Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nogen der kender til diskusprotese

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    På landsplan er der opereret ca. 800 personer/patienter med dårlig rygge med diskusprotese siden 2005.
    Jeg vil ønske, at mange flere som er opereret med diskusprotese i ryg og nakke vil skrive om deres operation og resultater her på Netdoktor.
    Vi er nogle patienter hvor operationen er mislykket, og derfor efterlyser vi andre som er i samme båd.

    Mvh. Hanne
  • Indstillinger
    Hej Hanne. Jeg er en pige på 20år og har næsten været ude for det samme. Jeg havde haft en diskusprolaps i lænden i 7 mdr før lægerne fandt ud af hvad jeg fejlede. De begyndte at gætte sig frem til hvad jeg fejlede, de mente at Jeg havde for korte nerver og begyndte at få nogle øvelser som jeg skulle lave hverdag, men det blev kun værre. Efter jeg så fik taget en MR scanning, så de så at alle de smerter jeg havde i venstre ben var pga en diskusprolaps i lænden, men den skulle jeg ikke opereres for. Der gik Så næsten et år mine smerter blev kun værre, Og jeg blev pisse skæv i ryggen, jeg kunne dårlig nok gå. Så lægen tog kontakt til køge sygehus hvor jeg så fik en tid til undersøgelser, og der fik jeg så tilbudt en operation, men var bange for at lave den, men takkede så ja til den fordi jeg ikke kunne holde smerterne ud. Men ventetiden var 3 mdr, og Det kunne min ryg ikke holde til, og også fordi jeg er så ung, så blev jeg henvist til hamlet privathospital hvor jeg så blev opereret D.1 juli 2011, efter operationen var der ikke flere smerter i venstre ben, men i højre, jeg kunne ikke stå op på det i mere end 10 sek den første uge og min ryg var stadig skæv. Efter 1 mdr tager jeg fat i hamlet privathospitalet og fortæller dem at nu har jeg altså ondt i højre ben, jeg bliver straks kaldt ind til scanning, hvor billederne så viser at jeg har en diskusprolaps samme sted men bare til højre side som klemmer på en nerve til højre ben, jeg blev tilbudt endnu en operation, men Jeg tør ikke lave den igen, for Jeg kan ikke mærke et lille styk af min højre balle nu, nærmest som om jeg er blevet lam på det styk der, men nu prøver jeg og se om jeg kan træne den væk og hvis jeg ikke kan det indenfor et par uger, så skal jeg overveje om jeg om jeg vil takke ja til operationen. MEN er meget bange. Ved ikk hvad jeg skal gøre, kan hellere ikke leve med de smerter resten af mig, jeg er stadig ung .
  • Indstillinger
    Jeg kender til det. Jeg fik ind i L5 i år 2007 og det er det bedste jeg har gjort hidtil udover at få mine børn. Sikken ændring det har været efter jeg fik den. Jeg kan leve normalt og har ikke alle de smerter jeg havde før hvor min livkvalitet faldt dag for dag. Jeg har det lidt som om jeg går på glasskår under hælene, men det er fordi jeg gik for lang tid inden operationen og fik derfor ødelagt lidt nerver. Jeg vil klart anbefale at få en diskusprotese og gør det gerne igen hvis det bliver nødvendigt. Selvfølgelig er ugerne efter slemme hvor det skal gro sammen og hele inde i maven og på rygsøjlen og jeg har da et mega ar på 15 cm fra navlen og ned, men som sagt gør jeg det gerne igen hvis det bliver aktuelt.
  • Indstillinger
    Gid jeg kunne sige det samme, men desværre gik det langt fra som i de succeshistorier, som CFR dengang havde lagt på deres hjemmeside. Endvidere er der mange andre, der ligesom jeg er endt med store gener.

    Erstatning er udelukket da man i Patientskadeankenævnet i mit tilfælde blandt andet begrunder det med, at mine smerter i ryggen med udstråling i balle og i venstre ben med overvejende sandsynlighed skyldes uindfriede forventninger til behandlingen – rystende begrundelse.

    Jeg og mange andre skal leve med en smadret ryg resten af livet, og pengene til medicinsk og lindrende behandling skal vi selv finde.

