Hjem Muskler, led og knogler Fod- og knæskader

mit knæ. Noget galt?

Redigeret 11 april, 2012, 17:49 i Fod- og knæskader
Jeg har tit efter især løb en mærkelig ''summende'' fornemmelse i min højre knæskal.
Det summer og føles uroligt samtidig med at det føles som om det smerter inde under knæskallen.

Somme tider når jeg går ganske almindeligt føles det også som om at knæskallen bevæger sig løsere end det burde. Det føles MEGET ubehageligt, som om det bevæger sig længere op og ned ved hver skridt end det ellers gør.

Og det er altid højre knæ, men kan ikke mindes at have haft nogen bestemt skade der. Mit knæ har været sådan i lang tid, nærmest så lang tid jeg husker.

Er der nogen der har nogle erfaringer med dette?
Evt prøvet noget lignende.
«1

Kommentarer

  • Hej

    Jeg fandt, for nogle år siden, ud af at jeg har Patella Luxation (knæskaldsforskydning) hvilket betyder at patella adskillige gange går af led, også selvom man bare går almindeligt.
    Det er arveligt, men rammer ikke nødvendigvis alle i familien. Min mor havde det da hun var yngre, men i meget mild grad som gik væk af sig selv, men min ene søster er blevet opereret i begge knæ og jeg i højre.
    Det er simpelthen senerne der er for lange og derfor ikke holder patella på plads.
    Det kan måske være det. Snak med din læge om det og få evt. en henvisning til en ortopæd.

    Lucie
  • Tusind tak for svaret!
    Vil helt sikkert gå til lægen med det snart
  • Hej :)

    Jeg sad og søgte på lidelsen "patella luxation" og faldt så over dette debatindlæg.

    Jeg vil meget gerne høre Lucie om hendes knæskred, da jeg selv lider af kronisk skred af min venstre knæskal. Jeg har gennemgået et par operationer gennem mine snart 30 år, men ingen af dem har hjulpet.

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, om Lucies knæskal også var slidt skæv på bagsiden og desuden om hendes "knoglestruktur" var iorden eller "unormal" som min er. Har lidt af det her siden barnsben, og det er bare blevet værre med årene.

    Det ville være enormt interessant for mig at høre, om andres erfaringer med denne dumme lidelse, da det åbenbart er meget sjældent, det sker for mennesker - de fleste "hits", når jeg søger på "patella luxation" omhandler hunde og katte.

    - Gitte
  • Hej
    HAr døjet med knæskal skred siden jeg var 11 år.. Først venstre og senere som 13 årig højre. Idag er jeg 29 år. Jeg er aldrig blevet opereret men er blevet indstillet til en Elmslie-Trillat operation. Først af venstre og om et års tid af højre. Mit venstre gik af led i Sommers hvor jeg virkelig var skadet... Det er så også 15 år siden sidst.. Men mit højre går jævnligt af led ca 1 gang om året.. Jeg har søgt på google om operationen får man er vel lidt nervøs om man nu kommer sig ordentligt efter sådan en operation..Er der nogle som har erfaring med denne operation.. Kan jeg være tryg?

    -Dorte
  • Hej Dorte,

    Jeg fik lavet en trillat operation på mit højre knæ i januar! Og ja jeg ved om nogen hvor skræmmende operationen lyder... Men tro mig det er det hele værd!
    Inden operationen havde jeg døjet med mit knæ i 2 år med en knæskal som gentagende gange gik af led, konstante smerter, og en konstant utryghed om hvornår det ville hoppe af led næste gang. Men operationen har hjulpet på det hele.
    Jeg er nu efter 3 måneder blevet raskmeldt og har ikke længere nogen væsentlige smerter, andre end dem man kan tilskrive genoptræning, og knæet føles stabilt under mig. Men det har været 3 lange og hårde måneder, i mit tilfælde stod den på fuldt låst benskinne i 2 uger og derefter krykker uden særlig belastning i 6 uger. Derefter yderligere 6 ugers intensiv genoptræning!
    Og ja den genoptræning er jeg så stadig i gang med, og der går selvfølgelig noet tid endnu før jeg fuld styrke i knæet igen, men det går fremad. Og jeg har ikke et sekund fortrudt at jeg blev opereret!

    Men hvis du har nogen specifikke spørgsmål så skriv endelig, jeg vil heller end gerne svare på dem..

