Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stress/Depression/Angst

Redigeret 17 april, 2013, 12:04 i Angst
Hej Alle

Jeg er en mand i slutningen af 40, der her i midten af december, (i jule ferien)
løb ind i en formentlig depression, pga. stress, og oven i dette har jeg også fået angst. Har været hos lægen ( som har udvist stor forståelse) og fik i første omgang, nogle Oxapax, til at få ro på systemet med, det har jeg så brugt periodisk her frem til midt februar, hvor min system så tilsyneladende får det dårligere nogle gode dage, nogle dårlige......det bevirker så at lægen udskriver Cipralex, som han anbefaler at tage før sengetid, da der er diverse bivirkninger i starten.......igår var så dagen for opstart, og jeg spiste min første pille ved 23 tiden, og lagde mig til at sove 23.45.......kl. 02.45 vågner jeg med en "mystisk" koldagtigt sved, derudover havde jeg det mentalt meget ringe, og var bange ( Havde angst ), har så indtil videre besluttet, at vente / eller undgå min debut med disse piller, ( og måske jeg så skal starte om dagen ?? )og det skal siges at det kun er 5 mg, er der nogle der har de samme erfaringer ved opstart, og derudover kan jeg læse mange steder, at når man skal udtræde, af disse piller, så er der tilsvarende mange bivirkninger, det virker umiddelbart også afskrækkene.......
Er der nogle der har erfaringer, med at ride "stormen af" med oxapax (og motion) eller er det "the hard way"

Jeg er også begyndt hos en psykolog, men har kun været der en gang

Er der nogle der kan bidrage med til positivt, som man kan støtte sig til, og jeg ved godt , at der ikke er noget entydigt svar på mit næste ?, men er der nogen typisk tid, på et sådan forløb, der formentligt er udløst pga. alt for meget arbejde etc.

Mvh Olsen 48
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Olsen
    Jeg har med interesse og dyb indlevelse læst dit indlæg. Egentlig var jeg inde på siten af helt andre årsager ;) Håber jeg kan være til lidt hjælp. Hvis bare lidt kan, så er der jo lys forude ;)

    Generaliseret angst er min diagnose. Men lige nu går det faktisk rimelig godt efter ca. 2 år i "helvede". Ikke en tilstand man ønsker for sin værste fjende skal jeg hilse og sige ;)

    Antidepressiv medicin blev udskrevet ved kasse 1. Dosis var for høj, og resultatet var netop et mega angstanfald som kvittering, som du muligvis beskriver. Umiddelbart efter smed jeg dem ud, for jeg var blevet bange for pillernes virkning. Siden har jeg hørt, at det var "godt gået", for angst er i mit tilfælde i hvert fald, noget jeg selv må kæmpe mig ud af. Mærke efter... Hvordan det er i dit, må jeg slet ikke stille mig klog overfor! Jeg er ikke prof. Men mit råd til dig er, at du bør fortælle den der ordinerede medicinen om din angstoplevelse. Måske du skal sættes ned til 2,5 mg. Ved det ikke. Men det er farligt "bare" at smide piller ud, for jeg måtte også lide nogen tid inden kemikalierne gav op ;)

    Du fortæller at du har været ved psykolog een gang. Det er muligvis den rigtige og fornuftige løsning. Selv gik jeg til pædagog, men endte op med hver gang at få mindre angstanfald. Det at snakke om det fremprovokerede det... Det kan jeg så heller ikke råde dig med...

    Tidsforløb er meget meget svært at sige noget om. Det kan være du kommer ud af det (og det gør du - er jeg helt sikker på), men kan havne i situationen igen, hvis du altså ikke gør noget aktivt ved dit liv, og foretager de ændringer, som nu en gang skal til. Noget skal ændres... Og du ved godt selv hvad det er, tror jeg på. Men det kan være svært at se det i øjnene... Der er konsekvenser ved alt, og det har vi angstramte meget svært ved at tackle. Vi har "ondt i livet". Jeg har oplevet på min egen "krop", at angst er en mix. I mit tilfælde var det stress på arbejdet op til jul (som dig), der udløste den. Men der var så sandelig også private årsager. Som jeg ignorerede...

