Hjem Rusmidler Rusmidler

Smertebehandling -> delvis nedtrapning

Redigeret 1 september, 2017, 15:18 i Rusmidler
Jeg har været igennem alle almindelig anvendte stærke smertestillende præperater - primært Contalgin og Oxycontin. Desværre skulle vi op i en ret høj dosis, for at undgå smertegennembrud. Efter at være skiftet til Metadon som tabletter, så har jeg fået det perfekt rent smertemæssigt.

Jeg har fået 40mg metadon gennem 4 år. Som følge af operation og stigende smerter, valgte man at øge dosis til 50mg + Oxynorm 5mg * 4

Idag har jeg det fint og vil gerne ned på den 40mg metadon igen. Man har fra hospitalets side blot stukket en kommentar ud om at jeg skulle smide 5 mg metadon og ugen efter de sidste 5mg, således jeg efter 14 dage skulle være fri for abstinenser.

Det har jeg prøvet - men er du gal jeg får abstinenser blot ved at fjerne de første 5 mg metadon.

Er der nogen, som har et godt råd til hvordan jeg får smidt de 10mg ekstra metadon?

ps. Oxynorm er trappet helt ud.
«1

Kommentarer

  • Kære JFK2009
    Jeg er studerende og er igang med at lave en undersøgelse omkring udtrapning af medicin i forbindelse med smertebehandling.
    Jeg vil være meget glad, hvis jeg måtte få lov til at stille dig nogle spørgsmål omkring din nedtrapning af medicinen.
    Jeg kan se at det er nogle mdr siden at du har skrevet dit debatindlæg. Mange hilsner
    Louise
  • Hej Louise. Du skal være velkommen. Skriv din mailadresse, så skriver jeg til dig.

    Venligst
    JFK2009
  • Hmn jeg har 3 år været på metadon. 2x3 om dagen for smerter i ryggen. Nu fået en bagstrengsoperation som bestemt tar smerten. Men nu skal jeg ud af metadon. Har prøvet en uge nu upti det ikke godt føj nogle abstinenser. Hvad fanden gør man. Men dig der spør om su mail john_breiner@hotmail.com jeg svarer da gerne hvis du fornuftig kh jb
  • Kan se at det er noget siden at indlæggene blev skrevet, men vil lige besvare alligevel ;-)

    Jeg har selv fået metadon som vedligeholdelse, efter et længerevarende heroin misbrug. Jeg fik 100 mg. metadon dagligt for at holde mig "rask" som man siger, altså abstinens fri, og så jeg kunne fungere "normalt". Efter nogle år på metadon valgte jeg at tage kampen op og gå i behandling. Dette foregår jo i beskyttede rammer, hvor der bliver sørget godt for klienterne, så de kan fokusere på deres nedtrapning, eller "afgiftning". For metadon ER et meget afhængighedsskabende stof, specielt fordi det er et syntetisk opiat. Efter sigende skulle det give længerevarende og kraftigere abstinenser end heroin eller stærke morfin præparater.

