Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Allergi og reaktion

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tusind tak for de gode råd.
    Har lige læst dem efter en uges ferie sydpå. Hvor er det klima dog godt for astma!!!!
    Jeg er begyndt totalt at udelukke de ting eg ved jeg reagerer på og går så egentlig bare og venter på der dukker nye ting op. Virkelig sjovt!
    Er begyndt at spise Bio-Glandin og Bio-Selen+zink. Denne blanding er blevet anbefalet mig af en multiallergiker. Hun fortalte de har hjulpet hende så hun kan spise andet end "riskager". Desuden er jeg gået over til den creme der hedder Spenol også anbefalet af hende. Alle dele kan fåes i Matas. Nu bliver min krop hvert fald ikke provokeret den vej. Nu hvor jeg har ferie er jeg også begyndt at vaske alle dyner, puder osv igen og støvsuge madrasser så jeg nærmest suger fjedre osv med.
    Sjovt nok er alle disse "dårligdomme" kommet efter jeg holdt op med at ryge. Hvis det ikke lige var for stanken begyndte jeg igen...nå nej.
    Jeg har overvejet en diætist men vil vente og se tiden lidt an til jeg får flere svar fra "de kloge hoveder".
    Det der undrer mig mest er hvad der kan gøre at man i en alder af 40 pludselig er allergisk. astma osv. Fatter virkelig ikke noget som helst.
    Ved I det?
  • Indstillinger
    Hej Trunte

    Nej hvor spændende alle de ting du har gang i, godt du er så metodisk, det er vel også nødvendigt.

    Hvis det er sådan at man reagerer hurtigt på det man er allergisk overfor, kan du måske også starte helt fra bunden af og tilføje en fødevarer af gangen i nogle dage og se om der kommer en reaktion, og det samme med diverse irirtanter.

    Det undre også mig meget, min astma brød ud for alvor også da jeg var lige over de 40 år. Jeg har læst et sted at i forbindelse med overgangsalderen er man meget mere udsat med de ting man i forvejen er disponeret for, altså der kan det bryde ud efter at have ligget og hvilt. Nu ved jeg ikke med dig, det er måske lige tidligt nok at komme i overgangsalderen, men det gjorde jeg deromkring. Når ens hormoner ændre sig i forbindelse med en overgangsalder betyder det også at alle slimhinder bliver mere tørre og meget tyndere, og det kan vel godt hænge sammen med astma og allergi, eller er jeg for langt ude der :-)??

    Nej jeg ved ikke helt sammenhængen der, men er der andre i din familie der lider af astma og/eller allergi?? Hvis ja så er man jo i hæj grad disponeret for sygdommene. I min familie har jeg både en mro go en bror der har astma og allergi.

    Du har røget før, det er ikke KOL du så lider af??

    Skriver du en slags symptom dagbog nu du er igang med at behandle dig selv??

    Mange gode hilsner

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne61
    Jeg skriver ned hver gang jeg spiser noget jeg får det dårligt af og den liste vokser desværre. Det der før "kun" gav rødmen og en smule kløe sender mig nu til tælling.
    Jeg har heldigvis ikke KOL, det er tjekket grundigt og har definitivt detaljeret besked på jeg har astma.
    Desværre kan jeg kun spørge min bror, da alle andre er væk, om han har symptomer i denne retning og det har han ikke.
    Har prøvet at huske tilbage om mine forældre havde noget lign. men kan ikke komme i tanke om noget.
    Synes stadig det er besynderligt at alle mine skavanker er startet efter jeg stoppede med at ryge. Tror det er alle de giftstoffer der er i smøgerne der har dæmpet symptomerne.
    Og så er det egentlig bare træls ikke at kunne spise og drikke det man godt kan lide og skal bruge 3 gange så lang tid på at handle ind fordi man skal læse alle de s.... varedeklarationer.
    Vil dog sige at det er en meget stor trøst at kunne skrive på denne side og at der er nogen der er så søde de gider svare og hjælpe og komme med rigtig gode råd.
    Tusind tak
    P.S.
    Forresten til Pia Larsen jeg vil gerne have den histamindiæt. Den kan garanteret ikke skade og jeg skal alligevel tabe mig og bliver mere og mere frustreret for at spise alt muligt. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at vi udveklser mailadr. osv
  • Indstillinger
    Hej Trunte

    Jeg arbejder lige lidt på den og så lægger jeg den herud, så kan andre også få glæde af den - det bliver i løbet af i dag eller i morgen.

    hilsen
    Pia
  • Indstillinger
    Tusind tak.
    Er spændt på at se hvor streng den er.
    Men det kan jo være den samtidig kan gøre jeg smider et par kilo..
    Skal jo se tingene fra en positiv side.
    Mange tak for hjælpen.
    Hilsen Trunte
  • Indstillinger
    Histaminfattig diæt

    Her kommer den så - og ja, du kan godt forvente et vægttab, og at du får det dårligt i begyndelsen:

    Histamin er det stof, som kroppen laver ved en allergisk reaktion. Men histamin findes også i fødevarer, og hvis man er meget allergisk (ikke-kendte allergier eller utilstrækkelig behandling) kan man reagere på endda meget små mængder histamin i fødevarer.

    SÆT IKKE BARE GANG I DENNE DIÆT OG BRUG DEN ALDRIG TIL BØRN UDEN SAMARBEJDE MED LÆGEN. Det er svært at få dækket hele sit næringsbehov, når man lever efter denne diæt, og den skal suppleres med vitamintilskud. DIÆTEN BØR KUN BRUGES I EN BEGRÆNSET PERIODE INDTIL MAN ER ALLERGI-UDREDT. Når man kender sine allergier, skal man leve i overensstemmelse med dem, og ikke bruge diæten i stedet for medicin.

