Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ER DET angst ?

Redigeret 4 juni, 2009, 12:34 i Angst
Hej

Jeg vil starte med at sige jeg er ny her på siden og håber i tager godt imod mig....

Mit problem i øjeblikket er at jeg er svimmel, tung i hovedet, forvirret, hovedpine ret ofte og til tider en dårlig hukommelse... Min læge har taget rigtig mange blodprøver men ingen af dem har vist noget... Jeg har ligeledes været til 2 neurologer som begge har sagt de ikke kunne finde tegn på noget...

Det skal så siges før dette har jeg haft andre symptomer og har ligeledes været på skadestuen 2 gange fordi jeg troede jeg var alvorlig syg, men de fandt heller intet.

Jeg har siden August brugt lykkepiller af navnet Cipralex og får 10mg om dagen... Jeg synes dog ikke de hjælper SÅ meget igen... på en meget dårlig dag hjælper de næsten ikke...

Min alder er 27 og mit blodtryk ligger cirka på 150-160/90-100

Jeg er naturligvis bange for jeg fejler det ene eller det andet... Men ER det kun en tanke...
HAR jeg angst ? eller måske angst for angst ?

Og er der evt. nogle der kan komme med nogle gode råd til mig eller dele deres egne oplevelser/symptomer med mig.

På forhånd tak
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    du skrev at du har haft andre sytomboler - hvad var det???
    det kan godt være at du har angst.
    Har du haft f.eks hjertebanken? ryste? kvalme? kvælnings fornemmelse? svært ved at få luft? indre uro? uvirkeligheds følelser? hvordan er du når du går ud iblandt mennesker f.eks ude og handle?
    jeg tror 10 mg af cipralex er ikke nok,så må du snakke med læge om at øge den til evt 20 mg?? da jeg får en anden der hedder paroxetin og der får jeg 30 mg de hjælper rigtig godt.(10 mg er oz en lav dosis)
    Hilsen Christina.
  • Indstillinger
    Hej igen

    For at gøre en lang historie kort..
    Jeg startede i februar med at tro jeg havde hiv pga en episode.. så jeg lod mig teste og resultatet var negativ.. men der var ikke gået de 3mdr som der sku så jeg gik med nervøsiteten og ventede på det... så efter 2½ mdr fik jeg lavet endnu en test = negativ... men det var ikke godt nok for mig... efter 3½ mdr lavede jeg endnu en test = negativ... men det var åbenbart stadig ik godt nok.. så efter 4½ mdr lavede jeg endnu en for en sikkerheds skyld.. = negativ... i alt denne periode ringede jeg til "Aids linien" op til flere gange om dagen for at bekræftes på jeg ik fejlede noget fordi det var de ret sikre på helt fra starten af...
    i cirka juli/august var jeg så sikker på jeg ik fejlede det, men nu begyndte min hovedpine og min svimmelhed... og så troede jeg at jeg havde en hjernesvulst.. og blev derfter efter egen vilje henvist til en neurolog som ikke fandt noget umiddelbart... men det var ikke godt nok... jeg ville prøve en anden og fik en henvisning igen efter cirka 3 mdr og denne neurolog fandt heller ikke noget umiddelbart... de sagde at det var angst/stress/spændinger osv....

    Mine symptomer nu er svimmelhed, hovedpine, forvirret, koncentrationsbesvær, hukommelsesbesvær, vejrtræknings(problemer), hjertebanken (ikke så tit igen)

    jeg er desuden selvstændig or arbejder med IT så mit job er rimelig stressende i sig selv og har desuden nok at se til herhjemme med børn osv...

    efter jeg begyndte på cipralex har jeg taget cirka 15kg på på cirka 3mdr.. hvilket jeg synes er meget... jeg synes ikke jeg spiser mere end før, men det kan godt være jeg gør det uden jeg ved det...
    jeg overvejer pt at stoppe med cipralex 10mg pga min vægt da jeg tror det skyldes dem...

    hva synes i ?
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Oki så vil jeg sige ja det er angst du har..
    Fordi alt det kan faktisk udvikle sig til angst - og man kan sagtens få angst via stress.
    Jeg har selv tager meget på i vægten med medicinen men det hjalp mig rigtig godt og gav mig mit liv tilbage - før kan jeg slet ikke gå udenfor,kunne ikke handle uden at få svimmelhed og kvælnings følelser.
    Nu kan jeg alt bare gå ud og føle mig frit uden at løbe væk fra stedet.
    Men før i tiden havde jeg de træls uvirkeligheds følselser som irritererer mig meget så begyndte jeg på B12 vitamin og fiskeolie ja det hjalp meget.
    Jeg ved ikke om du skal stoppe med medicinen,men anbefalder at du snakker mere med din læge om det da han/hun måske kan give dig andre medicin som er bedre - evt sertralin de tager ikke på i vægten fik jeg vide af min gammel læge,så måske kunne du prøve dem???!
    Knus
  • Indstillinger
    Hej...

