Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stofskifte sygdom og arbejdsliv

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre klarer deres arbejde, med alle de gener stofskiftesygdommen medfører.
Jeg er selv netop startet på arbejde efter ferien, jeg troede jeg havde det så godt, men efter jeg har startet på mit rimeligt hårdt fysiske arbejde, er jeg bare banket tilbage med infektioner, og meget ondt i musklerne, især i nakken og spændingshovedpine.
Jeg har bare så svært ved at forestille mig hvordan jeg kan klare de sidste 4-5 år på arbejdsmarkedet med 32 timer om ugen.
Er der noget af jer der har fået flexjob pension eller lignende.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Anika1
    Jeg er også lige statet på arbejde, har faktisk haft 1. arb. idag. Jeg har været MEGET nervøs, kan jeg nu klare det? hvad nu hvis ikke? hvordan skal det gå? hva`med tilbagefald.....ja der har været mange tanker.
    Jeg fik konstateret lavt stofskifte for næsten 9 uger siden. Jeg har aftalt med min arbejdsgiver at jeg starter op med 1/4 ordning, og skal herefter arbejde mig op arb.tid.
    Jeg var meget træt da jeg kom hjem idag, og er det stadig. og du har ret i at musklerne er ømme, specielt mine mavemuskler, det summer i mit hoved og jeg har hovedpine.
    Hvor lang tid har du haft lavt stofskifte?
    Din eltroxin behandling, har du haft den samme dosering i lang tid?
    Hilsen Helle63
  • Indstillinger
    Ja, jeg er visiteret til flexjob pga stofskiftesygdom. Jeg arbejder 20 timer om ugen.
    VH
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar jeg fik for lavt stofskifte i marts måned og har intil juli måned langsomt sat på i eltroxin hvor jeg nu er på 100 mikrogram dagligt,skal nok finjusteres til 150, jeg var sygemeldt i 7 uger. Hver gang jeg er sat op i dosis har jeg fået det noget dårligt, især med humøret og koncentrationen. Nu mærker jeg mest til at jeg sveder meget, og så de ømme muskler og hovedpine.
    Og hvis jeg ikke snart får det bedre, vil jeg undersøge muligheden for fleksjob, man har jo ingen livskvalitet i alle ugens 5 dage, når man kun kan tænke på at hvile ud til næste dags hårde arbejde eller hvad? Jeg har tænkt over det efter at have gået hjemme og selv kunne bestemme tempoet, og opdaget hvor godt jeg fik det med min krop og humør.KH
  • Indstillinger
    Hej Annika1
    jeg har ligesom dig været sygemeldt i ca 8 uger. Jeg er på 150 mg eltroxin, og har det ligesom dig det meget dårligt når jeg bliver sat op i medicin. Jeg var i tvivl om det var min sygdom eller medicin reguleringen, men det er nok medicinen der er skyld i det.
    Når jeg bliver sat op, får jeg summen i hovedet, koncntrationsbesvær, hovedpine, træthed og humøret har været dårligt.
    Jeg håber at når kroppen har fundet ud af, hvad den skal have af medicin, at jeg bliver helt frisk igen. Men vi får se, og du har ret i at livskvaliteten er lig 0.
    Hilsen Helle63
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg fik sidste sommer konstateret forhøjet stofskifte.
    Jeg har været uden medicin siden januar, men har de sidste to måneder haft det rigtig dårligt, men mine tal er "normale", så jeg kan ikke få hjælp nogen steder, alle siger, det ikke har noget med stofskiftet at gøre ,men jeg ved bedre, jeg kender jo alle symptomerne.
    Jeg er i arbejdsprøvning, 16 timer om ugen, og det er svært for mig at få hverdagen til at fungere, når jeg har det så dårligt som jeg har det.
    Jeg sammenligner det med at ha 40 i feber og tømmermænd--- samtidig!!!!!

    Jeg håber på at få bevilget et flexjob, da jeg bestemt ikke kan se mig selv som fuldtidsarbejdende.

