Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

Kronisk Bihulebetændelse

2

Kommentarer

  • Fy for den da.... Jeg går faktisk lige nu og venter på i morgen hvor jeg skal ind og opereres for kronisk bihulebetændelse og skæv næsevæg....
    Fik afvide, at man nok ikke havde lyst at være på/være på arbejde nogle dage men at jeg nok skal være klar igen til juleaften så det håber jeg ved gud da godt nok jeg er men har sagt at de ikke skal forvente at se mig igen før jul her på arbejdet !
    Jeg har som flere andre der har skrevet her inde, bihulebetændelse rigtig mange gange om året, har astma, allergi og i det hele taget et dårligt imunforsvar. Flere af disse ting skulle kunne blive bedre efter operationen så krydser fingre for at det er rigtigt...
    Det med ballonudvidelsen kan man kun lave hvis der ikke skal fjernes noget, som der skal i mit tilfælde, men skulle være noget mindre smertefuldt - efter sigende :o)
    Jeg vender tilbage når jeg er hjemme og har fået det overstået ! Glædelig jul :o)
  • Til Elisabeth76
    Ved godt at debatten handler om bihulebetændelse, men du siger, at du tit også har lungebetændelse og altid er træt. Er du nogensinde blevet testet for CVID?http://idf.dk/immunsystemet-mainmenu-64/immunsygdomme-mainmenu-32/49?task=view

    Jeg er ikke ude på at lege læge eller male fanden på væggen, men alle disse symptomer kan reelt set godt skyldes et immundefekt gen, der gør, at dit immunforsvar er svækket. Det blev opdaget hos min mor, da hun for 4-5 år siden begyndte at lide af tilbagevendende bihulebetændelse og lungebetændelse. Det startede med at hun som 30 årig begyndte at blive mere og mere syg med influenza osv., som så udviklede sig
  • Hej nanne45 og majzac69!

    Da, jeg har Kronisk Bihulebetændelse året rundt (jeg har ofte hovedpine, hævelser i ansigtet, hævet hals og mandler, smerter i ansigtet, stoppet næse osv. ) og har små bihuler har jeg brug for en meget god øre næse hals læge!

    Hvad hedder deres øre næse hals læge nanne45 og majzac69?

    Mvh 1970girl
  • Jeg er en mand på 47 som i mange har haft kronisk bihulebetændelse. Jeg har været igennem flere undersøgelser og man har konstateret at jeg har kroniske forandringer i slimhinderne inde i mit næse.
    Jeg har misbrug Zymelin og har brugt den i lang tid når jeg skal til at sove. Jeg har inderligt fortrudt dette da det har medført at jeg blev dybt afhængig af dette medikament.
    Jeg renser mine bihuler med saltvand dog ikke hverdag da det efter et tid begynder at gøre ondt i mine ører. Jeg bruger dog tit og ofte saltvands næsespray og det kan holde det allerværste væk men mine slimhinder er meget følsomme og der skal ikke ret meget til før det lukker.
    Jeg vil gerne spørge om I ved om man kan blive opereret for kronisk forandrede slimhinder med det nye ballonteknik som bl.a. Aalborg Sygehus Syd kan tilbyde?
  • Hej alle.

    Jeg er 21 år og har lidt af kronisk forkølelse/bihulebetændelse siden jeg blev i student i 2008. Det hele startede med en del halsbetændelser der endte med at jeg fik fjernet mandler og derfra er kørt over i en slags bihulebetændelse. Jeg har set flere læger der mener jeg blot er forkølet, vistnok ikke normalt at være forkølet så længe? ;) Min bihulebetændelse er i kraftigt udbrud omkring 2 gange om året, men tilstanden er mere eller mindre konstant. Jeg har som regel altid ondt bag øjnene og panden. Mine bihulebetændelser kommer uden feber og derfor vil min læge ikke behandle mig, er det sket for jer?
    Jeg er desuden enig med jer der har skrevet det forringer ens livskvalitet og er også nysgerrig omkring ballon udvidelse.

    Jeg sad og surfede lidt og fandt denne artikel http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... on-teknik/ Så kan I i hvert fald også få glæde af den.

