Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Min ny hjemmeside

2

Kommentarer

• Spildte Guds ord... både fra din og min side. Jeg må beklage, Tulle, jeg ikke har læst dine links og jeg har kun lige skimmet dine sidste indlæg igennem. Det sluger sgu for meget af min energi og skaber så meget negativt, så jeg orker ikke.

Svar:
    Frygtten Helene - for at se sandheden i øjnene.

Du skrev:

Hvorfor skal jeg bruge tid på noget og nogen, der er fyldt med mistro mod mig og min virkelighed. Det har jeg fået så rigeligt af. Desuden kender jeg så udmærket til frygten for falske erindringer (specielt når der er hypnose indblandet). Men det er ikke min frygt, den må du godt beholde for dig selv og så kan du jo prøve at sprede den ud til andre. Mig bider den ikke på længere.

Svar:
    Det er dit problem Helene - jeg har INGEN frygt, og jeg spreder ikke frygt ud til andre, men OPLYSNING.

Du skrev:

Du og jeg kan ikke kommunikere med hinanden for vi har ingen fællesnævnere og der er ingen mulighed for ægte dialog.
    Så tag du det bare som om, du har vundet denne 'kamp' - hvad det vel er for dig. Hvis nogen lader sig 'omvende' eller skræmme af dig, så de ikke går i hypnose eller anden alternativ behandling, så ville det nok alligevel ikke være den rigtige behandlingsmetode for dem.

Svar:

Det er ikke den rigtige vej for NOGEN - det okkulte er en farlig leg.
    Sandheden vinder altid til sidst.

Du skrev:

Denne tråd er for mit vedkommende slut nu.

Svar: Frygten igen Helene.

Du skrev:

P.S.: Tulle, du opnår formentligt det modsatte af din hensigt: Du skaber meget interesse for min hjemmeside på denne måde. Jeg kan se på statistikken, at der er rigtigt mange der har klikket sig ind på min side via angstdebatten her efter vores lille diskussion er startet.

Svar:

Så HAR jeg opnået hvad jeg ville -forberede og oplyse.
    Så kan dem der besøger din side, selv danne sig et billede af dig, og hvad du har opnået ved at gå til "hjernevask" i det okkulte.
    Frygten for at se sandheden i øjnene, den viser tydelig i denne tråd.

Slut - og god weekend :)
  • Hej Helene

Til lykke med din nye hjemmeside. Jeg har kigget den igennem, og jeg synes, at den virker meget seriøs, og for mig ser det ud til, at den er meget professionelt sat op.

Jeg håber, at du og andre får stor glæde af den.

Jeg har læst et par af bøgerne fra boglisten, nemlig Peter A. Levine: ”Væk tigeren”, og Josef Giger-Bütler: ”De mente det jo godt”. På et tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at diskutere nogle ting vedrørende disse gode bøger. Så måske hører du fra mig igen.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej Kameliedame

Tak for din respons.
    Du gav mig en god ide m.h.t. en 'snak' og udveksling af tanker omkring bøgerne. Tak for det.

Mange hilsner Helene
  • Ja - alt begyndelse er jo svært, så det vil da være en god ide, at du Kameliedamen åbner debatten på Helenes forum.
    Bøger er også et godt udgangspunkt - måske ville dette emne også være en god ide:

http://www.fagboginfo.dk/muenott/menottg.htm
  • Hej Tulle

Du stiller forslag om en debat af bogen ”Min far døde. Min mor døde.”

Jeg bliver desværre nødt til at sige, at jeg ikke har læst den pågældende bog, og umiddelbart ser den slet ikke ud til at høre til inden for mine interesseområder.

Jeg vil foreslå, at du selv indleder en debat om denne bog. Jeg er overbevist om, at du sagtens kan finde et forum, hvor nogen har læst bogen og deler din interesse for den. Måske ville debatten ”Sorg og krise” her på Netdoktor være en mulighed.

Held og lykke med det.

Kameliadamen
  • Hej Kameliedamen
    Jeg syntes nu dette emne er meget nærliggende i dette tilfælde, hvor Helene som 10 årig mistede sin far.

