Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Eltroxin / symptomer

Jeg kører nu på 5. uge på Eltroxin (p.g.a. for lavt stofskifte)
- og har det skidt....på en "ny måde" :-/
Jeg får en meget lav dosis - så jeg tror næppe, at jeg er overdoseret...

Er der nogle af Jer derude - som er bekendt med, at der dukker en masse symptomer op, når Eltroxin'en begynder at virke?

Jeg har muskelsmerter som aldrig før - og føler mig meget svag.
Jeg har ondt i nakken - med dertil hørende hovedpine i baghovedet.
Jeg har stikkende/prikkende/sovende fornemmelser i ansigtet.
Jeg har en trykkende fornemmelse i brystet.
Jeg har tørre og sviende øjne.
Jeg har nogle underlige "varme-fornemmelser" i arme og ben.
Jeg er tit svimmel.
Jeg sover utrolig dårligt om natten.

Kan dette være tegn på, at Eltroxin'en er begyndt at virke...eller ??
Har I andre haft lignende symptomer under opstartning at Eltroxin ??

*Pia
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Ved du hvad dine stofskiftetal lå på, da du fik konstateret myksødem?
    Du skriver, at du er på en meget lav dosis. Hvor meget Eltroxin får du dagligt?
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Pia

    Jeg tror ikke det er medecinen der er noget galt med, men jeg ved af erfaring at det tager lang tid før eltroxinen virker. Jeg havde også lidt ondt i brystet da jeg startede med eltroxin, det var vidst den eneste bivirkning jeg havde. Men mange af de symptomer du har, kan jeg nikke genkendende til, især det med utrolige ømme muskler, det var så slemt med mig, at jeg fik smerter så jeg knap kunne gå efter bare 200 m.
    Jeg led også meget af ondt i nakken og hovedpine, det kan jeg stadig have hvis jeg ikke tager den lidt med ro.

    Men nu er det snart et år siden jeg fik for lavt stofskifte, det tog vel 3-4 mdr, før stofskiftetallene blev normale.

    Kh.
  • Indstillinger
    Hej Annika1

    Tak for din tilbagemelding...

    Jeg tror heller ikke, at der er noget galt med medicinen.
    Jeg tænker bare, om symptomerne - som jeg slås med - måske kan være
    et tegn på, at Eltroxin'en er på vej ud i alle de udsultet celler (?)
    De ovennævnte symptomer er nemlig alle nogle, som først er dukket op
    EFTER jeg er begyndt at ta' Eltroxin...

    *Pia
  • Indstillinger
    hej pia.

    Har du været til kontrol med stofskiftetallene efter kommet i eltroxin behandling???
    For kan lyde som om du får for lille en dosis og derved bliver dit tal bare endnu mere for lavt,det var nemlig det der skete for mig, de var faktisk 7 mdr. om at finde den rette dosis til mig og alle de symtomer du beskriver ja desværre dem kender jeg alt for godt og det var altså fordi dosis for lille,for ang. bivirkninger med pillerne er der vist ikke så mange men fordi tallene er forkerte og når de endelig kommer i banlance ja så kan der gå mange mdr. før vores triste symtomer er væk, mit stofskifte skulle være ok nu og været det siden dec.08, men jeg har stadig mange symtomer.
    så måske du skal få det tjekket igen,hvis altså du ikke har fået det??

    hilsner fra susanne12
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Ved mit sidste besøg hos endokrinologen (d. 23. feb.) lå mit TSH på 6,93.
    Både T3, T4 og Frit T4 lå inden for normalværdierne.

    Jeg startede - som så mange andre - med 50 mg. Eltroxin pr. dag - men reagerede MEGET voldsomt på det - og blev "høne-syg".
    Blev efterfølgende sat ned på 25 mg. 3 gange om ugen - i 2 uger.
    Får nu 25 mg. 5 gange om ugen - og skal iflg. "endo'en" kører på den
    dosis frem til maj-måned. Ja...før ville han ikke se mig igen.

    *Pia
  • Indstillinger
    Hej Pia

    Ja nu blander jeg mig lige i debatten :-)

    For jeg synes nu at det lyder som om, at dit stofskifte er alt for lavt stadigvæk. På endokrinologisk dag ambulatorie på Rigshospitalet hvor jeg går til kontrol, der mener de, at det er bedst hvis ens TSH værdi ligger omkring 1.
    Jeg selv har det også bedst når den ligger der omkring. For så slipper jeg nemlig for de symptomer som du nævner at du har :-)
  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Jeg syntes, at det er længe du skal vente, førend lægen vil se dig igen. Ja, dit TSH tal er for højt - og derved har du stadig for lavt stofskifte.
    Du skriver at dine øvrige tal er normale. Ved du hvad T4, T3 og T3R ligger på? Mange gange siger de, at blot disse tal ligger inden for ref. værdierne, så er det fint!!!
    T4 skal helst ligge i den øvre ende eller derover. T3 må også gerne ligge lidt til den høje side, men hvis den kommer for højt op vil du få symptomer såsom hjertebanken (lige bortset fra Kirsten).
    Held og lykke med dig.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej igen !

    Tak for Jeres svar !

    Jeg er ikke i tvivl om, at mit stofskifte stadig er for lavt...
    Er jo igang med at få det "på plads" med Eltroxin'en.
    Mit tidligere spørgsmål var jo egentlig, om nogle af Jer havde oplevet
    nogle af de før nævnte symptomer - da I begyndte på Eltroxin....
    D.v.s. symptomer som I ikke havde - før I startede på behandlingen.

    *Pia
  • Indstillinger
    Hej Pia
    du spørger om der er nogle der kender til de symptomer du har. Jeg kan nikke genkendene til ALLE de symptomer du beskriver.
    Jeg fik konstateret lavt stofskifte juni 08. og jeg oplevede at hver gang der blev reguleret i min medicin blev jeg dårlig, ondt i hovedet, spændingshovedpine, propper i ørene, kvale m.m.
    Jeg tror at i mit tilfælde var det når medicinen blev reguleret men samtidig også mit lave stofskifte der gjorde alle dårligdommene, så dethar været svært at skille de to ting fra hinanden.
    Og det er faktisk først nu her 9 mdr. efter at en del af symptomerne er forsvundet. Jeg tror først at mange symptomerne fosvinder langt tid efter at medicinen er på plads.
    Det er en sygdom der kræver tålmodighed.
    Jeg ved ikke om du har fået svar på dit spørgsmål, ellers skriver du bare tilbage.
    God bedring.
    Hilsen Helle63
  • Indstillinger
    Hej Helle !

    Det var lige det jeg efterlyste !! Tusinde tak for dit svar !!
    Det er bare så rart, at finde ud af, at man ikke er "den eneste i Verden"...
    Så jeg kæmper bare videre....

    M.v.h. Pia.
Log in eller Registrér for at kommentere.