Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lavt stofskifte og gravid.

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære alle jer der så inderligt ønsker et barn. Jeg forstår utroligt meget jeres situation og hvor meget det kan gå på fysisk og psykisk.
    Jeg har selv en datter - hun har ikke nogen stofskiftesygdom - men hendes mands sædkvalitet er så dårlig, at de ikke kan få børn på normal vis.
    Hun har været igennem 4 hormonbehandlinger, fået 7 ægoplægninger - og dette har gået hende meget på. Ved sidste ægoplægning lykkedes det for første at blive gravid. Dette holdt dog ikke længe inden hun aborterede. Hun har været kørt meget ned. Sov ikke om natten, lagde hele tiden mærke til om der kom blod o.s.v. Ja, I kender nok turen.
    Jeg kender ikke så meget til for lavt stofskifte og hvad det betyder for graviditeten. Men jeg fandt en artikel om stofskifte skrevet af Dr. Anthony Toft:
    De fleste kvinder med for lavt stofskifte tager allerede Eltroxin, når de bliver gravide. Selv om lavt stofskifte i mild grand sandsynligvis ikke påvirker frugtbarheden, har kvinder med et alvorligt stofskifteproblem gennem længere tid svært ved at blive gravide og, hvis de bliver det, så at gennemføre graviditeten.
    Det kan være nødvendigt at forøge dosen af Eltroxin under graviditeten. Forskningen viser, at forøgelsen er vigtig for fosteret først i graviditeten. Ligeså snart du ved, at du er gravid, skal du øge dosen med 25 mkg dagligt og bede lægen om at få taget en blodprøve. Du vil blive kontrolleret cirka hver anden måned under graviditeten, og den gennemsnitlige ekstra dosis Eltroxin, der er behov for, vil være 50 dagligt. Du kan vende tilbage til den dosis, du tog før graviditeten, når barnet er født.
    Selv om fosterets skjoldbruskkirtel udvikler sig uafhængigt af moderen og danner sine egne stofskiftehormoner, har forskning i USA vist, at ikke opdaget eller mangelfuldt behandlet lavt stofskifte hos moderen kan føre til en let reduktion i barnets intelligens. Barnet løber ingen risiko, hvis du en enkelt gang glemmer dosen, men hvis du får for vane ikke at tage den, vil du ikke kun løbe en større risiko for abort,, men barnet vil ikke blive så intelligent, som det ellers ville være blevet. Der står også, at det vil være fornuftigt for dem, der tager Eltroxin, at få kontrolleret, om deres blodprøver er normale, når de planlægger en graviditet, og det skal ske før undfangelsen.
    Jeg ved ikke om I kan bruge dette til noget. Som sagt, har jeg ikke selv nogen erfaring indenfor området.
    Venlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Anemone tak for info :-)

    Vandmanden, heldigvis at dine lidt skæve tal jo blevet opdaget inden du for alvor er gået i gang med planlægning af graviditet. Så når det først er på plads, er der ifølge min endokrinolog ingen fare på færde. Altså andet end at du skal have taget blodprøver ca. en gang om måneden for at lægerne kan justere eltroxin dosis efter behov. Ved ikke noget om det du siger med TSH, T3 og T4 desværre. Min endokrinolog kigger meget på TSH.

    Tpo-ab er antistoffer mod skjoldbugskirtlen så vidt jeg kan forstå og jeg skal tale min endokrinolog i næste uge om det kan være medskyldig i mine aborter og om det er tegn på andre antistoffer i mit blod. De læger jeg har talt med indtil videre mener ikke at det kan ødelægge noget for fostret, men jeg her læst i en undersøgelser fundet på nettet at 70% af alle med gentagne aborter har en øget mængde af disse antistoffer i blodet, men man skal jo også passe på med at konkludere selv på lægerapporter man læser - det er bare svært at lade være når de nu ligger derude på nettet :-)....skal under alle omstændigheder have immunforsvars dæmpende medicin ved næste fertilitetsbehandling, så må vi se om det hjælper....
  • Indstillinger
    hej a73a73a73!

    sorry ventetiden på mit svar...
    min anti tpo lå på 5tusind 7hundrede noget slutningen af 2007 og ligger nu (målt i oktober 2008) på 2tusind ethundrede noget...sygeplejersken roste faktisk mine tal. hun sagde, det var flot at de næsten var blevet halveret på et år. At der dog også er en lang vej til "børnevenlige" tal var hun også ked af.

    ja, tak og al de andres informationer. dog ....nogle gange... er det ikke egentlig bedre ikke at vide så meget??..... men vi er vel nødt til at se sandheden i øjnene.... Informationerne på www.thyreoidea.dk må jo være gode nok.

    Også ærgerligt egentlig, der ikke findes chat her.... hmm... så behøver man ikke vente så længe på svarene.... hvis man nu virkelig brænder for det....

    Mvh
    Kat
  • Indstillinger
    Hej med jer.
    Jeg sidder her og læser i et faktablad fra thyreoidea foreningen, om lavt stofskifte. De nævner "faktablad om graviditet og stofskifte", måske er det noget i dette blad, man kan blive klog på når man gerne vil være gravid.
    Hilsen Helle63
  • Indstillinger
    Hej allesammen