    For mig lyder det også som om, at det er angst symptomer du har.

    Jeg led selv af en lidelse, der hedder Hortons Hovedpine i 33 år. Som 43 årig begyndte jeg at gå i terapi, fordi jeg havde fået en fornemmelse af, at hovedpinen nok var psykosomatisk. Det viste sig at være rigtigt. Hovedpinen forsvandt efter kun tre sessioner i terapien (hypnoterapi). Til gengæld kom årsagerne til angsten frem, som jeg så kunne begynde at forholde mig til og arbejde med.

    Som 22 årig fik jeg medicin mod angsten og herefter følte jeg ikke egentligt angst mere, så på den måde hjalp medicinen. Til gengæld begyndte jeg at få flere og værre hovedpineanfald men den sammenhæng kunne jeg ikke se dengang. I dag ser jeg sådan på det, at medicinen ganske vist fik lagt låg på angsten og gjorde det muligt for mig at leve nogenlunde normalt. Men da det var de samme årsager, der lå til grund for både angst og hovedpine, så var det faktisk ikke mærkeligt at hovedpinen blev forværret, da angsten blev mindre.

    Angst er ikke en sygdom i sig selv - altid kun et symptom.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jamen jeg kan nu heller ikke løbe fra at jeg har angst... fordi jeg er hele tiden nervøs for jeg fejler det ene og det andet... jeg er meget opmærksom på både min krop og mine omgivelser...

    Og jeg skal konstant bekræftes fra en med erfaring i at det symptom jeg har det pågældende tidspunkt ikke er noget farligt...

    Jeg ser desuden også sorte prikker (sorte fluer) foran mine øjne som nærmest bevæger sig med når jeg flytter mit øje... HAr været til 2 forskellige øjenlæger som ikke kunne finde noget og sagde det var normalt og kom som regel med nervøsitet og psykisk stress/belastning.

    Jeg står i et stort dilema.. Hvis jeg bliver ved med at tage de piller er jeg bange for jeg tager mere på og ødelægger min krop mere... men hvis jeg stopper for jeg det endnu dårligere end jeg har det nu... Og jeg vil helst ikke tænke på at forøge min dosis da jeg tror jeg vil tage meget mere på så.

    Desuden føler jeg ikke min læge støtter mig nok.. Det er som regel mig der skal tage initiativ til en evt. undersøgelse og det er altid mig der tager op i fortæller hvordan jeg har det osv... Jeg er ikke blevet kaldt ind til en samtale af ham for at høre hvordan jeg havde det nu osv...

    MVh.
  • Indstillinger
    Som du måske kan se ud af mit tidligere indlæg, tror jeg ikke på, at man kan behandle symptomerne, så det gør nogen forskel. Så kommer der bare nogle andre symptomer i stedet for. Jo mere du fokuserer på symptomerne, desto mere vil de få lov at fylde og jo mere de får lov at fylde, desto mere magtesløs og angst vil du sikkert blive.
    Jeg mener, at den eneste langtidsholdbare løsning på angst er at finde årsagen til angsten og dermed den underliggende frygt. For at finde årsagen må man for det første nå frem til den erkendelse, at problemet har en psykisk årsag. Dernæst må man være parat til at arbejde med sig selv og sin egen psyke. Endeligt må man så aktivt søge hjælp, hvor hjælpen er at finde - hos en psykolog eller terapeut.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg fik for 7 år siden angst, og har lært at leve med min angst så den ikke længere styrer mit liv. Da jeg fik konstateret at jeg havde angst, fik min læge mig i behandling med cipralex ligesom dig, og jeg syntes at det tog toppen af min angst, selvom jeg kun tog 5 mg om dagen. Jeg har snakket med flere om at de har taget en del kilo på ved at tage lykkepiller, men ved ikke om det er en almindelig bivirkning. Prøv at spørg en læge, da det kan være at han/hun kan give dig nogle andre piller som du ikke tager på af.

