Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter og familie

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej heidi

    Det var nu ment i sjov, jeg troede ikke i min vildeste fantasi at det var noget man kunne få "bare fordi man har ondt i ryggen"

    Altså bare og bare har ondt i ryggen, det er jo ikke sjovt, men jeg håber da ikke at jeg skal lide med det resten at mit liv, åber da på at blive heldbredt, men hvis jeg ikke bliver det som så mange andre, er det måske noget jeg vil undersøge til den tid.

    vil da meget gerne høre fra dig hvordan det så går med din ansøgning, og hvad der skal til før man kan få et sådanne handikarp kort til blen. jeg troede nu at der skulle mere til før man kunne få det :-)

    Mvh Kæthe
  • Indstillinger
    Jeg synes det varierer meget fra person til person, hvor meget forståelse, jeg møder. Min egen dårlige samvittighed hjælper intet! Trods det, er det den, der plager mig mest blandet med en måske uberettiget frygt for ikke at blive forstået/troet på...
    Jeg melder afbud til rigtig meget, og ind i mellem bilder jeg mig ind, at nu kan jeg ikke 'tillade' mig at melde mere afbud, hvorefter jeg så overanstrenger mig og betaler prisen i dagevis efter.
    Heldigvis har min mand ikke på noget tidspunkt sat spørgsmåltegn ved min manglende formåen - vi har tre børn og han har fuldtids arbejde, men står for stort set alt det praktiske herjemme (min eneste 'pligter' er at støve af, vande blomster og tømme opvaskemaskinen de dage jeg kan). Det har i den grad givet mig dårlig samvittighed, at jeg ikke formår at hjælpe mere til, men sådan er det, og min mand siger, at han heller vil have jeg lader være, end at han skal samle mig op i dagene efter, hvor jeg har overdrevet -og det kan han jo have ret i...
    I begyndelsen oplevede jeg, at noget familie havde svært ved at tro på, at jeg ikke formåede at besøge dem i det omfang, de mente var nødvendigt, men jeg hører det ikke mere - om det så skyldes, at de har fået en større forståelse eller de blot har opgivet at brokke sig, det må stå hen i det uvisse.
    Jeg arbejder i hvert fald selv med at forsøge ikke at blive for berørt, når jeg møder den manglende forståelse - ofte handler det jo om uvidenhed, om at folk jo kan have rigtig svært ved at sætte sig ind i, hvor invaliderende det kan være... Og måske netop fordi det handler om dårlig ryg, for hvem har ikke prøvet at have ondt i ryggen? Og måske ikke mærkeligt, at de bruger deres egne erfaringer for ondt i ryggen som referenceramme
  • Indstillinger
    Hej Kermit

    Jeg har også min egen dårlig samvittighed at slås med, især over for børnene, og min mand.Ikke så meget over for familien, de hverken forstår eller vil forstå når jeg sige NEJ til at komme så tit som de ønsker det. Nu er det sådan at vi tit bliver inviteret af han`s familie, og ikke så tit af min mor, og jeg tit siger nej tak, og nu den 5/11 skal jeg på sygehuset i Hellerrup, og min mor bor i Husum, så der er ikke så langt der fra, så hun har tilbudt at lave aftensmad til os, (skal være på sygehuset kl 18), vi bor i Præstø så det var jo dejligt at hun gider det, meeen det er min mand sur over, for jeg kunne ikke tage med da vi skulle hjem til han`s forældre de bor i Klampenborg, det er altså lang tid at side i en bil med ondt i ryggen fra Præstø til Klampenborg, bare for en kop kaffe. Jeg mener nu skal jeg jo på sygehuset aligevel og vi er jo så lige i nærheden, er det mig der er blevet nærsynet og ikke fatter en meter, eller ?

    Og så har jeg frustration over at de ikke helt forstår når jeg siger nu lægger jeg mig lidt, der er sure miner hos dem, og de ved jo godt at det ikke bliver lidt, som regl et par timer, alt efter hvad jeg har fortaget mig forinden.

    Min mand er selvstændig og arb. meget, jeg går så her hjemme og passer vores 5 hunde- 2 børn,- indkøb,- rengøring,- oprydning,- og tøjvask, og hvad der nu skal ordnes, og ja de dage jeg så kan laver jeg også mad, der er han nu blevet lidt bedre til at hjælpe mig med at lave den, eller han gør det alene, da han spiser rugbrød til frokost, gider han ikke spise rugbrød til aften også, så han vil ha varmt mad, hvilket han da også får de fleste dage.