Det er vigtigt at vide, hvad der sker med et barn i sådan en sorg, og især hvad der kan ske senere, hvis der ikke bliver taget hånd om barnet i tiden efter.

Det er noget vi heldigvis er opmærksomme på i dag - der findes sorggrupper for børn, hvor de kan få bearbejdet sin sorg, så de ikke skades psykisk resten af deres liv.
    Det eksisterede vist ikke for 37 år siden.

Jeg har forstået - når jeg læser på Helenes hjemmeside, at alle emner for sorg - angst o.s.v. kan tages op til debat.
  • Hej Tulle

Jeg må desværre sige, at jeg ikke deler din opfattelse.

Det er ikke tilstrækkeligt, at DU finder emnet nærliggende, hvis du ønsker at diskutere bogen med henblik på Helenes situation. I det tilfælde er det afgørende, om Helene finder, at bogen er relevant.

Jeg er helt sikker på, at det er en udmærket og vigtig bog, hvis du siger det. Man kan bare ikke pådutte andre at diskutere bogen, hvis de ikke selv mener, at den er relevant, eller ikke har noget ønske om at inddrage bogen til en forståelse af deres egen situation.

Du kan udmærket foreslå en diskussion af bogen, hvis du tager udgangspunkt i dit eget liv. Man kan bare ikke presse en reference-ramme ned over andre mennesker, som de ikke selv synes, passer på dem.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej Kameliedamen
    Du skrev:
    "Man kan bare ikke presse en reference-ramme ned over andre mennesker, som de ikke selv synes, passer på dem."

Citat slut

Så er vi derhenne, hvor det lige netop er DET der sker ved hypnose.
    De har bare ikke noget fravalg,når først de har lagt sig i stolen hos hypnotisøren.

http://www.kentaurnet.dk/o-482/

Dét opslåede ord
    Hypnose Betydning
    (Græsk) Hypnose er de forskellige processer, hvorved et menneske ved hjælp af sin vilje og særlige teknikker er i stand til at hensætte et andet menneske i en slags hypnotisk trance. Det kan enten ske frivilligt i forbindelse med behandling eller ufrivilligt, hvis det er en person der er særlig indtryksmodtagelig for hypnose og har en svag vilje. I denne tilstand, der som oftest tillades af klienten, kan hypnotisøren indplante tankeformer i klientens ubevidste, som får klienten til at ændre adfærd.

Den esoteriske lære vil normalt vende sig i mod hypnose, da det strider i mod det esoteriske princip om, at man aldrig bør lade andre mennesker eller væsener gribe ind i sin bevidsthed, uden at man er ved fuld bevidsthed hele tiden. Alle former for trance, hypnose eller suggestive bevidsthedstilstande, hvor der er bevidsthedstab i form af en sløv, sløret og diffus opmærksomhed frarådes konsekvent, da den indre sjæl netop søger at skærpe og udvide sin bevidsthed.

Det, der normalt rent teknisk sker ved hypnose, er, at hypnotisøren fører en bestemt tankeform ind i klientens ubevidste, mens klienten befinder sig i en modtagelig hypnotisk og sløret bevidsthedstilstand. Det sker ved at gentage den samme sætning igen og igen (mantrisk magi): ”Du kan nemt holde op med at ryge” ”Du kan nemt holde op med at ryge” ”Du kan nemt holde op med at ryge” osv. Det, der er farligt ved denne type hypnotisk suggestion er, at enhver tankeform som hypnotisøren indsætter i klientens ubevidste er forbundet med en magnetisk tråd til hypnotisørens bevidsthed.

Man har med andre ord lukket op for at hypnotisøren har friere adgang til sit ubevidste end han ellers ville have. Også når man ikke ligger på briksen. Den internaliserede tankeform vil nemlig altid være forbundet til hypnotisørens sind - lige som med alle andre typer af tankeformer vi udsender. Men problemet er, at i hypnosen er vi i en sløvet tilstand, hvor tankeformen glider ind uden om vores normale forsvarsmekanismer. Derfor virker hypnose.

