Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der for meget kobber i visse vitaminpiller?

Redigeret 16 maj, 2012, 11:44 i Vitaminer og mineraler
Hej alle

Brugernavn1 peger i et indlæg i denne debat på, at danskerne muligvis kan være belastede af for meget kobber, bl.a. på grund af at landbruget efter sigende bruger store mængder kobber, og at det derfor kan være problematisk at tage vitamin- og mineralpiller med et indhold af 2 mg kobber pr. dagsdosis.

Jeg har aldrig hørt om det problem før. Jeg havde håbet, at Brugernavn1 selv ville skrive lidt mere om det, da det jo kan være et problem, der skal tages alvorligt.

Jeg har fundet to Internetsider, der kan være interessante:

http://www.bionordic.dk/vitamin.asp?ind ... aler&id=90

http://www.alun.dk/helse-Tungmetaller.asp

Bionordic skriver bl.a. ”Kobber er et af de stoffer, som vi oftest har for meget af i kroppen.”

Linket fra Alun behandler kobber under emnet ”tungmetaller”. Artiklen er skrevet af dyrlæge Hanne Koplev, som i mange år har interesseret sig for tungmetaller. Da Hanne Koplev bruger næsten samme ordvalg som du gør, Brugernavn 1, går jeg ud fra, at du har dine oplysninger fra Hanne Koplev.

Det ser ud til, at der er en meget lille afstand mellem for lidt og for meget kobber. Kobber er vigtigt at få, men man kan åbenbart let få for meget.

Oprindelig tog jeg vitamintabletter af mærket Spektro, men jeg gik over til Omnimin, fordi der er et større indhold af de enkelte stoffer, men altså også af kobber. Problemet angående kobber er noget, jeg herefter vil være opmærksom på.

Jeg vil prøve at skrive til en af de læger, som bruger vitaminer og mineraler i behandlingen af deres patienter og bede om vedkommendes vurdering af problemet angående kobber. Jeg vender tilbage hvis eller når jeg får svar.

Mange hilsner

Kameliadamen
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    http://www.sund-kost.dk/default.aspx?pageId=51

    Hejsa Kamiliadamen ;)

    Hvis der skulle være noget at indvende mod omnimin er det nok det store indhold af A og E vitamin der er der i. For disse oplagres jo også i kroppen

    "Omnimin må frarådes. Det indeholder så meget E-vitamin, at det kan have en skadelig virkning på helbredet. E-vitamintilskud i høje doser kan nemlig være livsfarligt. Det indeholder også dobbelt så meget A-vitamin, som man har brug for. Til gengæld indeholder det ikke nok af det vitamin, som det kunne være relevant med en ekstra dosis af, nemlig D-vitamin. Jernindholdet er også i den lave ende, hvilket er problematisk for kvinder, der kan have brug for et jerntilskud. Så alt i alt et ret ubalanceret kosttilskud. "

    Per Brændgård cand scient i ernæring, har skrevet dette i ekstrabladet engang.

    Om der er for meget kobber i lige netop omnimin? jeg har set 2mg nævnt som dagsdosis mange steder, men vi har kun brug for kobber gennem maden såsom fuldkorn og nødder og dagsdosis er 1,3 mg.
    Der er ingen tvivl om at kobber er nødvendigt for at kroppen kan udnytte jern. Men når der er så lille indhold af jern i omnimin, er det måske ikke nødvendigt at have en dosis højere end 1,3 mg???
    Og for meget kobber i blodet kan give blodprop i hjertet i følge Læge Niels Hertz. Selv tager jeg ikke multivitaminer, men de vitaminer jeg har brug for hver for sig eller sammen hvis de skal. eks skal jern aldrig tages sammen med kaffe te og cacao. Det er nu nemmest at prøve at få det gennem kosten også selvom jeg ikke spiser alle grønsager og frugter med glæde, er det nu engang ikke så svært hvis man ikke er meget syg eller mangler appetiten helt -og billigst ;D
    Snakken om tung metaller vil nok fortsætte hos altenative behandlere og folk som Hanne Koplev der er overbevidst om at hun har fået parkinson af bla sit arbejde i landbruget, samt almaganfyldninger.
    Og sådan må vi alle finde vores private ståsted. ;)

    Men spændende at høre om andre har noget at tilføje til kobber debatten.

    http://www.vitaviva.com/store/health/he ... cleid=205&

    mange varme hilsner og godt nytår
    Colette
  • Indstillinger
    Hej Dowling

    Det er et stort problem, at mange eksperter har ”kæpheste”, som gør, at de ikke altid er objektive. Jeg har aldrig hørt om Hanne Koplev før, men hvis landbruget virkelig lader tonsvis af kobber strømme ud i omgivelserne, synes jeg da, at det er et problem, der skal tales om og gøres noget ved.

