Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Stress/Depression/Angst

2»

Kommentarer

• Hej
    Jeg følger med interesse dit forsøg Olsen, da jeg er i samme båd som du. Jeg er sygemeldt på 5 måned og min læge har prakket mig forskellige typer antidepressiver på. Jeg har oplevet svære bivirkninger, heriblandt panikangst, uro, nattesved osv.. Jeg har også spurgt min læge til Perikum, men hun mener ikke at det vil hjælpe i "svære" tilfælde (som jeg åbenbart er?).
    Jeg har forsøgt opstart med Cipralex 2 gange hvor jeg "holdt ud" i 3 uger pr. gang, jeg oplevede ingen god virkning, kun bivirkninger. Jeg tager nu 15 mg. Mirtazapin, og min læge vil gerne have mig på 30 mg. men jeg føler mig syg og bliver som en Zombie. På kun 15 mg. Mirtazapin har jeg haft en vægtstigning på 7 kilo på 2 måneder. Endnu en bivirkning.
    Jeg kunne også være fristet til at tage Perikum, men er også lidt bange for at det kan interagere med den blodtryksmedicin jeg tager. Jeg kan ikke helt blive klog på om perikum kan gøre virkningen af anden medicin stærkere eller svagere, er der nogen af jer der ved det?
    Håber virkelig for dig at Perikum vil hjælpe dig.
    Hvor længe har du været sygemeldt? Jeg håber ikke at jeg skræmmer dig med min lange sygemelding. Lægen siger at jeg skal acceptere min tilstand men jeg KAN ikke acceptere at have det så dårligt så længe.
    Jeg har gået til psykolog 8 gange uden at det har hjulpet mig desværre.
    Jeg har også lavt stofskifte og en knude i hypofysen oven i al det her, så jeg ved ikke hvad der er stress og hvad der er sygdom, ja hvad kom først, hønen eller ægget....:o/
    Held og lykke Olsen...og I andre....
    Med venlig hilsen
    Gitte
  • Hej Gitte

Jeg kan ikke sige, om perikon er den rette løsning for dig. Jeg kan kun sige, at det har hjulpet mig, og mine depressioner har været af den svære type.

Men der er to ting, jeg gerne vil sige til dig:

1. Du skriver, at du har lavt stofskifte. Det er kendt, at lavt stofskifte kan være årsag eller medvirkende årsag til depression. Det er meget vigtigt, at du får behandlet din stofskiftesygdom. Det er jo i hvert fald en årsag, der kan gøres noget ved, og du vil helt sikkert få det bedre, hvis dit stofskifte bliver reguleret.

2. Du skriver, at du er i behandling for forhøjet blodtryk. Det er jeg også. Det er rigtigt, at perikon kan interagere med visse typer medicin, og der er faktisk en type blodtryksmedicin, som ikke kan forenes med perikon. Det er den type, der hedder calcium-antagonister. Men der er jo mange slags blodtryksmedicin. Den type, jeg får (Atacand), er der ingen problemer med i forhold til perikon. Du kan altid få hjælp på apoteket til at klarlægge, om din medicin kan forenes med perikon. Min erfaring er, at de er meget villige til at hjælpe. Det er farmaceutens arbejde at vejlede folk.

Jeg kan godt forstå, at du har det dårligt. Det er mange ting at slås med. Jeg håber, at du snart får det bedre.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen

Tak for din søde og forstående besked - det hjælper..

Mht. til mit stofskifte så er jeg i behandling for det og har været det nu i snart 2 år. Lægerne siger at jeg er velreguleret med medicin, men jeg føler mig fortsat ikke frisk :o( Man mener at jeg ikke fejler noget "medicinsk" men at det må være stress. Ja jeg tror at der er mange der får den diagnose når man ellers ikke lige kan finde grunden? Ja og jeg HAR da også været stresset, især kan jeg, med de sygdomme jeg har i bagagen, ikke tåle stress på samme måde som jeg kunne før.

