Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

knæk knæk knæk

Redigeret 13 november, 2008, 07:33 i Hypermobilitet
Hej

jeg er 42 år og hypermobil, siger min fys. Jeg har alle dage knækket i nakke, ryg, fingre, sakralled, knæ og hvad ved jeg.

I mange år var det sådan, at når jeg havde hovedpine eller ondt i nakken, og så lavede et knæk, så hjalp det. Det gør det ikke mere - kun en gang i mellem. Det knækker ikke mere, men knaser nærmere - er der nogen, der kender problematikken? Er det evt. slidgigt pga de mange knæk igennem årene? Det skal siges, at jeg har kroniske smerter i nakken og særligt ud i venstre arm, og så foran på brystet, hvor de små bruskled i brystkasssen også er begyndt at knække.

Min fys har sagt, at jeg er blevet platfodet og har nedfalden forfod (det vidste jeg egentligt godt). Hun har anbefalet indlæg for at rette op på min benstilling. Jeg har netop fået konstateret diskusdegeneration og modic 1 i lænden, og jeg har kronisk betændelse i akillestilhæftning i den ene ankel, og hun mener så at indlæg kunne stabilisere. Har nogen her erfaring med indlæg for platfod og nedfalden forfod, så vil jeg rigtig gerne høre om det.

Ja, det er så faktisk første gang i mit lange smerteplagede liv, at noget har brugt ordet "hypermobil" sådan generelt om mig. Jeg er ellers gigtudredt et par gange og har været i behandling for d-vitamin mangel. Nogen skrev iøvrigt om ondt i fingre og albuer, og det har jeg virkelig lidt af (kunne f.eks. ikke selv handle ind, fordi jeg ikke kunne holde på varerne og bære poserne) - det hjalp helt fantastisk at få rettet op på d-vitamin, så det kan være en idé at få checket om det er ok. Det er bare en almindelig blodprøve hos lægen.

Er der f.eks. en hjemmeside om hypermobilitet eller et eller andet, jeg kan kigge lidt på?

Tak for hjælpen! hilsen Pia
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pia,

    Da jeg læste dit indlæg, kunne jeg nikke genkendende til meget, af det du skriver.

    Nu skal du få min historie. Jeg er 45 år, og har altid knækket fingre og tæer. Har altid været meget fysisk aktivt med dans og aerobic/step og her de sidste par år med vandaerobic. Sidste sommer blev jeg gravid og mistede desværre barnet i 13. uge. Jeg lavede ingen sport i 6 måneder og lige pludselig fik jeg en masse fysiske skavanker - hold i nakken, ondt i led osv ... min kiropraktor mente det det psykisk betinget pgr af den spontane abort. Jeg begyndte så småt at træne igen og var blevet glad for yoga, men smerterne gik ikke væk!!! Nu har jeg endelig i en alder af 45 år fået konstateret hypermobilitet i albue og knæled. Har dog ikke ondt i disse led og har aldrig haft det. Men har konstant smerter i nakken, skuldrene og foran i brystet. Mine brystmuskler er også meget korte siger kiropraktoren. Så nu er jeg gået igang med at strække ud hver dag i alle led, skal dog ikke overstrække!!!

    Hvordan kan jeg have levet fint uden gener med hypermobilitet i alle disse år og pludselig kommer det hele væltende. Har som dig også haft hævelse i højre ankel, men det gik over efter et par dage, smerterne er der dog stadig en trykken under ankel knoglen.

    Har meget svært ved at acceptere, at jeg skal leve med dette her resten af livet, og at det også kan udvikle sig til slidgigt gør mig lidt deprimeret.

    Hvor længe har du vist det, og hvad gør du får at være smerte fri. Jeg ønsker ikke at tage traditionel medicin såsom ipren, men prøver at spise sundt og leve et aktivt liv!!! Hvordan kan det komme så pludseligt? Kan det også forsvinde lige så pludseligt eller er det blot ønsketækning?

    På forhånd tak fordi du gider læse min historie og tak for evt. svar på spørgsmål.