    Mine råd er desuden at glemme alt om otrivin, nasonex og zymelin. Ingen af disse næsesprays har været gode for mine slimhinder. I øjeblikket bruger jeg hver aften (og KUN om aftenen) en næsespray der bliver ordineret af øre-, næse-, Halslægen jeg har, den hedder Flixonase (kan også købes i håndkøb, men da er den dyrere). Den tager jeg hver aften, kun i denne ene næsebor, således den "løber" ned i bihulen. Det er den mest effektive spray jeg hidtil har fået.
    Sidste år peakede min betændelse og min speciallæge gave mig en meget lang penicillin kur (50 dage), den kur har faktisk hjulpet en del! Desuden er det en god ide, hvis I ikke allerede ejer et, at anskaffe jer et "næsehorn" det gør skylning af næsen en del mere enkelt :)

    Hvordan er det gået med jeres operationer?

    - Sarah
  • Hej med jer alle sammen!

    Jeg har også lidt af bihulebetændelse , har haft mistet lugtesansen/Smagssansen totalt i 8 år. Er blever opereret for polypper og fået en operation i næsen, der har hjulpet mig til, at jeg idag har fået det meget bedre.

    Hvis i er interesseret i at få kontakt til andre med lign. lidelse, kan i kontakte mig på mail:

    llbk@stofanet.dk
  • Hej folkens,

    Ja, jeg er blevet opereret for kroniske bihulebetændelse to gange. Jeg er 31 år gammel, og kan sagtens genkende det i siger om at det ødelægger jeres livskvalitet. Jeg har i mange år gået med kronisk træthed, jeg faldt i søvn på komando klokken 22 om aftenen, så kunne jeg simpelthen ikke mere. Jeg havde feber, ondt i ansigtet, ondt i hovedet, og kunne ikke få luft. Mine slimhinder var så hævede at den betændelse der blev ved med at dannes i mine bihuler ikke kunne komme ud og det var meget, meget hæmmende for min livskvalitet og mit helbred. Jeg har det bedre efter min sidste operation, og tager daglig Flixonase og hvis jeg bliver forkølet, for det kommer man ikke uden om, får jeg oftest bihulebetændelse - dog ikke så slemt som tidligere. Hvis jeg kan mærke at jeg bliver forkølet skyller jeg med et Næsehorn og saltvand, og det hjælper mig meget. Ofter kan jeg nå at blive fri for forkølelsen. Nu, lider jeg af tørre slimhinder og jeg er stadig påvirket af hovedpiner. Jeg må en tur til øre-næse-hals lægen snart for en check up, men operationen var vellykket og jeg er meget gladere end jeg var engang. Jeg har været allergisk i mange år, men er efter sidste undersøgelse erklæret at jeg ikke er allergisk over for noget af det de undersøgte mig for.
    Jer der gerne vil høre mere om gode øre næse hals læger - skriv lige hvor i bor hende i landet så vi andre kan hjælpe jer :)

    Bh. og god bedring

    Karina
  • Jeg er en fyr på 28, som igennem 2 år har lidt af svær bihulebetændelse. I starten var det primært koncentreret til panderegionen til i dag, at være alle mine bihuler der er ramt.

    Mine symptomer er: træthed, ekstremt koncentrationsbesvær, feber, trykken fra pande- og kæbehuler.

    Jeg har igennem mange år været generet af bihuleproblemer i forbindelse med forkølelse. Jeg blev forkølet, fik pandehulebetændelse, og så en penicillinkur til at slå betændelsen ned med. Det virkede, og efter som det kun var et problem et par gange om året, tænkte jeg ikke videre over det.

    Jeg har fået de almindelige priktests, som ikke har givet noget udslag. Jeg har herudover fået taget en række blodprøver på infektionsmedicinsk afd. på Skejby mhp. at fastslå, om mine symptomer kunne være relateret til en autoimmun sygdom.

    Jeg har fået 2 operationer, som kun i mild grad har gjort en forskel:
    Den første var et kirurgisk indgreb i min kæbehule, som havde til formål at forbedre afløbet mellem kæbehule og næse. Denne havde ingen effekt.