    Per Brændgård kender jeg en lille smule til, fordi jeg en gang imellem har læst, hvad han skriver i Samvirkes brevkasse. Han virker velorienteret. Men så vidt jeg husker, er han en af en stor gruppe af eksperter, der er overdrevent skeptiske over for brug af vitaminer og mineraler.

    Jeg mener som du, at det bedste er at få næringsstofferne fra maden. Heldigvis er det sådan for mig, at jeg lige præcis bedst kan lide de sunde ting. Eller jeg skulle måske snarere sige: de ting, som man for tiden anser for sunde! Og jeg prøver også at spise meget varieret – både for at nyde alle de mange forskellige muligheder, der er, og for at blive dækket så godt ind som muligt.

    Men på grund af forureningen, udpiningen af jorden og på grund af at madvarerne bliver mere og mere næringsfattige af langvarig transport m.m., tager jeg for en sikkerheds skyld vitamin- og mineralpiller.

    Derudover har jeg flere helbredsskavanker, som er opgivet af lægerne. Jeg kan ikke lade være med at gå og eksperimentere med forskellige kosttilskud, for det ville da være skønt, hvis jeg kunne blive helt rask :o)

    Jeg valgte netop Omnimin, fordi der er så store mængder af de forskellige vitaminer og mineraler. Før jeg begyndte på Omnimin, tog jeg Spektro, men jeg tog ekstra af flere forskellige vitaminer og mineraler. Det var lidt træls at tage så mange forskellige piller. Derfor besluttede jeg at begynde på Omnimin. Det er jo desuden vigtigt, at man får de forskellige næringsstoffer i en gennemtænkt plan, fordi de indgår i et samspil med hinanden, som du også skriver.

    Sagen er også, at vi i min familie har en arvelig tilbøjelighed til at få øjensygdommen AND (aldersbetinget nethindedegeneration), som man bliver blind af efterhånden. Jeg har endnu ikke fået sygdommen, men min søster har mistet 50 % af sit syn. Det er nu lykkedes hende at stoppe sygdommen ved hjælp af vitaminer og mineraler. Det er klart, at jeg gør alt for at forebygge den sygdom.

    Antioxidant-pillerne, som man skal spise dagligt for at hindre forværring af AND indeholder langt mere E-vitamin end Omnimin, og de indeholder faktisk 3 mg kobber! Det er utroligt, at nogle eksperter kan påstå, at E-vitamin skulle være livsfarligt, når øjenlæger samtidig anbefaler blandt andet E-vitamin i store mængder til AND-patienter, for at de kan redde deres syn!

    Når de forskellige eksperter påstår, at visse vitaminer eller mineraler er farlige, er det så vidt jeg forstår, fordi de refererer bestemte videnskabelige forsøg, hvor disse næringsstoffer er givet under forudsætninger, man normalt ikke ville bruge. F.eks. har man givet dem i monoterapi, uden de vitaminer, de spiller sammen med. Eller man bruger syntetiske former i stedet for biologiske. Eller forsøgspersonerne er i forvejen meget syge og dør af deres sygdomme. På den måde kan man jo sagtens bevise, at alting er skadeligt.

    Jeg kan læse mig til, at kobber indgår i mange vigtige processer i kroppen, og at det derfor er et meget vigtigt stof. Men selvfølgelig skal et vitamin- og mineralpræparat være afpasset, så det passer til de mennesker, der tager det. Hvis folk i forvejen er overbelastet af for meget kobber via landbrugets forurening, så er det jo noget, som vitaminpilleproducenterne bør tage hensyn til.