Mht. blodtryksmedicin så får jeg Centyl og Corodil, kan ikke læse noget steds om det vil interagere med Perikon. Snart skal jeg starte med medicin for hypofyseknuden, Norprolac en dopaminagonist, kan heller ikke lige finde ud af om det kan forenes med Perikon.
    Ja nu skal jeg nok lade være med at "kuppe" tråden Olsen ;o)
    Jeg er bare MEGET interesseret i om Perikon vil kunne erstatte nogle af alle de piller lægen gerne vil fylde i mig!
    Mon man kan tage Perikon sammen med antidepressivt medicin? Jeg tager jo 15 mg Mirtazapin og vil gerne fortsætte med det, da det giver en rigtig god nattesøvn (som jeg har manglet i flere år!).
    Er spændt på at høre om dine erfaringer Olsen. Har du oplevet bivirkninger med Perikon indtil nu?
    Til Kameliadamen : Tager du Perikon selv? og hvis ja, har det hjulpet dig?

Med venlige hilsner
    Gitte
  • Hej Gitte

O.k., dit stofskifte er altså velreguleret ifølge lægerne. Jeg har en veninde, der også får stofskiftehormon, og hun har det fint. Hun havde depression i begyndelsen, indtil stofskiftet blev reguleret tilfredsstillende.

Jeg har ikke selv erfaring med stofstiftesygdom, men jeg har af og til kigget her i Netdoktors debatforum under Stofskifte, og jeg kan se, at mange ikke føler sig raske, selv om lægerne mener, at deres stofskifte burde være velreguleret. Måske er der råd at hente i stofskiftedebatten? Jeg har set, at de dér begynder at tale om insulinresistens. Jeg er ikke helt inde i, hvad de har diskuteret, men jeg er selv meget optaget af svingende eller ustabilt blodsukker, som vistnok har noget med sagen at gøre.

Ja, jeg tager stadig perikon, for tiden 3 kapsler om dagen. Jeg glemte at skrive, at jeg foruden perikon og blodtryksmedicinen Atacand også får Centyl med kaliumklorid.

Når jeg er nødt til at blive ved med at tage perikon, er det fordi jeg har haft mange svære depressioner. Jo flere depressioner man har haft, jo sværere bliver det at undvære et antidepressivt middel, også selv om man gør alt for at fjerne de depressionsudløsende årsager. Læger og psykiatere har i mange år sagt, at jeg var nødt til at tage antidepressiv medicin resten af mit liv. Der var bare det problem, at jeg ikke havde gavn af de lægeordinerede antidepressiver. Derfor var det pragtfuldt, at perikon har kunnet hjælpe mig.

Corodil er en såkaldt ACE-hæmmer og den kan godt forenes med perikon.
    Centyl, som er vanddrivende medicin, kan også godt forenes med perikon.

Derimod kan man desværre ikke uden videre sige noget om, hvorvidt din nye medicin mod knuden i hypofysen, altså medicinen Norprolac, kan forenes med perikon.

Grunden er, at man ikke har klarlagt, om der er leverenzymer indblandet i omsætningen af Norprolac, og altså heller ikke hvilke enzymer der kan være tale om. Det fremgår af vejledningen til medicinen, hvor der også står:

”Forsigtighed anbefales derfor, hvis Norprolac skal kombineres med andre lægemidler, specielt lægemidler som er kendt for at være stærke hæmmere af lægemiddelmetaboliserende enzymer.”

Hvis jeg var dig, ville jeg derfor ikke turde tage perikon sammen med Norprolac. Det er alt for risikabelt – også set i lyset af, at du får flere forskellige andre slags medicin.

Hvis jeg var dig, ville jeg være meget forsigtig. Og det er vigtigt, at du har en læge, der er inde i sagerne. Det er jo ikke blot perikon, der kan give problemer med interaktion. Det kan de lægeordinerede lægemidler også. Spørg hellere en gang for meget end for lidt, når du skal undersøge om de forskellige lægemidler kan forenes.