    Jeg startede min nedtrapning med 5 mg. hver anden dag, med mulighed for at "stå stille" et par dage, hvis det blev for slemt. I starten fik jeg også benzodiazepiner, men trappede ud af dem inden jeg blev clean på metadonen. I starten af min nedtrapning, altså fra 100 mg. og ned til ca. halvdelen gik det fint, jeg mærkede naturligvis at mængden gradvist blev sat ned, men med en stærk beslutning om at blive stoffri, kunne jeg godt holde det ud. Fra de 50 mg. og nedefter begyndte abstinenserne for alvor. Jeg var træt, uoplagt, stakåndet og havde ingen energi. Fik smerter, specielt i benene, som kom og gik i løbet af dagen. Værst når jeg skulle sove. Jeg fortsatte med 5 mg. hver anden dag, og fra 40 mg. og ned havde jeg det så dårligt at jeg bare ville blive det kvit. Så smed 5 mg. hver dag, for at få det overstået. Havde alligevel abstinenser, så følte at det bare skulle slutte med metadonen. De frarådede mig naturligvis den "hårde kurs" på stedet, men jeg var fast besluttet på at tage de sidste dage hurtigt og blive clean. Og det lykkedes! Det var en hård omgang, men hvis beslutningen er taget, så er det det hele værd. Og min oplevelse af det var at det ikke var værre end at jeg kunne klare det. Tror så stadig at det vigtigste var min stærke beslutning, og mit håb om at det blev bedre når jeg var ovre det værste. På min første cleandag, hvor jeg intet fik var jeg ikke til "pænt brug". Bare at løfte kaffekoppen var en præstation i sig selv. Men på stedet var de begyndt at give et epilepsi middel mod abstinenser, som tager uro og kramper. Og det hjalp virkelig. Der skulle meget høj dosis til 2800 mg. mener jeg, som så gradvist blev sat ned de følgende dage. Midlet hedder "Gabapentin". Efter en uges tid uden metadon, og kun med Gabapentin'en begyndte jeg langsomt at få det bedre. Det var hårdt, men det gik fremad. Så det kan lade sig gøre, og det er det bedste jeg har gjort for mig selv. Følte at jeg var i et "Fængsel" med den afhængighed af metadon, som på ingen måde kunne undværes i alle de år.

    Nu er jeg stadig clean, dette er knap 2½ år siden, og har bestemt tænkt mig at fortsætte et liv uden hverken metadon eller andre stoffer.

    Selvfølgelig er metadon mod smertebehandling en anden sag, men ville bare give min historie - og fortælle at det kan lade sig gøre at trappe ud af det, også med en høj dosis. En fast beslutning, villighed og lidt stædighed - og selvfølgelig Gapabentinen - så går det hele lidt nemmere.

    Kram L.
  • Tak L for dit indlæg.

    Jeg er ædru alkoholiker, og har været ædru i knapt 9 år. Dette har givet min søn mod på at forsøge en stoffri tilværelse.

    Dette har han egentlig klaret ret godt selv, men er ved at sande, at de få mg. Metadon han får, er meget svære at slippe, så dit indlæg hjalp mig, idet det nævnte middel til at støtte op under nedtrapningen er helt nyt for os.

    Tak for at du delte dette.

    Hilsen og forsat helt og lykke

    Michael
  • Til Michael.

    Jeg har lige trappet ud af 40 mg. metadon. Det var ordineret fra et smertecenter, hvor jeg også fik gabapentin, som jeg midtvejs også var nødt til at stoppe med, da bivirkningerne var blevet så store, at de ikke længere var acceptable. Jeg kan kun advare mod gabapentin, metadonen har været ubehagelig at trappe ud af, det andet var et mareridt på 4-5 uger!
    Jeg er trappet ud af metadon med 5 mg. ca. en om ugen, til jeg nåede 15 mg, så var det 2,5 hver 3-4 dag indtil 5 mg., og til slut 1,25 mg. også hver 4 dag til nul. Så er det, at det bliver noget ubehageligt, men jeg fik subotex til at tage de værste abstinenser kombineret med stesolid, så det har ikke være utåleligt på noget tidspunkt, undtaget perioden hvor jeg stoppede med gabapentin.
    Jeg har passet mit arbejde under hele processen, men jeg har også haft en dygtig misbrug konsulent bag mig under hele forløbet.
    Det er ikke rart at stoppe med metadon, men hvis man er motiveret, har opbakning fra familie og venner, og ikke mindst en professionel behandler til at hjælpe sig, er det absolut ikke umuligt.
    Jeg var helt åben omkring min nedtrapning alle steder, og det er min overbevisning, at det har hjulpet mig, da jeg ikke har behøvet at skjule noget, de dage hvor jeg ikke har været helt på toppen.
    Du er velkommen til at skrive til mig, hvis der er nogle spørgsmål, du mener jeg kan hjælpe med.

    Mvh.
    Henriksen
  • Hej "Henriksen",

    Mange tak for dit indlæg, som jeg værdsætter meget.

