Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Utroskab og julefrokoster

Redigeret 19 december, 2008, 09:06 i Utroskab
Hej,

Nu må jeg lige høre jer her på debatten. Kan det virkelig være rigtigt, at det er helt almindeligt, at folk er utro til julefrokoster? Der var et indslag i morgen tv i sidste uge, hvor det fremgik, at det var helt almindeligt, og at man bare skulle lade være med at fortælle sin partner om det bagefter. Jeg synes det lyder mærkeligt. Det er ikke lige den måde, jeg ser julefrokoster på.

Hvad siger I?

:-)
B
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Ja, det er et godt emne, du her kommer med, der ville kunne skabe en spændende debat. Desværre forekommer det mig, at alt efterhånden er gået helt i stå her på ND, så vi skal nok ikke forvente den store deltagelse, hvilket er ærgeligt.

    Til emnet: Nej, jeg tror heller ikke det er så udbredt med utroskab ved julefrokoster. På den anden side, så mødes man jo i festligt lag med de mennesker, man er meget sammen med til dagligt, og hvis man får et par glas, så kan det jo være man bliver lidt mere modig, og hvis der så er en kollega, man er noget tiltrukket af - og ja, så kan der måske ske noget, der ikke burde være sket, hvis tiltrækningen er gensidig.

    Men – hvis man er tiltrukket af en kollega, så vil dette jo også kunne ske på andre tidspunkter af året, og jeg er i hvert fald så naiv, at jeg ikke tror, der er ret mange, der kaster sig ud i utroskab, hvis man har et godt og velfungerende parforhold. Det store flertal er helt bekendt med, at et ”julefrokostknald” kan have fatale følger. Selvfølgelig kan man ikke undgå ind i mellem at føle sig tiltrukket af f.eks. en kollega, men der fra og så til at gøre noget ved det, er der et godt stykke vej.

    Hvis tingene ikke fungerer på hjemmefronten, ja, så tror jeg til gengæld at man sagtens kan finde på at benytte lejligheden til lidt sjov ved en julefrokost, men så er det jo faktisk en hel anden historie, som dog ikke skal glemmes, for jeg tror desværre, at der er rigtigt mange forhold, der ikke fungerer optimalt, måske oftest manden – hele parforholdet er gået op i børn, tøjvask, indretning osv., hvor manden egentlig mere føler sig som et skaffedyr, og hjemmelivet måske er blevet noget gråt i gråt; ja, han kan ret nemt blive fristet af en festlig, smart kvindelig kollega, der har stadset sig op og gjort sig dejlig, for det er længe siden, han har set hende derhjemme gøre det.

    Den der med at ”man kom til” at dyrke sex med en kollega, hopper jeg simpelt hen ikke på, ligegyldigt hvor ”festligt” en julefrokost har udviklet sig. Hvis først man kaster sig ud i utroskab, bør man også være voksen nok til at tage de eventuelle konsekvenser.

    Nå, det blev lidt forskellig småsnak – jeg kunne godt tænke mig en god debat, men forventer det desværre ikke her på ND
  • Indstillinger
    Hej,

    Ja, lad os se om vi ikke kan trække nogle flere ind i debatten, det kunne være spændende at høre fra nogle flere :-) og mange tak for dit svar. Godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der synes, at det lød lidt vildt, at det sådan bare er ok og ganske almindeligt at være utro til julefrokosten.

    Jeg har dog selv fornemmet til nogle julefrokoster, at det virker som om det er lovligt at gå meget mere til den end til andre fester. Det gælder både mængden af alkohol, men også grænsen for hvor tæt man går på sine kolleger ændrer sig for mange. Det kommer naturligvis helt an på, hvem man holder julefrokost med.

    Jeg håber bare ikke generelt, at man skal være nervøs når kæresten/manden tager til julefrokost på arbejdet?

    Venlig hilsen
    B
  • Indstillinger
    Hej i to!

    Spændende emne! jeg har selv set indslaget i Go'morgen Dk en morgen på TV2, og jeg tænkte også bare, at det var lidt for vildt, at hende sexologen sagde, at man skulle acceptere, at det skete, og at man ikke skulle sige det til sin partner. Det er altså for meget, synes jeg også. Mon ikke, at man skulle benytte lejligheden til at se indad og rydde op i sine egne forhold derhjemme, hvis man til julefrokosten bliver tiltrukket af en anden? altså se det som en advarselslampe, der blinker, og som man bør tage alvorligt med sin partner i stedet for at kaste sig ud i et lysskyt forhold til sin kollega.