    Du skriver, at enhver må finde sit private ståsted. Ja, sådan er det jo nødt til at være, når de forskellige eksperter er så uenige. Men alligevel synes jeg, at det er vigtigt at diskutere disse ting åbent, for ikke alle mennesker har tid og overskud til selv at søge oplysninger. Og efterhånden må der da komme en mere sikker viden. F.eks. har anbefalinger angående D-vitamin ændret sig meget. Før i tiden mente man, at D-vitamin var skadeligt i de mængder, som det tages i nu om dage. Jeg er sikker på, at mange andre ting vil ændre sig.

    Jeg vil ønske dig, Colette, og alle andre, der læser med, et rigtigt godt nytår!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen Kamilia dame og andre der meget gerne må byde ind.

    Jeg har læst mig til her på nettet at der bliver gjort noget for at mindske udledningen af kobber i landbruget. Og hvis man skal diskuterer om vitaminer er gode eller ej ,bør vi have nuancerne med.
    Jeg har et gammelt indlæg af Niels Hertz som jeg har forsøgt, om jeg kan finde her på nettet, men desværre forgæves.

    De fleste vitaminer er nævnt hver for sig hvad de er gode for og for hvem og hvem der skal passe på og det er jo dejligt at vide. jeg fandt nedenstående link på vitalrådets hjemmeside som jeg synes var interessant ,måske vil du/I gøre det samme.

    Hvis man helt skal tage fat på kobberdebaten ,var der et problem med kobberforgiftninger i bla sverige og tyskland ifølge indlægget, men det var kobberrør på vandledninger der var problemet!

    Hvis man læser om tungmetaller og kobberforgiftninger anbefales det, at man undgår svinekød, lader vandet løbe fra hanen til en liter ca er ude før man fylder glasset op og undgår mad med diverse E-numrer og vitaminer med kobber og jern, men samtidig står der, at det er ikke alle der reagerer negativt på tungmetaller. Og det er nuancen for mig ;)

    Jeg har ikke kunne finde det sted jeg læste det desværre, men her er andre hvor man selv kan læse om E numrerne osv.

    Det sidste link synes jeg selv, er meget interessant i forhold til vitaminer og ernæring som jeg aldrig bliver træt af at læse om og blive klogerer på.

    Med hensyn til E vitamin, er det godt for mange ting, men store indtag øger blødningstendens især hos personer der indtager blodfortyndende, men også hos andre og det er derfor vigtigt at man sætter sig mere ind i det selv.
    Hvor store indtagene skal være til den enkelte er jo individuelt, men jeg forstår godt hvorfor du vælger ekstra vitaminer og måske er fordelene større end ulemperne for de fleste??
    Så ja en diskussion er godt -vi kan jo alle blive klogere -heldigvis.
    Selv kan jeg ikke gennemskue om Per Brændgård har ret eller ej, men han har ihvertfald ikke aktier i omnimin. ;D

    Håber jeg får tid til at følge debatten her i det nye år også.
    Varme hilsner og godt nytår til alle

    http://www.kronisktraethedssyndrom.dk/t ... sygdom.htm

    http://www.parkinson.no/cgi-bin/parkins ... er?id=2117


    http://www.vitamins-nutrition.org/vitamins/index.htm

    http://www.vitamins-nutrition.org/
  • Indstillinger
    Hej Dowling

    Mange tak for dine gode links. Jeg har især koncentreret mig om at læse de to første. Det var en god ide at læse mere af, hvad Hanne Koplev har skrevet for at få mere at vide om, hvad hun står for. Det første af dine links havde en henvisning til endnu en artikel, hvor Hanne Koplev kommer ind på TERM-modellen, som tidligere er blevet diskuteret ivrigt her på Netdoktor. Jeg synes, at det var en udmærket lille artikel, som kan findes på:

    http://www.kronisktraethedssyndrom.dk/t ... Koplev.htm

    Men her er det jo vitaminer og mineraler, det gælder. Desværre kunne jeg ikke få det tredje af dine links til at virke, og det fjerde, som er på engelsk har jeg endnu ikke haft kræfter til at studere :o)

    Du omtaler Vitalrådet. Det er netop Vitalrådet, som jeg har spurgt til råds angående kobber. Jeg har også spurgt dem, hvilke vitaminpiller Vitalrådet vil anbefale. Det bliver nok vanskeligt at få dem til at anbefale et bestemt produkt, for de vil jo nok ikke beskyldes for at lave reklame for bestemte firmaer, men der skete jo ikke noget ved at prøve at spørge.