    Hilsen
    Christine
  • Indstillinger
    Hej Christine

    Først og fremmest - det gør mig utroligt ondt med din abort!

    Jeg tror at du måske har fået symptomerne, fordi du ikke har været aktiv i en længere periode og selvfølgelig også har haft en psykisk belastning. Og nu er det så svært at blive trænet op igen. For mig startede de store problemer faktisk også ifm graviditet - da jeg fik mit andet barn for mange år siden. Jeg havde bækkenløsning i sakral, og det er aldrig blevet rigtigt godt.

    Jeg ville ønske, at jeg havde "koden" til det her, men det kan jeg ikke påstå at jeg har... Jeg har rendt lægen på dørene i mange perioder, fordi jeg ikke har anet mine levende råd. Jeg går typisk igang med et eller andet sport, så går der 2-3 uger, nogle gange lidt mere, og så får jeg det rigtigt skidt - ondt over det hele som ved influenza og dødtræt. Nogle gange har det taget 3 måneder at komme over! Lægen har ikke anet hvad han skulle sige... Nu har jeg så fået lavet den skanning, som viser at der er noget galt i lænden, og så åbner der sig andre døre.

    Mine forsøg gennem årene har været allehånde styrketræning, aerobic (som jeg opgav for rigtigt mange år siden), løb, power yoga, callanetics, cykling - men intet af det kan jeg holde til. Og lige nu heller ikke havearbejde og rengøring. Jeg har gået til div. fysioterapeuter, kiropraktorer, muskelterapeut og afspændingspædagog, og jeg har lært lidt hvert sted - og også fået nogle uvaner med under vejs. Noget, som hjælper, er kraniosakralterapi, men det er stadig symptombehandling.

    Nu er jeg så hos en ny fysioterapeut mens jeg venter på at komme til Ringe Rygcenter. Hun har foreløbigt konstateret, at jeg er ustabil i højre side i lænd og ryg, hypermobil, platfodet osv (som jeg skrev), står med vægten forkert fordelt på fødderne samt et par andre ting. Det er vi så ved at rette op på samtidigt med at jeg får lært at trække vejret ordentligt, spænde rigtigt op i bækkenbund og suge navlen ind - med det formål at få mig igang med lidt pilates. Jeg synes måske - MÅSKE - at det hjælper lidt i lænden, i hvert fald har jeg en god periode. Vi skal snart have fat i nakken også. Så du kunne overveje en god fysioterapeut - ring evt. til gigtforeningen og få dem til at fortælle dig, hvem der har forstand på hybermobilitet i dit område. Kiropraktorer tager - efter mine erfaringer - lidt for hårdt fat...

    Smertestillende. Hm. Jeg tager det engang imellem. Jeg har nu fået grønt lys for at tage Todolac, som er et gigtpræparat (pga problemet i lænden), og det gør jeg når det bliver rigtigt slemt. Fordi det afkorter forløbet.

    I mange år jeg brugt Panodil, når jeg har fået "anfald". Jeg har taget max dosis og efter ca. 1½ døgn begynder det at virke. Så skal man så blive ved et par dage mere, og det tager man virkelig ikke skade af, sålænge det kun i korte perioder. Fordelen ved at tage smertestillende er, at du afkorter forløbet og mindsker de følgesmerter du får, når du spænder forkert. Det giver dig samlet set en bedre livskvalitet, mere glæde og mere overskud til at tackle når det gør ondt.

    Jeg synes, at du kan være ved godt mod! Det er først lige begyndt og der er ingen der siger, at du ikke kan træne det op igen. Men du skal have fat i de rigtige mennesker. Jeg har fået at vide, at der ikke skulle være noget til hinder for, at jeg kunne blive ret god - måske endda komme til at løbe. Er nok noget skeptisk, men hvis jeg bare kan komme til at fungere, så kan jeg leve uden at løbe :-)

    Mange hilsener
    Pia
  • Indstillinger
    Kære Pia,

    Det gør mig også ondt at høre, hvordan du er blevet trukket rundt til diverse behandlere. Men der er lys forude for dig.

