Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Slidgigt i hofte

Redigeret 9 juli, 2011, 02:53 i Slidgigt
Hej alle slidgigt-patienter

Håber der er nogle som kan/vil fortælle mig hvordan man mærker starten til slidgigt i hoften, jeg har fået nye knæ pga slidgigt men den ene hofte er også begyndt at gøre ondt indimellem.

Der må være nogle som har oplevet at få en ny hofteprotese !
Er der en som vil være så venlige at fortælle mig hvordan smerterne starter og hvor lang tid der så eventuelt går før man skal opereres ?

Vh Isabell
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Isabell
    Jeg fik ny hofte d. 3. juni i år efter tiltagende slidgigtproblemer. I december 2007 begyndte jeg at få ondt, når jeg gik lange ture, der i den sidste tid inden operationen endte med en haltende gang og mange smerter i hoften. Min bevægelighed med det ben, hvor hoften nu er udskiftet var stærkt nedsat. Jeg kunne ikke rotere udad med benet uden det gav kraftige smerter. Når jeg skiftede stilling om natten fra sideleje til rygleje foregik alle bevægelser med samlede ben. Jeg fik ikke en nats samlet søvn, da jeg vågnede hver gang, jeg skiftede stilling. Jeg fik megen gigtmedicin, som kun tog toppen af smerterne. Min livskvalitet var kraftigt nedsat, så derfor var en operation en nødvendighed til sidst.
    Hilsen Kirsten
  • Indstillinger
    Hej Kirsten

    Tak for dit svar. Det lyder som om symtomerne er ret ens så det er sikkert snart tid til en ny hofte for mig.
    Så er det jo dejligt at lægerne kan lave det. Jeg er meget glad og tilfreds for knæproteserne - det har lægerne været rigtige dygtige til at lave :-)

    Håber at du har det godt idag.