    Og nej, Per Brændgård har helt sikkert ikke aktier i Omnimin. Da jeg begyndte på Omnimin, bestemte jeg, at jeg ville tage produktet op til overvejelse efter et stykke tid. Og det må så være nu. Der er en ting, jeg har overset (foruden muligvis for meget kobber), og det er, at A-vitaminet ikke er i form af betacaroten. Netop betacaroten, som er en vigtig antioxidant, skal jeg have for mine øjnes skyld for at forebygge øjensygdommen AND, så alene af den grund går jeg nok over til et andet produkt, når jeg har brugt det glas, jeg lige har købt.

    Du omtaler en artikel af Niels Hertz, som du ikke lige kan finde. Samtidig skylder jeg vist en forklaring på, hvorfra jeg har oplysningerne om, at videnskabelige forsøg med vitaminer og mineraler ofte er lavet under betingelser, man normalt ikke ville bruge i det virkelige liv og derfor nogle gange fejlagtigt viser, at vitaminer er farlige!

    Jeg tror, at vi kan slå to fluer med ét smæk, for jeg har disse oplysninger fra bl.a. en artikel af læge Niels Hertz:

    http://www.vitalraadet.dk/164.0.html

    I mere kort form kan man læse om det her:

    http://www.vitalraadet.dk/222.0.html

    Der er også en artikel om, at det ofte er ændrede samfundsforhold, der har gjort, at folk er kommet til at mangle bestemte vitaminer. Sådan er det sikkert også nu om dage, tror jeg. Den artikel kan man læse her:

    http://www.vitalraadet.dk/159.0.html

    Mange hilsner og gode ønsker for det nye år

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Om kobber.

    Angående kobber, så er disse muligheder for sygdomme:
    1) Kobbermangel
    2) Akut kobberforgiftning
    3) Kronisk kumulativ (ophobet) kobberforgiftning
    4) Wilsons sygdom http://www.wilsons.dk/aarsager.html

    Materiale fra debat på Internettet:

    Akut kobberforgiftning vil medføre kvalme, opkast, diarré samt leverpåvirkning.
    En akut kobberforgiftning vil let kunne diagnosticeres, idet der er højt kobberindhold i blod og urin.
    Men, hvis man over en længere periode får lidt større mængde kobber, end man kan udskille, så vil kobber aflejres i depoter i indre organer som lever, hjerte og hjernen.
    Ved en kronisk kumulativ (ophobet) kobberforgiftning kan kobber derfor ikke konstateres i en almindelig blodprøve, urinprøve eller hårprøve.
    For at kunne diagnosticere en kronisk kobberforgiftning må man derfor anvende en Chelating Agent, et stof som griber fat i tungmetallerne og fører dem fra depoterne og ud i blodet for så at blive udskilt i urinen.
    Som eksempler på Chelating Agents kan nævnes Dimaval, DMSA og Atamir.
    Chelating Agents er mere end 50 år gamle lægemidler, som er opfundet til behandling af tungmetalforgiftede minearbejdere, og denne type medicin er kendt til behandling ved akut tungmetalforgiftning.
    En test med en Chelating Agent kaldes en provokationstest, og udføres i Danmark kun på private lægeklinikker, hvor den pågældende læge har en udenlandsk efteruddannelse i afgiftningsbehandling (i orthomolekylærmedicin).

