Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Liothyronin eller ej??

Jeg har siden den 13.08.07 fået Liothyronin, idet mit T3 altid lå i nedre ende eller derunder. I starten hjalp det mig gevaldigt - og jeg følte, at jeg rigtig fik min velvære igen.
Jeg har så været sygemeldt siden den 22.12.08 - hvor TSH lå på 17,9. Inden da, lå T4 på 112 og T3 på 1,8. Jeg blev sat op med 25 mkg Eltroxin ugentligt samt nedsat med 2,5 mkg Lio dagligt, hvilket resulterede i at TSH steg til 17,9.
For øjeblikket ligger TSH for lavt og T3 for højt mens T4 ligger pænt (øvre ende). Jeg ved at T3 påvirker TSH og ikke T4. Jeg får det virkelig skidt efter indtagelse af Lio - kan slet ikke være i min krop. Hjertebanken, rysten etc. grundet at dette i forvejen er forhøjt.
Men hvis jeg indtager mindre Eltroxin vil både T4 og T3 falde. Men ikraft af, at jeg indtager 10 mkg Lio (1/2 tbl) vil denne være svær at dele yderligere med fuld nøjagtighed.
Jeg tænker også på Gitte, som fik det dårligt efter indtagelse af Lio - hvilket jeg også tror skyldes en overdosering. Kirsten må derfor være en "hård negl", siden hun kan tåle 40 mkg Lio??
Ja, jeg er meget fintfølende. Så jeg føler, at jeg står lidt i et dilemma. Skal jeg starte med at tage 25 mkg Eltroxin fra pr. uge - og dermed et faldende T4 tal?
Skal jeg droppe Lio´en og udelukkende tage Eltroxin?
Eller muligheden er at købe en præcisionsvægt, hvor jeg f.eks. prøver at tage 9 mkg Lio dagligt??
Er der nogle der har kendskab til præcisionsvægte? Den skal kunne veje ned til 0,001. Jeg ved der findes mange på markedet - hvor præcise er de billige?
Ellers skal det være en laboratorie vægt - og den koster en del penge.
Jeg ved ihvertfald, at min krop snart ikke kan tage mere. Idag delte jeg Lio´en så jeg tog 5 mkg til morgen og vil tage de øvrige 5 mkg senere på dagen. Jeg fik stadig hjertebanken og rysten etc. - men ikke så slemt som de øvrige dage.
Ja, det var mange spørgsmål. Og jeg ved desværre, at der ikke er mange der får Lio herinde. Men min endokrinolog ville ikke kunne rådgive mig bedre!!!!
Kærlig hilsen Anemonen
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anemone
    Jeg mærker INTET til de 40 mg Lio -lidt hjertebanken 1½ time efter indtagelse aften og ellers intet -underligt en forskel ..
    God weekend :-)
    Kirsten
  • Indstillinger
    Hej Anemone.
    Jeg har været "fuldtidsmormor", så derfor har jeg ikke ladet høre fra mig.
    Mine T3 tal har altid ligget i den lave ende, og mine T4 tal i den høje.
    Som regel lige indefor referencetallene men også mange gange udenfor.
    Derfor har jeg altid brugt TSH som "målestok", og selvfølgelig mærket efter hvad min krop har sagt.
    Ledsmerter, sved og sitren osv. har været ubehageligt, men det værste for mig har været hjetebanken ved for høj dosis.
    Da Kølendorf satte min dosis op fra 700 mikrogram ugentlig til 875 troede jeg, at jeg skulle dø.
    Siden har jeg selv doseret.
    Det er svært at rådgive og vejlede, men jeg tror, jeg ville droppe "lio`en" for
    en lang periode.
    Jeg tror simpelthen ikke endokrinologerne ved nok om "Lio", og slet intet om forholdet "lio" kontra Eltroxin.
    Så ender man ud som prøveklud, og det tror jeg ikke kroppen kan holde til idet lange løb.