    For mig lyder det som om at du har angst, og at angsten fylder rigtig meget i dit liv. Mine tanker og bekymringer som jeg havde da jeg fik angst minder utrolig meget om dine. Jeg tænkte hele tden på om jeg var syg, skulle dø, miste selvkontrollen og var ekstrem opmærksom på hvordan min krop havde det hele tiden. Når jeg pludselig fik hjertebanken eller følte mig dårligt tilpas var jeg overbevist om at jeg var syg og skulle dø. Da jeg fik angst var jeg så heldig at mine forældre sendte mig til en psykolog ret hurtigt efter at min læge havde sagt at jeg havde angst. På det tidspunkt var jeg så besværet af min angst at jeg ikke kunne føre en normal hverdag. Det var en lettelse at snakke med en psykolog som kunne fortælle mig hvad jeg "fejlede" og fortælle mig at jeg hverken var dødeligt syg eller var ved at blive sindssyg. Efter 6 måneder i behandling hos ham fyldte angsten ikke længere i mine tanker, og jeg kunne begynde at leve et "normalt" liv uden ængstelige bekymringer om sygdomme og ulykker. Det skal dog ikke siges at angsten forsvinder 100 % da følelsen af at have angst indimellem er en del af det at være menneske. Den skal bare ikke hæmme dig i din dagligdag som den gjorde hos mig, og som den tyder på også at gøre hos dig.

    Det jeg synes er vigtigt at du skal gøre er at starte i psykologisk behandling hvor psykologerne er ekspert i angstlidelser. Det er ikke nok at tage cipralex hvis du skal blive rask, det er de færreste der kan kommer ud af deres angst uden samtaleterapi. Jeg har gået på fobiskolen (adressen herunder) hvor jeg fik kognitiv behandling. Ved den terapiform handler det om at du får en masse redskaber, eller nye måder at tænke på når dine bekymringer og angst symptomer optræder. Det kan jeg virkelig anbefale dig...der er også mange andre steder hvor du kan behandles for din angst.
    Håber du søger noget professionel hjælp så du kan starte et liv med mange færre bekymringer og en symptomfri dagligdag. Du behøver ikke leve med den frygt som du gør nu.
    Held og lykke!:)

    Fobiskolen
    Holbergsgade 14, 4. th.
    1057 København K
    VOICE Tlf. 33 11 22 84
  • Indstillinger
    Hej S13000, 191015, Helene og Luna

    Først vil jeg lige sige til dig, S13000, at jeg ikke ved noget om, hvorvidt det er angst, du har. Jeg er selv i behandling for forhøjet blodtryk, og min erfaring er, at et forhøjet blodtryk godt kan give nogle af symptomer, du nævner, så som svimmelhed og hovedpine. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du gør noget ved blodtrykket. Det skal helst ned under 140/90. Hvis jeg var dig, ville jeg i første omgang prøve at få det ned med naturlige metoder, altså motion og kostændringer. Den såkaldte Middelhavskost, hvor man spiser mange fisk og desuden olivenolie og mange grønsager, skulle være godt for blodtrykket. Af grønsager kan jeg især nævne bladselleri, rødbede og hvidløg som meget gavnligt for blodtrykket.

    Du skal også være opmærksom på, at de symptomer, du nævner (svimmelhed, hjertebanken, forvirring, manglende koncentration, hukommelsesproblemer), kan være typiske symptomer på jernmangel, men du skriver jo, at du har fået foretaget blodprøver. Er du også blevet undersøgt for jernmangel?

    Men det var egentlig angst, jeg ville skrive om. Personligt har jeg ikke selv ret mange erfaringer med angst, men det er tydeligt at se, at der nu om dage er to forskellige fremgangsmåder, når det gælder om at tackle angst.

    Helenes metode: Man skal prøve at finde ud af årsagen til angsten og gøre noget ved den.

    Lunas metode: Kognitiv terapi, hvor man får redskaber til at kontrollere og styre angsten, så den ikke fylder så meget i ens liv. Metoden går især ud på, at man skal ændre sine tanker og sin adfærd.

    I disse år er det kognitiv terapi, der anbefales både mod depression og angst. Jeg synes, at det er fint, at der er nogle mennesker, der har gavn af metoden, men personligt synes jeg, at kognitiv terapi er alt for overfladisk, fordi der stort set ikke arbejdes med årsagen til symptomerne, og fordi kroppen og følelserne og det sociale samvær ikke rigtig spiller nogen rolle i kognitiv terapi. Der fokuseres på det enkelte individ og på dets tanker.

    Sygdom begynder som regel med nogle symptomer fra kroppen. Det er kroppens måde at fortælle personen, at noget er galt. Personligt mener jeg, at det i den situation er vigtigt at lytte til kroppen og prøve at forstå dens budskab, sådan at man får mulighed for at begynde at handle i overensstemmelse med sin krops og sin psykes behov, i stedet for at undertrykke sine behov, hvad der er mange af os, der gør. Og jeg mener, at det er vigtigt at inddrage kroppens selvhelbredende kræfter i sin helbredelsesproces.

