilsner
    Sipe83!
Log in eller Registrér for at kommentere.