    Og så kommer vi til det positive som du efterlyser, jeg prøver:
    Små bitte skridt, små delmål. Tænk, at det her kan du godt. Se f.eks. overlegen ud, lænende op af en lygtepæl, selvom du i virkeligheden er skrækslagen over at skulle krydse vejen ;) På vej tilbage går du tilbage til lygtepælen og griner indad triumferende, for den kan i hvert fald ikke røre sig.

    Meget vigtigt. Se at få sat arbejdstempoet ned. Jeg fik en langtidssygemelding, men syntes det var et nederlag i starten i hvert fald.. Herefter nedsat arbejdstid, der gradvist blev sat op. En uforstående, men deltagende chef "forstod". Det blev sværere og sværere at sætte sig op på hesten igen. Det værste man kan gå, er glip ;). Hvis det er overhovedet er muligt, så tal med en kollega om din angst, du behøver ikke tale så meget om årsager m.v. En kollega kan med stort held aflede dig ved let massage et diskret sted, og sørge for du får lidt vand og noget at tygge på. Lillehjernen overtager og bliver "dyrisk". Tag evt. en elastik om håndleddet og svirp lidt med det, så du kan mærke du lever ;)

    Overvej nøje, om der er noget i privatlivet der trænger til hovedrengøring. Muligvis er der personer omkring dig, som udmatter dig?

    Tænk også nøje over, hvad der gør dig glad. Tænk muligvis tilbage i tid. Det behøver slet ikke at koste penge. Det kan være en tur ud i naturen. Fuglefløjt (musvitterne er allerede igang her i feb.). Motion og lys er supergode værktøjer!

    Tillad dig selv at være lidt af en egoist, og sig fra! Nej, det her gider jeg sgu ikke. Og det er i orden med mig selv, at det ikke er i orden. Og nu tillader jeg mig selv at sige det højt med ord på. Det her orker jeg ikke, og det er helt i orden.

    Min ægtefælle er guld værd! Hjælper mig til at sætte grænser, når jeg ikke selv kan. Forstår det med let massage, spiseligt og small talk, hvis jeg får et anfald. Har præsteret at hente mig på arbejde, når jeg ingen "ben" har.

    Brug humor, hvis du kan. Havde jeg ikke haft den, tjah...

    Nu bor jeg i en anden landsdel, sagde jobbet op - har fået et nyt som er meget mere "mig". Men tro mig, det var godtnok hårdt, men det der skulle til ;)

    Held og lykke fremover. Det skal nok gå! Og det gør det!

    Hilsen midtjylland
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Jeg har ikke nogen synderlig erfaring med medicin.
    I de sidste år har jeg gået igennem et terapiforløb. Undervejs har jeg taget 1 Alopam og det gør jeg aldrig mere. Det var som om, at angsten eskalerede og blev spærret inde i kroppen uden, at jeg kunne reagere. Lyder måske lidt som det, du også har oplevet.

    Du går til psykolog og det tror jeg er vejen. Samtaleterapi er den langsomme men også langtidsholdbare løsning. Stress, angst og depression er symptomer. Medicin er (iflg. min mening) symptombehandling. D.v.s. problemerne er intakte og uforandrede, når man stopper med medicinen. Man er nødt til at have fat på, hvad der skaber problemerne og få hjælp til at arbejde med dem, så man kan få dem løst.

    Det er meget forskelligt, hvor lang tid det tager, før man mærker bedring. Det kommer bl.a. an på, hvad årsagerne er og hvilke problemer, der skal arbejdes med. Det kommer givetvis også meget an på terapiformen. I mine øjne er det vigtigste, at man får talt om tingene og får nogle nye in-put udefra af en person, der kender noget til disse ting.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Det, du har oplevet, da du begyndte på Cipralex, er formentlig almindelige bivirkninger, som normalt vil klinge af i løbet af nogle uger.

    Hvis du kigger her:

    http://www.psykiatrifonden.dk/medicinbe ... depres.pdf

    vil du se, at der står:

    ”De hyppigste bivirkninger er kvalme, hovedpine, svedtendens, mundtørhed, seksuelle forstyrrelser, angst og uro.”

    Der står også: ”Der begyndes ofte med en relativt lav dosis, specielt ved angst (5-10 mg), for at undgå bivirkninger.”