    Skulle ha været til 50 år`S fødselsdag i Lørdags, men jeg kom ikke, men han tog asted, det var med overnatning på kroen efter, men aligevel jeg syntes ikke lige at jeg havde enagien til det, og der er meget andet jeg har meldt afbud til, da jeg netop som du, har ondt i ryggen, og mange smærter har jeg også, så jeg syntes ikke det er særlig sjovt, fik da avide at jeg bare kunne gå ind og lægge mig hvis jeg havde brug for det, der var jo betalt for værlset, men det gidder jeg ikke, det er jo ikke derfor man kommer, for at gå ind og lægge sig.

    Mvh Kæthe
  • Indstillinger
    Hejsa

    Mine smerter og diverse følgevirkninger af nerveskader og arvævsdannelser er bestemt ikke blevet mindre.
    Jeg havde så 14 år fra ondt til værre og nu haft 4 år efter operationen, hvad der gør jeg har haft en del tilvending, til den tilværelse jeg nu kan få.
    Ved så også det er endestationen for mig, med mindre jeg bliver permenent lam fra livet og ned, så på en eller anden måde er det nemmere nu, at sige ok jeg tager med, når jeg har det med ligge mulighed på plads, eller har fundet en måde, at komme hjem på.

    Før operationen havde jeg det på nøjagtigt samme måde som i beskriver det, for der havde man stadig håb og muligheder for bedring, og vil derfor ikke bidrage til det bliver værre.
    Så i er bestemt ikke de eneste der har grebet det sådan an, og har stået overfor en hovedsaglig uforstående familie og "venner".

    Hvis det er til en trøst. Så selv om det ikke skulle hjælpe jer med operation, så bliver det sikkert på en eller anden måde nemmere, at håndtere og gå med til mere end før, da man jo må indrette til liv efter hvad man kan få.
    Desuden er det trods alt de fleste der får det bedre efter en operation, så selv om jeres fysiske tilstand er til rotterne, er i nød til at holde jer oven vande psykisk.
    Derfor husk på andre ved ikke hvordan i har det, da de fleste ikke har prøvet, noget nær de smerter i går med, så tænk på det i beslutter er det rigtige for jer lige nu :-))

    Alle de bedste ønsker for jeres operationer bliver til det bedre :-)
    M.V.H.
    Johnny
  • Indstillinger
    hej Kæthe

    er faktisk lidt rystet over dit svar,men som kronisk smertepatient,skal man nok lære at leve med disse kommentarer,troede ikke at jeg kunne blive mere rystet

    Heidi K
  • Indstillinger
    Hej Johnny

    Det lyder da ikke rart at du evt bliver så lam så du skal side i kørestol, det håber jeg ikke for dig at det bliver aktuelt.

    Jeg kan sagtens følge og forstå hvad du skriver, om det med at tage ud hvis der er ligge mulighed, og hvordan man kan komme hjem, hvis man har fået nok, men jeg er ikke lige nået der til endnu, måske når jeg har været til forundersøgelse på Torsdag, og ved mere, måske de kan fortælle mig hvad jeg kan og ikke kan, uden at gøre skaden være,jeg kan jo mærke på mig selv og ved hvor meget eller lidt jeg kan her hjemme, men det kan måske være de kan sige hvad, eller hvilke øvelser jeg kan gøre, så jeg måske ikke får så ondt, lige nu håber jeg på et mirakkel, og al smerte vil gå væk.Ved ikke lige om det gav nogen mening ?

    Kørte lil tandlæge i går fra Præstø til Vanløse, det var en lang tur at køre, og så hjem igen, og direkte i seng, der havde jeg så ondt i ryggen at jeg kunne skrige, og nu til morgen har jeg også meget ondt, og har svært ved at side og stå, og gå. Ja så syntes jeg ikke at det er sjovt at skulle ud når det efterfølgende gør mere ondt.

    Jeg er også klar over at man ikke skal isolere sig, og bare blive hjemme, meeen hvad sjovt er der ved at komme ud når man efterfølgende skal lide med smerter i et par dage.
  • Indstillinger
    Hej Heidi

    UNDSKYLD ?

    Det var ikke min mening at jeg ville ryste dig, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet at man kune få et handikarp kort til bilen, jeg tror nu også jeg blev overrasket, det havde jeg ikke forstillet mig man kunne få.

    Ondt i ryggen er jo nærmest en folkesygdom, stort set alle har mer eller mindre ondt i ryggen, jeg troede der skulle mer til igen for at få et kort til bilen.

    Havde troed der skulle mere til, som lam i benet, kørestol bruger, eller handikarpet på en måde.

    ok nu skriver jeg lam i benet, det er der jo også mange der har følge diskus på nerven osv, ja hvis jeg havde tænkt mig om ville jeg vel egentlig kunne sige mig selv at det ville være en mulighed.

    UNDSKYLD

    mvh Kæthe
Log in eller Registrér for at kommentere.