    Mvh Hanne
  • Indstillinger
    Hejsa.
    jeg har fået sat 2 diskusproteser ind i lænden og desværre må jeg sige at det skulle jeg aldrig have gjort.
    jeg har daglige smerter i lænden og som stråler ud i benene.
    men jeg har læst flere steder at folk der har fået sat en enkel protese ind har det fint.
    selv hørte jeg om en på genoptræningscentret der havde fået sat en protese ind og som havde genoptaget sin sport.. marathon.
    men det kræver sin mand at gennemgå sådan en operation og der er lægerne ikke så gode til at fortælle hvad man skal igennem.
    jeg kunne ikke gå 2 skridt uden jeg faldt sammen på gulvet og det var til trods for jeg havde trænet utroligt meget i flere år og følte mig klar til operationen.
    du skal have et godt netværk og husk at tage imod genoptræning..
    jeg træner stadig hver dag og varmtvandstræner et par gange om ugen men smertefri bliver jeg aldrig.
    det er nu 4 år siden jeg gennemgik operationen og jeg har ikke fået det bedre.
    håber det bedste for dig.
  • Indstillinger
    Hej Bibi

    To proteser, du må da være totalt forpint af smerter – jeg har mere end rigeligt i en og bebrejder mig selv hver dag, at há været så naiv at hoppe på limpinden.
    Jeg er sikker på, at der går mange rundt med bare en protese og daglige smerter – mange flere end vi drømmer om. Har du hørt alle udsendelserne på P1? Journalisterne på P1 har afsløret lægerne i, bare at opererer løs udenom de fastlagte/lovbestemte retningslinjer, som led i en landsdækkende protokol, som de lægefaglige selskaber skulle stå for.
    Protokollen blev aldrig til noget. Men det gjorde operationerne. Det værste er at lægerne slipper godt fra det, og patienterne overlades til en uvis skæbne uden at kunne få erstatning. I maj sidste år klagede jeg til patientklagenævnet og patientombuddet og gæt engang hvad resultatet endte med – ingen erstatning.

    Jeg går også til vandgymnastik i varmt vand ledet af en fysioterapeut, og jeg gør også alt, hvad jeg kan for at styrke musklerne, men det fjerner ikke led, muskel og nervesmerter i hele ryggen og i venstre ben. Samtidig med det, så er det jo nærmest umuligt i DK at få en førtidspension, men jeg vil hellere pines og plages med at arbejde, end at skulle køres igennem vridemaskine af uretfærdig kommunal sagsbehandling.

    Jeg blev opereret i 2007 og slæbte venstre ben efter mig længe efter. I dag kan jeg gå men det er godt nok anstrengende, og benet kramper ofte, især om natten.

    Vores fremtid ser ikke ligefrem lys og lykkelig ud, og hvem ved – måske går det os, som ved hofteoperationerne, hvor lægerne har indopereret metal-mod-metal hofter, og hvor patienterne efterfølgende har fået flere smerter af operationen og forhøjede metalværdier i blodbanen. Bare en tanke som nager.

    Mvh. Hanne
  • Indstillinger
    Jeg fik en protese i lænden i 2010. Jeg er smertefri i min hverdag, og har det godt, men jeg skal holde mig for hårdt fysisk arbejde, og kan godt for ondt når jeg overanstrenger mig.

    Det første år havde jeg en del uro, hvor protesen sidder, og jeg skulle lige vende mig til at den sidder der.

    Men syntes alt i alt, at jeg har fået det bedre efter at jeg fik den sat i. Det kræver stadig træning, og jeg svømmer og crosstræner, samt styrketræner, og det har en rigtig god effekt.

    Jeg kan godt mærke at min ryg aldrig bliver 100 procent rask, men jeg har det meget bedre end, da min hverdag var fyldt med smerter og jeg ikke kunne holde mig oprejst mere end 20 min afgangen.

    Jeg fik konstateret slidgigt på alle niveauer i lænden.
    og valgte at få protese i det nederste led, hvor sygdommen var værst.
Log in eller Registrér for at kommentere.