    Sagen er, at dem, der i forvejen har angst, vil blive særligt forskrækkede over at opleve angst som bivirkning ved medicinen. Man er jo ikke særlig tilbøjelig til at tage noget medicin, der gør problemet værre. Og den meget lave dosis (5 mg) var altså ikke lav nok til, at du kunne undgå angst som bivirkning.

    Disse bivirkninger aftager normalt efter noget tid. Men bivirkningerne gør, at den første tid, hvor der endnu ikke er kommet positive virkninger, og hvor der stadigvæk er mange ubehagelige bivirkninger, kan være meget plagsom. Så vidt jeg ved, er der læger, der råder deres patienter til at tage noget beroligende sammen med den antidepressive medicin i den første svære tid. Du kunne jo prøve at spørge din læge, om det ville være en god ide at tage lidt Oxapax sammen med Cipralex.

    I øvrigt kan jeg tilslutte mig de andres mening, nemlig at det er vigtigt at gøre noget ved selve det problem, der førte til, at du blev syg. Men jeg tror, at der er tilfælde, hvor det er nødvendigt at tage et antidepressivt middel også.

    Du spørger, hvor lang tid det vil vare. I bedste fald tager det ca. 3 uger, før et antidepressivt middel virker. Herefter vil der gå noget tid med at genvinde kræfterne og efterbehandle din situation. Men nogle gange virker det første antidepressive middel ikke, og så må man skifte medicin, hvilket selvfølgelig forlænger forløbet.

    Når din sygdom skyldes for meget arbejde og stress, vil jeg også mene, at din organisme behøver meget lang tid med ro og hvile – altså en relativt lang rekreationsperiode.

    Jeg har selv haft problemer med stress og depressioner, men ikke i særlig grad angst. Jeg har haft gode erfaringer med psykologhjælp, men jeg er en af dem, der ikke kan undvære et antidepressivt middel. Jeg tager naturmedicinen perikon, som i videnskabelige forsøg har vist sig at være mere effektiv end de almindelige lægeordinerede antidepressiva, men helt uden disses bivirkninger. Det er en skam, at lægerne ikke i højere grad bruger perikon, for af egen erfaring ved jeg, at disse bivirkninger er virkelig plagsomme. Men det er jo vigtigt at have sin læges hjælp og støtte, og ikke ret mange læger er villige til at rådgive om perikon.

    Jeg vil råde dig til at være forsigtig med Oxapam. Det er et beroligende middel af typen benzodiazepiner, som man meget nemt bliver afhængig af. Det kan være o.k. at bruge det i en krisesituation, men hvis man bruger det over længere tid, vil det give flere problemer end løsninger.

    Du nævner også, at nogle mennesker oplever svære ophørssymptomer, når de skal holde op med at tage antidepressiv medicin. Det er rigtigt, men jeg mener, at man kan undgå disse problemer ved at trappe meget langsomt og forsigtigt ud. Det er endnu en positiv ting ved perikon: Man oplever ingen ophørssymptomer.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg takker for jeres indlæg, der på forskellige vis, kan bruges som støtte, og jeg er udmærket klar over at det, der formentligt, er skyld i mine forskelige reaktioner, nok er mit job, som specielt de sidste 3 år, har været ekstremt i mange retninger, problemet med det er jo, at man skal tage aktion på dette, i en tid, hvor man ikke har det store overskud i forvejen.........og jeg bliver så også nød til rent økonomisk at vende skuden, hvis jeg skal ud i en anden type job end det jeg har idag. Jeg er også klar over at jeg ikke ukritisk må benytte Oxapax, men jeg bruger også dette i yderst begrænset mængder, og når jeg har absolut behov for at slappe af....

    Jeg har også som Kameliadamen nævner overvejet at prøve Modigen (Perikon), da det for mig at se er samme funktion, men uden de mange ubehagligheder jeg oplevede med Cipralex...........og vil godt høre om nogle af jer har haft god effekt med disse ????

    Men til slut mange tak for jeres indlæg, da det selvfølgeligt ikke er godt at i andre, har disse ubehagelige ting inde på livet, men en god støtte for os andre, at vi kan få vendt dette med nogen "som har prøvet det" da det er svær størrelse at opleve, og ikke mindre svær, at sætte folk ind i, der ikke har oplevet dette.

