Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vedr. "Keltikan"

24

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 20 oktober, 2008, 10:03
  • Indstillinger
    Redigeret 20 oktober, 2008, 10:04
  • Indstillinger
    Keltican kur 24. dag.


    Hej Anette.

    Det går forsat rigtig godt ;-)))

    Mine smerter i både ryggen og ud i venstre ben er aftaget meget – nogle gange er de nærmest helt væk ???

    Jeg er begyndt ”at kunne sove igennem” en hel nat (6-7 timer), hvilket jeg ikke har oplevet at kunne de sidste 6 år, siden jeg fik min diskusprolaps og operation herfor. Er derfor mere frisk og udhvilet, kan koncentrere mig meget bedre og er begyndt at kunne læse bøger igen.
    Jeg er dog mærkelig træt – du ved, som om man har været syg og forsat er ret afkræftet. Jeg ved ikke, om dette skyldes Keltican eller bare min dårlige fysiske form efter mange års nedsatte aktivitetsniveau?

    Min ”smerte-kvalme” er væk, så jeg kan lave aftensmad uden at være ved at gå til af kvalme + være sammen andre, der bruger parfume/ aftershave, uden at have mest lyst til at gå min vej. Stor fordel på det sociale område..ha,ha..

    Kan sidde ned op til 2 timer af gangen, hvor jeg ikke bagefter er fuldstændig smadderet og har stærke smerter i flere dage efter. Ja, skal ofte lige huske mig selv på, at jeg skal gå lidt rundt eller ligge ned for ikke at blive for træt i ryggen eller få moderate rygsmerter.

    Er begyndt at kunne bruge min bækken- og mavemuskler uden at få store udstålingssmerter i venstre ben. Jeg håber, dette forsætter, så jeg har mulighed for at starte ngt. seriøst genoptræning af ryg, mave og bækkenmuskulaturen.


    Anette, jeg kan helt fint følge dig i at være træt af ”at fortælle om elendigheden”. Folk spørger selvfølgelig pga. både interesse, medfølelse og evt. høflighed, men det kan hurtigt føles som om man er lyseslukker, har hypokondriske tendenser eller er et med sygdommen. Jeg tror, det er mest os selv, der føler dette. Det kan også være svært at have ngt. helt vildt spændende eller epokegørende (Hm… mindre kan selvfølgelig også gøre det ), når man for det meste ”tusser rundt” på sit eget matrikelnummer og ikke går på arbejde, deltager i længerevarende sociale ting og hele tiden skal prioritere sine ressourcer.

    Jeg har ligesom dig været på rygskole, men jeg blev nødt til at holde pga., jeg fik stærke, langvarige og tiltagende smerter, når jeg trænede. Herefter gik jeg til varmvandstræning og fik massage af en fys. – dette forværrede også mine smerter, så jeg stoppede helt efter 2. måneder. En reumatologisk overlæge fortalte mig på det tidspunkt, at jeg var en af de uheldige 5-10 %, hvor smerterne blev forværret efter operation, når der skulle genoptrænes. At dette skyldes, at jeg har et ustabilt led og en irritativ, betændelsesagtig tilstand, hvor jeg er blevet opereret.
    For 1½ år siden fik jeg lavet en ny MR-scanning, som ikke vidste nogen ny prolaps eller nervepåvirkning. Det eneste lægerne kunne tilbyde var en stivgørende operation, hvor chancerne for smertelindring ville være ret lille, og jeg valgte denne løsning fra.

    Jeg har af alternative prøvet kiropraktor tidligt i forløbet( ingen effekt ), diverse medicin for depression og epilepsi enten uden virkning eller med store bivirkninger/ overfølsomhed til følge. Morfin og lign. stoffer virker overhovedet ikke på mine neurologiske smerter. Det bedste, jeg har prøvet, er, et længerevarende gruppeundervisnings- og terapiforløb på Smerteklinikken ved Aalborg Sygehus. Derudover har akupunktur kortvarigt kunnet tage toppen mine smerter og føleforstyrrelser.

    Da jeg læste om Keltican, blev jeg meget interesseret, da det lyder som en medicin, der passer til min diagnose + at tyske læger ordinere den. Jeg er dog både jyde og uddannet sygeplejerske, så jeg vil godt lige se det, før jeg tror på det !!;-)))

    Så vidt jeg kan se på indlægssedlen i Keltican –pakken, er Keltican blevet godkendt af de tyske myndigheder som værende på forsøgsbasis/ på overgangsbestemmelser. Det er nok derfor, det ikke er blevet forsøgt godkendt i Danmark endnu ?