    Vh Isabell
  • Indstillinger
    Hejsa. Jeg har slidgigt i især højre hofte, men kan ikke få en ny pga min alder. Jeg er "kun" 40 år. :-/ Jeg fik det endelig konstatert for 2 år siden, efter mange smerter, piller, sygedage osv. Sidste år blev jeg henvist til hoftesektionen på ÅUS. De mente ikke at mine smerter kunne stamme fra hofterne, så blev opereret for en Ekstern springhofte. :-( Hvilket IKKE har hjulpet, tværtimod, har fået flere smerter. Min læge henviste mig IGEN derud, var der i forrige mandag, fik en blokade som heller ikke hjalp, så skal afsted igen d 20/10. De ville ikke operere mig igen før end at de ved hvor smerterne stammer fra. TAK! *Gg* Ja, undskyld, men er sgu ved at opgive det hele efterhånden. Har et arbejde på 4 timer om dagen i 4 dage, hvor jeg ikke laver noget fysisk og det kan jeg ikke en gang holde til....... Nå, men håber det går bedre for dig og du ikke skal bøvle så meget med systemet. *Ss* Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej Isabell
    Mit forløb startede i foråret med smerter i lysken, låret og ofte også knæet. Udad og indadroterende bevægelser gør ondt. Sommeren havearbejde foregik altid med samlede knæ, ligeledes vending i sengen om natten. Ind imellem er alt normalt, men en forkert bevægelse kan gøre vanvittig ondt. Da jeg efter røntgenbilledet fik beskeden tydelige tegn på slidgigt meldte jeg mig ind i gigtforeningen.
    I det sidste blad var en artikel om Hofteskoler i Sverige og den gode erfaring de har med det, viste at kun 1 ud af 10, der havde været på hofteskole, blev sendt videre til operation. Der et link til video med øvelserne på www.gigtforeningen.dk/hofteoevelser.dk
  • Indstillinger
    Jeg har faktisk samme symptomer som dine, og har fået diagnosen let til moderat slidgigt. Jeg har tidligere haft problemer med et knæ, som jeg har kunnet "reparere" ved træning i motionscenter.
    Er der nogen som kan give mig et råd m.h.t. træningsøvelser i mortionscenter i forhold til hofteprpblemet.
    Hvordan foregår en opreration ?
  • Indstillinger
    Jeg har let til moderat slidgigt i h. hofte. Jeg har også fået diagnostiseret slidgigt i v. knæ. Det har jeg kunnet holde nede ved hård træning i mortionscenter på anbefaling af speciallæge.
    Er der nogen som har erfaring med noget tilsvarnende omkring hoften ?
    Træner p.t. i mortionscenter med udstrækningsøvelser som skulle have en effekt, men den er indtil videre udeblevet.
    Hører gerne om nogen skulle have erfaring fra motionscneter omkring emnet
    På forhånd tak
    M.v.h.
    Mogens
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har fået diagnostiseret slid gigt i venstre hoften, hvor den eneste udvej er at skifte den. Problemet er at jeg er for ung, 27år. De har tilbudt at skifte den da jeg har mange smerter dagligt nogle gange i sådan en grad at jeg ikke kan holde ud at være nogle steder, men hvis jeg bliver oppereret nu vil jeg side i kørestol når jeg er 40år.
    Mit spørgsmål til jer er hvilket smertestillende benytter I og har I erfaring med noget der virker bedre end andet?
    Jeg tager Diclon eller Voltaren men syntes men bliver ret dopet af det hvilket også hæmmer min daglig dag.
    Ser meget frem til at hører fra jer.
    Mange hilsner
    Maria
  • Indstillinger
    Hej, du skriver at du ikke kan få en operation nu, jeg er blevet opereret i maj på Vejle sygehus, der lå en anden pige, kom hjem før mig, hun havde fået en operation for år tilbage med amerikansk "værktøj´", men sygehuset kunne ikke få mere af det til en ny reparation, så de brugte, hvad de selv kunne lave.
    mvh.
  • Indstillinger
    Jeg havde meget ondt i min venstre hofte, smerter i lysken med smerter ned i benet i flere år, i 2009 maj tog smerterne til, jeg gik til læge.
    Han undersøgte mig og henviste mig til fysioterapi.
    Det blev smerterne kun værre af.
    Den 2. sep brød det helt sammen jeg kunne ikke støtte på ventre ben. Stadig mente min læge, at jeg bare skulle træne. Iøvrigt mente han det var psykosomatiske smerter? He-He!
    Det siger de altid når de ikke har fantasi til at finde en årsag, det ved jeg fra mange af mine medpatienter, der har fået samme svada.

    Så bankede jeg i bordet, og forlangte røntgen undersøgelse.

    Den viste "moderat" slidgigt i hoften, nu sagde lægen så at vi hellere måtte få foretaget en MR-scanning, nu var vi henne i november.
    MR viste så også noget stenose i rygsøjlen, jeg troede så det var ryggen der var problemet, bad om henvisning til ryghospitalet, hvilket jeg fik. Jeg var jo nødt til at finde vej selv, min læge kunne ikke hjælpe mig.

    Var til undersøgelse på ryghospitalet i december, lægen der fattede imidlertid mistanke til min hofte, og fik mig røngtenfotograferet der på stedet, denne gang liggende. Der er efter min mening stor forskel på at blive fotograferet stående, som man gør vanligt og liggende, liggende stilling giver et helt klart billede af hofteskålen.

    Den røngten viste at der ikke var noget brusk tilbage i min venstre hofteskål, jeg gik direkte på knoglen, så meget for diagnosen "moderat slidgigt".

    Jeg blev sendt til hofteafdelingen på Hørsholm . De er så dygtige og super effektive der. Jeg er dem meget taknemmelige.

    Blev opereret den 22. marts 10, fik en ucementeret hofte i titanium indopereret, det er det bedste, der er sket i nyere tid for mig.
    Blev sendt hjem efter 4 dage, det gik ,selvom jeg bor på en 3. sal, godt.
    Var så heldig efter en måned at komme på genoptræning på Montebello i Spanien.
    Det var særdeles effektivt. De er også dygtige dernede.

