Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bivirkninger ved Lyrica?

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    hi jeg er ny bruger af lyrica jeg ser at alle næsten uden untagelse nævner hovedepine som bivirkning ???? pussig nok har jeg ikke fået det eller er det fordi det ikke virker korekt eller er jeg bare heldig for jeg har heller ikke mærket de andre bivirkninger?? i skrammer en masse væk som egentlig kunne få en god virkning af lyrica jeg har haft mange smærter daglig og jeg er ikke fri for dem men efter jeg har fået lyrica har de været til at virke så jeg kan have en tålig hverdag men jeg bliver aldrig rask og aldrig fri for smærter og jeg regner heller ikke med det men bare jeg kan få en tålig hverdag og glæde mig over at jeg slår øjnene op og fåe en tålelig hverdag er jeg glad jeg er reopareret 3 gange for en spinalstenogse og har haft mange smærter og fået mofika og det er ikke løsningen og nu er jeg det blevet fri af det skit og nu er jeg langt om længe skrevet op til smærte klinik og det glæder jeg mig til mvh en der har stor glæde af LYRICA hav en rigtig god dag
  • Indstillinger
    Hmmm, ja det er måske rigtigt at nogle bliver skræmt af at høre om disse bivirkninger, men al indtagelse af medicin medfører nu en gang bivirkninger i større eller mindre omfang, og er ikke mindst meget forskelligt fra person til person!
    Derfor er det vel relevant at høre fra så mange brugere som muligt af de enkelte præperater, således at der kan gives et retvisende billede af hvad der kan følge efter opstart af en ny medicin.
    Personligt er jeg i behandling for to typer neuralgi, og har modtaget en række forskellige typer medicin til at dæmpe smerterne.
    Jeg er endt med at bruge Lyrica 3 x 150 mg dagligt i kombination med Cymbalta 2 x 60 mg.
    Før min behandling havde jeg, udover en konstant smerte i højre kæbeled, ml. 70 - 100 anfaldsvise smerter. Idag har jeg kun ml. 10-20 af disse, om end jeg oplever korte perioder med lidt flere smerter. Så virkningen af Lyrika'en specielt er helt klar!
    Desværre oplever jeg også bivirkningerne ved produktet, og derfor får jeg også Cymbaltaen for at tage toppen af disse. Cymbaltaen har dog også en vis smertestillende effekt, da den stimulere produktionen af noradrenalin. :-)
    Mine første bivirkninger var svimmelhed, hovedpine og en følelse af at være ved siden af mig selv i en lille tre ugers periode, derefter forsvandt det. Skal gøre opmærksom på at jeg oplevede det som svært at mærke effekten af Lyrika'en i denne periode, så min anbefaling er at man har tålmodighed!!! Det belønnes!!! ;-)

    På lang sigt oplever jeg en del effekter kognitive område, altså som andre har beskrevet det, med koncentrationsbesvær, rigtig dårlig korttidshukommelse og indlæringsvanskeligheder. Herudover har jeg oplevet problemer med appetiten og søvnforstyrrelser.
    Disse bevirkninger havde jeg også da jeg tog Gabapentin, blot er de slet ikke så voldsomme på Lyrika'en.
    Skal lige indskyde, at jeg også kan tage Apydan, op til 2400 mg dagligt, i de perioder hvor mine anfald er særlig slemme, og kunne med fordel tage dem i det daglige for at dæmpe de anfaldsvise smerter. Men kære venner her kommer der en prioritering ind, da bivirkningerne af Apydan hos mig er så voldsomme, at jeg hellere har lidt flere anfald, og så slipper for bivirkningerne. Det er altså en afvejning mellem smerter og bivirkninger. Pest eller kolera om I vil! lol :-D

    Min daglige medicinering styres af min neurolog på OUH, men jeg er ligeledes tilknyttet smerteklinikken på Herlev, og får her stor hjælp til at få taklet nogle af de psykosociale effekter af en smertelidelse, men det er en helt anden historie! :-)

    Mit bedste råd til andre smertepatienter er at bruge jeres sunde fornuft, lyt til jeres krop og vær særlig opmærksom på at hvad andre oplever af bivirkninger er IKKE nødvendigvis nogle man selv vil opleve! Så prøv for alt i verden den medicin I bliver tilbudt, og giv det chancen i et stykke tid. Mange bivirkninger er der altså kun i en tilvænningsperiode der godt kan være lidt lang at komme igennem!!!
    Hav tålmodighed venner!!! :-)

