Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

løb og vægttab???

2»

Kommentarer

• Redigeret 5 februar, 2012, 11:27
    jo hårdere du presser dig med høj puls jo mere fedt forbrænder du også efterfølgende så 2 timer langsom kan sagtens give mindre fedt tab vis du presser dig lidt

huske bedre 30 minutter er bedre du køre omkring 80 % maks end 2 timer nærmeste lunte løbe hvor du ligger under 50 % maks

huske du forbrænder fedt efteløgende vis presser dig højt

husk jo bedre form jo længere tid kan du ligge med høj puls og pumpe mere blod rundt i kroppen derved bedre form mere fedt forbrænder du under træning derved en i dårlige form kan ikke forbrænde dem samme mæmgde fedt ved træning

husk kost vigt ved fedt tab endnu vigtigere vis er i dårlig form da du har svært ved at forbrænde den samme mængede fedt mange lidt overtægt træner 2 timer med lav tempo og har god sammenvigtighed en tynd træner 20 minutter og taber det dobbelt grundet bevæger sig hurtigere den tyndere vil tit også have tendens i daglige at løbe lidt hurtigere oop ad trapper derved træner de også mere der de bemærker det mindre da ikke føler de presser sig med de forbrænder fedt der

husk god form og træning hele livet igennem giver en god grund sten i at blive god form

du kan ikke sættet en præcis table op for dit fedt tab ved løb , der skal være med hvor mange muskler du har hvad er din maks puls hvad er din form

huske selvfølgelige at spise sund mad og gerne lidt fedt fattige
  • Hejsa
    Jeg startede i november 2010 med at løbe (walk and run) i en løbeklub. Nu er jeg oppe på 6 km. 2 gange om uge plus jeg løber 4 km. herhjemme når jeg kan. Jeg startede fordi jeg gerne vil tabe mig og komme i en bedre form. Ja jeg er kommet i bedre form men vægten sker der stort set ikke noget med. Jeg ved godt at man bygger muskler op m.m. men når man går fra nærmest ikke at dyrke motion til at dyrke noget næsten hver dag så burde der da falde noget af. Er der nogen der har erfaring med det.
  • Ja, jeg synes nu ikke, det er så vigtigt hvilket tal, der står på vægten.

Nu har du, Randi, så vidt jeg kan regne ud, løbet jævnligt et lille halvt års tid, fra at stort set slet ikke at have dyrket motion, så noget er der vel sket?

Det kan da godt være, du ikke har tabt kilo, men du har vel fået "møbleret" lidt om? Hvordan så du ud i spejlet før du begyndte? Og hvordan ser du ud nu?

Før jeg begyndte at motionere, var der noget "løst" hist og her og en lidt slap mave, men efter at have motioneret en tid, så havde jeg godt nok ikke tabt mig - overhovedet i øvrigt, men min krop havde da gennemgået en tydelig forandring. Der var ikke "løst" nogle steder, og maven var fast at se på.

Så mit forslag er at se i spejlet frem for på vægten. Det er jo fuldstændigt ligegyldigt, hvad man vejer, hvis det hele sidder velproportioneret og ikke "lasker" for meget.

Men - bortset fra det, så er det jo ikke nok at motionere, man skal også se på sin kost. Det nytter jo ikke noget at dyrke en hel masse motion, hvis man samtidig sætter forbruget af fed og usund kost op.
  • hej jer har en datter hins vægt er meget højet hun er kun 12 år og veje 65kilo hvad kan jeg går hvis nogle kan hjelp mig nogle godt rød
  • Hej kære allesammen :)

Først og fremmest vil jeg lige sige, at hvad angår vægttab i form af fedt... så smid vægten ud, laaaangt ud. ;)
    Grunden til dette er at en badevægt er meget upræcis, hvis man vil se om man har smidt nogle af de overflødige kg.
    Den er upræcis fordi den måler hele din vægt, dvs. fedt, muskler, væske og alt det løse!
    I den første periode af ens træning vil mange opleve at vægten går op - dette skyldes at dine muskler (som vejer mere end fedtvæv) bliver større og stærkere af at blive brugt og udsat for en fysisk belastning de ikke er vant til. En anden ting er at hvis du er dehydreret når du stiller dig op på vægten (f.eks. efter en løbetur) så vil din vægt være en hel del lavere, fordi du har tabt en masse væske, når du så har opnået den optimale væskebalance i kroppen igen vil vægten stige med 1-2 kg.

Derfor vil jeg kraftigt anbefale at bruge en fedttang som måler din fedtprocent i stedet for din vægt - du kan gøre det elektronisk med en måler der finder både din muskelprocent, væskeprocent og fedtprocent - men dette er dyrt og fuldkommen unødvendigt i denne sammenhæng.
    En fedttang kan findes på nettet til 5-10 kr. stk. - og derefter kan du let læse på Google hvordan man bruger den. Den er MEGET mere præcis end en badevægt. ;)

Mht. at tage på i muskler vil jeg for en sikkerheds skyld lige sige at det IKKE er noget man som kvinde skal være bange for. Muskelvækst og vedligeholdelse har et stort energibehov, og større muskler forbrænder derfor flere kcal HELE dagen igennem. Desuden er det også veltrænede muskelfibre der giver "faste røv og baller" looket - så lidt muskeltræning med lav vægt og mange gentagelser er absolut ikke ved siden af i et træningsprogram. ;)

Men udover det vil jeg også sige at hemmeligheden af vægttab ligger i at være i energiunderskud. Dette vil sige at man skal forbrænde flere kcal end man indtager, man skal altså skære ned på mængden af kcal. pr. dag.

Det gennemsnitlige energibehov (vejledende) hos voksne kvinder ligger på ca. 2000 kcal om dagen. Idéen her er så at man skal skære ned i sit kalorieindtag i en periode f.eks. -400 kcal = 1600 kcal pr. dag.
    Hvad der så vil ske er at kroppen vil begynde at tære på fedtdepoterne for at kompensere for de sparede kcal (hvilket er det fedtdepoter er til for - nemlig at nære os i perioder, hvor kroppen ikke får tilstrækkeligt med energi - det er et evolutionært træk som var meget effektivt for vore forfædres overlevelse back in the day of Flintstone).
    (Vær opmærksom på at det er næsten umuligt at tabe fedt og samtidig bygge muskelmasse med ovenstående metode - da kroppen også nedbryder muskelvæv for at lave proteinet om til kulhydrat... Vedligeholdelse er dog ikke noget problem hvis man kontinuerligt træner muskelgrupperne og spiser sit protein)

Dette betyder IKKE at man skal sulte sig selv - det må man for guds skyld aldrig gøre!! Slet ikke hvis man vil tabe sig - for så reagerer kroppen ved at trække endnu mere fedt ind i fedtdepoterne efter sulteperioden, fordi den tilpasser sig det miljø den oplever.
    Spis sund og varieret, læs om makro-næringsstofferne og deres betydning for kroppen - man må aldrig være mæt men heller aldrig sulten. Helst spise flere små måltider om dagen (6-8 gange) end 3 store... Dette holder blodsukkeret stabilt og hjælper en med at undgå candy cravings.

Man behøver heller ikke sidde og tælle kalorier på alt hvad man indtager og være 100 % præcis med antallet af -400 kcal om dagen. Så længe det er på den gode side af "sådan ca." så er man good to go!

Hvis I har yderligere spørgsmål så skriv endelig.
    Ha' en super dag! ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.