Når det normalt er så let at slå op og se, om perikon kan forenes med andre lægemidler, er det, fordi man normalt ved, hvilke enzymer der er involveret i et lægemiddels omsætning. Hvis lægemidlet bliver omsat af leverenzymet CYP 3A4 kan der være problemer med perikon. Men desværre ved man endnu ikke, hvordan Norprolac bliver omsat.

Og nej, man må aldrig – og jeg gentager: ALDRIG – tage perikon sammen med andre antidepressive midler. Der findes en dosis antidepressivt middel, der er lige netop tilpas. Hvis man får for lidt, er der ingen virkning, men hvis man får for meget, er det lige så galt. Hvis man tager perikon sammen med et lægeordineret antidepressivt middel, er virkningen helt uoverskuelig.

Jeg synes, at du står med mange svære problemer. Skriv endelig igen, så vi kan høre, hvordan det går. Du kan jo bare starte din egen tråd, for vi håber jo på et tidspunkt at høre mere fra Olsen om, hvordan han har det.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej Gitte & Kameliadamen1

Vedr. Min Modigen, er jeg nu kun på 3 dagen, vedr. de fysiske ting, jeg oplevede med Ciptalex, har der ikke være noget, vedr. Min psykiske tilstand
    har den onsdag/torsdag ikke været optimal, stadig ikke det jeg oplevede med cipralex, hvor jeg følte, at jeg var sat uden for selvstyring, så det jeg har oplevet er enten et par dage med dårlig dagsform, eller også var det en let reageren på Modigen ????, her til morgen var jeg rimelig ok, og er det stadig, men det er også mget tidligt i mit Modigen forløb.....
    Vedr. min sygemelding, jeg var dårlig fra ca. midt december, men havde juleferie helt frem til 5 januar, og blev herefter sygemeldt fra den 13 Januar, så indtil nu, har jeg ikke været pokkers længe væk fra jobbet, jeg har dog søgt andre job da jeg mener det netop er mit job, gennem de sidste mange år der er "skurken" specielt efter jeg har brugt lidt tid på at efterrationalisere.
    Dog kan jeg mærke, at min jobsøgning nok er for tidligt, og at jeg nok skal vente med dette, til jeg er kommet lidt længere hen.....da jeg mærke det måske også er med til at puste til stressen, men jeg ved ikke hvornår et firma som det jeg arbejder i, vil forvente en eller anden form for løsning....også ting som man bruger energi på, da der trods sygdom, også er økonomiske hensyn at tage........men det må jo på sigt ændres, så man tåle hverdagen.
    Også godt håb for jer & os Mvh Olsen48
  • Til alle Jer der har problemer med angst :
    I skal prøve hypnose! Jeg er selv blevet angstfri efter hypnose, og jeg har prøvet rigtig meget forskelligt også psykologer. Men jeg ville ikke tage medicin for det tror jeg ikke på. Jo kun naturlægemidler, det tror jeg på, men jeg ønsker ikke at tage alt det kemiske shit, for så blot at angsten skal dukke op igen når jeg stopper med det.

Jeg er så glad for at jeg selv fandt ud af det med hypnose og hypnoterapi ellers ved jeg ikke hvor jeg ville have været i dag!

Jeg ønsker bare at udbrede budskabet til så mange som overhovedet muligt, således at mindst mulige mennesker med angst lader sig spise af med lægens forslag om medicin!!

I kan læse mere om hypnose mod angst hos den hypnotisør jeg var inde hos her: http://www.hypnoseterapi-vejle.dk/behan ... angst.html Prøv det, I vil ikke fortryde det!. Jeg fik tre behandlinger!!!!

Kh Anne Louise.
Log in eller Registrér for at kommentere.