    Jeg synes, at det har været svært nok bare at dosere Eltroxinen rigtigt.
    Hvis jeg skulle have holdt rede på to forskellige mediciner samtidig, uden rigtigt at vide om "lio"en virker eller ej og uden proff. hjælp, havde jeg nok haft dobbelt eller tredobbelt så mange tudeture.
    Ellers har jeg det godt, griner stadig og har tabt 7 kg. og tager nu 600 mikrogram Eltroin ugentlig.
    Jeg håber, du har fået det bedre.
    Mange hilsner Inge
  • Indstillinger
    Hej anemone
    Jeg fik også liothyronin gennem et års tid og de hjalp helt fantastisk i starten. Men snart begyndte jeg også at få det som du har det. Min endokrinolog, vel en af de bedste ( er holdt !) hjalp mig meget dengang ( 2005 - 06) med dosis regulering o.s.v, men til sidst gav jeg op. Og ikke mindst efter, at have læst om de kardiolære bivirkninger og skader de kan medføre.....
    Jeg mente heller ikke eltroxinen kunne hjælpe mig,,,,, men det krævede blot tålmodighed, så fik den endelig sin effekt. Mine tal var også meget skæve og jeg var ekstremt fokuseret på den mindste afvigelse og mange på effekt.
    Syntes jeg har læst et sted at dit stofskifte blev for lavt erfter struma op...kan det passe ? for 3 -4 år siden ?
    Når vi har det skidt netop som du har det nu ser det hele sort ud og man prøver desperat med alle midler at komme ovenpå.
    Jeg vil virkelig anbefale dig, at give eltroxinen en chance over 1/2 - 1 år og så løbende blive kontrolleret og justeret. det kræver man kan holde helvede ud lidt, men så skal effekten nok komme. Det hjalp mig, men er jo ikke sikkert det hjælper dig.
    MVH Mette
    Mit liv var forfærdeligt med sygemeldinger og en krop i helvede fra 2001- 2006, men nu kører det altså super med eltroxinen. Får 200 mkg dgl.
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres søde indlæg. Dette bliver meget kort, da jeg har det af h.... til. Mig og min mand startede med omgangssyge natten til lørdag. Jeg tror jeg var afsted mindst 12 - 14 gange - begge veje samtidigt. Og jeg har det stadigt meget dårligt med mavekramper og utilpashed.
    Jeg har ellers bestilt en vægt d.d., som kan veje 1000 dele. Jeg har fået Eltroxin siden april 2006, og den 06.08.07 fik jeg Lio efter eget ønske. Så det hele er en meget langsom proces.
    Inden Jeg fik Lio, tog jeg 125 mkg Eltroxin dagligt.
    Lige nu synes jeg ikke kroppen kan klare mere.
    Jeg vender tilbage, når jeg er mere frisk.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Videre følgning:
    Jeg undrer mig selvfølgelig meget over, at jeg stadig har mavekramper, kvalme, manglende appetit og total energiløs.
    Så tænker jeg: Er det p.g.a. omgangssygen fra natten til lørdag, at jeg stadig har disse gener? Er stofskiftet blandet ind i dette?
    Er der nogen der har tænkt over om forhøjede Leucocyt tal (hvide blodlegemer) kan være én "del" af stofskiftet? Mine sidste prøver viste 13 (ref. 3,5 - 10), og det var inden jeg startede omgangssygen. Mine 4 sidste Leucocyt prøver - taget med en uges mellemrum - var også forhøjede. Jeg er godt klar over, at tallene ikke er kraftigt forhøjede - men jeg undrer mig over, at hver gang jeg får taget disse prøver, er de altid over 10 - også fra tidligere.
    Jeg ved ikke om, der er nogle der har et bud på dette?
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    God bedring!
    Hilsen Inge
  • Indstillinger
    Hej Anemone
    Synd for dig at du skulle få sådan en "mavetur" oveni, du har da nok at kæmpe med!
