Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fordele og ulemper ved fjernelse af livmor

Redigeret 23 december, 2009, 18:32 i Endometriose
Hej.

Jeg er 25, der har haft endo siden jeg var 17.

Jeg har prøvet 2 forskellige behandlinger, uden sønderlig effekt i det lange løb. Har været på konstant p-piller og fået homonsprøjte.

Nu sidder jeg så med tanken om at få fjernet min livmor, men kan ikke finde ud af om det vil gavne mig i det lange løb. Jeg er barnløs og vil rigtig gerne have børn engang, så derfor spiller de tanker også ind. Men har bare heller ikke overskud lige nu til, at have smerter igen og igen.

Ville gerne høre fra nogen der har haft de samme problemer og fra personer der har fået fjernet sin livmor.

Eller hvis der er nogen af Jer der har et forslag til hvad jeg ellers kan prøve af behandling.

Knus
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du
    Uha ha jeg kan levende sætte mig ind i din situation, jeg fik også endo da jeg var omkring 20 år, fik 2 kikkertoperationer og hormoner, men jeg har så senere fået to skønne unger og jeg vil sige dig aldrig har jeg haft det så godt som da jeg var gravid, så der er altså lys forude for dig. Jeg syntes helt klart ikke du skal få fjernet din livmoder - så er der bare ingen vej tilbage. Jeg har i ca et år været i Zoladexbehandling og her må jeg sige igen her havde jeg det bare kanon godt, min endo "skrumpede" ind og jeg har så lige fået fjernet min livmoder, men nu har jeg også de børn jeg ønsker mig, så det er en helt anden situation end den du står i nu. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg er sikker på at der er andet de kan gøre for dig end at fjerne livmoderen, har du prøvet Zoladex???? så vidt jeg forstår så får det endoen til at skrumpe, om ikke andet så for en periode og så har du måske .fået de børn som du gerne vil have og så kan du begynde at overveje det andet.
    Held og lykke med det hele.
    Hej fra Janni ;O)
  • Indstillinger
    Jeg syntes du skal afprøve absolut alle behandlinger for endoen før du får det hele fjernet. Du skal være meget opmærksom på hvad det er du gør når du får det fjernet. Jeg fik det hele fjernet da jeg var 32(2 år siden) Jeg har IKKE fået børn da min endo er så agressiv at den voksede voldsomt da vi var i reagensglas beh. Idag venter vi på en gulklump fra Colombia, som jeg glæder mig utrolig meget til at blive mor for. Men rent psykisk har fertilitetsbehandlingerne haft en indflydelse på vores proces i forhold til at acceptere og erkende at vi bliver forældre på en anderledes måde end de fleste. Så jeg vil ikke have været foruden de behandlinger-jo rent fysisk , men ikke psykisk.
    Det er en meget stor beslutning at få underlivet fjernet, specielt når du ikke er ældre. Så tænk rigtig godt og grundigt over det, og tal med de mennesker omkring dig der betyder noget for dig.
    Held og lykke med hvad du nu end finder ud af;-)
  • Indstillinger
    Hej.

    Måtte ikke komme ind på min Fusen25 så måtte finde min helt gamle profil.

    Jeg skal til Herning den 23 jan. Her vil jeg høre om det der zoladex, har nemlig ikke prøvet det. Men vil oz tjekkes for om jeg stadig kan blive gravid, for der er ingen grund til at rende rundt med min livmor hvis der ikke er mulighed for at blive gravid.

    Tak for feet back..

    Knus
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg er 30 år og fik fjernet min livmoder sidste år i august da jeg var 29. Jeg har ingen børn og har ikke et øjeblik fortrudt.

    Jeg forsøgte også alt - operationer - ialt 4 styk på 4 år, kunstig overgangsalder (zoladex/synarela) p-piller sammen med hormonspiral og intet hjalp. Tilsidst fik jeg morfika-præparater dagligt for bare holde smerterne bare en smule fra døren.

    Tilsidst blev jeg enig med lægerne på Glostrup om at hive livmoderen og den ene æggestok ud, før vi overhovedet forsøgte med ivf-forsøg.

    Dvs jeg har på intet tidspunkt forsøgt blive gravid og det er helt i orden med mig. Nogle af de hormoner jeg ville skulle have ville med 99% sikkerhed provokere endo'en og resultere i endnu en operation efter forsøget.

    Jeg lever i dag uden receptpligtig smertestillende - de gange jeg har ondt kan jeg klare mig med håndkøbspræparater. Jeg kan stadig mærke trætheden og det ringe immunforsvar, men selv de ting bliver meget langsomt bedre. Tålmodigheden er dog sat på en hård prøve, for jeg synes det går FOR langsomt.

    Så min oplevelse er 110% positiv og fortryder ikke at give afkald på graviditetsforsøg.

    Jeg har dog gået ved en psykolog, men det var mere fordi det var svært pludselig skulle leve uden smerter og turde vende tilbage til et normalt liv

    Det er i sidste ende dig og dine læger der skal træffe beslutningen ud fra din situation og dit liv og dine chancer for graviditet - men for mig var det afgjort det rette at gøre.
  • Indstillinger
    Hej.

    Hvor lang tid tog du morfika-præperarter? Jeg fik her i julen nemlig morfin (tager det stadig til tider), hvilket jeg er virkelig er træt af. Det er ikke sjovt mere at tage så meget og så tit smertestillende..

    Er det alt stimulerende der ikke arbejder sammen med endo?