    Mit startede sidste jul, hvor jeg fik et hold i nakken af den anden verden :-)

    Gik direkte til kiropraktor og hun fiksede det. Dejligt ... troede jeg, men nakke problemerne blev ved at vende tilbage og så satte det sig mellem skulderbladene og foran i brystet. Hun har givet mig nogle øvelser, samt sagt, at jeg skulle have massage!!! Og så er jeg også begyndte at knække overalt - i ryggen, i nakken, i skulderen, og det har jeg aldrig gjort kun i tæerne og fingrene.

    Næste punkt for mig, er at jeg skal hos min læge, da jeg ikke mener, at en kiropraktor har den lægelige vurdering. Så må vi se, hvad hun siger til mine symptomer. Håber ikke, at jeg allerede har slidgigt, for det ville virkelig være forfærdeligt for mig.

    Den sidste uge har været meget slem, men synes det går meget op og ned med smerterne. Er ikke mere træt end jeg plejer at være, har altid haft brug for megen søvn. Men måske har den kolde fugtige tid også noget at sige?!?!

    Hilsen,
    Christine
  • Indstillinger
    Hej igen Pia,

    Jeg læste lige din første besked igen. Har du eller har du ikke slidgigt? Du efterspørge sidder om hypermobilitet - og ved de har en forening www.hypermobilitet.dk. Det koster kun 50 kr. at være medlem. Ellers ved jeg ikke om der findes andet. Vil først lige have, at min egen læge skal se mig, før jeg melder mig ind i noget som helst.

    Jeg er i øvrigt også begyndt at spise store doser d-vitamin, samt kalk tabletter og til sidst to stk. fiskeolie piller hver morgen. Foretrækker at "behandle" gennem vitaminer og motion fremfor smertestillende medecin. Fik faktisk taget en blodprøve for 6 måneder siden hos lægen, og alt var perfekt sagde hun, ingen kolesterol, ingen blodsukker (er heller ikke overvægtig - 60 kg. til 1m66), ingen infektioner og d-vitamin var normalt, men fik ikke tallet.

    Jeg arbejder som direktionssekretær og sidder ned foran en computer hele dagen, derfor har jeg stort behov for at bevæge mig efter arbejde!!! Bor Nord for København, rent faktisk ikke langt fra Gigtforeningens hovedkontor ;-) pudsigt ikke!!!

    Det var så lidt mere om mig *SS*

    Hilsen,
    C.
  • Indstillinger
    hej igen

    Jeg har dårlige erfaringer med kiropraktor og nakke - men det har i perioder været fint i lænden. Jeg tror simpelthen at behandlingen er for voldsom til de små meget overbelastede muskler i hals og nakke.

    Og så er jeg helt enig i, at en kiropraktor ikke har den fulde indsigt! Kiropraktoren kigger på led, fysioterapeuten på musklerne - men hvem kigger på den samlede problemstilling? Det mangler jeg stadig og håber at finde det i Ringe.

    Kulde og fugt gør det værre. Jeg har altid en "tur" om efteråret, når det bliver koldere. Lægen har sagt, at det er fordi vi er mere følsomme når det bliver koldt. Kort sagt gør det lige ondt hele tiden, det føles bare værre når det er koldt, særligt i overgangen mellem sommer og vinter. Og selvfølgelig er det bedst at undgå smertestillende - jeg synes bare at du skulle vide, at du med fordel kan vælge det, hvis det bliver for hårdt for dig. Nogle gange har jeg efter et par dage mærket, hvordan jeg begynder at slappe af i ansigtsmusklerne og så er jeg blevet klar over, hvor meget jeg har spændt "imod" smerterne. Når valget har stået imellem at blive hjemme fra arbejde på grund af smerter/træthed eller at tage en Panodilkur i 5 dage, så har jeg de senere år valgt Panodilkuren. Og jeg synes faktisk at det har fået mig ind i positiv udvikling med mindre smerter og færre anfald. Det er så bare mine personlige erfaringer :-)

    Jeg vil så sige, at hvis du har slidgigt, så er det ikke kommet af knække'riet, når du kun har haft så kort. Jeg har knækket i nakken siden jeg var 14 år og det er først nu tanken falder på, at der kan være sket noget skade. Så det tror jeg næsten ikke du skal være nervøs for. Men selvfølgelig skal du undersøges ordentligt. At leve med slidgigt lyder også værre end det er. Mange kan gøre rigtigt meget med øvelser (særligt når det er i nakken, har jeg hørt), kost og småhensyn i hverdagen.