    Jeg vil bare lige sige, at en gang jeg havde maveinfluenza steg mit TSH rigtigt meget. Hvis man kaster op og/eller har diarre kan det påvirke optagelsen af stofskiftemedicinen, så der kommer nogle udsving fik jeg at vide. Det tog faktisk noget tid at få tallene på plads herefter.
    God bedring
    Mvh. Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte.
    Tusind tak for dit indlæg.
    Mine sidste 4 TSH tal lå på (taget hver uge): 1,91 - 1,52 - 0,82 - 2,15.
    Jeg følte selv, at TSH stadig var nedafgående samt T3 (først fået svar på TSH i går - øvrige tal har jeg ikke). Så jeg forstod pludselig ikke at TSH var steget.
    Men med dit svar kan jeg godt se en sammenhæng. Forrige fredag fik jeg foretaget en coloskopi - og skulle dermed udtømmes helt, tilligemed flydende kost. Natten til fredag havde jeg opkastninger - nok p.g.a. at min mand og jeg havde fået 2 glas vin - og jeg var på henholdsvis tom mave.
    Og så kommer denne omgangssyge her i week-enden til os begge.
    Jeg har heldigvis ikke mavekramper i dag. Jeg føler mig bare kraftesløs.
    Som jeg skrev i går, har jeg bestilt en præcisionsvægt. Jeg kan se, at T4 ligger fint, men jeg får en anelse for meget Lio. Så må jeg se, om det kan justeres på denne måde.
    Mens jeg har fået Lio - har mit T4 tal ligget lidt for lavt. Men nu tager jeg 25 mkg Eltroxin ekstra - og det virker fint - bortset fra at T3 kommer til at ligge lidt for højt for mig. Men jeg ved, at det er finjusteringer det drejer sig om, så derfor denne vægt til Lio.
    Men jeg undrer mig stadig over, at kræfter og energi ikke er til stede endnu (jeg ved, at du også døjer). Jeg har været sygmeldt i 2 md nu, og ingen store fremskridt - og så tænker jeg på indslaget om B vit etc. Er vores læger gode nok til, at se andre "alternativer".
    I morgen skal jeg på "job" - altså afskedigelse og FOA tager med.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej til jer alle.
    Jeg har tænkt én del på vitaminer, mineralmangler og kost i forbindelse med de indslag der har været her på nettet.
    Jeg føler, at jeg på en eller anden måde skal "genopbygges" igen. Et svingende stofskifte kan undgå at give ubalance i kroppen og derved trænger til en grundig "hovedrengøring".
    Jeg har prøvet at maile til en biopat og vegatester, så jeg er spændt på, hvad hun skriver tilbage (hun er medlem af biopatforeningen).
    Jeg syntes ikke, at jeg vil give op og leve med en forringet livskvalitet - som min endokrinolog mener er tilfældet. Der må afprøves nogle ting først.
    Er der andre der har prøvet en biopat og vegatester - og i givet fald - har det haft en ønsket effekt? Eller er der nogle, som kan henvise til én, som de med garanti kan anbefale.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Anemone-
    Sikke en historie med dig -god bedring

    Jeg tar' zink-selen -mega B vit-mangan -lecitin -mega C -(calcium-magnesium samt D vit ) i en pille en super mega vitamin pille og da jeg havde taget det i 14 dage følte jeg mig bedre tilpas knap så træt -

    Nu har jeg det godt igen takket være Lio -eltroxinen det lidt høje stofskifte og så tiden måske ;-)
    Talte engang med en læge,og hun sagde der går et år fra Myxødem'et er opdaget til du er rask og det passer meget godt -om en måned er det et år siden sygdommen blev konstanteret og jeg kom i behandling og jeg er igen den gamle -glade -smilende -positive Kirsten og kan snart ikke huske hvor slemt det var :-) utroligt når jeg tænker på ,hvor syg jeg var og trist ...
    Held og lykke i morgen ..
    Kærlige hilsener
    Kirsten
Log in eller Registrér for at kommentere.