    Sagen er jo selvfølgelig også den, at når man har været sammen med sin partner i lang tid, så bliver det jo hverdag på et tidspunkt - og her er hemmeligheden og kunsten at holde glæde og liv og lyst i forholdet, selvom det ikke er nyt mere. Altså at træffe valget igen, hver dag, at man vil være sammen med sin partner.

    Men hvis man ikke er seriøs med sit forhold på hjemmefronten, så kan jeg også sagtens se, at man kan benytte en julefrokost som undskyldning for at få rykket på nogle fronter og rydtet ud i kæresten, hvis man ikke er glad for vedkommende længere. Men det er jo en afvejning af, hvor man vil hen med det, man gør.

    Nåh, bare nogle tanker herfra!

    Glæder mig til at følge med i, hvad andre debattører vil sige her:-)

    (p.s. har aldrig selv været min kæreste utro ved en julefrokost)
  • Indstillinger
    Hej!
    jo i det firma hvor jeg har arbejdet i 15 år er det ret almindeligt at være utro til julefrokost, for den sags skyld også andre fester i firmaet.
    Det virker nærmest som om pigerne/kvinderne på kontoret har en aftale måske konkurence der går ud på at de skal have sex med en af mændene i produktionen.

    Smed 56
  • Indstillinger
    Ej hvor sjovt! så kommer der helt nye betydning til ordet 'julelege' ved sådanne anledninger, når der ligefrem går konkurrence i det ;-) men apropos det jeg skrev tidligere, så kan det jo også være helt fint, hvis det er det, man vil have ud af det... der ligger vel altid en tanke/motivation bag enhver handling... også utroskab
  • Indstillinger
    Vi lever i et sexfikseret samfund, så var det ikke mere underligt hvis der IKKE var lagt op til utroskab ved julefrokosterne.

    Det er for mange en oplagt chance til "legalt" at være utro.

    I hele mit lange arbejdsliv har jeg set utroskaben blomstre ved julefrokosterne.

    Dog er det ofte de samme mænd og kvinder der falder i.

    Der er mange der aldrig opfører sig specielt provokerende flirtende ved julefrokosterne.

    Iøvrigt ønskes I alle en rigtig god jul.

    Leonine
  • Indstillinger
    Herligt med en god debat med flere gode synspunkter. Tak for jeres svar. Jeg tor at der er meget rigtigt i, at det handler om, hvordan tingene går på hjemmefronten. Så måske skal man lige oppe sig lidt ekstra her i julemåneden, så man er sikker på at kæresten/manden/hustruen ikke bliver fristet til at være utro til julefrokosten ;-)

    Rigtig glædelig jul til jer alle også fra mig - ser frem til fortsat god debat.

    Vh
    B

    Ps. Jeg skal til juefrokost i aften og jeg skal ikke være utro :-)
  • Indstillinger
    Hvis jeg skulle være utro, så skulle det være med en, som jeg var forelsket i, i forvejen.
    Måske en dejlig læge.
    Jeg har ikke været utro ,selv om jeg har fået tilbud.
    Der skal være stærke følelser med.
  • Indstillinger
    Ja, en dejlig læge ville da ikke være af vejen... hvis man altså gerne ville være utro, så hvorfor ikke vælge fra toppen af bunken! :-)
  • Indstillinger
    Dejligt at jeg tog fejl - der er heldigvis nogen, der gerne vil debattere; det har bere ikke set sådan ud længe.

    Jeg håber, jeg har misforstået dig, Abúgge - den med at man hellere må "oppe sig" her i julemåneden. Hvis parforholdet er sådan, at man faktisk ikke "opper" sig, og plejer sit forhold resten af året, ja men er man så ikke der, hvor man netop bliver fristet til en julefrokost?

    Min mands første kone gjorde netop det, du skriver; lige "oppede sig" når han skulle ud til arrangementer for sig selv- til daglig var der ikke megen "pjank", men når han skulle til f.eks. julefrokost, så var hun der og så blev han lige "elsket af", som vi senere har kaldt det. Hvis det ikke fungerer ordentligt på hjemmefronten, kan det ret beset være rystende ligegyldigt, om det er julefrokost eller pinsefrokost; man er da meget mere opmærksom på, hvad der byder sig rundt omkring.
Log in eller Registrér for at kommentere.