    På Norge går det en typisk såpeserie kalt "House" om en utradisjonell lege som ikke er A-4-menneske og håpløs mot kollegaer, men som klarer å redde livet til sine pasienter. Selv om denne serien er ren fiksjon og ment som spenningsunderholdning, berørte forrige onsdags film nettopp evnet du tar opp. Nemlig kobberforgiftning. En 15 år gammel gutt kommer med sin mor til sykehuset. Hun hører stemmer og er sterkt desillusjonert, agitert og urolig. Først får hun neuroleptika og diagnosen schizofreni og skal overføres til psykiatrisk klinikk da dr House griper inn. Han undersøkte hennes medisinske historie, og pasienten hadde vært hos øyespesialist som hadde konstatert nedsatt syn, men ikke tenkt på grunnen. Hun hadde vært hos neurologer som ikke fant noe galt og psykiatere som hadde diagnostisert grensepsykose. House begynte å tenke på om øyesykdommen hennes kunne ha sammmenheng med hennes forvirringstilstand og konsulterte øyespesialister ved sykehuset han jobber ved. De fant kobberforgiftning i form av en smal gylden ring rundt iris som indikator. Sykdommen kalte de Willyams syndrom og kvinnen ble tatt av neuroleptika og fikk motgift som stabiliserte kobbernivået i kroppen og hun ble helt frisk. De psykiske symptomene på kobberforgiftning forsvant og hun ble seg selv. Dette var altså en film, men tenk om dette også kunne være virkeligheten. Mange som surrer rundt i det psykiatriske hjelpeapparatet som kronikere med alvorlige diagnoser kan altså i realiteten være kobberforgiftet? Og når kobber tilsettes dyreforet så er homo sapiens på toppen av næringskjeden og dette er skummelt (...)!
    Med vennlig hilsen

    Links om Kobber:
    http://www.okoforsk.dk/funktion/koor/ny ... /1_1_1.pdf
    http://ing.dk/artikel/66514-kobber-goer ... t=landmand

    http://www.mercola.com/2006/sep/9/does_ ... copper.htm

    http://www.nutraingredients.com/Researc ... g-strength

    http://www.healthyplace.com/Communities ... sion_2.asp
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame

    Ja det var det sidste link du satte i jeg havde ledt efter, havde været på siden, men overset at der var to sider.

    Det 3 link på mit indlæg virker vist ikke ;) derfor satte jeg et mere ind, som man kan fornøje sig med hvis man har lyst og energi ;D

    Selv kom jeg så også til at læse Term model og faldt over et indlæg i politikken om hvordan folk bliver presset ud på arbejdsmarkedet, trods sygdom. Det lyder jo bekendt for mange, men har desværre ikke så meget med vitaminer at gøre og dog.

    Har desværre ikke overskud til at fortsætte debatten om kobber, men håber da endnu flere vil byde ind, for spændende er det!

    Håber du finder et vitaminprodukt der passer netop dig, kender lidt til den øjensygdom du omtaler og forståeligt at du vil undgå den.

    Mange hilsner om godt helse i det nye år
    Dowling


    http://politiken.dk/debat/kroniker/article620053.ece
  • Indstillinger
    Jeg ved godt, det er en gammel debat, men jeg tager lige fat i den alligevel. ;)

    Jeg tog i en del år (husker ikke lige hvor mange, men en del) Omnimin, 1 tablet daglig.
    Da vi nærmede os udgangen af 2010 kunne jeg konstatere, at jeg en stor del af året havde haft det ret skidt.
    Jeg havde hyppige perioder hvor jeg var meget tung i hovedet, ikke kunne komme i gang, men det var ikke depression (det har jeg prøvet for mange år siden), en veninde havde et ord for min tilstand; "bvaargh".

    Jeg var ganske overbevist om, at det måtte være noget jeg ikke kunne tåle, så i 2011 udelukkede jeg periodevis forskellige ting fra kosten, både div. kosttilskud og div. kost-emner.

    I efteråret 2011 læste jeg, at Omnimin indeholdt alt for meget af nogle ting.
    Jeg havde ikke drømt om, at det kunne være mine "gode" vitaminpiller, der var synderen, men jeg stoppede straks med dem.

    Ca. samtidig kom jeg hos en zoneterapeut, som berettede, at hun engang var begyndt, at tage et tilskud af E-vitamin.
    Men efter et stykke tid var hun begyndt, at få hvad hun kaldte for forgiftnings-symptomer og var så stoppet med, at tage dem.

    Ret hurtigt begyndte jeg, at få det bedre, og siden jeg stoppede med Omnimin har jeg ikke oplevet "bvaargh-fornemmelsen".

    Jeg har været meget fokuseret på, at det måtte være det store indhold af E-vitamin i Omnimin jeg reagerede på.
    Men tidligere på året skrev jeg til Bio-sym, som producerer Omnimin, jeg fik en lang og detaljeret mail retur med forklaring om, at Omnimin's indhold af E-vitamin på ingen måde kan være skadeligt.