    Stofskifte sygdomme giver jo symptomer på alt, både angst, uro, depression, kvalme, svimmelhed, koncentrationsbesvær, man bliver underlig oppe i hovedet, jeg er ihvertfald underlig "tåget oppe i øverste etage".
    Jeg ønsker jer alle rigtig god bedring, og ville håbe at lægerne var lidt bedre til at lytte til os patienter, og ikke bare forholde sig til nogle tal på en skala.
    Venlig hilsen Misty
  • Indstillinger
    hej.. jeg er en kvinde på 37 år, jeg har i 2, snart 3 år haft for lavt stofskifte, får eltroxin 75 mg....
    jeg har prøvet med reglmæssig motion, og det hjælper, man bliver mere "klar i hovdet", men det skal være efter ens eget tempo, i starten bliver man meget træt, men det er kun en periode,
    jeg har selv blandet styrketræning og step, med en god effekt....
    så er den hermed givet videre...
    og jeg har et aktivt arbejde med 30 timer om ugen, nogle gange flere.
    knuz filippa
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne fortælle min arbejds historie
    Jeg fik konstanteret meget svær myksøden marts 2008 blev sat i beh og sygemeldt 3 mdr-så kom ferien oveni og august var jeg meldt rask,jeg startede op på mine 28 timer og måtte efter 4 dages arbejde fordelt på 2 uger meldes syg igen og derefter er jeg blevet deltids sygemeldt 3 mdr fra 1/9 jeg arbejder nu 5,5 time 2 dage om ugen og det er rigeligt ,når de 5 timer er gået er jeg så træt i mit hoved ,kan ikke huske og koncentrer mig om tingene mere-jeg håber langsomt at ku' øge dagen med en time og en dag mere om en -to måneder og ved årets slutning være oppe på mit fulde timeantal igen-
    Jeg har en utrolig chef- overchef og kollegaer, som hele vejen igennem har været utrolig støttende og omsorgsfulde-og det har for mig betydet ,at jeg med god samvittighed kan tage den tid jeg har brug for til at blive rask,havde bare håbet det var sket noget før-
  • Indstillinger
    Hej Annika.

    Er selv pt. sygemeldt, dels pga. stress og pga. sygdommen. Jeg er lidt i en knibe. Kom tilbage på arb. i starten af sep. og var rimlig ok. Men blev så stresset og ked af det pga. dårligt psykisk arb. miljø. Jeg følte mig ikke velkommen i det team jeg arbejder i og der blev stilt spørgsmål ved min dømmekraft og faglighed. Der havde været en generel underliggende dårlig stemning før dette faktisk i flere måneder. Nu på torsdag skal jeg til sundhedssamtale hos min chef og jeg er lidt spændt på det. jeg ved bare 2 ting. jeg skal ikke arb. i det gamle team og jeg er ikke klar til at arbejde nu. min kærste der er min klippe, siger at vi bare skal sagsøge den kollega i teamet der har været dummest. hæ hæ.
  • Indstillinger
    Hej Mickey
    Hvordan går det mon - er du tilbage på job?
    Kunne godt tænke mig at spørge om der er nogle herinde der er på fleksjob grundet lavt stofskifte. Lægerne er jo meget af den opfattelse, at sålænge stofskiftet er indenfor normalområdet, så er alt i orden. Hvis ikke man kan få lægens ord på at man er sløj grundet stofskiftet, så er det vel svært at få bevilget et fleksjob?
    Ja lidt en ond cirkel at havne i.
    Er lidt spændt på Mickey om du er tilbage i job? Jeg er stadigvæk sygemeldt med stress og depression - nu på antidepressivt medicin - men har stadigvæk lidt en fornemmelse af at det er stofskiftet der modarbejder mig. Tallene er "fine" så jeg er strandet der. Kan nogen hjælpe?
    Med venlige hilsner
    Gitte
  • Indstillinger
    Hej !! Jeg fik kæmpet mig frem til en paragraf 56 , altså , så det er hjem kommunen der betaler når man må melde sig syg . problemet er jo at man ikke kan forudsige hvornår man har brug for en eller flere sygedage, man belaster så ikke sin arbejdsplads økonomisk ihvertfald :-) Men der er jo flere muligheder , man skal bare ikke give op , for så går man ned psykisk og det har man jo ikke brug for oven i alt det andet ondskab .
    Kh
Log in eller Registrér for at kommentere.