Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gynækologisk undersøgelse i fuld narkose??

Redigeret 1 september, 2009, 17:33 i Åben debat for kvinder
*Ja ville faktisk bare høre om der er nogen der ved om det er en mulighed??

Sagen er at jeg er en ung kvinde der stadig ikke har fået rodet mig til de der livmoderhalskræft smears, af den simple grund at jeg ikke tør at få lavet en gynækologisk undersøgelse:-(
Mit problem består i at jeg har været udsat for incest i barndommen, og kan nu bare ikke have at nogen kigger mig derned, end mindre rør dernede.
Men hvis det foregik i fuld narkose tror jeg at jeg ville kunne gå med til det.
Ved jo hvor vigtigt det er at få lavet den der skreening, men kan bare ikke. svært angst provekerende for mig bare at skulle tage lidt tøj af foran en anden person, også lægen, selv om det er en kvinde, en mand ville være helt umuligt.

Og ja jeg går i terapi, men er ikke kommet så langt at GU er en mulighed for mig.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anna
    Jeg tror godt jeg kan svare nej til dit spørgsmål.
    Det er så lille en ting, og varer kun få sekunder, at få taget sådan en prøve.

    Og det gør ikke ondt, men for dig er det noget helt andet, og jeg forstår dig godt, selvom jeg ikke har været udsat for det du har.

    Men noget helt andet er jo, at hvis du ikke har været sammen med nogen mand i dit voksne liv, så er du ikke i farezonen for at få livmoderhalskræft, da så vidt jeg har forstået, er noget man smittes med, ved seksuelt samvær.
    Og det er også muligt at blive vaccineret imod sygdommen.
  • Indstillinger
    Nej har ikke været sammen med nogen mand i mit voksne liv, men det har jeg jo som barn og kan vel lige godt være blevet smittet den gang....vil jeg da tro?!

    Regnede heller ikke med at det var muligt at få det gjort i narkose, men håbede lidt på det....
  • Indstillinger
    Forhåbentlig har du ikke været udsat for fuldbyrdet insest mange gange, og fra flere forskellige.

    Det er de piger der har mange skiftende partnere i deres liv, der er mest udsatte - nonner får så vidt jeg ved, ikke den sygdom.

    Jeg vil ønske for dig, at du en dag er fri af din fortid, og kan leve et normalt liv - at du vil møde kærligheden med alt hvad det indebærer - den ægte kærlighed.
  • Indstillinger
    Jae, det siger man jo. Men så forstår jeg ikke, hvorfor jeg fik foretaget en operation , hvor jeg fik fjernet unormale celler.
    Jeg er egentlig lidt harm over man siger "dem med mange partnere" for på det tidspunkt havde jeg kun haft en.
  • Indstillinger
    Der er 2 muligheder når der opstår celleforandringer - enten hos kvinder, der har et aktivt seksualliv.
    Eller hos kvinder, som tidligere har haft en virusinfektion i livmoderhalsen, specielt viruset "human papiloma virus" (HPV), udvikler oftere celleforandringer på livmoderhalsen, end kvinder der ikke har haft en infektion.

    HPV betyder kondylomer ( kønsvorter)

    Jeg syntes derfor ikke, at Anna skal bekymre sig, men bare vente med de undersøgelser, til hun er klar, og de har en begrundelse.
    Og så er der jo vaccinen.
    Den er næsten 100% effektiv mod infektion med de HPV-typer, den indeholder. Den er et tilbud til kommende generationer af seksuelt aktive personer og kan forebygge de fleste tilfælde af livmoderhalskræft. Derudover kan vaccinen forebygge størsteparten af tilfælde af kondylomer.
  • Indstillinger
    Kære Anna, - Du kan meget meget nemt få din ønskede undersøgelse under bedøvelse / narkose. - Desværre er reglen så den, at du selv må betale på et privat hospital. Ring rundt og forhør om prisen. Da jeg har arbejdet der, ved' jeg det forholder sig sådan. Jeg forstår dig så inderligt godt, med din oplevelse in mende.
    Husk på, at du ikke må betragte det som et nederlag, at du p.t. ikke kan klare det.
    Når du , senere er "hel hel" i sind og psyke, kan du klare at leve, som enhver anden - også på dette område.
    Pøj pøj med det.
    Kærlige tanker fra Laura.
  • Indstillinger
    Redigeret 15 august, 2008, 04:49
    Jamen , det forstår jeg heller ikke. Jeg har ikke og har aldrig haft kønsvorter eller for den sags skyld nogen som helst kønssygdomme.
    Jeg ved godt det skrives, men det kan ikke være rigtigt.
    Jeg bebrejder ikke dig tulle, for jeg ved, det skrives alle vegne. Men jeg føler det er en hån, at lægevidenskaben skriver den slags. I mit tilfælde har det intet på sig, INTET