    Men de moderne metoder, hvor man især tager kemisk medicin og opmuntres til at forsøge at kontrollere kroppen ved hjælp af sine tanker, er jeg meget betænkelig ved. Jeg erkender så absolut, at medicin kan være nødvendig, men det at tage medicin må ikke betyde, at man ikke får gjort noget ved årsagen. På samme måde med kognitiv terapi. Jeg kan godt forstå, at det kan føles som en hjælp, hvis man ved at ændre sine tanker kan lære at styre angsten, så den ikke længere styrer ens liv. Men kroppen har jo stadig sit budskab, som der ikke er blevet lyttet til, og min erfaring er, ligesom Helenes, at kroppen finder på nye måder at gøre opmærksom på sig selv på – altså nye symptomer – hvis man undertrykker de første alarmsignaler.

    Det var bare min mening.

    Julehilsner

    Karmeliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle.
    Jeg er under behandling for en svær depression og har selv prøvet ciprelex. Det hjalp dog ikke ordenligt på mig, fik 30 mg plus nogle andre piller Tolmin men det hjalp mig ikke ordenligt. Men jeg fik det nemlig også skidt af Ciprelex. Hovedpine og svimmel og sådan. Det er jo nogle hårde stoffer man tilfører hjernen og kan skabe helt uorden i ens hjerne.
    Jeg har i forbindelse med min depression og fået konstateret angst og social forbi. Jeg har ikke kunne være sammen med mennesker for jeg ville virkelig blive utilpas og endda besvime.
    Jeg ved ikke om det hjælper dig men det er min erfaring med det. Jeg har været i behandling i 1 1/2 år nu og har det sidste halve år fået efexoer depot som hjælper bedre end alt andet jeg har prøvet og det er dog en del.
    Håber i alle har det godt.
    Mvh Sussi
  • Indstillinger
    Hej 13000

    Du beskriver din hverdag med IT og børn og din alder og jeg vil anbefale dig at læse her på netdoktor om stress og udmattelsesdepression.
    Stress giver de symprtomer du beskriver. Stress kan jo være flere ting en travl hverdag Og/eller en stresset krop der ikke får den ro og hvile den beder om fordi du altid er på arbejde. Kvinder i dag vil helst være i kontrol med alt -hjemmet skal være som på vor mors tid og børnene velpassede og arbejdet og mand passet. Og pludselig begynder kroppen at gøre modstand den vil ikke finde sig i at køre på højt gear hele tiden og de symptomer der kommer er de sammen som reddede vores liv da vi var stenalder folk og dengang var de hensigtsmæssige men ikke idag,hvor de fleste ikke skal løbe for livet eller kæmpe mod forskellige fare. Måske er du en der er vant til at tage kampen op?? men da du troede du havde HIV vidste du måske at hvis det var tilfældet kunne det ikke bekæmpes lige meget hvad du stiller op.
    Du mistede kontrollen. Hvis du læser de sider jeg omtaler på netdoktor, kan du måske begynde at se sammenhængen. Der er ingen læge eller meddebatørere her, der kan ændre på din hverdag eller situation.
    Det kan kun du! Kroppen er som en "bil" der skal brændstof på for at den kan fungere og brændstoffet er sund kost og hvile som mange er inde på, men også at lave noget der gør dig glad. Hvilket brændstof kommer du på din "bil" lige nu?? Er det masser af kaffe for ikke at falde i søvn foran pc og mad der er nemt at spise i forbifarten eller køre din "bil" næsten med tom
    tank? Hvis man vil have det bedre, er man nødt til selv, at kigge på om der er noget i ens liv der skal laves om. Måske er du typen hvor mobil og pc altid er tændt? Jeg har selv haft det som du og for mig er det vigtigt at holde helt fri når jeg har fri og gå "tanketomme" ture. Men det er ikke sikkert at det er det der vil virke for dig. Lykkepiller kan være gode til folk med angst, men de kan give symptomer der ligner dem de skal afhjælpe. Det kan være du føler du har malet dig selv op i et hjørne og ikke kan slippe ud og slet ikke her i december. Men der er nogen steder i din hverdag hvor du er nødt til at sige stop, måske kan andre passe børnene indimellem, måske kan du arbejde lidt mindre??? osv. Du kan ikke ændre dit liv på et øjeblik. men tage det i små etapper. Jeg ved at hvis man stresser kroppen med kaffe, cola, alkohol og cigaretter i store mængder, kan man få angstsymptomer. Men angstsymptomer kan være tegn på depression, så det vil ikke være en god ide at smide cipralex ud af vinduet, men bruge det i mindst et halvt år og så bede om at blive nedtrappet.
    Håber du kan bruge lidt af dette til noget? Det er skrevet ud fra mine erfaringer og måske slet ikke løsningen for dig. Det kan kun du afgøre ;)
    Held og lykke med at få det bedre og i sidste ende rigtigt godt!
    Mange varme hilsner Colette
Log in eller Registrér for at kommentere.