Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Talgknopper på penis

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hunden123:

    Det er en uges tid siden du skrev, men mon ikke du kigger her igen.
    Talgknopperne er HELT normale, så piger/kvinder vil ikke tænke anderledes over dine end over andres.
    Det ER et problem at du vasker med parfumeret sæbe. Du risikerer at udtørre området - og det kan resultere i større talgproduktion.
    Man skal IKKE fjerne talgknopperne. De er der af helt naturlige årsager.


    Tillykkemedde17:

    Tillykke med de 17! ;)
    Talgknopper på penishovedet er helt normalt.
    Dem du har på selve penis er tydelige hårsække. Med mindre der er risiko for at du har kønsvorter (haft ubeskyttet sex) - dem kan du læse om på sexsygdomme.dk


    Til jer begge - om talgknopper og hårsække på penis:
    (fra http://www.sundhedslex.dk/talgknopper.htm)

    "Talgknopper på penis

    Talgknopper på penis er ikke en kønssygdom, men et naturligt beskyttende lag mod udtørring. Talgknopper på penis ses som små hvide knopper på underkanten af penishovedet, når forhuden trækkes tilbage. Dissetalgknopper på penishoved – også kaldet talgkirtler - danner fedtstoffet smegma preputii, hvis funktion er at smidiggøre huden på penishovedet og forhuden. Herved undgås smerte ved friktion og forhuden kan således bevæge sig let og smidigt.

    Foruden talgknopper på penis oplever drenge og mænd også en anden slags knopper langs skaften, ved penisroden og på pungen – disse er ikke talgknopper, men hårsække. Hårsækkene er så tydelige her, at de ligner talgknopper, fordi der ikke er noget fedt under huden - i modsætning til andre steder på kroppen, hvor hårsækkene altid har et fedtlag under huden.
    Det manglende fedtlag under huden på pungen og omkring penisroden skyldes, at sædproduktionen i testiklerne ikke er mulig ved en så høj temperatur, som findes i kroppen.

    Talgknopper på penis er hormonelt betingede. Derfor reduceres antallet af talgknopper på penis ofte med alderen, men almindeligvis forsvinder de ikke helt. "
  • Indstillinger
    så talgknopper kan også sige i forhuden? i en mindre klump?
  • Indstillinger
    Her er billeder af talgknopper og hårsække på penis:
    http://www.psykeogsex.dk/talgknop01.htm

    Er du i tvivl skal du naturligvis tage til lægen :)

    Er der risiko for at du har kønsvorter? Altså har du haft ubeskyttet sex? Så syntes jeg, du skal få lægen til at kigge på det om det evt. er sådan nogle.
  • Indstillinger
    Hej netdokter.
    Jeg er en dreng på 15 og jeg har omkring 30 mirco små talgknopper under penishovedet de genere mig på ingen måde, så skal jeg bare lade dem være også går de væk med alderen eller skal jeg gå til læge og få dem fjernet?

    Mvh. Drengen15
  • Indstillinger
    Der er mere information om talgknopper her http://navlen.dk/talgknopper/ - det er vigtigt at skelne mellem talgknopper og talgkirtler
  • Indstillinger
    Redigeret 13 maj, 2013, 15:52
    Hej jeg er en dreng på 14 år som ikke har haft sex endnu men jeg har sådan nogle små hvide knopper når at jeg trækker ud i forhuden kan det være de der talgknopper? Og hvis jeg trykker på nogle af de store er det som at trykke en bums ud tak på forhånd
  • Indstillinger
    Har samme problem, som alle andre her på tråden, men lige siden, jeg har haft synes jeg, at min penis er begyndt at lugte, når jeg trækker forhuden tilbage. Hjælper det, hvis man vasker sig med intimsæbe, eller hvad er et godt råd til, at komme af med denne lugt?

    Tak på forhånd.
  • Indstillinger
    God hygiejne er et godt middel mod dårlig lugt. Man skal vaske sig under forhuden mindst en gang dagligt, ellers vil "nakkeost" og andet, der samler sig under forhuden, komme til at lugte. Jeg bruger ganske almindelig sæbe og sørger for at al sæbe er skyllet af, og at glansen er tør, før forhuden igen skubbes ud over penishovedet.
  • Indstillinger
    Hej Netdoktor

    Jeg kan se at de fleste der har skrevet på dette indlæg har været teenagere og at du har givet dem samme svar som begge læger jeg har søgt svar og håb hos gav mig. Det er nu 14 år jeg har gået og været flov over de imponerende kranse af hvide knopper/kirtler rundt om penis-kraven. Jeg har været i Mange forhold og haft rigeligt med sex gennem årene men har altid haft det super dårligt med det ufrvilllige "knoppe-kondom". Jeg ved at de kirtler vi omtaler har en vigtig funktion, men der må da være noget man kan gøre for at holde det nede!? Har læst om en gut der er blevet behandlet med kulde og hørt om laserbehandling hvoraf den sidste skulle være ret dyr, men må indrømme at jeg overvejer det kraftigt! Har ikke kunne modtage oral-sex uden at føle væmmelse og der har været flere kvinder der undersøger de små fætre dog høfligt uden at nævne dem. Har du hørt om nogen af de behandlinger jeg nævnte ovenfor og/eller mener du stadig at man bare bør bide i det sure æble og lære at leve med det?

    Det var noget af en mundfuld, men håber stadig at der er et eller andet man kan gøre! Kan se på denne debat at det er noget der fylder meget hos rigtigt mange drenge/mænd og det er noget der påvirker selvtilliden og selvværdet hos mange inklusiv mig selv..!
    ps. er 27 og det startede da jeg var 13.
  • Indstillinger
    Kære Netdoktor!

    Jeg håber det er det rigtige sted jeg skriver, og jeg håber ikke at mit problem er for småt. Jeg har talgknopper ved starten af penisskaftet og på pungen, og det er i og for sig fint nok, MEN... Jeg har altså bare samtidig en enkelt talgknop der er markant større end de andre. Den sidder super centralt på skaftet og kan ikke undgå at blive set.

    Jeg har i uvidenhed og desperation et par gange før prøvet at klemme den, dog uden held. Jeg ville derfor ekstremt gerne høre, siden der kun er tale om en "enkelt", om du kan anbefale noget jeg kan gøre ved det?

    Jeg ved nemlig ikke, om frysebehandling mm. er nødvendigt/klogt i mit tilfælde, men jeg er åben for forslag.

    På forhånd mange tak!
Log in eller Registrér for at kommentere.