Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Et mærkeligt problem med maven?

Redigeret 11 februar, 2012, 12:58 i Irriteret tyktarm
Hej alle sammen,
Stort ros til det her fora, for det er på en måde en lettelse og læse, at andre har det som én selv!
Jeg har døjet med mine maveproblemer i 10 år. Siden jeg var 14 år har min mave efter en forstoppelse "rumlet" og knurret hele døgnet. Jeg har taget blodprøver osv. Jeg har prøvet HUSK. Jeg har lagt mine kostvaner om. Jeg dyrker motion. Det hjælper overhovedet ikke. Min mave rumler, når jeg lige står op, får noget at spise, sover, dyrker motion eller læser. Det er bare konstant. Jeg har ikke noget andet synligt med afføring eller lign..

Det har taget mig af mine kræfter. Dog er jeg i gang med min kandidatuddannelse og arbejder osv., men det er noget, man hele tiden tænker på, at folk ikke skal høre det. Er der andre, der kan genkende problemet? Nogen ideer? :)

Min læge siger, det er normalt, da der ikke er noget farligt eller andet at mærke på min mave.

Bedste hilsener her fra
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Agnete.

    Får du dine kartofler?
    det lyder sjovt, men kartofler er rigtig godt for maven. Ris er også godt. Men du skal veksle mellem det forskellige. Lægen bør have en pjece eller lign. du kan få.

    jeg havde selv en masse problemer med maven for år tilbage. Jeg begyndte at spise flere kostfibre. Det hjalp. HUSK tager jeg 2 gange daglig, max dosis.

    Det er vigtigt at du får dine kostfibre, altså groft brød, kartofter osv. Du kan også spise syrnede mælkeprodukter, det er også godt.

    Drik vand flere gange dagligt, Dyrk motion som du allerede gør. Hvis det her tager dine kræfter, må du da "banke i bordet" overfor din læge. Det kan du da ikke være tjent med.,

    Spiser du nok? kan den rumlen være tegn på sult?
    Håber disse råd hjælper dig.
  • Indstillinger
    Hejsa,
    Mange tak for dine gode råd. Jeg er som den optimist, jeg er, allerede gået igang med at lægge kosten om, igen.
    Syrnede eller generel mælkeprodukter gør rumlen værre. Ris og kartofler får jeg også i forvejen, problemet er snarere, at jeg ikke kan spise ligesom "normale" mennesker. Morgenmaden må ikke indeholde andet end groft brød, da det kan forværre rumlen, hvis jeg drikker noget eller spiser frugt. Så svimmelhed og kronisk hovedpine osv. har jeg desværre også fået pga. kosten. Men jeg prøver at spise optimalt, dog kan det kun blive i min fritid derhjemme, ikke i skolen og på arbejde. Og ja det tager mange kræfter, både psykisk og fysisk kan jeg nogen gange ikke klare tingene helt som, jeg gerne vil.
    Igen, mange tak for dine råd, dem vil jeg lige prøve en ekstra gang, man kan vel altid håbe..
  • Indstillinger
    Hej igen, Agnete.

    Mon ikke du skulle få din læge til at få dig undersøgt ordentligt. Det kan da ikke være rigtigt at du skal gå og have det sådan.

    Mon du kan have fødevareallergi, eller....
    jeg ved ikke hvordan man skal have det når man har fødevareallergi. Men ihvertfald så MÅ din læge sku da hjælpe dig, ellers ville jeg finde en anden læge, hvis jeg var dig.
  • Indstillinger
    Hej Sign123,


    Jeg er journaliststuderende, og er ved at lave en større radioopgave om mavesårsmedicin. Jeg kan læse, at du er bruger af Nexium, og vil derfor meget gerne i kontakt med dig. Så hvis du har lyst, må du meget gerne sende mig en mail så snart du kan, og du vil høre fra mig. Det vil hjælpe mig meget.

    De bedste hilsner fra

    Anne Mette

    lorentzen85@hotmail.com
  • Indstillinger
    Hej Sign123,

    Ja, jeg har prøvet mange læger efterhånden, men de siger alle sammen, at der ikke er noget at gøre ved, at maven rumler. Men samtidig synes de også, at det er noget mærkeligt noget - men hvorfor de så tror, det er ganske naturligt, forstår jeg ikke.

    Det er ikke fødeallergi. Det kommer af en pludselig forstoppelse, som har kort sagt ødelagt tarmens rytme. Det er i hvert fald, hvad vi er nået frem til efter 10 år. Jeg har nu fået "movicol", som skulle hjælpe med forstoppelse og andre gener i tarmen. Og efter lange samtaler har jeg "overtalt" min læge til en kikkertundersøgelse for at se, om det er en kræftknude eller lign., der har sæt sig fast. Jeg ved godt, det lyder mærkeligt, men jeg håber, de finder noget, for uvisheden er værre end en evt. dårlig nyhed.

    Tak for din bekymring
  • Indstillinger
    Hvordan går det med din mave?

    Jeg har nogenlunde samme problem. Min mave rumler også på de mest upassende tidspunkter. (hvilket er meget ubehageligt at sidde og kæmpe med til forelæsninger, møder, osv.!!!)
    Det starter heldigvis først over middag for mig, når jeg har fået middagsmad. Det virker som om der pga. maden opstår alt for meget luft i mine tarme. Og det er sq ligemeget hvor meget jeg spiser, og hvad det er. Indimellem kan det hjælpe at gå på toilettet, når ballet starter, og komme af med både det ene og det andet. (uden egentlig at have dén trang) Men efter en times tid, er jeg med stor sandsynlighed tilbage på pinebænken igen. Og når først jeg kommer til at tænke meget over at maven skal larme så lidt som mulig, bliver det endnu værre. Hvilket medfører at jeg bliver nervøst anlagt, ukoncentreret og får svedeturer.
    Jeg er efterhånden blevet så opmærksom på problemet, at jeg holder mig fra en del sociale arrangementer, hvor man ikke kan "gemme sig i lyde". F.eks. hyggeaftener med lidt mindre kendte personer, middage, gæsteforelæsninger, spændende møder, osv.