    - Camilla
  • Jeg er selv blevet opereret for dette, da jeg var henholdsvis 17 og 18 år gammel. Lige siden jeg var ganske lille hoppede min knæskaller ud af led, (hovedsagligt venstre knæ) hvad enten det var i sport, at rejse sig fra en stol eller blot gå på vejen. Det er sket rigtig mange gange - af og til flere gange på samme dag. Efter jeg fik lavet denne lidt større operation i begge knæ, har der ikke været problemer overhovedet. For mit vedkommende er jeg dybt taknemmelig for operationerne - dels fordi jeg stadig kan spille fodbold og måske har undgået slidgigt. Selvfølgelig var det irriterende at være så besværet rent fysisk i de første måneder efter operationen, men det var absolut det hele værd. Mentalt set er det også befriende ikke at være konstant nervøs for, hvornår knæskallen hopper af led.
    /Tina
  • Lige det indlæg jeg ledte efter :)

    Er 28år og har haft problemer med mine knæ siden jeg var de 14år.

    Har været til ultralyd og fået taget røngtenbilled uden de rigtigt har kunne se noget i løbet af de 14år det har stået på.

    Fik en operation første gang det skete med mit venstre knæ da kaplsen skulle sys men har ellers måtte leve med det.

    Hvordan fandt jeres læge frem til Elmslie-Trillat blev i henvist?
  • Er 23 år og Fik opereret venstre knæ med en Elmslie Trilat, for præcis et år siden. Men døjer stadig med rigtig mange smerter, samt mit knæ går afled en gang i mellem stadig. Er der nogen der har fået taget skruen ud igen? Støder ofte knæet på skruen (giver rigtig stor smerte) samt kramper og andet godt.

    Rieke
  • Hej Rieke

    Jeg fik foretaget en trillat-operation tilbage i 2002, fordi min knæskal hoppede ud i forbindelse med fodbold. Desværre har jeg oplevet at den er hoppet ud ca. fem gange siden operationen, bl.a. igen i forbindelse med fodbold - så jeg kan ikke spille længere. Desuden døjer jeg meget med hævelser og små-smerter i især det knæ jeg blev opereret i.

    Det var lidt om mig, tænkte lidt forhistorie ville være god baggrund.

    Du spørger om der er nogen der har fået fjernet deres søm.
    Det fik jeg gjort et par år efter trillat-operationen. Jeg husker godt smerterne som kom, når jeg stødte knæet/sømmet imod noget. AV!!! Jeg føler med dig!

    Jeg synes, at der i dag omkring seks år efter sømmet blev fjernet, er en ujævnhed, der hvor sømmet sad. Som om brusken/knoglen er vokset lidt ud, præcis der hvor sømmet sad. Det ser dog LANGT (!!!) mere almindeligt ud end at have et søm(-hoved) siddende under knæet, så jeg er fuldstændig tilfreds med at jeg fik det fjernet. Ujævnheden ville jeg bare nævne, da jeg intet vidste om det, da jeg fik fjernet sømmet.

    I dag har jeg overhovedet ingen smerter ved "sammenstød" og operationen var simpel, så vidt jeg fik at vide. (jeg var i fuld narkose, da jeg samtidig fik rettet mit ar efter trillat-operationen til. Det var ikke var så pænt).

    Min anbefaling vil helt klart være at få taget sømmet ud. Der er nærmest ingen gener ved uden, hvorimod - ja, du kender generne med sømmet.

    Håber du kan bruge mit svar. Jeg vil gerne uddybe videre, hvis du har brug for det.

    Mange hilsner
    Stine
  • Hej Stine

    Tak for dit svar. God hjælp at høre om andres erfaringer med netop denne operation, for jeg får mange tvetydet svar når jeg spørger kirurger. Flere har sagt, at jeg slap for stød-smerter ved fjernelse af skuren men flere siger også at det "måske" bliver værrer af at tage skruen ud. Må indrømme jeg er meget i vildrede om hvad jeg skal gøre. For den smerte jeg har på nuværende tidspunkt er næsten udlidelig. kan stort set INTET sport lave, hvilket jo gør det rigtig svært at genoptræne til fuld styrke.

    Må jeg af nysgerrig spørge hvor gammel du er? (mere for at vide om der er håb for mig)

    Du siger du var i fuld narkose under retning af dit ar, var det også der du fik fjernet skruen/sømmet? fik du don-joy på igen bagefter?

    Fik du lavet det igennem det offentlige eller privat hospital? og evt. hvilket?

    Efter operationen skulle du så starte forfra med genoptræning, eller røg du ikke så langt tilbage i muskel styrke?

    Ja jeg undskylder alle mine spørgsmål ;) men har ikke kunne finde nogen der har mærket det på egen krop og derved ikk kommer med et lægeligt men menneskeligt synspunkt.

    Med venlig hilsen

    Rieke
Log in eller Registrér for at kommentere.