    Men fakta er, at jeg stille og roligt får det bedre og bedre.
    Og det eneste jeg er stoppet med at indtage er Omnimin, mine andre kosttilskud tager jeg stadig.
    Jeg tager D-vitamin, B-vitamin, Hemojern, kalk, magnesium, fiskeolie, kæmpe natlys-olie.

    Er der andre, der har lignende erfaringer med Omnimin eller andre vitamin-tilskud?
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 16 maj, 2012, 07:56
    Jeg tager levertran og en omnimin. Faktisk kan jeg godt huske disse indlæg, men bestemte mig til at fortsætte med en omnimin.
    Der er så mange forskellige meninger og hvem skal man tro på.
    Dengang var jeg også smaddersyg. Nu er jeg bare træt, det kan jo skyldes mange ting. Men nu bliver jeg lidt usikker.

    Jeg anbefalede mit ene barnebarn at tage levertran og en omnimin. Hun har fået det meget bedre og er ikke forkølet mere.
    Jeg er lidt urolig efter at have læst dette igennem. Nu drejer det sig om mit elskede barnebarn.
    Kameliadamen, du ved meget om vitaminer, hvad tager du nu. ???
  • Indstillinger
    Hej Trold1

    Tak for reaktionen. Det lyder dejligt, at du har fået det bedre, efter at du er holdt op med at tage Omnimin.

    For mit vedkommende er det gået modsat: Jeg har fået det meget værre, efter at jeg holdt op med at tage Omnimin, men jeg tror nu ikke at der er en årsagsmæssig sammenhæng. Lige nu kan jeg ikke helt huske, hvornår jeg holdt op med at tage Omnimin, men det må have været i december 2009, og forværringen i min sygdom er sket i januar 2012.

    Jeg har været syg de sidste 11 år, og gennem årene har jeg prøvet alt muligt og altså også kosttilskud for at få det bedre. I februar i år blev det konstateret, at jeg har søvnapnø.

    Til Persille: Jeg tager Spektro, og jeg er bekendt med, at Spektro også af visse eksperter anses for at indeholde for meget af visse ting. Jeg ved desværre ikke, hvad det er det rigtige at gøre ;o(

    For mit vedkommende er det sådan, at jeg også skal tage hensyn til risikoen for at få øjensygdommen aldersbetinget nethindedegeneration, som vi har i vores familie, og som vistnok er arvelig betinget. Derfor er det vigtigt, at jeg får mange antioxidanter.

    Desuden er det sådan, at min blodtryksmedicin uddriver flere forskellige vigtige næringsstoffer. Det er jeg også nødt til at kompensere for. Men om jeg gør det rigtige, ved jeg ikke!

    Det eneste, som jeg med sikkerhed ved, hjælper mig, er Q10, som jeg tager 100 mg af dagligt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    persille1 skrev:
    "Jeg anbefalede mit ene barnebarn at tage levertran og en omimin. Hun har fået det meget bedre og er ikke forkølet mere.
    Jeg er lidt urolig efter at have læst dette igennem. Nu drejer det sig om mit elskede barnebarn. "

    Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt urolig.
    Men uanset hvad, så skal vi huske, at der også er forskel på hvordan vi mennesker reagerer på forskellige ting.

    Hvis dit barnebarn fungerer fint og trives, så er det sikkert ikke nødvendigt, at ændre noget, lige nu, men med den oplevelse jeg hr haft, så mener jeg bestemt, at man skal have i baghovedet, hvis man begynder at få det skidt, at det kan være vitaminerne, der er synderen.

    persille1, hvis du ikke umiddelbart kan finde anden forklaring på din træthed, så kan du jo prøve at holde en pause med Omnimin på 1-3 mdr.
    Hvis man har taget Omnimin i en længere periode, så tror jeg godt man kan klare sig med mindre i en periode.

    Jeg er begyndt, at tage den samme multivitamin som mine børn (11 og 15 år), den er fra Multitabs (jeg køber dem på Apoteket) og hedder "Daglig".
    Iflg. mærkaten indeholder den 100% af adt i næsten alt, undtagen magnesium, hvor den indeholder 20%.
    Den indeholder:
    A, D, E, K, C, B1, B2, niacin, B6, Folsyre, B12, Biotin, Panthotensyre, Magnesium, Jern, Zink, Kobber, Mangan, Selen, Chrom og Jod.
Log in eller Registrér for at kommentere.