Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tragus Piercing

Redigeret 21 august, 2014, 05:38 i Teenagere
Hej alle,

Jeg er en pige på 17 år, der godt kunne tænke sig at få lavet en tragus piercing, altså piercing i den lille flip ved øret. Dog hører man mange sige, at der er en risiko for, at man bliver døv af det og andre siger, at man kan blive lam, mens nogle siger at det er risikofrit. Er der nogen der ved, hvad der passer eller har mærket eventuelle konsekvenser på egen krop, eller kender nogen der har?

- og hvis den om nogle år bliver pillet ud igen, hvordan vil det så se ud med ar?

Hilsen Mathilde
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Sådan en har min 16½ årige datter lige fået lavet. Nej, ikke efter aftale med mig, men der er ting som er værre, så det er nu ikke en af dem jeg har tænkt mig at bringe til diskussion.

    Hun spurgte mig rent faktisk for et par måneder siden, hvad jeg syntes om ideen, og nævnte i den forbindelse også rygtet om at man kunne bliver døv. Det tror jeg nu ikke at man kan. Det er jo bare en lille brusk-flap, i lighed med resten af øret, så hvorfor skulle man kunne bliver døv af det? Har aldrig hørt om det, og kan ikke finde noget på nettet om det.

    Og ærlig talt: Hellere en lille sticker i den del af øret, en huller et eller andet sted i ansigtet. Der er jeg ikke til at rokke, det er et blankt NEJ!.

    Generelt har jeg det sådan med piercinger (og tatoveringe), at man skal tænke sig godt om inden man gør det. Man skal virkelig overveje, om man kan leve med de risici der er. Hvis der går betændelse i skidtet, kan man risikere at skulle leve med et grimt ar resten af livet (medmindre man selv har råd til at få det ordnet). Og hvad så når man er 60 år, og huden hænger i gualander? Vil det også være smukt og lækkert til den tid med huller hist og pist eller måske tatoveringer der helt har mistet formen?

    Hvis du efter seriøse overvejelser stadig vil have den - så få den lavet. Men husk at stoppe mens legen er god.
  • Indstillinger
    Kære alle
    Jeg har også et ønske om en Trangus piercing, men tænker på om det er lige godt enten at få den skudt eller piercet.
    Jeg spørger, for jeg har tænkt på om det ikke er bedst sundhedsmæssigt at få dette hul piercet, da det er mest sterilt.
    For hvor ren er den pistol der skyder hullet? Jeg mener, der må da være blod fra andre mennesker som ligeledes har fået lavet huller. Er der så ikke risiko for at få nogle sygdomme, via pistolen, som hepatitis og Hiv? Eller skal der mere blod til.

    Mvh Ana
  • Indstillinger
    Bare for at slå det HELT fast:
    Hullepistoler er noget værre noget, også til almindelige huller. De kan ikke steriliseres og kan derfor overføre smitte via blodbårne pathogener. Det gælder f.eks hepatitis og hiv. Derudover selvfølgelig ekstrem risiko for betændelse.
    Derudover er selve metoden et traume for vævet, da den lille stift ikke er skarp. Den tvinges simpelthen igennem vævet, og får de små bruskplader til at flytte sig. Dette giver en vanskeligere heling, og kan give arvæv. Sammenlign det med at få taget en blodprøve med en tegnestift, og ikke en skarp og steril kanyle.
    Oveni det er smykkerne ofte forkerte i størrelsen, da de er for korte til at tillade hævelse, og låsen bagpå er så snirklet, at den samler bakterier i stor stil. Materialet kirurgisk stål som der oftest anvendes er desuden IKKE nikkelfrit, selvom guldsmeden ofte hævder at det er. Det indeholder meget lidt nikkel, men altså nok til at provokere en allergi, også selvom man ikke tidligere har haft det.
    Altså: Brug de ekstra penge og få det piercet.

    Og nej... Man kan ikke blive døv af en traguspiercing. Hvis den passes og renses, og er lavet med det rigtige smykke af en erfaren piercer, så er der reelt ingen fare.
  • Indstillinger
    hej