Forbindelsen mellem tænker og tankeformen virker i kraft af en såkaldt magnetisk tråd, der forbinder skaberen af tankeformen med tankeformens virkninger. Det er bl.a. den måde, at karmaloven virker. For enhver effekt en tankeform har på sine omgivelser giver karmiske konsekvenser gode såvel som dårlige for skaberen. Det er på den måde muligt at få et hypnotiseret menneske med en svag vilje til at gøre hvad hypnotisøren ønsker, også selv om det strider mod hans normale adfærd. Hvis hypnotisøren kan skabe en tilstrækkelig stærk viljesmættet tankeform, så vil den glide ind i det ubevidste sammen med alle de andre tankeformer, som klienten selv har internaliseret fra sine omgivelser via opvæksten. Den tankeform vil kræve sig gentaget, hvilket resulterer i en bestemt adfærd. Et godt eksempel er netop hypnotisørens evne til at få folk til at opføre sig latterligt under hypnose (fx i shows), noget de ikke ville gøre under normale omstændigheder, da de skamfyldte tankeformer i klientens ubevidste normalt ville afholde vedkommende fra den adfærd.

At påvirke mennesker ved hjælp af budskaber (tankeformer), der gentages igen og igen er ikke kun noget hypnotisøren anvender. Det er en teknik som også anvendes af reklameindustrien i vid udstrækning. En diktator eller en magtfuld leder kan ved hjælp af sine stærke tankeformer påvirke en gruppe af mennesker med en svag vilje, til at følge sine påbud. Det ses mange steder i verden. Man behøver altså ikke nødvendigvis sætte folk i en hypnotisk suggestiv tilstand for at påvirke dem til det gode såvel som det onde.

Hvis hypnosen ikke anvendes til et positivt formål, falder handlingen ind under sort magi. Hypnose kan ifølge teosofferne være farlig, både fysisk og moralsk, idet den fysisk set påvirker nerveæteren og de nerver, der kontrollerer blodets cirkulation i hårkar-nettet. Og moralsk set bringes den hypnotiseredes vilje ind under hypnotisørens, og det kan have farlige følger, hvis hypnotisøren ikke befinder sig på et meget højt moralsk niveau.

At blive bragt ind under et andet menneskes vilje, vil sige at man har internaliseret et andet menneskes tanke, der er ladet med en bestemt intention. Denne ladning er viljeskraft eller ren livsenergi, som følger den retning som tankeformen dikterer.
    Jamen kan hypnose ikke være OK til rygeafvænning og som middel til at slippe af med fobier? Ikke hvis man ser esoterisk på sagen. Der er flere problemer med den slags hypnose. Den vigtigste er, at man ikke selv overvinder sine problemer, ved hjælp af sin egen sjæl og bevidsthed og eventuelt med støtte fra en terapeut.

Kun den udvikling – om det er rygeafvænning, healing af fobier mv. – der er baseret på 1. Bevidsthedens erkendelse og altså indsigt i en given problemstilling. 2. Forløsning af de ophobede energier og følelser i fobien eller begæret. 3. Samt et selvstændigt valg om at ændre adfærd er reel udvikling. Den giver sjælen mulighed for at drage de nødvendige lektier af de problemer den løser. Et hypnotisk indgreb er et forsøg på at fikse en problemstilling med et snuptag, men det fratager sjælen vigtige udviklingsmuligheder, som den har behov for at lære gennem.
  • Til Tulle

Jeg må lige indskyde noget her. Ikke fordi jeg har lyst til at skrive mere med dig Tulle, men når du begynder at skrive ting, der ikke kun handler om forskellige opfattelser, men som er direkte usande postulater, så skal de ikke have lov at stå uimodsagt.

Jeg har ikke læst hverken linket eller hele den underliggende lange tekst. Jeg forholder mig kun til det du skriver som kommentar til Kameliadamens bemærkninger:

Kameliadamen skrev:
    "Man kan bare ikke presse en reference-ramme ned over andre mennesker, som de ikke selv synes, passer på dem."