    Hilsen Sanne.
  • Indstillinger
    Jeg fik reele morfikapræparater fra marts/april 2008- da fik jeg et plaster der afgav en konstant dosis. Jeg fik plasteret fordi jeg ellers fik så meget ketogan at det var uforsvarligt og det forslog som en skrædder i helvede. Ketogan havde jeg på det tidspunkt fået on/off fra sommeren 2007.

    Dvs. jeg fik dagligt morfin fra april. I maj begyndte jeg supplere op med yderligere morfikapræparater fordi plasteret ikke hjalp nok.
    I juni blev beslutningen truffet, så dvs mindst 3 måneder med daglig morfin, før lægerne godt kunne se situationen var aldeles uholdbar!

    Jeg kan ikke huske præcis hvilke hormoner det er, men alt der indeholder østrogen er no-go for mig - da jeg sidst var i kunstig overgangsalder fik jeg en meget lille dosis østrogen for at modvirke bivirkningerne og der gik ikke meget mere end en uge, så begyndte min endo blive aktiv igen.
  • Indstillinger
    Hej.

    Undskyld jeg ikke lige har fået svaret tilbage, men har været indlagt fra natten til onsdag og til torsdag, da jeg som at vende en hånd fik så stærke smerter, at jeg ingenting kunne.
    Onsdag morgen fik jeg endnu en kikkertundersøgelse, men de fandt intet der kunne forklare mine smerter andet end endo. Så endnu en tur med det.
    Nu er jeg så hjemme med direkte nr til gyn på Hjørring sygehus, hvis det skulle komme tilbage igen. Så jeg ikke skal gennem læge/vagtlæge og modtagelse, men bare kan komme direkte op på gyn.
    Derudover har jeg fået en tid til kontrol den 27 jan. i Hjørring i stedet for Herning, da jeg synes de er kommet med rigtig mange gode ideer på hvordan jeg kan få en tållig hverdag.
    Har oz lige fundet ud af, at kosten har meget at sige - dette har jeg ikke lige hørt om. Så nu skal der laves nogle ting om der.
    Så nu glæder jeg mig virkelig til at finde ud af om de har noget bedre så jeg slipper for at fjerne min livmor endnu. Jeg føler ikke jeg er klar til at opgive den helt uden lidt mere kamp.

    Hilsen Sanne.
  • Indstillinger
    I mandag fik jeg lige en tur mere, så endnu engang på sygehuset. Det er ved at gå mig rigtig meget på.. Jeg havde virkelig i overvejelserne, at nu var det bare slut.. Så kun de fjerne min livmor. Men med opbakning fra min kæreste blev det til at jeg giver dem i Hjørring en chance. Det er bare svært, at snakke med ham om børn, da vi kun har været sammen i næsten 9 mdr. Men kunne da få lidt ud af ham om, at han gerne ville at vi selv kunne få børn så derfor ville han gerne, at jeg ventede. Men synes bare ikke det er nemt, at prøve at snakke med ham om det. Er der nogen der havde en ide til hvordan jeg prøver at snakke lidt mere med ham om børn??
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har haft endo siden 2001, hvor jeg fik fjernet min venstre æggestok. Jeg var så heldig, at jeg lige havde fået et barn i 98´og det var efter mit kejsersnit min problemer startede. Jeg er medlem af Endometriose Foreningen og de har mange gode artikler og erfaring fra andre medlemmer med endometriose. I medlemsbladet fortæller medlemmer om deres sygdom og hvad der har været godt for dem.
    Prøv at besøge deres hjemmeside!
    Jeg er selv nu fra nov. 2008 tilknyttet Glostrup sygehus. Jeg har en homonspiral og den tager ikke det hele. Så nu får jeg Cerazette, som skal tages hver dag på samme tid. Prøveperioden er 3 mdr. Derefter skal vi se om jeg har det bedre. Der har ikke været tale om, at fjerne mere hos mig. En ny operation giver nemlig arvæv, og her lever endo RIGTIGT GODT.
    Så indtil videre INGEN operation til mig. Dog lever jeg ikke smertefrit endnu, men en måned er jo ikke nok, for at se om det virker. De fleste af mine endo´er sidder på mine tarme og tarmene sidder nu sammen med min livmor. Så hvis de nye piller ikke virker skal jeg have skilt livmor og tarme ad.
    Jeg håber, at du har det bedre.
  • Indstillinger
    Hej Alle piger med endo problemer.
    Jeg har siden 2001 døjet rigtig meget med endo. Jeg har fået mine i forbindelse med kejsersnit, hvor det efterfølgende sætter sig i min bug væg. Det fik jeg fjernet opreativt og var "rask". 2006 får jeg endnu et kejsersnit og efterfølgende udvikler endo i mavemusklen min 2 steder. Der går 2 år med masser af lakoskopi undersøgelser, hvor der bliver fjernet lidt her og der, men mine smertet tager bare til og til. Bliver MR skannet og de finder det i mavemusklen. Får stor operation i mavemusklen hvor der fjernes to steder. Jeg får da bedring men langt fra nok. Nu har jeg fået den mullighed at få fjernet min livmor, men der er ikke nogen garenti for at det vil virke da æggestokkene stadigvæk vil være der. Jeg er kun 33 år og lægen mener ikke det vil være godt for mig at fjerne mine æggestokke pga. overgangsalder. Er der nogen derude der har erfaring med endo smerter og hvordan det evt. er gået efter fjernet livmor?
    Kærlig hilsen sofia
Log in eller Registrér for at kommentere.