    Den anden operation fik jeg foretaget ultimo maj 2012, et halvt år efter den første fandt sted. Denne operation var en ballonudvidelsesoperation, som havde til hensigt at bedre passagen/afløbet mellem pandehule og næse. Den har i mild grad haft en effekt.

    Jeg har igennem hele forløbet modtaget ret mange antibiotikabehandlinger og også én langtidsbehandling på 3 måneder, samt en binyrebarkhormon- tabletbehandling. 3-månedsbehandlingen havde en god effekt, men denne sivede af igen.

    Jeg har i perioder på omkring 5 måneder ad gangen forsøgt mig med Flixonase næsedråber og avamys-næsespray, uden at jeg kan mærke nogen som helst effekt af behandlingen. Jeg skyller dagligt næse med næseskylder, og ind imellem benytter jeg også dampbad med kamille.

    Alternativt har jeg forsøgt mig med: Akupunktur, zoneterapi, kranio-sakral-terapi, og noget jeg ikke engang kan huske hvad hedder. Næste skud på stammen bliver hypnose.

    Jeg har forsøgt selv at udelukke en lang række fødevare, og levet på stenalderkost en periode, blot for at se, om det gjorde en forskel, hvilket ikke var tilfældet.

    Jeg er efterhånden virkelig desperat for at finde en løsning på mit problem. Jeg syntes, sygdommen æder al min livskvalitet og virkelyst i min hverdag. Jeg er netop startet studie, og jeg har mine tvivl omkring, det er realistisk at fortsætte. Det er for tidligt i en alder af 28 år, at skulle slås med den slags.

    Jeg vil hører jer, om der er noget, jeg har overset, eller ikke har prøvet af? Har I nogle gode erfaringer med et eller andet, som jeg endnu ikke er stødt på, eller har overset?

    Alt har interesse.

    Venlig hilsen

    Jacob
  • @Jacob

    Temmelig skræmmende beretning du her kommer med. (og i øvrigt også andre).

    Jeg tror du er noget dertil hvor du må erkende at det etablerede sundhedssystem ikke kan hjælpe dig.

    Undersøgelser, operationer og medicin har du jo prøvet. Vær i øvrigt forsigtig med binyrebarkhom i tablet form. Der er mange bivirkninger forbundet herved, specielt når de bruges i så lang tid. Jeg vil aldrig tag noget med binyrebarkhom i mere end 7 dage ad gangen - og helst slet ikke.

    Du skriver du har prøvet akupunktur. Min erfaring er at der findes akupunktører som er væsenlig dygtigere end andre. Måske skulle du gøre forsøget igen med en anden behandler?

    Ellers er mit råd til dig - NATURMEDICIN. Husk naturmedicin tager lang tid om at virke så du skal være tålmodig.

    Det du specielt har brug er de urter som virker mod betændelsestilstande.

    Det er:

    Almindelig hør
    Birkeblade
    Døvnældeblomster
    Eg
    Enebær
    Havre
    Hyben
    Islandsk mos
    Kamille
    Padderok

    Der er også kloge mennesker som anbefaler noget der Oregacyn, som hvis nok findes i tablet form og være speciel virksom overfor bihulebetændelse, og så selvfølgelig også hvidløg som er godt.

    Der findes naturkostvejledere som kan hjælpe dig med at sammensætte en kostplan for dig. Du kan også gå ind i en helsekostforretning og høre hvad personalet vil foreslå dig.

    Herudover er motion vigtig. Det hjælper på humøret at komme ud og gavner sikkert også immunforsvaret, og selvhelbredelseseffekter skal bestemt ikke undervurderes.

    Håber du kan bruge det til noget og god bedring.

    Kenneth
  • Er der nogen af jer der har prøvet at løbe 10km ?
    Det jeg tænker på er, at engang jeg gjorde det, var jeg meget overrasket over hvor meget det rensede ud i næsen at få fuld knald på varme og puls.
    Døjer selv med tilstoppet næse ved støv, er nu flyttet et nyt sted hen hvor det er gået helt amok og overvejer at flytte igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.