    Jeg har oplever overlægen på Sct. Hans Hospital tage al medicin fra ham på en gang, så han var ved at blive vanvittig.

    Jeg vil vove den påstand, at overlægen på Sct. Hans Hospital i 2012 lavede forsøg på min søn. Aldrig har jeg set en større ligegyldighed og netop det du skriver om støtte og tryghed, er min egen indstilling.

    Så endnu en gang tak.

    Hilsen
    Michael
  • Tak for Jeres gode indlæg.
    I nævner gode rådgivere og behandlingssteder, hvordan er i kommet i kontakt med dem?
    Jeg er gravid og får metadon pga en smerteproblrmatik. Jeg er trappet halvvejs ned i min dosis, men har ramt muren nu, med abstinenser og søvnløse nætter. Jeg har brug for kyndig hjælp og vejledning nu, for ikke at give op på resten af nedtrapningen.
    Kan i anbefale nogen?
    På forhånd tak
    Pedersen
  • Hejsa.
    Jeg har gennem 10 år fået store doser smertestillende pga. en ulykke. Nu er jeg igang med en udtrapning, med hjælp fra Give smerteklinik. Jeg er lige startet, men umiddelbart er de professionelle, så alt efter hvor du bor, så var det måske en mulighed ?
    Jeg kender alt til den "mur". I nat er jeg vågnet mange gange med kramper i benene og uro. Jeg sveder og fryser. Men jeg har nu fået nogle midler via smerteklinikken til, at tage noget af ubehaget. Men det er jo lidt som at famle i blinde. Jeg vil jo ikke bare udskifte med en slags medicin og prøver, at tage så lidt som muligt af de nye piller.
    Jeg startede på Tramadol Retard 1 g. om dagen og er nu nede på 750 mg. For at tage abstinenser og smertegennembrud har jeg fået udleveret:
    Catapresan 25 mikrog. mod svedture og uro
    Tizanidin 2 mg. mod muskelprændinger
    Timgesic 0,2 mg. mod smerter.
    Jeg vil meget gerne høre fra andre i samme situation.
    Mvh. Jette
  • Jeg står selv og skal igang med udtrapning. Fik for 3-4 år siden metadon gennem smerteklinik. 2 tabletter 3 gange daglig og har fået det siden. Ind imellem har der også været "misbrug" hvor jeg pga afhængighed følte behov for at tage mere. Det har naturligvis medført en masse skæld ud fra lægen, dage hvir je ikke kunne få udskrevet og måtte undvære fordi jeg havde brugt for meget (egentlig forståeligt nok) og bare en generel følelse af at blive mødt med holdningen "din skide narkoman". Og der er ingen tvivl om at det er pillerne der styrer mig, og ikke mig der styrer pillerne. De fylder næsten hele min tankegang hele døgnet. Nu har neg bare fået nok og vil ud af det!! Så må smerterne komme i anden række og jeg vil aldrig bruge vanedannende medicin igen!! Jeg må indrømme at min læge virker lidt usikker i emnet udtrapning, men jeg har fået gapabentin 300 mg 1 tablet 3 gange daglig (har kun lige taget den første tablet). Og så ringede jeg imorges til kommunens misbrugscenter. På hjemmesiden står der at de behandler alkoholisme og stofmisbrug. Men de sagde at jeg godt kunne få nogle samtaler, men den medicinske del skal egen læge tage sig af. Jeg har fået en tid på tirsdag, og jeg glæder mig helt vildt til at blive "clean". Men jeg er godt nok bange for vejen dertil, for jeg er rigtig dårlig til at klare abstinenser! Jeg har "gud ske tak og lov" ikke nogen som helst kontakt til misbrugsmiljøet, for hvis jeg havde er jeg bange for at jeg ville begynde at købe pillerne på ulovlig vis ... Ej, der må altså være et bedre liv til mig end det her!! Men næj hvor gad jeg godt der fandtes en aktiv gruppe hvor man kunne skrive med andre ...
Log in eller Registrér for at kommentere.