    Jeg har tænkt over om det mon kan skyldes at jeg er genert, og endnu ikke har lært at slappe af og være mig selv, i andre menneskers nærvær. Ofte føler jeg også at disse mennesker jeg omgås forventer noget af mig (ofte uden grund), og den tanke gør min rumlen endnu værre!

    Jeg spiser, ligesom dig, også fiberrigt, varierende og sundt. - uden at være fanatisk. Og jeg har også talt med min læge, som blot anbefalede HUSK og gav mig nogle afførende piller.

    Det eneste tidspunkt jeg "føler mig fri" for at tænke på min mave, det er når jeg drikker alkohol. Som min læge sagde, så påvirker det også tarmene til at slappe af. Jeg tror derfor at vi med irriteret tyktarm (eller hvad pokker det er..), skal fokusere på at slappe af og ikke kæmpe for at leve op til de tårnhøje forventninger vi sætter os selv. Det er sq ikke nødvendigt.. Den tanke kan hjælpe mig en smule, men fjerner desværre ikke mine nervøse tanker omkring min mave, hvilket afføder nye reaktioner derfra. Det er en ond cirkel!
  • Indstillinger
    Hej Agnete

    Prøv helt at undgå mælkeholdige produkter, dvs.: alle varianter af mælk, kakao, koldskål, fløde, ost i alle afskygninger, animalsk smør og magarine. Du skal dog ikke opføre sig helt som en mælkeallergiker, og kan derfor godt indtage f.eks. pålæg hvor man på ingredienslisten kan se, at der f.eks. er tilsat lidt skummemælkspulver. Der findes dog fine alternativer, bl.a. Tulips leverpostej, FRI plantemagarine (uden animalask fedt eller smagsstoffer) og soya/havre/rismælk.
    Prøv også at holde dig helt fra sukkerholdige levnedsmidler, dvs. alt slik, alle rene sukkervarianter som farin, hvis og brun sukker osv., sodavand, is, chokolade, kager saftevand, juice, kiks, morgenmadsprodukter, marmelade, tørrede frugter, syltede ting osv. Også her er det tilladt at spise f.eks. en spegepølse, hvis der står, at der er f.eks. er druesukker i. Det er de koncentrede mængder der skal undgås. Du må gerne drikke lidt Cola Light eller lignende, og spise frugt osv. Det er det unaturlige sukker og i koncentrerede mængder, der ikke er godt.

    Jeg er selv på denne kur fordi jeg har Colitis Ulcerosa (kronisk tarmbetændelse) og kan fortælle at det ikke er svært at udlade disse ting, hvis man ved, hvad formålet er. Og så er der jo massere af lækker mad derude, som der hverken er mælk eller sukker i.
    Grunden til, at mælk og sukker er godt at undgå, er at de dårlige tarmbakterier formerer sig helt vanvittigt godt i et mælk/sukkerholdigt miljø = en rigtig dårlig og usund mave/tarm flora = diverse mave/tarm problemer.

    Hilsner herfra
  • Indstillinger
    Hej Hello84 og Juli2008,

    Mange tak for jeres gode råd og inspiration til, hvad man ellers kan gøre. Ja, man kan sgu godt føle sig lidt "Palle alene i verden" engang i mellem, når man har denne form for allergi, eller hvad det nu er.
    Det er helt rigtigt, min mave opfører sig selvfølgelig værre, når der er nerver på, og når jeg stresser. Jeg har også opdaget, at når jeg bliver mere ligeglad med min mave = lægger mindre energi og kræfter i at fokusere på, hvornår den siger hvad, så går det bedre. Ligepludselig er timen/mødet overstået, og jeg har bare ikke været opmærksom på maven. Så nerverne har helt klart en påvirkning på mavsen :-) Jeg har også oplevet, at når jeg spiser "tørre" ting (brød, havregryn, cornflakes, knækbrød osv), så er det ligesom, at maven larmer mindre.

    Det var nogle gode råd til en ny kost plan. Jeg tror, jeg vil give det en chance til, og lave mig en ny kostplan uden mælke og sukkerholdige produkter. Man kan vel altid håbe, selvom lægen siger, at det ikke har noget med kosten at gøre.

    Mange hilsener
  • Indstillinger
    Hej derude jeg er en pige på 17 år der har samme problem.. min mave rumler konstant. har osse spurgt min læge hvad det kan være, men får samme svar som jer andre om at det er ganske naturligt.. óg har det præcist på samme måde med at når jeg tænker over det, og prøver at få det til at holde op, bliver det meget, MEGET værre.. synes det er så pinligt når man tager toget, er til undervisning, og andre ting. det går en meget physisk på.
    har tænkt at jov selvf er det normalt at ens mave siger lyde engang imellem, men vil ikke kalde det normalt at ens mave lyder som en stol der bliver rykket.. ville ønske man kunne få det til at forsvinde..
    P.S tak for gode råd i har skrevet herinde..


    K.H. Michala
  • Indstillinger
    Har det fuldstændigt ens. Min mave gør ondt og rumler. Jeg skal konstant bøvse og tisse. Har en mærkelig fornemmelse i maven og hovedet gør ondt. Jeg forstår ikke helt hvad jeg skal gøre. Prøver at spise lidt bedre og tage vitamin piller.

    Mvh Frederik
Log in eller Registrér for at kommentere.