    Det blev langt men forhåbentlig kan nogen af jer få et udbytte af dette indlæg i debatten!
  • Indstillinger
    Jeg fik lyrica
    Til at tage smerter pga. discuspolaps
    Jeg tog den første pille kl.18.00 om aftenen blev i løbet af aftenen lidt sløv
    Jeg gik så i seng ved 23.00 tiden
    Vågnede kl 01.30 med voldsomme rystelser i hele kroppen kunne slet ikke styre mine bevægelser faldt 2 gange på vej ind i stuen derefter skulle jeg have noget vand da jeg også blev tør i munden men kunne slet ikke styre glasset så alt vandet røg ud Min kone overvejede at ringe 112 så slemt var rystelserne. Kravlede ind i seng Kl 04.00 stadig rystelser i ben og arme Faldt så i søvn ved 05.00 tiden Vågnede så kl 11.00 og der var der ved at være ro i kroppen igen.
    MIT RÅD HOLD DIG LANGT VÆK FRA DETTE PREPARAT
  • Indstillinger
    Jeg kan ikke riogtigt afgøre omn bivrkninger er større end gavnen....får pt. 150+300+150 mod nervesmerter, men også mod angst...det jeg var svimmel og rystede mv - det var ved den halve dosis - nu er bivirknuinger pludselig bæevet mindre - meget mystisk.. Gør derfor hvad smertelægsen siger!!Får desuden Oxycontin+saroten+panodil. SMERET og BIVIRKNINGER er noget mærkeligt noget. Jeg prøver at afvente med at obervere hvad der ske med mig indtil den daghvor jeg skal tale emd min læge(taler pt med lægenm hver uge)
    Men koncentration-fastholdesesbesvær asmt TUNG i hovedet er jeg stadig!

    GOD HELD MED DET!!!
  • Indstillinger
    Jeg har også fået Lyrica, jeg er stoppet med dem igen da jeg fik frygtelig tørre fingerspidser så huden revnede ved neglene, det er nu mindst 1½ år siden og først nu er min tommelfinger ved at være rask igen den har været slemt angrebet hele det yderste led er som groft sandpapir, da jeg så fik lungebetændelse og fik antibiotika begyndte fingeren at blive normal igen, den er stadig meget tør men det har hjulpet meget efter jeg fik det andet, jeg har så gabapentin i stedet for for mine rygsmerter efter 2 operationer og dem har jeg ingen bivirkninger ved.
  • Indstillinger
    Hej igen det er nu over 1 år siden jeg sidst skrev om min oplevelse med lyrica og vil bare sige at jeg skulle over en vis dosis før jeg fik det godt med medicinen får nu 2 gange 225 mg om dagen og de virker godt på mine nervesmerter jeg føler jeg kan meget mere i hverdagen efter jeg fik dem kan selvfølgelig ikke pludselig alt det jeg kunne før operationen men små ting bliver mere overskuelige at gøre så som at hygge med barnebarn og bare det at komme mere ud at gå blive mere aktiv er for mig rigtig dejligt har de samme bivirkninger som andre såsom i perioder koncentrationsbesvær og trærhed men det er blevet bedre m tiden så jeg vil stadig anbefale at man prøver dem i en periode på over 6 mdr før man giver op
    var selv meget bange og ved at give op i starten hvis lægen ikke havde opmuntret mig var jeg stoppet men jeg har det bedre nu end jeg har haft i over 15 år så for mig er de det rette
  • Indstillinger
    http://translate.google.no/translate?hl ... 6prmd%3Ddf


    Under dette link får man også nogle spørgsmål besvaret. Men det er da rigtig vigtigt at lytte til os som reelt har erfaring med præparatet :-)
  • Indstillinger
    man bør ikke råde andre til ikke at tage Lyrica fordi man selv har bivirkninger, pillerne giver forskellige bivirkninger på forskellige personer, hvis lægen ordinerer Lyrica til dig så tag dem i den periode som lægen ordinerer, og får du nogle bivirkninger så tal med din læge om det og ikke andre, jeg er selv begyndt på Lyrica og kan ikke genkende nogle af de skræmmebilleder som nogle beskriver her, pillerne har en god virkning på mig, de hjælper mig meget mod de smerter jeg lider af døgnet rundt, tag ganske roligt pillerne, efter et par dage går de værste bivirkninger over hvis du får nogen, på mig virker de en smule euforiske, de første dage, næsten som om jeg har fået et par genstande og det er jo ikke det værste jeg har prøvet :)
  • Indstillinger
    Har fået Lyrica siden august. Nu 150 mg DHL. Jeg får utrolig meget mundvand og slim i halsen. Er der andre, der har denne bivirkning. Kan det have relation til Lyrica?
    Marianne Hansen
  • Indstillinger
    Jeg har fået Lyrica i 5½ år for nervesmerter i kraniet efter en operation. Disse tabletterne har virkelig hjulpet mig af med mine nervesmerter. Jeg har ikke haft bivirkninger af dem i disse år - men nu har jeg fået bivirkningerne, idet jeg har fået sløret syn på det venstre øje, tørre øjne og kløe på kroppen.

    LCJ
Log in eller Registrér for at kommentere.