Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

klamydia, hvor længe?

nogen der ved hvor lang tid skal der gå, før ubehandlet klamydia bliver farligt? når jeg siger farligt mener jeg, der hvor man kan risikere at få underlivsbetændelse, eller miste muligheden for at kunne blive gravid, og den slags ting?
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg mener at man skal gå med det i nogle år før det bliver "farligt" og endda gør en steril.
    Men det er nok alligevel ret vigtigt at få det behandlet hurtigst muligt.
  • Indstillinger
    Tja, det kan da godt være, det kan også være det ikke er så lang tid. Jeg synes, det er et underligt spørgsmål, man bør søge læge øjeblikkeligt ved den mindste mistanke - man kan risikere at smitte andre.
  • Indstillinger
    jeg er skam blevet behandlet. og smitter jo ikke bare rundt omkring, har fast kæreste, og vi er begge blevet behandlet. spurgte af ren nysgerrighed, fordi der alle steder står at det er vildt farligt at gå med for længe. det kan jo give alle grå hår, at læse, når der ikk står noget om, om det er uger der skal til, eller flere år.
  • Indstillinger
    Når man dyrker ubeskyttet sex med en partner, man ikke er sikker på, så er det jo risikoen man løber. Det er jo netop et led i det spil, men man vælger jo selv. Det bør ikke være så svært igen at lige bruge hovedet også, inden man kaster sig ud på "dybt vand".
  • Indstillinger
    vil gerne lige starte med at fastlægge, at det her var til spørgsmål omkring noget, af ren nysgerrighed, så forklaringer om at bruge hjernen inden man har ubeskyttet sex, det kan jeg ikke bruge til noget, for det var ikke det jeg spurgte om.
    synes personligt, at når man skriver ting som, at man godt lige kan bruge hovedet, og at man skal huske at man kan smitte andre, og den slags kommentare, det er som at snakke ned til folk, og hvis en lille 14årig pige skriver ind for at få nogle svar, fordi hun måske frygter at hun har fået klamydia, og hun ikke tør fortælle sin mor eller far det, at man så nærmest bare får at vide at man skal tage sig sammen, er ikke lige det mest beroligende svar.
    så vær venlig bare at svare på mit spørgsmål, i stedet for at be mig om at bruge hjernen.
    har man klamydia så er "skaden" jo sket, så det hjælper ikke bare at skælde ud, det får man ikke andet ud af, end en flok skide bange mennesker, som frygter det ene eller andet, som bare bliver mere bange, i stedet for at få svar på det de spurgte om.
  • Indstillinger
    lotte123lotte123
    Redigeret 11 februar, 2009, 04:51
    hej Hummel,

    Det må du bestemt meget undskylde, jeg beklager. Jeg har øjensynligt misforstået noget i dit spørgsmål, og det kan jo ske.

    Men - jeg tilstår gerne at jeg er ret så kontant netop omkring klamydia, for jeg har læst og hørt i medierne, at netop de unge blæser på prævention, og regner med, at "det går nok". Jeg tror desværre ikke, de unge (og endda også de lidt ældre) er helt klar over hvilken risiko, de løber, når de netop dyrker ubeskyttet sex.

    Jeg ved også, at det blandt mange er vældigt moderne at dyrke engangsknald, og netop at gøre en slags uden prævention er også ret "smart".

    Jeg råber meget højt, jeg ved det - men min "mission" er, at hvis bare jeg kan få en til at fatte det, og den ene så undgår disse forfærdelige skader, som netop klamydia kan forårsage, så vil jeg være glad, og så leve med, at nogen bliver lidt sure på mig, for at have trådt dem over tæerne.

    I øvrigt - selv en lille 14-årig burde være informeret om den fare, og hvis ikke hun ret kontant nu får at vide, hvad hun kan risikere at byde sig selv, hvad kan hun så nå at helt utilsigtet få lavet af ulykker, primært for sig selv?

    Men - igen, jeg undskylder at have misforståey dig - jeg opfattede det anderledes, som om, at man da måske bare kunne vente lidt med at blive undersøgt.

    11/2: Fik lige læst dit indlæg igen. Du skriver: Vær venlig bare at svare på mit spørgsmål. Husk lige at det her IKKE er en brevkasse med spørgsmål/svar, men der i mod et DEBATFORUM. Du kan således ikke forvente konkrete svar af fagudannede personer - det er sådan set slet ikke meningen med et debatforum.
  • Indstillinger
    Hej Hummel.
    Jeg ved ikke hvor længe der går, før det påvirker muligheden for at blive gravid, men måske kan min historie hjælpe/berolige dig lidt.
    Da min datter var 3 uger fik hun øjenbetændelse. Min læge podede hende, og fandt spor af klamydia i hendes øjne. Hun var under fødslen blevet smittet med klamydia, af mig.
    Min kæreste og jeg havde på daværende tidspunkt, været sammen i 3 1/2 år, og har ikke været hinanden utro. Og han var jomfru da vi mødtes. Så jeg var den, der havde fået klamydiaen, til at begynde med.
    Dvs. at da jeg blev gravid havde jeg haft klamydia i mindst 3 år. Og det havde ikke påvirket noget.
    Jeg håber at mit svar er til lidt hjælp.
    Mvh. Tirbyam
  • Indstillinger
    Hej Tirbyan,

    Tillykke md dit barn, dejligt at det gik godt.

    Jeg vil dog igen tillade mig at råbe lidt højt. Du har været heldig, du har kunnet gå med noget sådant i årevis, uden at få ødelagt vitale dele i din krop.

    Det er da muligt, at der kan gå flere år, før skaden er uoprettelig, men lige nu er der faktisk sendt et signal til andre, at DET DA SIKKERT ALLIGEVEL ER RET LIGEGYLDIGT MED KLAMYDIA!!!!

    Hvor sikker er du på, at det er sådan det er for ALLE?

    Hvor sikker er du på, at det ikke kun er DIG, der har været heldig?

    Jeg ved ikke, hvor lang tid, der går, men jeg ved så meget, at hvis det først går galt, så går det rigtigt galt.

    Det er mange, der er i gang med fertilitetsbehandlinger, der måske har måttet opgive at få børn, p.gr. af klamydia, så ” Nå, herregud, der går år, før der kan komme skade, så det haster vel ikke med at passe på, hvilket vil sige, at det da nok heller ikke er et problem at smitte videre” - er virkelig et chokerende signal at sende.

    Det var lidt ideen fra min side mht Hummels spørgsmål – nogle kan være heldige, at der kan gå år, andre er måske ikke så heldige. Det er fuldstændig ligegyldigt, hvor lang tid, der kan gå, man skal passe på sig selv og andre. Klamydia ER årsag til mange ulykkelige situationer.
  • Indstillinger
    Wow hvor læste du medicin? Og hvorfor kender du ikke til den effektive chill pill?
  • Indstillinger
    Personligt er jeg da stjerneligeglad om folk bevidst ønsker at ødelægge deres liv.
    Der skal da nok være nogen, der betragter mine advarsler med fornærmelse, ligegyldighed og utidig indblanden.

    Det er da muligt, at den der åndsvage kælling (altså jeg) er så skide klog - ja men - så vær dog ligeglad, ignorer mig, dyrk alt det ubeskyttede sex, I har lyst til. Det ødelægger ikke min nattesøvn.

    Men den dag man står og ikke kan få børn, så kan man i hvert ikke påstå, at man ikke er blevet advaret, og at ansvaret kun ligger et sted.
Log in eller Registrér for at kommentere.