Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

fjernet skjoldbruskkirtel overvægt

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Hanne.

    Læs i tråden "Anbefalet delvis/hel fjernelse af skjoldbruskkirtlen". Her er vi nogle der har svaret og som har det fint efter operation.

    Kh Birgitte
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg er også anbefalet en operation pga knuder og en forstørret indad voksende kirtel. Jeg har også tryk gener og spændinger i halsen men ellers er mit stofskifte styrret fint via medicin og har lagt fint inden for normal områden uden mange"udsving". Jeg har det bestemt heller ikke godt med at få fjernet et organ der virker. Hvordan vil fremtiden bilve hvor jeg er afhængdig af Eltroxin resten af livet. Jeg er noget overrasket over at læse der er flere der har vægt problemer og forstyrrelser i kalkstofskiftet. Jeg har fået oplyst at det vil give større livskvalitet og at mine øjensymptomer vil forsvinde. Men kommer der så andre ting til jeg skal kæmpe med ??
    Vil meget gerne har flere meldinger fra opererede der har helt leer delvis fået fjernet kirtlen.
    Kh LH
  • Indstillinger
    Hej alle...
    Det er nu en uge siden, jeg blev opereret og fik fjernet hele skjoldbruskkirtlen. Operationen gik rigtig fint, og mine biskjoldbruskkirtler er bevaret og kalkstofskiftet fungere, som det skal. Jeg blev opereret om fredagen og kom hjem søndag eftermiddag:-)
    Jeg ved godt, at det er for tidligt at sige noget om, hvordan jeg har det efter indgrebet, for de søde læger og sygeplejersker på OUH sagde, at der vil gå op til 14 dage, før jeg er helt mig selv igen, og stofskiftet stabilisere sig.
    Jeg har været utrolig træt i denne uge, men det skyldes nok narkosen. Jeg startede allerede op dagen efter operationen med Eltroxin og har taget det hver dag. Jeg har været meget svimmel og følt mig helt ved siden af mig selv - haft tudeturer og uro i kroppen, følt mit hoved var lukket inde i en osteklokke. Jeg ved ikke, om det skyldes, at min krop først skal vænne sig til medicinen, eller fordi man under operationen ligger i ca. 5 kvarter med hovedet bøjet bagover og derfor forstrækker sener og muskler! Jeg har virkelig haft ondt og haft hovedpine.
    Det er faktisk først i dag, at jeg synes, jeg har det markant bedre. Jeg har været oppe hele dagen og har kunnet deltage mere aktivt i familielivet. Men stadigvæk synes jeg, at mit humør er meget svingende, og får jeg ikke noget at spise næsten hver anden time, så bliver jeg træt og får uro i kroppen.
    Jeg ved ikke, om det er mig, der er ekstremt utålmodig, men jeg havde måske forventet, at jeg ville få det bedre for hver dag, der gik efter operationen - men jeg synes faktisk, jeg fik det værre og værre - indtil i morges. Så jeg kan ikke sige noget om, om jeg har fortrudt operationen - det er alt for tidligt endnu.
    Med hensyn til at tage på i vægt efter operationen, så fik jeg at vide på sygehuset, at man med fordel kunne tænke over, at lægge sine måltider lidt i system, så man sørgede for, at holde sit blodsukker konstant; spise på de samme tidspunkter på dagen - altså regelmæssighed - og så motionere. (ikke just noget nyt, men siden det jo er medicinen, der nu skal styre vores stofskifte, så kan jeg godt se logikken i det med regelmæsigheden.) Måske det kan bevirke, at man ikke tager på i vægt???
    Men vi er jo alle forskellige, og jeg tror også på, at der er nogle, der er mere følsomme end andre i forhold til, hvordan kroppen reagere på påvirkning af medicin osv.
    Jeg håber nu, at den gode dag jeg har haft i dag fortsætter, og at alle jer, der skal opereres eller skal det i fremtiden får et godt forløb.
    Knus og tanker
    Elektra
  • Indstillinger
    Hej elektra.

    Hvor er det godt at høre at operationen gik godt :o))

    Jeg håber virkelig at din gode dag er begyndelsen på mange gode dage :o))) og at du bliver glad for operationen som jeg har været i mange år.

    Jeg tror også på, at du kan styre din vægt ved at have et konstant blodsukker og mange små regelmæssige måltider om dagen.

    Rigtig meget held og lykke til dig :o)))