    fedt at hører jeg ikke er den eneste der kan lide de piercinger, nu skal du hører, jeg har en i hvert ører som jeg fik skudt i hos min frisør. angående om du får ar. det gør du med sikkerhed, det får man altid hvis man har haft nogen sår eller piercinger. jeg har 4 i nærheden af munden og to som er groet sammen igen de er helt fine nu, godt nok er der en lille prik men det er kun tydeligt hvis man virkelig kigger godt efter.
  • Indstillinger
    Hej. Jeg er 17 år gammel, og kunne vildt og tænke mig en tragus piercing.
    Jeg har en i navlen, og har fået gavekort til tragus af en veninde.
    Jeg har overvejet det i flere år, men det eneste problem er min mor. Hun vil ikke give mig lov, fordi hun mener det er sundhedsskadelig og mener det er farligt.
    - Hvis jeg kan finde nogle argumenter for, at det ikke er farligt, må jeg gerne.
    Men hvis man får det gjort professionelt og det er sterilt kan der, ikke ske noget vel?
  • Indstillinger
    Heeej jeg er en pige på 16½ år og, jeg har selv lige fået lavet piercing i tragus her i tirsdags. og ja det gjorde da en lille smugle ondt, men har da prøvet det der var værre. (har os piercing i navlen og i læben)
    Man skal virkelig være sikker på at må får lavet sin piercing det rigtige sted for ellers går der meget betændelse i og det kan blive så slemt at man ikke kan have sin piercing mere.
    det smartes at få den lavet med en kanyle. tror næsten også det er umugligt på andre måder.
    men jeg har ikke taget nogen skade af det, og tror heller ikke du kan blive døv eller blive lammet, fordi det er jo bare brusk. så hvis du kan blive døv eller lammet der. så kan man os hvis man har fået den en piercing højre oppe i øret det er jo os rent brusk!.
    . lige når du har fået lavet piercingen i tragus vil det bløde. men det stopper hurtigt og det er ikke så meget, jeg tror det værste ved at få den lavet er frygten og når man ser nålen og han/hun tager fat om din tragus med tangen. resten af processen er noget der er klaret på mindre end 1min.
  • Indstillinger
    hej jeg er en pige på nu 16år jeg fik lavet en Tragus piercinger da jeg var 15 med pistol og ville sige det der gør mest ondt ved det er at den ting der normalt holder låsen skal ind bag flappen ;D
    også den max øm i ca en uge og nu er jeg rigtig glad for den ;D
    og har en veninde der hr fået den hos en piercer og hendes falder hele tiden ud fordi hun havde en tyk piercing i som start og nu bruger hun normale øreringe ;D
    så vi kan sammen anbefale at få den lavet med pistol selvom det er mere sikkert at få lavet ved en piercer
  • Indstillinger
    Jeg har nu haft min piercing i ti aar, og er glad for den endnu.

    Jeg har vaeret en af de uheldige, da jeg har haft rigtig meget betaendelse i den, men det var kun i en kort periode og nu er det vaek.

    Det goer ligesaa ondt som at faa i selve oret, synes jeg, men folk er saa forskellige hvad der angaar smerteterskel.

    Jeg vil hellere have piercinger andre steder paa kroppen end i oerne, for det er det jeg finder mest smertefuldt. (har i tungen og i laeben)

    Alle de rygter du har hoert om at man kan blive lam og det ene og det andet, er paa en maade rigtigt, men ogsaa forkert. Hvis personen der piercier dig rammer en nerve i dit oere er der risiko for det, men alle der piercer skal vaere uddannet, saa de ved hvordan man rammer.
    Men vaer dog forsigtig hvis du vil have lavet det paa markeder eller messer, det har jeg kun hoert daarligt om og har vaeret vidne til en daarlig lavet navlepiercing, find en rigtig butik hvor de er udannet!!
  • Indstillinger
    Når det kommer til Tragus piercinger eller for den sags skyld andre piercinger, så er det meget vigtigt at de ikke bliver skudt i, men piercet i.
    Mængden af bakterier disse piercing-pistoler indeholder er enorm og det er direkte farligt for dit helbred at blive piercet med en sådan.

    Foruden at pistolen opsamler bakterier, så gør dens udformning at det kan være meget svært at retningsbestemme smykkets placering ordentlig. Det kan betyde at personen som affyre pistolen, enten kommer til at skyde den skævt i at de rammer nerven i tragus.

    Ang. det om man kan blive døv af en tragus - Så er svaret nej. Man skal virkelig klokke grundigt i det som piercer, for at de kan gå så galt. Enhver professionel piercer vil ikke kunne gøre dig døv.

    Er piercinghullerne større hos en piercer? Ja det var de engang altid. En helt almindelig ørering, som bliver lavet med pistol er ca 0.8mm i tykkelse. For nogle år tilbage, blev alle piercinger hos de professionelle studier, lavet i 1,6mm. I dag er standarden på en almindelig tragus dog kun 1,2 hos de professionelle studier.
    Men hvilken af de tre størrelser er så bedst? Det er helt klar 1,2mm. Der findes for det første langt flere smykke designs som passer godt i en 1,2mm. Derudover er de smykker man finder i 1,2mm. lavet specifikt til piercinger. Altså smykker som skal være i kroppen lang tid af gangen. Derfor er materialerne typisk også af lagt bedre kvalitet, med billige ørestifter man køber til 20kr hos en guldsmed.

    Piercingstav/Pircingring vs. Ørestift
    Mht. renlighed og materiale kvalitet, så er det altid bedre at bruge deciderede piercingsmykker. Dvs. ringe og stave. De her ingen små krumninger og bøjelige led, som kan gemme på bakterier.

    Når alt dette er sagt, så er der faktisk et super smart trick man kan lave med sin tragus piercing. Det er brugen af næseskruer. De er simple, falder absolut ikke ud, chancen for bakterieansamlinger er minimal og de er små og diskrete. Du kan se et eksempel i bunden af siden her:
    Tragus piercingsmykke

    Hvis man er i tvivl om hvordan en tragus piercing bliver lavet - Så kan man læse det her:
    Tragus piercing

    Håber det kunne hjælpe nogen...
  • Indstillinger
    Jeg har en tragus og jeg er ikke blevet døv eller andre virkinger og der kommer kun et lille ar og man kan ikke se det, hvis man går tæt på så kan man godt se det. Og man kan godt få den skudt i, det fik jeg for jeg fik det før man lavede den slags og jeg har ikke haft problemer med det.
Log in eller Registrér for at kommentere.