Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

"Regulerings-symptomer"...

Hej !

Jeg er lige blevet sat op i Eltroxin-dosis...
- og her en uge efter, har jeg STORE problemer med mine muskler.
Specielt lår- og lægmuskler er "helt tosset". Føles hele tiden som om jeg lige har løbet et marathon-løb. Udtalt muskeltræthed - så meget at det gør ondt.
Skulder- og nakkemuskler driller også...

Kan nogle af Jer nikke genkendende - til den slags "regulerings-symptomer"?
Hva' kan jeg gøre for at afhjælpe det lidt?

*Pia
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Hvad lå dine stofskiftetal på inden du blev sat op i Eltroxin? Og hvor meget er du sat op.
    Det kunne godt lyde somom, du får for meget. Men det kan også skyldes at kroppen skal vænne sig til den nye dosis.
    Det eneste du nok kan gøre for øjeblikket er at tage 2 pamol samt 1 ipren (fås i håndkøb), det hjælper meget på muskelsmerter.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Kære Anemone
    I en anden tråd spurgte du: ”Får du det ikke dårligt, når dosis ændres med så meget af gangen??”
    Jeg må hellere komme med en "kort" udgave af hele den lange historie .. :-)
    I foråret 2008 var jeg ofte ved læge med mange forskellige problemer:
    Tandbyld.
    Blod i urinen (viste sig at være en nyresten).
    Alt for lavt D-vitamin niveau i blodet.
    Træthed (fik målt blodprocenter, de var ok).
    Propper i ørene, tør og revnende hud, klump i halsen - en ferieafløsende læge mente at jeg måtte være overfølsom over for et eller andet og skrev en recept på histamin (men det tog jeg nu aldrig, da jeg ikke rigtig troede på diagnosen).
    Alt for højt blodtryk, men jeg havde selv målt varierende blodtryk. Der skulle meget lidt til at få mit blodtryk til at stige meget. Min læge ville behandle mig med blodtrykssænkende medicin, men jeg insisterede på at der måtte være en grund. Lægen foreslog da at måle stofskiftet da det var en måling jeg ikke tidligere havde fået foretaget. (Ved den første måling 22/9 var ydermere kolesterol-tallene alt for høje og blodprocenterne lidt for lave)
    Tal og medicin for hele den forgangne tid fra september 2008 følger her (jeg er typisk sat op til næste Eltroxin dosis 1-2 uger efter de angivne datoer):
    dato : TSH : T3 : T4 : Eltroxin
    22/9 : 85,08 : <0,75 : 15 : 0 mcg/uge
    6/11 : 57,42 : 1,05 : 50 : 350 mcg/uge
    4/12 : 46,43 : 1,17 : 61 : 525 mcg/uge
    15/1 : 31,92 : 1,41 : 90 : 700 mcg/uge
    26/2 : 10,23 : 1,42 : 108 : 875 mcg/uge
    23/3 : 5,6 : 1,3 : 101 : 875 mcg/uge
    Den 1/4-2009 er jeg sat op til 1000 mcg/uge

    Sidst i september 2008 startede jeg med 175 mcg/uge og blev efter en uge på denne dosis sat op til 350 mcg/uge - det var MEGET hårdt ved mig, det er svært at beskrive de værste symptomer men jeg havde det elendigt, jeg følte at mit stofskifte gik op og ned som en bungy-jumper. Hver dag bl.a. startede jeg med en stor whisky (det var ikke holdbart med al den whisky, så det stoppede jeg med da jeg fik det lidt bedre efter 1-2 uger :-) ).
    Desuden var jeg (og er tildels stadig) plaget af mange af de symptomer som andre herinde har beskrevet:
    Muskelsmerter (mest i brystmuskler nov-jan, derefter er disse aftaget og fra feb. er de værste muskelsmerter i højre underarm og til dels skulder(ny Eltroxin?)).
    Hovedpine.
    Kvalme.
    Synsforstyrrelser. (Ny Eltroxin?)
    Maveproblemer. (Ny Eltroxin?)
    Prikken i fingre og tæer (er væk nu)
    Ondt i tænder (samt blæner i mundhule og på tunge)
    Ledsmerter når jeg begynder at bevæge mig efter at have siddet eller ligget, specielt om morgenen - det tager 10-20 skridt hvor jeg går som en 90-årig med gigt. Derefter bevæger jeg mig normalt og uden smerter. (Ny Eltroxin?)
    Mange af symptomerne er periodiske og mange af dem er værst de første par uger efter en forøgelse af Eltroxin dosis. De symptomer jeg har mærket (Ny Eltroxin?) er kommet (eller forværret) efter at jeg skiftede til den nye Eltroxin
    I efteråret var det værste dog at jeg blev mere og mere deprimeret og livstræt. Det var værst lige efter en øgning af Eltroxin dosis, men godt blev humøret ikke.
    Ved juletid blev humøret markant bedre. Efterfølgende kan jeg se, at jeg på det tidspunkt er nået ind i normalområdet for T3 og T4-værdierne - så jeg tror at der er en sammenhæng.
    Her i 2009 har humøret indtil videre kun dykket i forbindelse øgning af Eltroxin dosis, men humøret bedres typisk efter et par uger. Såvidt jeg kan læse her og andre steder kan det muligvis forklares med at T3- og T4-værdierne kommer i ubalance når Eltroxin dosis øges. Jeg fortolker det sådan at mine T3- og T4-værdier kommer i balance igen efter nogle uger.
    Min egen læge mener at stort set alle de symptomer jeg nævner ovenfor, har en anden forklaring end stofskiftesygdommen eller Eltroxin. Men hun indrømmer dog, at hun ikke ved så meget om stofskiftesygdomme.
    Jeg har to gange været ved endokrinolog (to forskellige) og de kædede en del af de nævnte symptomer sammen med stofskiftesygdom og at medicineringen ikke er helt indstillet endnu, men nogle af symptomerne mente de måtte have andre årsager.
    Kolesteroltallet var ved sidste måling 22/3-2009 ok.
    Undervejs i forløbet har jeg kæmpet meget med vægten. Jeg tager typisk et par kg på i de første par uger efter en øgning af Eltroxin dosis (jeg spiser mere slik/sukker/fede ting). Efter de første par uger har jeg ved at kæmpe med vægten kunnet tabe det meste af det jeg har taget på. Dog håber jeg at kunne tabe 5-10 kg når jeg slipper for de evindelige store forøgelser af Eltroxin-dosis.