    ************

    Diæten: Overordnet handler det om, at histamin udvikles som en del af gæring/nedbrydningsprocessen (fordærvelse) i fødevarer, og derfor skal man undgå ”henkogte” og forarbejdede fødevarer. Visse fødevarer indeholder såkaldt ”frit histamin” (f.eks. visse fisketyper) og nogle fødevarer fordærver hurtigere end andre (f.eks. hindbær, jordbær og skaldyr).

    Du skal undgå følgende:

    Brød bagt med surdej (du kan lave rugbrød med gær)
    Surmælksprodukter (brug flødeost i stedet)
    Lagrede oste (flødeost, hytteost og frisk mozzarella er kan bruges til meget)
    Øl
    Vin (jeg kunne godt tåle hvidvin)
    Spiritus (”rene” typer kan evt. bruges, f.eks. snaps)
    Fisk – laks, markrel, sild, sardin, tun, ørred og skaldyr
    Fiskekonserves
    Røget fisk
    Al slags indmad
    Pølsevarer (herunder pålægspølser)
    Røgede kødvarer (jeg undgik al købt pålæg)
    Eddikesyltede frugter og grøntsager (men du kan lave en hurtig agurkesalat selv, som du ikke gemmer, og rødbeder kan skæres i stave og koges i lidt hvid balsamico med rørsukker, rødløg kan koges i solbærsaft og tilsættes lidt balsamico, hvis du savner ”det sure”, men spis det med det samme)
    Tomater
    Spinat
    Sojabønner og soyasauce
    Bønnespirer
    Aubergine
    Kålrabi
    Ananas
    Banan
    Blommer
    Jordbær (ingen gener når kogt til marmelade etc.)
    Hindbær (ingen gener når kogt til marmelade etc.)
    Hasselnødder
    Jordnødder
    Chokolade
    Nougat
    Kakao
    Konserves generelt

    Husk at checke varedeklarationer!

    Listen er sammensat dels af listen i ”Fødevareallergi – en vejledning i ændring af kostvaner” ISBN 87-88399-20-6 (1993) og rapport fra Ministeriet for Fødevare, Landbrug og Fiskeri ”Indholdet af histamin i levnedsmidler” udarbejdet af Erling Saxholt (1994).

    Held og lykke - og skriv endelig herinde, hvis du har spørgsmål!

    Mange hilsener
    Pia
  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Rigtig mange tak for hjælpen.
    Jeg skal ind til Arnved i morgen så snakker jeg med dem om at gå på den og om de har noget at tilføje.
    Det er helt ok jeg får det skidt bare jeg slipper for at være bange for at få de voldsomme allergiske reaktioner jeg pt får, ind i mellem også af fødevarer jeg normalt ikke har problemer med.
    At slippe for at være bange for at spise bliver skønt.
    Endnu engang rigtig mange tak.
    Hilsen Trunte
  • Indstillinger
    Hej Trunte

    Det var så lidt :-). Det er vigtigt at huske at diæten er en symptombehandling, og du må endelig skrive hvad Arnved siger om den - jeg er lidt nysgerrig, fordi nogle læger synes at det er helt hen i vejret.

    Jeg håber virkelig for dig, at du snart får at vide, hvad det er du ikke kan tåle - jeg husker kun alt for godt hvordan jeg selv havde det dengang!

    Mange hilsener
    Pia
  • Indstillinger
    Hejsa.
    Jeg har endelig fået en diagnose.
    Jeg har autoimmun nældefeber.
    Jeg er allergisk overfor mig selv!!!
    Så mine reaktioner kan skifte hele tiden.
    Mine celler modarbejder simpelthen mig selv og der er intet at gøre...overhovedet. Jo spise allergipiller.
    Jeg har dog tænkt mig at fortsætte med at spise mine kosttilskud og mine C, D, E vitaminer.
    Der er dog en positiv side ved hele denne affære og det er at denne tilstand generelt "kun" varer 1-5 år. Dvs. den ikke er kronisk, det er da fantastisk eller er jeg bare håbløs naiv.
    Jeg foreslog den kur men han mente jeg skulle sørge for at spise normalt og varieret, dog i det store hele undgå de ting jeg ved jeg reagerer på.
    Lige nu griner jeg lidt at det hele for hvad skal jeg ellers gøre.
    Fik at vide det højst sandsynligt er startet med en voldsom infektion og det passer med at jeg begyndte at få alle disse kraftige reaktioner efter en ekstremt agressiv lungebetændelse tilbage i oktober.
    Jubii jeg har fået en diagnose. På godt og ondt.
  • Indstillinger
    Hej Trunte

    Aha - interessant! Hvor dejligt for dig, at du har fået sat en diagnose på - uanset hvor svært det umiddelbart kan være at se sig ud af det hele, så er det en kæmpe hjælpe at vide, hvad det er.

    Og det er jo så heller ikke sikkert, at diæten kan hjælpe dig - udover at det vel stadig er en histamin-reaktion du har, og den kan du måske gøre lidt mindre ved at undgå de værste syndere. Du kan evt. bruge listen som inspirationskilde.

    Rigtig meget held og lykke med det hele!

    Mange hilsener
    Pia
Log in eller Registrér for at kommentere.