    Mvh Olsen 48
  • Indstillinger
    hej olsen.


    jeg ville bare lige tilføje dig en enkelt ting og det er mens du får den behandling så sørg samme tid for og få rørt dig lidt. dyrk lidt motion hver dag. bare lige få rørt dig for det gir en utrolig god og posetiv virkning på din krop og på evt stres . jeg var selv i behandlig for depression i en periode hvor jeg var meget sresset og det blev bare for meget til sidst. men jeg kom ovenpå igen og rådet jeg fik om motion gjorde faktisk jeg både fik overskud og lige pludselig fik lidt selvtillid fordi det gir så god en fornemmelse på hele kroppen. og selv sund kost til :) så op med humøret og ud og rør dig lidt selvom det lige og komme afsted kan være hårdt i starten. og man skal selv ikke overanstrenge sig. håber du kan bruge rådet som jeg fik det hjalp lynhurtigt mig.

    mvh chr
  • Indstillinger
    Hej Chr

    Tak for rådet, det er faktisk også en af de ting som jeg har kastet mig
    over som noget af det første (da det også er anbefalet af andre) og
    jeg har lidt svært ved at sige om jeg havde haft det værre hvis jeg ikke havde gjort det ??? men i den tid man træner, kan man ihvertfald distancere nogenlunde for ens mentale tilstand......men jeg har fået tabt mig og er kommet i bedre form.......tak for rådet

    Mvh Olsen48
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Ja, jeg vil meget gerne fortælle om mine erfaringer med perikon. Jeg begyndte på perikon af mærket Modigen, som kan købes på apoteket, for 7 år siden.

    Jeg har lidt af tilbagevendende depressioner af moderat til svær art, som var udløst af stress og belastninger. Jeg havde ikke nogen gavn af de nyere lægeordinerede midler, som f.eks. Seroxat, Cipramil eller Zoloft. Derfor var det en nådegave, at jeg fandt perikon.

    Dengang i vinteren 2002 tog jeg Modigen i nøjagtig 4 uger, inden bedringen kom. Den kom meget pludseligt, stort set fra den ene dag til den anden. Den ene dag havde jeg en svær depression. Næste dag var depressionen væk! Jeg havde overhovedet ingen bivirkninger.

    Jeg har sideløbende fået psykologhjælp hos en psykolog, der er videreuddannet i kropsorienteret psykoterapi. Det var selvfølgelig mit mål at finde og løse de depressionsudløsende årsager, sådan at jeg ville kunne klare mig uden et antidepressivt middel.

    Netop fordi jeg har haft så mange alvorlige depressioner i mit liv, viste det sig at være meget svært at undvære et antidepressivt middel. Jeg vil nok være nødt til at tage perikon resten af mit liv. Men da jeg ikke har nogen bivirkninger overhovedet, gør det ikke noget.

    Sidste sommer trappede jeg dog ud af Modigen og var i nogle måneder helt uden perikon, og det gik fint. Det vil jeg nok gøre hver sommer for eftertiden, men i vinterhalvåret kan jeg ikke undvære perikon. Jeg skriver dette, fordi du udtrykte bekymring for, om der efter en behandling med et antidepressivt middel, ville komme grimme ophørssymptomer. Det har jeg i hvert fald ikke oplevet med perikon.

    Desværre er der det problem, at perikon i Danmark kun er godkendt til at behandle tristhed – ikke depression. Det har to konsekvenser:

    1. De fleste læger er ikke villige til at rådgive om perikon. Nogle læger siger endda, at perikon ikke virker!
    2. Den dosis, der står angivet på pakningen, er normalt ikke tilstrækkeligt til at kurere en regulær depression. Man skal op på det dobbelte, altså 3 kapsler, eventuelt 4.

    Jeg bringer et par links, for at du kan se, at effektiviteten af perikon er bevist, og i artiklen fra Vitalrådet kan du også se, at man skal op på den dobbelte dosis af den på pakningen angivne.

    http://www.vitalraadet.dk/304+M509ad3d4 ... &tx_ttnews[month]=02&tx_ttnews[year]=2005

    http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 5_12_47017 (Rul ned til den nederste artikel, som hedder ”Hyperikum er effektivt til patienter med svær depression”. Jeg bringer denne lille artikel, fordi den står skrevet i ”Ugeskrift for læger”, men det er i øvrigt det samme videnskabelige forsøg, der omtales som i Vitalrådets artikel.)