    Hvordan er det med din træning - kan "tåle" at træne/bevæge dig, eller får du flere smerter af det?

    Tak for tippet til hjemmesiden. Den vil jeg kigge nærmere på. God weekend :-)

    hilsen
    Pia
  • Indstillinger
    Hej Pia,

    Først og fremmest skal du vide, hvor meget jeg værdsætter vores korrespondance!

    Har tænkt lidt over det med HMS og gigt. Det er jo som regel arveligt og ingen i min familie - nærmeste familie har hverken det ene eller det andet!!

    Havde for 14-15 år siden lignende symptomer efter et brud med mit livs kærlighed, og rendte til lægen i tide og utide. Fik blot at vide, at det var psykosomatisk. Tja, man vidste ikke bedre den gang!! Kan genkende smerterne. Men jeg kom over det og har ikke haft noget som helst siden for et år, hvor jeg havde denne spontane abort og var meget i tvivl om kæreste osv ... håber dog, at jeg igen vil få 15 smertefrie år, når dette ophører!!!

    Du siger desuden, at det er kommet efter graviditet, så jeg tænkte på, at det måske også havde noget hormonelt. Det er jo mest kvinder som har HMS og som har smerterne. I sin tid kom det faktisk, da jeg holdt op med at spise p-piller og var meget uregelmæssig med op og nedture. Efter min graviditet sidste år har der også været en del bøvl med hormonerne, så spekulerer om jeg skulle have en hormonspiral. Er dog modstander af hormoner, da jeg mener de er skyld i brystkræft og hvad skal man så vælge mellem pest og kolera.

    Det med kulden har stor betydning - hader kulde og har alle dage være en frossenpind, som spænder i hele kroppen ligeså snart jeg fryser. Det hjælper jo heller ikke på det. Men snart skal vi to uger til Thailand og det bliver dejligt at blive varmet godt og grundigt igennem.

    Mht sport har jeg dyrket aerobic/step i mange år, faktisk begyndte jeg efter den tur for 15 år siden. Det gik fint indtil jeg fik ondt i knæet grundet hoppene. Så har jeg gået til salsa og her de sidste 4 år indtil min graviditet gik jeg til vandaerobic. Det var skønt og er rigtig godt, da man ikke kan overstrække i vand. Vil igen melde mig ind i Sats og starte på vandhop, selvom vi har en sportsklub gennem mit arbejde, men ingen vandbassin!!! Og det med at lave gymnastik uden rigtig at få varmet op, har gjort, at jeg har fået flere smerter i denne uge trods tre timers træning.

    Det var alt for i dag.

    Hilsen,
    Christine
  • Indstillinger
    Hej Pia,

    Har ikke hørt fra dig eet stykke tid, Håber dog det skyldes, at du har det godt og er i bedring!!! Eller travlhed. Her går det bedre. Var til Coreball i mandags og ingen smerter so far!!! Men engang imellem er der noget med foden, så albuen så noget andet ... men så længe man ikke tænker for meget over det, er det ikke så slemt lige for tiden.

