Psoriasis i hovedbunden
Hej!
Jeg vil gerne høre fra andre der har erfaring med at have psoriasis i hovedbunden. Min kæreste har det og det er det eneste sted på kroppen, men han er meget medtaget af det og er ked af det for hovedbunden er helt rød og konstant er der indtørrede flager der drysser af. Diverse cremer har vi prøvet, men er der andre der kan give et godt råd?????
MVH
Jeg vil gerne høre fra andre der har erfaring med at have psoriasis i hovedbunden. Min kæreste har det og det er det eneste sted på kroppen, men han er meget medtaget af det og er ked af det for hovedbunden er helt rød og konstant er der indtørrede flager der drysser af. Diverse cremer har vi prøvet, men er der andre der kan give et godt råd?????
MVH
Kommentarer
Man kan dog pt. uden problemer købe 300 ml "Terva Shampoo" (fra Cederroth Oy) betydeligt billigere hos "www.Suomikauppa.fi" (også med engelsksproget tekst) for 2,75 € pr flaske + forsendelse, hvilket ovenikøbet er en del billigere.
Desuden har jeg fundet flg. vedrørende tjære (Tar)-shampoo :
- "Innopoo" - www.med24.dk - ca 80,-kr
- "Tar til dyr" - www.Thordahl.dk - ??? brugbart til mennesker ??? - pris ??
- "Ionil-T plus" , 250 ml / 1% Coal Tar - www.medshopexpress.com -13,7 $
- "MG217" , 250 ml / 3 % Coal Tar - www.medshopexpress.com -12,4 $
- "Pentrax", 250 ml / 5 % (udgået ?) - www.medshopexpress.com -15,1 $
- "T-Gel" , 250 ml / 2 % Coal Tar - www.Hocks.com / Americarx.com- 7,8$
Prøv desuden : "Idealo.de" (Tyskland) eller "Ebay.cu.uk" England)
samt "Derimarest , DHS , og Grandpa's" (USA) på internettet.
EC
I gennem mange år har jeg døjet med skæl i nakken og tindingerne.
Jeg måtte ustandseligt klø mig i håret, hvilket var til stor gene for mig og min hustru.
Måske en mild form for Psoriasis - jeg har ikke udbrud andre steder på kroppen.
Ved et lægebesøg meldte lægen at "jeg skulle have valgt nogle andre forældre" :-)
Jeg tror jo nok at han på en "sjov måde" tilkendegav at mit problem var arveligt, og mere eller mindre uhelbredeligt.
Ikke desto mindre fik jeg en recept på noget "stærkt og fedtet stads". Nogen virkning kunne jeg dog ikke spore.
Første tegn på "håb" fik jeg ved tilfældigt at få prøvet noget "mudder" fra Det Døde Hav (som jo er særdeles salt), som min kone havde med hjem fra en ferie i Israel. Minsanten om det ikke bedrede en del - MEN det var jo noget der svinede gevaldigt og lugtede mindre godt. Man blev helt sort under neglene efter hver behandling.
Ved et tilfælde fik jeg lejlighed til at prøve Læsø Saltcare's Shampoo da det var helt nyt, som straks føltes rigtig i hovedbunden. Og efter blot ca. 2-3 behandlinger, d.v.s. ganske almindelige hårvask, var problemet løst!
ENDELIGT fri af symptomerne på denne generende sygdom.
Løber jeg tør for denne Shampoo, og undtagelsesvist må benytte en anden, så er den gal igen.
Så helbredt er jeg ikke, deri havde lægen ret i sine "spøgfuldheder". Men symptomer og gener kan jeg
da heldigvis slippe for, så længe jeg blot anvender jeres salt-shampo, typisk hver anden dag.
Jeg taler vidt og bredt om disse erfaringer, til frisøren, familien, bekendte m.v., og nu også i dette forum.
En dag så jeg min svigerinde sidde og klø sig i håret, og spurgte om det var skæl der kløede.
Hun fik tippet om salt-shampooen, og inden en uge havde hun meldt tilbage at det virkede som lovet.
Så her til slut vil jeg anbefale alle der lider af kløe og skæl i hårbunden, at prøve dette produkt.
Jeg kan naturligvis ikke garantere at det vil virke for alle, men det er da et forsøg værd!
I værste tilfælde vil (bi-) virkningen jo blot være rent hår :-)
For mig er det medicin, der giver rent og pænt hår!
MVH
Langevad
P.S. Gel'en kan evt. anvendes ved slemme tilfælde. Den indeholder MEGET mere salt end shampooen.
Gnubbes fx. ind i hovedbunden om aftenen, og beholdes i, natten over.
Husk et håndklæde på hovedpuden. Vask hår næste morgen med salt-shampooen.
P.P.S Og nej - jeg har ikke aktier/anparter i Læsø Saltcare :-)
Det kan i øvrigt hjælpe at få sit hår klippet kortere, så der kommer mere luft til hovedbunden.
Tidligere har jeg også prøvet læsø shampoo mm. som andre har skrevet om men det har ikke været så godt som det her.
God fornøjelse.
Michael
Stenkulstjære - Salicyl shampoo:
Stenkulstjære 2% og Salicylsyre 2% Mild shampoo 96%.
Jeg bruger den hver 2 dag - nogle gange hver dag.
Ingen problem med skæl, men hovedbunden er stadig rød.
Før brugte jeg engang imellem en fed crem - Locobase LPL - som jeg smurte hovedbunden ind i inden jeg gik seng. Næste morgen vaskede jeg cremen ud - husk at komme shampoo i håret INDEN du kommer vand i.
Hovedbunden var herefter som en barnenumse.
I dag bruger jeg i kortere periode en gel (også om natten) som hedder Xamiol - den virker fint.
Produktet er Receptpligtig.