Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

AMD - alderspletter tør

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej LCJ

    Du skriver, at du har fået diagnosticeret øjensygdommen AMD, men at du ikke mærker noget til den endnu.

    Til lykke! Når du har fået diagnosen så tidligt, så kan du gøre meget for at undgå problemer. Men du skal i gang nu. Det kan hurtigt blive for sent.

    Men hvad er det klogeste at gøre?

    Bare for 10-15 år siden sagde øjenlægerne, at der intet var at gøre, og at man ville blive stort set blind med tiden. Det var den besked, min søster fik. Der var ganske vist et lovende forsøg i gang med antioxidanter, det såkaldte Areds-forsøg, hvor en gruppe amerikanere med AMD fik store doser af A-vitamin i form af betacaroten, C-vitamin og E-vitamin, samt zink og kobber.

    Men dengang kunne øjenlægen ikke anbefale tilskuddet, da forsøget ikke var afsluttet. Det kunne min søster naturligvis ikke vente på. Hun gik i gang med tilskuddet, og det lykkedes hende at bremse øjensygdommen, sådan at hun har bevaret en stor del af sit syn (20 % på det ene øje og 50 % på det andet). Øjenlægen er meget overrasket.

    Min søster køber Synvital af firmaet Medivit:

    http://www.medivit.dk/synvital/

    Hun tager 6 piller om dagen. Det er en stor dosis, men det er, hvad foreningen VOS, Værn Om Synet anbefalede. Jeg har ikke lige tjekket, om de stadig gør det, for der kan muligvis være problemer med den rigelige dosis kobber. Der er jo folk, der mener, at danskere i forvejen får for meget kobber, fordi landbruget udleder store mængder kobber til landbrugsjorden.

    Du kan selv tjekke, hvad VOS anbefaler:

    http://www.optikerforeningen.dk/Files/B ... er_amd.pdf

    Jeg vil mene, at kodeordene er antioxidanter og sunde fedtsyrer. Så derfor vil blåbærekstrakt og kvalitets-fiskeolie bestemt være en god ide. Men om det er nok, ved jeg ikke.

    Du skriver, at din øjenlæge ikke har fortalt dig om sygdommen. Så vidt jeg forstår, har han kun diagnosticeret. Har han heller ikke anbefalet en kur? Det må da høre til hans arbejde, vil jeg mene!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Redigeret 28 november, 2013, 06:36
    Kære Tør AMD patienter,

    Jeg var til en risikovurdering hos en optiker og i den forbindelse fandt jeg ud af at der fandtes en andet produkt indeholdende mindre kobber og zink, således at man kunne minimere indtaget af tabletter dagligt. Produktet hedder Ophtamin - Spørg eventuelt din Optiker/øjenlæge omkring produktet.

    Iøvrigt - jeg tager kun 1 tablet dagligt og den koster 4,-. Min Øjenlæge har set fremskridt i min tørre amd, hvilket jeg er super glad for.

    Produktet købte jeg portofrit på www.ophtamin.dk
  • Indstillinger
    sidste nye indenfor AMD er et middel, der hedder AREDS2. det er en amerikansk undersøgelse vedr. tør AMD, der så vidt jeg er informeret, er undersøgt på mange patienter over 5 år. Det er samme vitaminindhold som tidligere, men nu tilsat lutein og et andet stof, som jeg ikke kan stave til. det nye middel er fri for betacaroten, som kan være skadeligt for rygere eller tidligere rygere. Synvital indeholder det sidste nye, men pillerne er skrækkelige dyre hos Medivit, der er eneforhandler af synvital. man kan importere pillerne fra usa, hvor 120 tabletter koster ca. 30 dollars, men der bliver noget med toldsatser - moms - postdanmark skal have kr. 160,- for importen, men alligevel skulle det betale sig. jeg har undersøgt markedet i usa og prøver at finde det billigere i staterne. jeg har fundet frem til, at hvis jeg importerer 3 bøtter a` 12o tabletter fra usa, vil det have en kostpris i danske kroner på ca.
    900.- med det hele. fidusen ved de nye tabletter fra usa er, at man kun skal tage 2 om dagen, der indeholder det samme som synvital, hvor du skal tage 6 om dagen. 3 x 120 for en person: 6 måneders brug. det er billigere end herhjemme.er der andre på sitet, der har noget bedre, hører jeg gerne mere.

    mvh. volle
  • Indstillinger
    Hmm. er der lavet nogle test på om AREDS2, kan virke forebyggende på våd AMD på grund af lutein indholdet? eller er stoffet du ikke kan stave til, noget der lyder som ranibizumab

    ungamd1
  • Indstillinger
    Hej! ungamd1.

    Stoffet jeg ikke kunne stave til i mit indlæg, hedder:ZEAXANTHIN. Det er et plantestof på´linie med lutein og indgår i behandlingen mod TØR amd. Jeg er ikke bekendt med forebyggelsen mod våd amd. Gå ind på Yahoo!s søgemaskine og skriv: AREDS2, så kommer der en masse frem - både fra danske forskere - og ditto udenlandske. Man er stort set enige i, at det indtil nu bedste middel er AREDS2-blandingen med vitaminer og plantestoffer som beskrevet.
    Kig selv og bliv klogere - og træf dit eget valg -.
    Jeg har endvidere kæmpet en brav kamp for at få off. tilskud til AREDS2, fordi det bliver anbefalet af førende læger indenfor området. Ledende hospitalslæger og andre, der har begreb om disse ting. Sundhedsstyrelsen kan ikke gøre noget, før fremstilleren(læs:Medivit) henvender sig for reg. som lægemiddel. Det er noget der koster(mange) penge, og der for sker der ikke noget i sagen.
    Der må være tusindvis som mig, der betaler rigtig mange penge for midler som SYNVITAL o.a. Både min hustru og jeg har mild form for AMD, der skal holdes i skak med naturmedicin, der koster "kassen".Øjenforeningen bør gå ind i sagen også. Jeg har en føler ude (også) hos blindesagen, der fuldt og helt støtter mig, men kan heller ikke gøre noget, men vil prøve på deres måde.

    mvh.
    volle
Log in eller Registrér for at kommentere.