    Først vil jeg lige sige, at jeg synes det er skønt at der sådan et forum for "os" med stofskiftekludder, dejligt at se at man ikke er alene. Ang. Graviditet og stofskifte, vil jeg lige bidrage med min historie. Har Graves (forhøjet stofskifte) og fik den konstateret i 2005 efter min første fødsel - var i medicinsk behandling i ca. 1½ år, hvorpå at min endokrinolog gav grønt lys til at førsøge at blive gravid igen, det blev jeg så ret hurtigt. mit stofskifte var helt helt normalt da jeg blev gravid og mine antistoffer(TPO)var på 300. Min graviditet forløb helt efter bogen, blev fulgt tæt med scanninger og blodprøvekontroller og klarede 9 mdr uden medicin. Har idag to friske og helt normale børn, men mit stofskifte er gået i selvsving efter sidste fødsel og håbet om at få nr. 3 er bristet. jeg har helt normale stofskiftetal, men min anti TPO er 800 og vil ikke rykke sig og nu skal jeg igennem en masse undersøgelser for at finde ud af hvad der er los. Måske er mit stofskifte ved at ændre sig, eller også er der en anden sygdom på spil, det vil tiden vise. Men ang. stofskifte og graviditet, har man i nyer tid fundet ud af at det kan være alt for høje TPO som sættet en stopper for fertiliteten og formentlig er det også det der får stofskifte kvinder til at abortere igen og igen(det er den info jeg har fået fra min endokrinolog) Jeg vil foreslå jer som ønsker at blive gravide, få jeres egen læge til at henvise jer til en endokrinolog, en praktiserende læge har ikke kompetancer nok til at vide noget om regulereing af medicin og samtidig følge jer, hvis og når i bliver gravide. Det kan lykkedes, tro på det, men hav en ekspert i baghånden, ellers kan der gå unødvendig lang tid før man kommer i rette behandling. Jeg har følt mig tryg under min sidste graviditet, men har selv skulle informere jordmor og fødselslæge om min sygdom - ingen ved rigtigt noget om det der "stofskifte" så man skal selv være 100 % "på" i forhold til sygdommen. Til sidst vil jeg ønske jer som ønsker at blive gravide, rigtig meget held og lykke, til dig Mickey, øv, øv, er virkelig ked af det på dine vegne....Håber det snart lykkedes for jer. Hvis nogle har spørgsmål vedr. stofskifte og graviditet, så spørg løs, måske kan jeg svare:-) - havde selv et kæmpe behov da jeg skulle have nr. 2, men der findes ikke rigtig nogle steder hvor man kan søge andres erfaringer...
    Det blev vist et langt indlæg:-)

    konfekt75
  • Indstillinger
    Hej konfekt75
    Tak for dit gode indlæg.
    Ved du om der er en grænse for hvornår tpo-ab er for høj i forhold til graviditet. Mit ligger og svinger mellem 250 og 300. Havde en snak med min endokrinolog om det var det derforårsagede aborterne, men det mente han ikke...........? Han sagde at då skulle de være meget højere.
    Og ja, det er rigtigt at mange praktiserende læger ikke har en pind forstand på stofskifte. Min læge sagde fx at jeg ikke ville finde en læge i hele landet der ville give mig piller for en TSH på 7,6 - og det selvom jeg lige var blevet insemineret. Blev alligevel henvist til Hvidovre som fortalte mig at mit barn kunne blive hjerneskadet hvis jeg ikke fik eltroxin hurtigst muligt. Men aborterede så selv et par uger senere.....Hvidovre brugte så 8 måneder på at gøre mit TSH mange endnu værre - 25 endte det på. Men da jeg skiftede til en endokrinolog med egen praksis blev det reguleret i løbet af to måneder og har været stabilt siden.
    Ved du noget om Prednisolon og graviditet for os med stofskifteproblemer?
    Skal have det i næste IVF forsøg og håber at det hjælper.
  • Indstillinger
    Ja, det er uhyggeligt at så få læger, forstår sig på stofskiftesygdomme.
    Et TSH tal på 7,6 burde få alarmklokkerne til at ringe!!!!
    Jeg kan forstå, at nogle er i tvivl omkring TSH tallet.
    TSH tallet er meget vigtigt, idet produktionen af stofskiftehormoner styres via hjernen. I hjernen findes der et hormon som stimulerer hypofysen til at danne TSH, som derefter stimulerer skjoldbruskkirtlen til øget produktion og udskillelse af hormoner til blodet. Når mængden af hormoner i blodet er steget til et vist niveau, virker de tilbage på hypofysen så afgivelsen af TSH nedsættes/hæmmes.
    Så hvis TSH er højt, er produktionen og udskillelsen af hormoner i skjoldbruskkirtlen meget lav. Så derfor er TSH en vigtig indikator på, om stofskiftet ligger i niveau.
    Jeg håber, at dette er forståeligt.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej alle, jeg har en datter på nu 5 år, jeg selv er 25 år, og har i godt et år taget eltroxin for lavt stofskifte.
    Jeg har mange bivirkninger af eltroxinen, såsom hjertebaken, angst, smerter i brystet osv. osv.
    Jeg har det seneste tid spekuleret på hvilken betydning det ville have på fostret at man tager eltroxin, når jeg selv ofte har det så dårligt.
    Mine tal har ligget pænt siden jeg startede, jeg tager to piller om dagen altså 100 mikrogram om dagen.
    Jeg er så bange for, at jeg ikke skal få endnu et barn, kan nogen hjælpe mig?
  • Indstillinger
    Jeg er også i tvivl omkring mine T4-værdier. De er faldet fra 23 til nu at ligge på 15. Er i 8. uge, og fik først svar på mine prøver fra Rigshospitalet i går...de har ikke været alt for hurtige! Men er der nogen der ved, og 15 i T4 er så lavt, så det bliver skadeligt for barnet?
  • Indstillinger
    Jeg synes at du skal holde tæt kontakt til din endokrinolog når du er gravid, der skal man ikke eksperimentere med sit barns fremtid. Spørg ham/hende og spørg og spørg ind til du forstår hvad de siger til dig og spørg til du er tryg, der findes ikke dumme spørgsmål. vh Petra
Log in eller Registrér for at kommentere.