Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Gynækologisk undersøgelse i fuld narkose??

2»

Kommentarer

• Åh, jamen tulle, det har du misforstået. Jeg mener at have læst flere forskellige virus kan fremkalde livmoderhalskræft. Men vaccinationen skulle beskytte mod en af de værste former.
  • Hej Billedgalleri
    Jeg citerer lige det jeg skrev i et andet indlæg:
    "Og så er der jo vaccinen.
    Den er næsten 100% effektiv mod infektion med de HPV-typer, den indeholder. Den er et tilbud til kommende generationer af seksuelt aktive personer og kan forebygge de fleste tilfælde af livmoderhalskræft. Derudover kan vaccinen forebygge størsteparten af tilfælde af kondylomer."

Citat slut

Det er en oplysning jeg har fundet på nettet.

Den er altså næsten 100 %

Men vi kan ikke gardere os imod alt, vi kan få kræft alle andre steder, og med hensyn til livmoderhalskræft, kan man jo beskytte sig med kondom, indtil man vil have børn, den mulighed er der jo også :)
  • Efter hvad jeg husker er det sket en gang med fuldt samleje....da jeg var 9 år...så jeg kunne jo være blevet smittet den gang.

En anden grund til at jeg tænker på en evt gynækolgisk undersøgelse er at jeg tror måske jeg har PCO, da jeg har mange af de symptomer, men for at stadfæste/afvise den tanke skal der vist også en GU til. Så der er ligesom to grunde til at jeg synes jeg bør få foretaget en GU, selv om jeg ikke tør.

Men som en af jer skriver kunne det evt være muligt på et privat hospital....men skal man have en henvising til det af egen læge eller kontakter man dem bare??
  • Kære Anna
    Tænk hvad nogen kan gøre ved en 9 årig lille pige - det er så uretfærdigt.

Men lad være med at bekymre dig, med frygt for sygdom i den forbindelse, risikoen er så lille, så skulle vi bekymre os hver dag, for vi kan rammes af alt andet sygdom, eller på en tagsten i hovedet.

Det andet du nævner, kan konstateres ved en ultralydschanning ( ligesom gravide får taget.)

Her er nogen priser du kan gå udfra, hvis du vil forsøge det alligevel.

http://www.mariahjemmet.dk/priser.php
  • Hej Anna
    Håber du får læst dette, selvom det er lang tid siden du har skrevet dit oprindelige indlæg.

Jeg er selv incestoverlevere, og er selv angst for gynækologiske undersøgelser. Jeg har fået foretaget en af min kvindelige læge, og det gik fint, men også lidt ydmygende fordi jeg på daværende tidspunkt var midt i bearbejdningen så mine følelser sad uden på tøjet.

Jeg ved ikke hvad der kommer til at hjælpe for dig. Men for mig hjælper det at kontrollere angsten, ikke holde nogen i hånden, være hård, og skjule den. På den måde føler jeg at jeg "tæmmer" den, og kan holde situationen ud. Hvis jeg giver los så ekskalerer angsten og jeg får en rigtig skidt oplevelse.

Jeg vil gerne dele nogle af de tanker jeg gør mig..af den mere irrationelle af slagsen, for at du ikke skal føle dig mærkelig eller alene:
    "Hvorfor fanden skal kvinder udsættes for dette?", "Det er så ydmygende!", "Jeg kan ikke komme væk-sidder fast!#, "tænk hvis angsten løber af med mig..hvis jeg taber ansigt", "min krop skriger-løb, slå fra dig, du bliver krænket nu"

Det er bare nogen af de angst provokerende tanker der myldrer rundt i mit hovede. Det er den lille krybdys hjerne, der er på overarbejde. Måske du aldrig vender dig til undersøgelsen, men du vil kunne kontrollere angsten, flashbackene og følelserne en dag!

Held og lykke og god kampgejst i din videre bearbejdning!

Hilsen
    Blomstt
Log in eller Registrér for at kommentere.