    Hilsen & tanker
    Christine
  • Indstillinger
    Hej Christine

    Jeg har haft lidt travlt :-) og får det også de næste dage. Sætter også meget stor pris på at dele de her ting! Godt at høre, at det går godt hos dig og at du kan abstrahere fra smerterne. Lækkert at du skal til Thailand og varmes igennem - jeg nøjes med en lille tur til Grækenland om et par uger, og det glæder jeg mig bestemt også til. Det kan kun være varmere end her :-)

    Jeg er igang ved fysioterapeuten og fik massage på min ene skulder forleden. Den gjorde ret ondt inden og det var også temmelig smertefuldt at få massage. Men jeg synes at det har hjulpet lidt. Hun sagde at den har været ustabil og er "irriteret" og jeg lægger is på et par gange om dagen. Jeg har også fået en øvelse til at stabilisere skuldermusklerne, så den skal jeg nok få styr på.

    Og så er jeg (igen) ved at lære at styre min korsetmuskel. Tænk, det troede jeg at jeg kunne, men der er jeg blevet noget klogere. Der er slet ikke styr på de dybe muskler - heller ikke mavemusklerne - så både jeg og fys'en er kommet på arbejde. Faktisk er det en hel lettelse, at det ikke bare virker - så er der ligesom noget at tage fat i...

    På et eller andet tidspunkt skal vi også have fat i nakken, og hun har "lovet" mig, at det ikke bliver sjovt... hmm.

    Der er lang lang vej, kan jeg mærke. Men jeg har lovet mig selv at være tålmodig, klø på og gøre som der bliver sagt. Derfor skal jeg også have kigget på de indlæg til skoene. Var også til synstest, fordi jeg synes det vakler lidt, og suk, ja, så er det blevet tid til læsefelt... Men så tænker jeg, at det må lette lidt på nakke, at brillerne bliver rettet til, og mange bække små ....

    Det hormonelle i det her synes jeg er svær at gennemskue. Jeg havde bækkenløsning, som bl.a. kommer fordi leddene bliver "blødere" under graviditeten. Min oplevelse med p-piller har været, at det kom igen i mildere grad, når jeg tog p-piller - især de første 5 år efter. Nu tager jeg ingenting og udover at jeg har ondt i lænd/underliv de første par dage af menses, synes jeg ikke at der er hormoner i det, men det er svært at sige.

    Og ja, opvarmning er vigtigt - det har jeg også erfaret. Ligenu gør jeg ikke meget i det, for jeg træner kun bækken, korset og skulder, såeh... Jeg glæder mig til jeg (engang) igen skal lave noget med mere gang i. Men helt ærligt, sådan som det bøvler med de basale muskler, så kan jeg godt forstå at jeg ikke kan tåle noget som helst.

    Lyder spændende med vandaerobic - foregår det i varmtvandsbassin? Jeg har selv tænkt, at vandgymnastik er noget jeg skal have gang i når det bliver bedre.

    Ha' en god aften!

    hilsen
    Pia
  • Indstillinger
    Kære Pia,

    Har frugtelig dårlig samtvitighed over, at jeg ikke har haft tid til at skrive tilbage på din lange mail.

    Det glæder mig, at du også skal ned til varmen. Vi har sandelig også haft problemer med radiatorerne på jobbet, og i to dage var her så koldt, at jeg nærmest ikke kunne bevæge mine fingre. Tog en hjemmearbejdsdag i onsdags, og hold da op, hvor fik jeg lavet meget og ingen smerter overhovede!!

    Det glæder mig, at du har fundet en god og tillidsfuld fysioterapeut, som kan hjælpe med både massage og øvelser. Jeg har også fået tid den 11.11 hos en fysio, da flere fortæller mig, at en kiropraktor er for hård ved leddene. Glæder mig til at få nogle øvelser, jeg kan lave derhjemme.

    Dyrker dog stadig motion på et moderat niveau. Coreball og lidt svømning. Hvis jeg svømmer 500 m og rigtig for pulsen op, hvilket jeg elsker, så får jeg så sindsygt ondt både i skuldrene og foran i brystkassen, en ømhed, som om, der er nogen som har banket mig sønder og sammen.

    Det du skriver med at lære at styre sine korsetmuskler, hvad går det udpå?!!? Har prøvet lidt at google på det, og kan forstå, at det betyder at man skal styrke mave/ryg musklerne mest muligt f.eks. så man ikek falder sammen på stolen, hvilket jeg gør på nuværende tidspunkt på jobbet *smiler*.