    Det er nu lidt mere end to uger siden jeg sidst fik øget Eltroxin dosis. Jeg har som sædvanlig været igennem nogle af de nævnte symptomer bl.a. elendigt humør, følt at stofskiftet svinger voldsomt, der er røget et par kg på, .. Men humøret er nu igen bedre og jeg kæmper igen for at komme lidt ned i vægt.
    Lige nu tror jeg, at jeg får lidt for meget Eltroxin, men jeg må hellere vente endnu et par uger inden jeg evt. prøver at få det justeret lidt ned.
    Generelt har jeg det MEGET bedre nu end i efteråret 2008.
    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Hej Peter
    og tak fordi du indvier os i din historie. Godt at høre at du er på vej i bedring.
    Tror du har helt ret i dine antagelser om T3 og T4.
    Er du stadig på de nye Eltroxin-piller eller er det lykkedes dig at få fat i et alternativ?
    Mange hilsner
    Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte
    Jeg er stadig på de nye Eltroxin tabletter.
    På den ene side så er jeg under regulering af Eltroxin dosis og mine symptomer kan skyldes dette. Den første Endokrinolog jeg var hos i oktober 2008 sagde at jeg kunne regne med at blive symptomfri, men at jeg også kunne forvente at der ville gå op til et år inden symptomerne var væk, dvs jeg skal i princippet vente til oktober 2009 før jeg kan give de nye Eltroxiner skylden :-) yderligere er mine symptomer udholdelige og ikke mindst forhåbentlig aftagende.
    På den anden side, er der en del af mine symptomer, der stemmer overens med de symptomer som de af jer andre der har været på Eltroxin i mange år har fået pga den nye Eltroxin.
    Så det ene øjeblik vil jeg hurtigst muligt skifte til Euthyrox og det næste øjeblik vil jeg lige vente og se tiden an.....