Du svarede:
    'Så er vi derhenne, hvor det lige netop er DET der sker ved hypnose.
    De har bare ikke noget fravalg,når først de har lagt sig i stolen hos hypnotisøren.'

Kameliadamen har fuldstændigt ret: Man kan ikke presse sin egen referenceramme ned over hovedet på andre. DU prøver at presse din egen referenceramme ned over hovedet på alle andre. Noget min terapeut ALDRIG kunne drømme om at gøre.

Du tager fuldstændigt fejl omkring hypnosen. Jeg har været i hypnose omkring 100 gange og jeg VED, at man absolut har muligheden for at vælge fra HELE TIDEN. Man er ved fuld bevidsthed under hele sessionen. Man kan ikke hypnotiseres til noget, der strider imod éns egen overbevisning eller moral. Det er der lavet adskillige forsøg med. Det eneste, der sker under en hypnose er, at man kommer i kontakt med sin egen underbevidsthed. Man bliver ikke en viljeløs marionetdukke fordi man kommer i en hypnotisk trance, tværtimod. Du ser spøgelser, hvor der ingen er. Eller rettere - de spøgelser du ser, kan kun være indeni dig selv, aldrig udenfor.

Helene
  • Hej Helene
    Ja det er jo lidt svært at debattere med dig, når du ikke vil forholde dig til de link jeg lægger...

Du har lov til at have din mening, og jeg har lov til at have min.

Jeg skriver OGSÅ af erfaring, selvom jeg ikke SELV har været i hypnose, så kender jeg følgerne - du er jo et eks. i sig selv.
    Og der findes mange andre eks. på hvordan familier er blevet splittet efter de behandlinger.

AVISEN.DK skriver:

Journalist
    Jesper Helmer

Kan man hypnotisere mennesker til at gøre ting, som de under normale omstændigheder tager dyb afstand fra - for eksempel at begå bankrøveri, mord eller terror? DR2 s Poul Martinsen og Keld Klüwer har gennemført forsøget med hjælp fra en hypnotisør og en gruppe helt almindelige, lovlydige danskere.

Eksperimentet, som gennemføres i Forbrydelse under hypnose den 19. januar, tyder på, at det udmærket kan være tilfældet. Det skriver DR2 i en pressemeddelelse.

- Det ser ud til, at man ved hjælp af hypnose kan snyde den spærremekanisme , der er indbygget i de fleste af os, siger Poul Martinsen.

Han og Keld Klüwer har ladet sig inspirere af sagen om de såkaldte hypnosemord, der er en af efterkrigstidens mest opsigtsvækkende kriminalsager.

I 1951 blev to ansatte skudt og dræbt i en bank på Nørrebrogade i København. Bankrøveren, der skød, blev pågrebet kort efter, men det gik hurtigt op for politiet, at man stod med en temmelig usædvanlig sag.

Røveren, Palle Hardrup, påstod nemlig, at han ikke havde handlet af egen fri vilje, men var blevet hypnotiseret til at begå forbrydelsen. Hypnotisøren var hans gode ven og tidligere cellekammerat fra fængslet i Horsens, Bjørn Schouw-Nielsen.

- Den gamle sag virker stadig opsigtsvækkende, og vi syntes, det kunne være spændende at se, hvad man kan drive folk til ved hjælp af hypnose. Palle Hardrup var nazist og havde en fortid som vagtmester i Hipo-korpset, hvor han var med til at hente danske modstandsfolk, der blev henrettet af tyskerne. Men han var også en idealist – pengene fra røveriet skulle bruges til at grundlægge et politisk parti, siger Poul Martinsen.

I hans og Klüwers eksperiment forsøger man at få deltagerne til at kæmpe - og begå kriminalitet - for at skaffe penge til fattige masaikvinder i Kenya.

I den gamle sag hjalp det ikke morderen at påberåbe sig hypnotisk indflydelse. Ved dommen i 1954 blev Palle Hardrup idømt forvaring på ubestemt tid, mens Schouw-Nielsen fik livsvarigt fængsel.
Log in eller Registrér for at kommentere.