    Har endnu ikke meldt mig til vanaerobic, da jeg ikek vil betale for måneder jeg ikke kan komme f.eks. i december med ferie og jul. Men de 4-5 år jeg gik, var i Frederiksberg svømmehal og nej det var ikke i varmtvandsbassin, normal varme, men skal love for, at man fik stabiliseret "korsetmusklerne" samt pulsen op, så varmen fik man helt sikkert.

    Hvordan går det dig p.t.? Jeg har ikke haft nævneværdige smerter den sidste uge, og tager blot en dag ad gangen. I w/e har vi aftalt, at vi skal ud og gå en lang tur i efterårsskoven. Det er altid dejligt at gå!!!

    God week-end Pia.
    Hilsen,
    Christine
  • Indstillinger
    Hej Christine

    Ingen grund til dårlig samvittighed - vi skriver, når vi har tid :-)

    Det går op og ned for mig for tiden. Jeg havde nogle dage i sidste uge, hvor det gik rigtigt godt, og nu er det så ikke så godt igen. Svært at finde et mønster synes jeg, udover at det er blevet koldere. Igår gik jeg så lidt i haven alligevel, så i dag hygger jeg mig med eftervirkningerne af det... Men nu er der lagt flotte blomsterløg og gravet planter ned (det sidste tog min bom-stærke mand sig af - jeg skulle kun pege hvor de skulle graves ned, og det kan jeg helt fint klare :-))

    Det med korsetmusklen henviser til nogle dybe muskler i lænd, underliv og mave, som vi ikke almindeligvis har kontrol over. Det er dem der stabiliserer rygraden og de andre led (som du siger, så man ikke falder sammen på stolen). Det er ikke det samme som mavemusklerne. Den måde, jeg skal træne dem på er, at jeg ligger med bøjede ben, spænder op i bækkenbunden og "suger navlen om på ryggen" (det troede jeg godt jeg kunne, men men men...) og derfra laver man så f.eks. maveøvelser - ideen er så, at når man har lavet f.eks. maveøvelser, at man så kan slippe i maven UDEN at slippe i korsetmusklerne, og det er ikke helt nemt skulle jeg hilse og sige :-). Fys'en siger at jeg har mere styr på det nu, men "der er meget at arbejde med". Når jeg spænder det ene, slipper jeg det andet, og når jeg skal slippe mavemusklerne, så slipper det hele osv. Træner også noget af det på alle fire. Umiddelbart tænker jeg, at det skal man have hjælp til at lære.

    Og det er faktisk ret hårdt! Jeg bliver øm i både underlivs- og mavemusklerne - bare af at ligge der på gulvet og lave nogle spændinger. Det er godt nok lidt vildt.

    Jeg har også ret ondt i venstre skulder, nakken og foran i brystbenen. Jeg tror at det hænger sammen alt sammen, for da jeg havde fået noget temmelig smertefuldt massage på skulderen, hjalp det også på nakken og brystet... Og så har jeg faktisk også en del "knasen" foran ved kravebenet og er meget øm i senerne på halsen. Nogle gange tænker jeg om jeg overhovedet hænger sammen eller om det bare er slatne ledbånd altsammen :-)

    Tænker lidt at 500 m svømning er ret meget, når man er i en "smerte-fase". Hvis det var mig, tror jeg at jeg ville kunne klare 50 m og så ville jeg være helt ødelagt bagefter... Det med temperaturen på vandet har jeg et problem med. Hvis vandet ikke er godt varmt, får jeg ondt i skulderen bare jeg sidder på kanten med fødderne nede i vandet - ja, hvordan det så end kan hænge sammen.

    Spændende at høre hvad din fys siger! Jeg skal til Ringe 20/11, så det nærmer sig. Det er jeg ret spændt på, jeg vil gerne have at de kigger på min nakke og skulder også.

    Ha' en god dag!

    Mange hilsener
    Pia
Log in eller Registrér for at kommentere.