    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Hej Peter
    Jeg har det fuldstændig ligesom dig! Det ene øjeblik tænker jeg, at nu giver jeg de nye piller en chance (igen) - men så i næste øjeblik siger jeg, nej jeg ved jo hvordan det går og jeg VIL ikke igen.
    Nu er min læge endelig gået med til at ansøge Lægemiddelstyrelsen, men som hun siger, så tror hun ikke på at mine symptomer skyldes Eltroxinerne, derimod uspecifikke gener grundet min depression. Ja jeg føler slet ikke at jeg har en depression, blot føler jeg mig ikke rigtigt "stillet" medicinsk.
    Det er så svært at fejle noget, som lægen ikke kan "se" - ret hurtigt bliver man affærdiget som et "psykisk" tilfælde.
    Nå men jeg skal vel glæde mig over at det lykkedes mig at få lægen til at lave en recept. Ja men igen har jeg denne tvivl, skulle jeg mon bare have været mere tålmodig med de nye Eltroxiner?
    Jeg kan ikke huske om du har nævnt hvilke bivirkninger det er du føler?
    Jeg oplevede trykken i halsen/hævelse/hæs, hovedpine, omtågethed, "sygdomsfølelse" . Men altså flere af symptomerne har jeg stadig, også selvom jeg stoppede med de nye Eltroxiner for 1½ uge siden (så jeg ved jo ikke om mine gener skyldes dem).
    Mange hilsner
    Gitte
  • Indstillinger
    Hej med jer.
    ja, disse reguleringssymptomer, kender vi alle godt til, æv...
    Jeg har haft det ligesom dig Gitte, de ny de gamle piller, hvad skal jeg tage?da det ikke er til at klare de rutche ture.
    Jeg har nu i 4 uger været på den samme dosering, jeg har valgt at blive ved med at tage de "nye" piller. Jeg tog 2x0.25 mg af om ugen, da jeg havde uro i kroppen, ondt i ørene som om der er undertryk, hovedpine almen utilpads sløv osv. Den sidste uge er det gået fremaf og jeg har haft det rimeligt. MEN kan nu mærke at nu idag begynder de samme symptomer som da jeg satte min medicin ned. <ondt i ørene, kroppen, armene, hovedet og begyndende uro overkroppen. Og nu tænker jeg
    har jeg taget for meget af, og skulle kun tage 0.25 af om ugen?
    eller er mit stofskifte stadig for højt?
    mit TSH var på 0.30 dengang for 4 uger siden.
    Er der nogen af jer derude der kan fortælle mig hvordan I har det, når I skal til at blive sat op i dosering, er det de samme symptomer? både når man for for meget og for lidt eltroxin.
    Jeg skal til lægen imorgen, og have taget blodprøver, men jeg har en læge der ligesom mange af jer andre, der ser på tal, og dermed siger jeg er velreguleret og at det må være psykisk.
    Hilsen Helle
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har haft forhøjet stofskifte og har været i behandling siden 1996 med Thycapzol og Eltroxin. Jeg har et ønske om at prøve om jeg kan klare mig uden medicin og har efter aftale med min læge begyndt at nedsætte den daglige dosis. Jeg har længe fået 10mg Thycapzol og 100 microgram Eltroxin, nu skal jeg fra idag kun ha 5mg thycapzol og stadig 100 microg. Eltroxin - jeg bliver fulgt med blodprøver hver 14 dag.
    De fleste på siden får "kun" Eltroxin - er der nogen der har erfaringer med at få begge præperater og evt nedtrapning af medicinen ?
    Jeg har i mange år haft "svedture" både nat og dag - har længe troet det var overgangsalderen men den burde forlængst være overstået nu : ) Jeg spekulerer på om de muligvis kan være en bivirkning fra medicinen. Jeg er velreguleret og mine tal er stabile.

    Hej Anemone.
    Hvordan går det med afgiftningen - spændende at følge : )
    Kh Lis
  • Indstillinger
    Kære Lis.
    Tak for din interesse omkring tungmetallerne. :-)
    Ja, jeg fik konstaterret Graves i 2002. Jeg fik også Eltroxin samt Thycapzol. Endokrinologen satte mig også på en nedtrapning, og på et tidspunkt troede han at jeg kunne undvære medicinen. Men mit stofskifte steg igen, hvorefter det endte med en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen i april 2004.
    Ja, jeg er også spændt på min afgiftning af tungmetaller. Jeg har været til afgiftning for 2. gang i dag - så endnu mærker jeg ingen ændringer. Jeg skal igen på torsdag. Først når jeg fået fjernet mine plomber, går hun igang med afgiftningen af kviksølv. Jeg syntes snart, at jeg betaler så meget til min tandlæge, at jeg overvejer gebis!! Paradontose, slidte tænder - hvor min tandlæge gerne vil have at jeg får "facader" på.
    Jeg skal nok skrive om mit forløb omkring afgiftningen.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Anemone
    Jeg syns det er rigtig spændende at følge dig gennem din afgiftning. Jeg tror der er en sammenhæng mellem stofskifte sygdomme og tungmetaller. Du vil helt sikkert når du har fået flere behandlinger mærke en forskel : )
    Du skriver at efter du prøvede at undvære stofskifte medicin steg stofskiftet igen. Hvad var den egenlige grund til at du valgte at få fjernet din skjoldbruskkirtel ? Kunne du ikke reguleres igen ?
    Kh Lis
  • Indstillinger
    Kære Lis.
    Ja, jeg døjede med øjenproblemer, og var i Prednisolon behandling. Jeg havde fået jodbehandling uden nogen effekt. Jeg fik 3 valgmuligheder, jeg husker knap hvilke. Men jeg mener, at det var, at jeg igen skulle prøve at undlade medicinen, endnu en jodbehandling, eller at få en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen. Jeg fik at vide, at operation var det bedste valg, idet Eltroxin var et naturligt hormon, nem at regulere, og jeg ville være fitt for fight i løbet af 1/2 år. Så jeg var ikke det mindste i tvivl på daværende tidspunkt. Jeg glædede mig virkelig til operationen.
    Men det viste jeg meget anerledes for mig!!!!!!!!!!!!
    Ja, jeg tror også på, at min kviksølvforgiftning er skyld i min stofskiftesygdom. Det lejrer sig jo i alle organer, led og muskler.
    Jeg var fået det sært her til eftermiddag og aften. Meget træt/afkræftet og tendens til kvalme. Jeg vil tro, at det er p.g.a. afgiftningen her til formiddag??
    Ja, hvis det ikke er det ene, så kommer der noget andet :-)
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.