    Jeg ankom på to krykker, efter 1 uge smed jeg den ene og efter 2 uger den anden. Jeg forbedrede min gang kapacitet med 98%. via 4 timers effektiv træning dagligt, træning med maskiner (fittness) gymnastik, pilates, varmtvandsbassin træning.

    Har det helt fint og fungerer normalt, med hensyn til hofte.

    Nu skal jeg "bare" have ordnet stenoserne, i rygsøjlen, så jeg kan holde ud at stå, for det kniber gevaldigt.

    Og det er jo en helt anden historie. Den kommer I nok til at høre om ved lejlighed.
    Men jeg kan ikke komme til forundersøgelse før i december, så jeg bliver nok ikke opereret før i jan/feb 11, men det er ok, for så jeg næsten henne i et år med min nye hofte, så har den sat sig.

    Med det her vil jeg bare sige, at man skal ikke finde sig i hårde smerter i lang tid, som jeg gjorde, der er jo en årsag til at det gør ondt.

    Jeg har skiftet til en anden læge.
    Mange hilsner Sara
  • Indstillinger
    Hvor gør det dog ondt at høre om jeres kamp med slidgigten... min eneste tanke er... mon der er nogen af jer der har hørt om eMRS elektro magnetisk resonans terapi ?? Medicin har aldrig været godt og der er ikke ret mange der tåle at bruge medicin over længere perioder - som regel er det godt for noget og skidt for noget andet.

    Selv er jeg ikke nået til punktet med slidgift endnu (gudskelov)... men har de senere år døjet med smerter i ryg mellem skulderblade, smerter i læn og baller, periodiske smerter i knæ, smerter under fødderne om morgenen - en følelse af at bære en tung "jernhat" samt træthed og svigende i øjnene og til sidst manglene koncentrations evne.

    Har været i forløb hos Fysioterapeut af 2 omgange uden noget resultat.

    Jeg har siden april i år behandlet mig selv med magnet terapi med eMRS systemet fra Vita-Life... og med et skønt resultat til følge... i dag ingen smerter nogen steder, en fantastisk klarhed i hovedet og en skarp koncentration og som sidegevinst - kraftigt reduceret høfeber allergi.

    Jeg har sideløbende her det sidste ½ år gjort alt hvad der er muligt for at undersøge/lære så meget som muligt omkring magnet terapien... og det er ikke småting som folk bliver hjulpet med... man kan så sige at det er bedre at forebygge end at helbrede... og har man gået med generne i f.eks. 10 år skal man også påregne omkring 10 måneder for at vende kroppen tilbage i balance igen. Der er dog nogen som mærker en bedring i løbet af få uger.

    Det som magnet terapien i første omgang gør og som er videnskabeligt bevist... er at påvirke ens blod. Vores blod har en tendens til at klumpe sig sammen i nogen som hedder "pengerulle dannelse" og det gør at hver blodcelle ikke har mulighed for at bære ret meget ilt rundt i kroppen til de ca. 70 billioner af celler som udgør hele kroppen. Vores celler bliver i dag meget påvirket af vores moderne livsstil og er udsat for meget høj koncentration af "elektro smog" (PC´er, mobil telefoner, TV, trådløst netværk, mobilmaster o.s.v.) Alt dette påvirker vores celler så de ikke arbejder optimalt. Hvorimod påvirker vi med eMRS så styrkes vores celler og bliver derfor bedre til at gøre deres arbejde med at fjerne affaldsstoffer, slakker og kuldioxid. Dette påvirkes hele vejen rundt... mulske celler, hud celler, nerve celler, hjerne celler o.s.v. samt styrker genopbygningen af vores knogler.
    Alle læger ved at vores celler er elektromagnetiske - men foretrækker 100% kemisk fremstillet medicin.

    De Tyske sygehuse bruger denne behandling til opheling af knogler og væv.


    De varmeste hilsner
    Anette Kjerbye
Log in eller Registrér for at kommentere.