Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Luft i maven - oppustet

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jamen 12-årige skal da ikke gå alene med sådanne problemer!

    Jeg synes helt klart at du skal tale med f.eks. din mor om dette her. Jeg afviser under ingen omstændigheder pebermyntedråber, men så unge mennesker skal ikke gå og "kokkerere" med diverse ting helt alene. Tal med din mor og så kan I sammen gå til enten en helsekostforretning eller apoteket og fremlægge problemet.

    Muligvis lægen skal ind over - det kommer an på hvordan og hvorledes for i det hele taget skal man ikke gå og være oppustet - og da slet ikke i den alder, så det gælder da om at finde årsagen til tingene.
  • Indstillinger
    Jeg havde ikke set dit indlæg, friends4ever. Det med pebermyntedråber var henvendt til dem der skrev højere oppe.

    Jeg bliver meget bekymret nu jeg læser det. Da jeg var 12 år var jeg slank men jeg begyndte at syntes at jeg så meget tyk ud. Jeg var bange for at tage på. Sådan skal man ikke have det når man er 12 år. Sådan skal man aldrig have det...
    Hvis du føler at du ser tyk ud bare du drikker noget vand, så skal du altså se at få snakket med dine forældre eller en lærer på skolen.
    Hvis du har meget luft i maven og prutter meget, så skal du tale med dine forældre om jeres kost, for så har du nok brug for at spise flere fibre eller mere varieret - eller måske flere måltider om dagen. Men det er noget dine forældre skal hjælpe dig med at vurdere, og det er også dem der skal finde ud af hvad der er behov for. For eksempel kan I tage sammen til lægen.

    Du er 12 år. Jeg ved godt, at det er en svær alder. Du er dog alligevel nødt til at tale med dine forældre om det her, for du må under ingen omstændigheder begynde selv at rende og forsøge alle mulige mere eller mindre alternative behandlinger. Det kan jo rent faktisk være, at du har et fordøjelsesproblem eller en allergi, men det kan også være, at du selv ser det som om at du ser vildt oppustet ud, men andre ikke ser det.

    V.H.
  • Indstillinger
    Hej tak for hjælpen jeg skal nok sige og snakke med min mor om det men jeg er slank eller normal eller hvad man skal sige jeg er ikk overvægtig eller undervægtig og jeg vil heller ikk tabe mig men det er bare irreterende fordi jeg er ikk den eneste det kan se det men jeg trækker tit / hele tiden min mave ind for de ikk skal se det men det er ekstremt stor det linger jeg er gravid og så prutter jeg jo hele tiden men jeg spiser ogs mange små måltider om dagen men jeg ved ikk helt hvad de der fiber og andet du sagde er ?? <3
  • Indstillinger
    Fiberrig kost betyder frugt, grønt, groft brød - ja alt det der, der tales om hele tiden, som er sundt og godt.

    Ved du hvad, jeg synes du skal spørge din lærer henne i skolen, om ikke det var en god ide at tage netop det emne op - altså sund og fiberrig kost, for det har vi alle sammen godt af.

    Varieret betyder forskellig, dvs. du skal have så meget forskellig mad som muligt. Til det ene måltid groft brød til det andet gode grøntsager, og man behøver ikke kød hver dag.

    Alt det kan du slet ikke klare selv, så fint du vil tale med din mor, men prøv en gang at få emnet op i skolen også.
  • Indstillinger
    Jeg har haft helt præcist det samme.
    Og det eneste der hjælper er hvis jeg holder op med at spise :(

    Tror i piller mod oppustethed vil hjælpe?
  • Indstillinger
    Man skal ikke "bare" købe nogle piller, før man ved, hvad der konkret er i vejen.
    Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men du skal ikke stoppe med at spise. Tal med din læge; måske det så kan løses medicinsk, måske du skal ændre på din kost, eller ....

    Fordi nogle piller hjælper på ens problemer, hjælper de ikke nødvendigvis på en andens, fordi årsagerne er forskellige.
  • Indstillinger
    Det er en gammel tråd, men jeg kommer alligevel med mine erfaringer.

    Hvis jeg har spist noget fed mad kan jeg blive frygtelig oppustet i maven, men så hjælper det at drikke saften fra en halv citron blandet i lidt vand, det sætter gang i fordøjelsen.

    Ellers kan jeg varmt anbefale nogle piller der hedder MAVEL , de blev tidligere solgt under navnet APPITAL.
  • Indstillinger
    well JEG HAR FULDSTÆNDIG DET SAMME PROBLEM !

    jeg får det så dårligt efter HVER GANG jeg indtager mad at jeg holdt næsten op med at spise for nogle måneder siden - men så blev jeg indlagt for jeg tabte mig rigtig meget og fik anfald...

    sygeplejeskerne troede ikke på at jeg ikke var gravid så de blev nød til at tage urinprøver på mig for at sikre sig jeg ikke løj..

    men fornyeligt har jeg fundet ud af at. sex faktisk hjælper på oppustethed. jeg fik HELT flad mave helt til 3 dage efter (til jeg spiste noget M&Ms) og så var det tilbage igen

    lægerne ved overhovedet ikke hvad de skal gøre ved mig og jeg går stadig til samtale en gang om måneden

    men til alle der døjes med uforklarlig oppustethed.. prøv at dyrke mere sex..
    og det er ikke en joke
  • Indstillinger
    Det lyder som om, du lider af det samme som mig - nemlig irritabel tyktarm. Det er en lidelse som en stor del af den danske befolkning lider af, og som der desværre ikke er nogen kur imod. Prøv at google det, for er sikker på, du kan genkende mange af symptomerne..
  • Indstillinger
    Der var for mig en meget nem løsning på problemet. Spis fire rå mandler hver morgen (med skrallen på). Når jeg skal ud og spise, så spiser jeg også lige nogle mandler, inden jeg tager afsted.
    Vær´ dog opmærksom på, at du skal holde pause i perioder, for så har det større effekt. Effekten daler lidt, når du har spist dem konstant i 3-4 måneder.
    Dette var løsningen for mig, så prøv engang.
    Endvidere spiser jeg grød hver morgen. Basen er havregrød, og i de måneder hvor jeg kan afse lidt ekstra penge, så tilsætter jeg en spiseskefuld blandet grød. Det hedder "flad mave" og fås i helsekost forretninger og koster næsten 100, men smager fantastisk.
Log in eller Registrér for at kommentere.