    I øvrigt findes der en meget brugervenlig Internetside om perikon, som ganske vist er på engelsk:

    http://www.sjwinfo.org/

    Desværre er jeg aldrig stødt på videnskabelige forsøg, der påviser, at perikon hjælper mod angst. Men derfor er det da alligevel muligt, at der er en virkning, når nu de lægeordinerede antidepressiver bruges mod angst. Jeg kan jo ikke garantere for, at perikon vil hjælpe dig. Men jeg har i hvert fald været meget tilfreds.

    Hvis du vælger at bruge perikon, vil jeg lige advare dig om, at der er visse typer af medicin, der ikke kan forenes med perikon. F.eks. er det ikke nogen god ide at tage Oxapax sammen med perikon. Men der findes beroligende naturmedicin (baldrian), som tilsyneladende godt kan forenes med perikon.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame

    Endnu en gang tak, for dine indput /oplysninger.
    Jeg er idag startet på modigen, og startet med 4 kapsler, 2 mere end anbefalet, men efter jeg har læst den om de tyske resultater starter jeg lidt hårdt. for mig at se, ser det ud som om at de Danske piller er blevet kraftigere over tiden, for 2 piller af 300 mg giver 1800 (kan ikke huske navnet/enheden) og fra imorgen, vælger jeg at tage 3 pr. dag og kan så regulere om med 1 senere, jeg har ikke nogen steder set, at disse piller skulle have bivirkninger, så det ville glæde mig om de virker, det er opløftende at høre at de har hjulpet dig i mange år, det kan jeg så satse på også gælder mig......mine symtomer er vel også mest Depression, men nogle angstrelaterede ting. Damen på apoteket, sagde at hvis de ikke virkede efter en måned, skulle man droppe dem, og hun fremstod som om hun ikke rigtig troede de virker, men direkte adspurgt, var hun positiv, og nævnte (som artiklen også skriver, at det er enormt brugt i Tyskland ) og vedr. sporadisk brug af Oxapax, er der ifølge apotekes database, ingen konflikter, men iøvrigt satser jeg også på at undgå oxapax helt, (har de sidste 2 dage, brugt en om dagen)

    Mvh Olsen48
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Det må jeg nok sige, du er hurtig. Jeg ville nok normalt anbefale, at man i løbet af nogle dage trapper op til den dosis, som man regner med, er den optimale, men på den anden side har jeg ikke set oplysninger, der tyder på, at man absolut skal optrappe langsomt. Mit motto er imidlertid, at man helst ikke skal udsætte sin hjerne for pludselige omskiftelser. Men nu er du i gang, og hvis du ikke mærker ubehag, er der jo ikke sket nogen skade.

    Jeg synes, at det er en god ide, at du har købt perikon på apoteket, fordi man så kan benytte apotekets farmaceut til at vejlede om eventuelle interaktioner, altså uheldige virkninger ved anvendelse samtidig med anden medicin. Den slags er de meget dygtige til.

    Men du må ikke forvente, at den apoteksansatte vil udtale sig positivt om perikons virkning ved en regulær depression, eller om hvor stor dosis skal være ved en depression. Perikon er alene godkendt til tristhed i Danmark, og de apoteksansatte må derfor ikke rådgive om anvendelse af perikon til depression.

    Når jeg nævnte, at det ikke er en god ide at tage Oxapax sammen med perikon, er det, fordi jeg ved, at Oxapax omsættes af et bestemt leverenzym, som perikon ændrer virkningen af. Dvs. at perikon går ind og ændrer på virkningen af Oxapax. Jeg har aldrig taget piller af Oxapax-typen sammen med perikon, men jeg har taget sovepiller samtidig med perikon, og her er der samme risiko for interaktion.