    Det har naget mig i mange år, at den slags skrives.
    Jeg har tit tænkt på, hvordan man kan få sig til at stemple kvinder på den måde. I dag betyder det ikke noget, at en kvinde har flere partnere, men det gjorde det dengang. Så jeg har været ganske ulykkelig over dette. Meget flov, skønt jeg vidste jeg var helt uskyldig.
    Jeg tror smitten kommer fra en enkel mand, som medbringer sygdommen, hvis det er noget som smitter

    For Annas vedkommende. Ville det måske hjælpe dig, at opsøge en kvindelig gynækolog. Ja, jeg mener det bare, som et eventuelt forslag.



    I min mors lægebog stod der: Man skal ikke tro på en kvinde, der siger hun er blevet voldtaget. Det kan i sagens natur ikke lade sig gøre.
    Det lille skvat,(overlægen, der stod som forfatter)der har skrevet det, har sikkert forsøgt sig, men har ikke kunnet.
    Men hvor mange kvinder er det ikke gået ud over. ???

    Der er i tidens løb skrevet meget sludder og vrøvl.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri
    Der er jo tale om en virus, og den skal jo komme et sted fra.

    Det kan jo være, at din mand ikke var lige så uskyldig som dig..at han havde haft flere kvindelige partnere..bare en tanke..
    Min første mand og jeg, var sammen i 26 år, og havde aldrig haft sex med andre, og jeg har aldrig fejlet noget - ikke engang en blærebetændelse.
    Jeg har senere oplevet noget gærsvamp, men det hører vist ikke med til de virussygdomme der er tale om, der giver celleforandringer.

    Til Laura
    Det ville da være helt hen i skoven, at udsætte sig selv for narkose, når en vaccination kan forhindre den sygdom.
    Det er jo ikke bare een narkose, men narkose hvert 3. år, og Anna har jo ikke engang et aktivt seksualliv, det er helt overflødigt!
  • Indstillinger
    Redigeret 17 august, 2008, 03:08
    Hej tulle
    Du har så ikke læst, jeg skrev smitten kunne komme fra en enkel mand.
    Nej, min første mand var en "gris". Han havde mange partnere. Så det er meget forkert man altid skriver "kvinder, der har mange partnere."
    Tænk på, hvad det betød dengang.
    Vores samfund så jo, før i tiden, på kvinder, som muslimer gør i dag. Gudskelov er vi da kommet et par skridt videre.

    Egentlig frygter jeg de vaccinationer. Ikke for min skyld, men for mine børnebørn. Hvilke bivirkninger kan den vaccine give.
    Måske husker jeg forkert, men jeg mener at have læst, det ikke er alle kræft virus den vaccine beskytter imod. Så man kan nok ikke ungå en undersøgelse, hvis man skal være sikker.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri
    Så har vi jo nok forklaringen på, at du blev smittet, den kom fra den mand du kalder en gris.

    Du har ret, en kvinde behøver ikke at have haft flere mænd, da een mand kan bære virusset, ved at have været sammen med mange kvinder.

    Nej den vaccination beskytter jo ikke mod andre kræftsygdomme - kun livmoderhalskræft.

    Og vi skal være glade for, at diverse vacciner er opfundet - mange sygdomme har vi helt fået udryddet på grund af vaccinationerne.

    Jeg ved ikke hvad du tænker på, med din bekymring for dine børnebørn - jeg kan kun se sådan på det, at så behøver vi da ikke bekymre os om lige DEN sygdom.

    Selvfølgelig behøver unge piger ikke lade sig vaccinere, hvis de er kristne, og kun vil leve med een mand resten af livet, og han ikke har kendt andre kvinder, dem er der jo nogen af, også i dag :)
Log in eller Registrér for at kommentere.