Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stivgørende operation

Redigeret 11 december, 2008, 02:36 i Rygsmerter
Er der nogen gode erfaringer med stivgørende operationer ? Er blevet op for prolaps L4/L5 i foråret , derefter gik det bedre og bensmerter forsvandt men her det sidste stykke tid døjet med smerter. MR scannet for kort tid siden hvor rygkirugen mente at det eneste han kunne tilbyde var stivgørende operation. Først skal jeg lave øvelser ved fysioterapeut og se om det hjælper. Har læst på nettet at i tyskland tilbyder de diskus protese , men det sagde ryglægen ikke noget om. Nogen erfaringer med dette ?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej limbo1

    Jeg har ingen afaring med op og stivgørende op.

    Jeg går selv med smerter,og er i tvivl om jeg skal lade mig op eller ej. Mange har prøvet op men jeg har ikke læst om nogen endnu som har fået det bedre af det, så jeg syntes nu ikke at det ser godt ud. mange snakker om en tur til tyskland, måske skulle man bare vinde i lotto, så er der ikke flere rygproblemer. ;-)
    Mvh Kæthe
  • Indstillinger
    Hej limbo1

    Jeg skal stivgøres fra L4 - S1 den 5. dec., så har endnu ingen erfaring, men håber på det bedste...
    Mht discusproteser så skal jeg have titaniumbure ind istedet for mine egne discusser, hvis kirurgen skønner at det kan gøres forsvarligt. Det tager han først stilling til mens jeg ligger på operationsbordet.
    Kirurgen sagde dog, at undersøgelser efter 9 år med henholdsvis titaniumbure og alm stivgørende operation er 97% vs 96%.

    Mvh Jakle
  • Indstillinger
    Hej , tak for svarene.Ja nu må vi se om trænings-
    øvelser ikke hjælper.
  • Indstillinger
    Hej limbo1.
    Esbjerg Sygehus udfører stivgørende operationer, ved Overlæge Langer og Overlæge Carsten Ernst.
    Jeg er selv opereret der for år tilbage.
    Få evt. en henvisning dertil af din læge.
    God bedring & held og lykke.
    Venlig hilsen Trolderik57
  • Indstillinger
    Hej Trolderik

    Langer-Andersen er gået på pension, og der er 12 mdr ventetid på forundersøglse...

    Jeg blev viderehenvist til Silkeborg, hvor de også har rigtig dygtige rygkirurger.

    Mvh Jakle
  • Indstillinger
    Hej Trolderik og Jakle.
    Til trolderik - Hvordan forløb din operation på
    esbjerg sygehus ved Carsten ernst ? har du det
    godt idag ?

    Hilsen Limbo1
  • Indstillinger
    Hej Limbo - lidt sent jeg svarer (men måske bedre sent end aldrig?)

    Jeg er også opereret for en diskusprolaps på L4/L5, tilbage i 2004.
    Fik en stivgørende OP i august 2007. Desværre har den ikke hjulpet mig - men jeg skulle jf. statistik være en af de få uheldige.
    Har du spørgsmål svarer jeg gerne - du kan også skrive per email. Jeg har snakket meget med Johnny - især i forbindelse med overvejelser omkring en stivgørende OP. Det var dejlig at have en der viste hvad jeg snakkede om.

    /Stengaard (mfstengaard@hotmail.com)
  • Indstillinger
    Hej Stengaard. Takker for svaret , det er altid godt
    at få nogen erfaringer... Håber ikke det bliver nødvendig med stivgørende op , for jeg syntes det går lidt bedre nu. Men det svinger meget , nogen dage mærker jeg næsten ikke noget , andre dage kan jeg snart ikke komme ud af sengen.

    VH Limbo
  • Indstillinger
    Hej! Jeg er lige kommet hjem fra Atos-kliniken i München efter en stivgørende op i L4-L5 og L5-S1 .Dr Zeegers bruger en anden metode . Kik på dette link http://www.ldrholding.com/vertebridge/
    Kom hjem i torsdag og har det meget godt kan gå turer og bevæger mig naturligt rundt uden smerter
    Vill gerne besvare spørgsmål
    Kontakt mig på min mail
    hilsen
    Lena
  • Indstillinger
    Limbo - jeg vil da også sige at hvis du er i tvivl, og hvis du måske kan forvente en slags bedring med tiden, skal det voldsomt overvejes IKKE at lade sig operere. Det er jo også kirurgernes holdning.
    Jeg selv var meget i tvivl, da jeg jo vidste hvad jeg havde at gøre med, men ikke hvad det kunne ende ud i.
    Jeg har dog ikke fortrudt at jeg blev opereret - men øh.. skrev jeg ikke det i sidste indlæg også? Hmm..Deja Vu eller dårlig hukommelse.

    Håber at du finder ud af det.

    /Stengaard
Log in eller Registrér for at kommentere.