    Modigen har i efteråret 2008 opdateret indlægningssedlen i pakningen, og jeg ved godt, at de hverken advarer mod sovepiller eller beroligende midler af Oxapax-typen samtidig med perikon, og jeg tror, at grunden er, at der ved sporadisk brug ikke er nogen risiko for problemer, sådan som den apoteksansatte på dit apotek også sagde. Men der er den hage ved både beroligende midler og sovepiller, at man nemt kommer til at tage flere, end man egentlig havde besluttet sig for, så jeg vil stadig råde dig – og andre – til at være forsigtige.

    Så er der problematikken omkring styrke og dosis. Så vidt jeg kan se, kludrer artiklen på Vitalrådet lidt i det, fordi de åbenbart ikke rigtig kender de perikon-piller, der er på det danske marked, sådan som du også skriver. Men jeg skal prøve at forklare lidt om sagen:

    Perikon er jo en plante, der gror i naturen, og derfor kan den falde forskelligt ud, afhængigt af jordbund, sort og vejrforhold. For at få et produkt, der altid er ensartet, standardiserer producenten perikon-ekstraktet, så det altid har et bestemt hypericin-indhold. (Hypericin er et af indholdsstofferne i perikon.) Dette gør også, at man kan sammenligne mærker fra forskellige producenter, fordi man bare kan se på hypericin-indholdet.

    Det kan muligvis være lidt indviklet at finde rundt i til at begynde med. Selve perikon-ekstraktet måles i mg (milligram), men hypericin-indholdet måles ofte i μm (mikrogram, som er en milliontedel gram, altså 1000 gange mindre end et milligram). Jeg kan se, at du har forstået dette, men hvis man er hårdt angrebet af depression, er det ikke altid lige nemt at gennemskue sådanne ting.

    Modigen indeholder 300 mg perikon-ekstrakt pr. kapsel, svarende til 0,9 mg (altså 900 mikrogram) hypericin. Så når der i det tyske forsøg omtales, at der skal 1800-3600 mikrogram totalhypericin til for at kurere en depression, svarer det altså til 2-4 kapsler Modigen.

    Det var en lang forklaring, der endte med konklusionen: Man skal tage det dobbelte af den på Modigen-pakningen angivne dosis.

    Jeg synes, at det lyder rigtigt, når du satser på 3 kapsler, men eventuelt også vil afprøve 4 kapsler.

    Jeg er enig med den apoteksansatte i, at man skal holde op med at tage perikon, hvis der ingen virkning kommer. Men jeg ville give det 5-6 uger på den dosis, som man regner med er den optimale. Hos mig kom virkningen meget pludseligt, fra den ene dag til den anden, da jeg havde taget Modigen i nøjagtig 4 uger. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan mit liv havde været i de forløbne år, hvis jeg havde givet op og havde droppet Modigen, umiddelbart inden virkningen indtraf!

    Nej, normalt er der ingen bivirkninger ved perikon. Jeg har læst, at nogle kan få lidt mavebesvær, men det skulle kunne undgås, hvis man tager kapslerne sammen med mad.

    Perikon kan øge lysfølsomheden, hvilket betyder, at man skal passe lidt ekstra på solen om sommeren, og når man er sydpå. Det er også en god ide, at bruge kvalitets-solbriller, når man færdes ude i stærkt sollys.

    Hvis man har problemer med at sove, er det en god ide, at tage sin perikon-dosis lidt før sengetid. Perikon skulle nemlig stimulere produktionen af det søvnfremmende hormon melatonin. Det kan man læse om her.

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    Held og lykke med det!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen
    Rart at få præciseret, at jeg har læst teksten rigtigt, selvom den, som du også beskriver, er lidt kryptisk. jeg vil nok også også fremover nok vælge at tage mine Modigen om aftenen, da de tilsyneladende også ser ud til at bidrage, til en bedre nattesøvn. Og ja jeg agter mindst at give dem en chance på 6-8 uger, og håber og satser på at de vil virke på mig, alle de indput, har jeg modtaget om Perikon, virker positive, og jeg har ikke stødt på nogen, som dømmer dem ude (indtil nu) og jeg skal nok vende tilbage hertil, om hvordan mit forløb bliver. Og skulle dette blive rigtig positiv, kan men kun begræde, at man ikke kan anbefale disse, fra den etablerede lægeverden.

    Mvh Olsen 48
Log in eller Registrér for at kommentere.