    Kh Gitte
  • Indstillinger
    Tillykke med din operation, men jeg er ked af at høre at lægeren efter sådan en omgang giver dig Eltroxin når nu så mange har fået bivirkninger af dem. Meget af det som du skriver om er jo samme bivirkninger som vi andre har haft. Jeg synes at du straks skal bede om at få Euthyrox. God bedring fra Petra
  • Indstillinger
    Hej Goejen og Petra
    Tak for jeres hilsen/råd :-)
    Ja, jeg kan nu godt se, at sådan som jeg har det, passer meget godt med det, som andre med stofskiftesygdom har døjet med:-(. Jeg vidste jo godt, inden jeg blev opereret, at der havde været mange problemer med ny eltroxin, men da jeg samtidig er sygemeldt med stressrelateret angst og depression i forb. med overbelastning, der giver lidt af de samme symptomer, så synes jeg, at jeg har været nødt til at give eltroxinen en chance. Jeg er meget obs på min krop - måske også for meget, men da det også er normalt at føle at alt er forkert i kroppen under disse omstændigheder, så står jeg lidt i den situation, at jeg ikke kan skille fysiske symptomer fra de psykiske. - Hvad er depressionen/stressen og hvad er eltroxin?
    Jeg var faktisk begyndt at få det bedre de sidste par uger inden operationen, og jeg føler derfor nu, at jeg er blevet sat tre skridt tilbage. Måske igen meget forståeligt, eftersom en operation jo er en stressfaktor for kroppen af de helt store.
    Men jeg har det også ok i dag og er rigtigt oppe. Svimmelheden er værst om morgenen og formiddagen. Men jeg kan ikke rigtig lade være med at tænke på, hvordan jeg skal få hverdagen til at gå og vende tilbage til mit arbejde, hvis svimmelheden bliver ved. (Det er de negative tanker, jeg ikke må tænke, men vi kan jo næsten alle huske, hvordan livet var, før vi blev stofskiftesyge - og det er jo det, vi jagter konstant!)
    Jeg hørte noget om - også her i debatten, at de, der har fået fjernet hele skjoldbruskkirtlen - og hvis biskjoldbruskkirtler virker bagefter, de er nemmere at regulere mht. medicinen? Har I nogle erfaringer i forhold til det? Bortset fra at man kan risikere at tage væsentligt på, altså??
    Tak for gode indlæg og varme tanker.
    jeg sender dem tilbage til jer alle :-D
    Knus Elektra
  • Indstillinger
    Hejsa alle jer
    det her er sørme ikke opmuntrende læsning, rigtig trælse problemer i slås med.

    Jeg fik fjernet hele min skjoldbruskkirtel i november 2010 og har indtil nu fået 100mg eltroxin og også hurtigtvirkende kalk og det gik egentlig ok
    men her i januar sagde min læge på endrokrinologisk afdeling at nu var min blodprøver for kalk ok så jeg skulle ikke have det mere.............så skal jeg da lige love for mine problemer har taget fart!!!
    i form af svimmelhed , hævede hænder og i ansigt, konstant hovedpine og generel utilpashed og manglende energi, hukommelsesbesvær den eneste der heldigvis ikke er sket for mig endnu er vægtøgning.
    men det her er sørme ikke et liv jeg ønsker mig øv øv

    Nogen som har efaring vedr kalk indtagelse i forbindelse med fjernet skjoldbruskkirtel.

    Det værste i det her spil er omgivelserne som ikke kan forstå/forståelse for man har det sådan.

    I fredags kontaktede jeg min egen læge men fik bare det svar at hun rent ud sagt ikke aner hvad hun skal stille op med mig og nu synes hun lige jeg skulle afvente blodprøver, fortalte hende at jeg nægtede at vente i 14 dage inden man høre fra endrokrinlogisk afdeling..........så ringede derop men lægen finder det åbenbart ikke nødvendigt at ringe tilbage

    kh Pia
  • Indstillinger
    Hej Alle. Jeg er 37 år gammel, og har fået fjernet min skjoldbruskirtel over to gange pga. en knude på venstre side, efter lægerne fjernede kirtlen og knude, fandt man begyndede ondartet kræft på knude, derefter fjernede de den anden halvdel . Der er nu ca. 5 år siden. Men efter operationen har jeg taget 30 kilo på. Og her står jeg med samme problemer som jer. Jeg får bumser som om jeg er i puberteten, jeg er træt hele tiden , har ingen energi. Jeg er rent ud sagt så træt af alt, især pga min overvægt, det ene tager det anden med sig Og jeg får det ikke bedre. jeg får tjekket mit blod i hoved og røv, der bliver sagt at alt er som det skal være, " du har kun lidt dor lavt lak og d- vitamin, og det skulle ikke betyde så meget. ja bla bla bla. HVORFOR HAR JEG DET SÅ SÅDAN. PLEASE HJÆLPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP. KÆRLIG HILSEN DEN TRÆTTE:((((((((((((((((
  • Indstillinger
    Hej til jer alle. Har læst jeres udtalelser med stor opmærksomhed .Jeg skal også få fjernet skjold om 4 uger, og er forskrækket fra vidt og sans . Jeg tænke på hvad i skal igennem ,med vægten kalk, muskelsmerte, osv Ov ov ov .Men kan i fortælle mig hvor hurtig har i taget på K.Hilsen ,M N
  • Indstillinger
    Hej Margrete10 og andre,

    Jeg har lige lyst til at skrive et indlæg, fordi jeg selv prøvede at læse mig frem til en masse på nettet da jeg skulle have fjernet min skjoldbruskkirtel for ca. 3 år siden.

    Man ved jo aldrig hvad kroppen finder på, men jeg kan i hvert fald fortælle, at jeg IKKE tog på i vægt efter min operation, men tværtimod tabte mig 3-4 kilo. Jeg har altså slet ikke oplevet de store udsving, faktisk er alt som før...

    Så frisk mod!
Log in eller Registrér for at kommentere.