    Det kunne da være rigtig dejligt, hvis flere kunne få glæde af denne medicin.
    Håber, du kan bruge mine oplysninger. Du er meget velkommen til at stille spørgsmål til mig igen.
    Ha’ en rigtig god og forhåbentlig smertetålelig dag ! ;-o

    Mvh. Jane
  • Indstillinger
    Hej Jane
    Det er stadig mig, nu med nyt brugernavn.
    Dejligt du orker skrive så meget, jeg har læst det med intersse flere gange.
    Jeg har i disse dage 1 års jubilæum for mine rygproblemer, og synes ikke det går bedre. Har jo to diskusprotusioner, L4/L5 og L5/S1. De kan ikke opereres, i hvert fald ikke i DK. Har været igennem hele møllen med kiropraktor (blev meget værre), fys (ændrer ingenting), rygskole (var dejligt men hjalp ikke på smerterne), alternativ medicin for tusindvis af kroner, kulhydratfattig kost, basisk kost, positiv tænkning, osv. Stadig er jeg sygemeldt, og har smerter fra jeg vågner til jeg sover, (hvis jeg kan). Føler jeg er opgivet af min læge og reumatolog.. ikke så fedt. Smerterne som jo i begyndelsen var i bækken, balder, korsben, SI-led og ben har nu bredt sig, så jeg er fuldstændig stiv og byldeøm fra nakken og nedefter....øv. Kender du til det?
    Nu er jeg så startet på Keltican i går, og er meget spændt på om det har nogen effekt.
    I nat kunne jeg overhovedet ikke sove, meget ubehageligt. Måske jeg bare skal vænne mig til den nye medicin. Det med luft i maven kan jeg godt genkende...
    Nu glæder jeg mig bare til at blive smertefri, og få mit liv tilbage...
    Mange hilsner Farmor alias Anette
  • Indstillinger
    Keltican-kur, 32. dag


    Hej farmor(Anette)

    I går pudsede jeg alle husets vinduer udvendigt uden at få de normale smerter under og efter pudsningen. Selvfølgelig blev min ryg og ben trætte, da jeg nok kun har rygrad som en regnorm + ben som spagetti..ha,ha.. Hold op, hvor var det dejligt at stå der i solskinnet og svede pga. fysisk udfoldelse. Hvem skulle have troet, at `det at pudse vinduer kunne blive så saliggørende?
    Mine ben-, balle- og armmuskler er dog ret ømme i dag, men det er da til at forholde mig til og går jo over.

    Jeg kan også tørre mine fødder og selv klippe negle samme sted uden smerter eller hjælp fra min mand. Tidligere har jeg, når det har været rigtig slemt, været nødt til at lægge mig på sengen, hvis jeg skulle tørre fødder eller tage strømper på.
    Nu kan jeg også bøje mig ned og samle ngt. op fra gulvet uden at få meget smertefulde jag i lænden. Dette skal dog stadig gøres i et adstadigt tempo, hvis jeg skal undgå disse smerter, men ”Rom blev heller ikke bygget på en dag” ;-))

    Du spørger, om jeg kender det med at være byldeøm fra halsen og ned? Ja, det kan du tro, jeg gør. Jeg har døjet meget med smerter/ømhed i den øverste del af ryggen (især mellem skulderbladene) med udstråling ud i armene, når det var værst + kraftig, nærmest migræneagtig hovedpine. Jeg kunne ikke mærke, jeg havde myoser, men min hud blev meget øm og følsom. Den sædvanlige ”hovedpine- cocktail” af 1 g. panodil + 400 mg. ibumetin hjalp ikke en dyt, skulderøvelser hjalp kortvarigt og varme kunne tage toppen en gang i mellem. Disse smerter kom oftest, når jeg også havde meget ondt i ryg og ben – og det var ligesom om, at hele ledningsværket (læs nervebaner) gik i total overgang, og jeg kunne slet ikke abstrahere fra nogle af dem. Det er blevet til adskillige dag i sengen pga. dette.
    Disse smerter er også holdt op – Hurra !!

    Hvordan går det med dig og din keltican-kur? Er du begyndt igen at kunne sove om natten? Det håber jeg sørme, for ellers er 50 dage altså rimelig lang tid!
    Jeg ville ønske, at Keltican blev frigivet i Danmark, så mange andre ”ryg-folk” også kunne få muligheden for at prøve denne medicin. Nu ved jeg jo ikke om virkningen forsætter, når kuren er færdig, men bare `det at have oplevet disse uger uden de store smerter har været som en slags ferie for mig. Det kunne jeg godt unde jer andre.

    Lige et måske frækt spørgsmål her til sidst; hvorfor har du oprettet et nyt brugernavn? Jeg er lidt af en teknisk analfabet, så jeg kan ikke gennemskue, hvad baggrunden kan være. LOL..


    Varme tanker i en tiltagende mørk tid,
    Jane
  • Indstillinger
    Hej Jane

    Ej, hvor lyder det godt det du fortæller. Jeg er helt med på hvor skønt det er at pudse vinduer. Jeg savner i den grad at kunne gøre rent f.eks i køkkenskabene og ovnen, banke tæpper osv. Tænk at man kan savne det, men det kan man altså.
    Jeg er på min 9. Keltican dag, og synes ikke jeg mærker nogen forskel endnu, men jeg håber selvfølgelig det kommer.
    Har for ikke så længe siden skrevet til min reumatolog om hjælp; foreslog at vi kunne revurdere situationen, da jeg stadig har det forfærdeligt, og er sygemeldt, nu et helt år.....
    Han svarede mig, at jeg har en ubetydeligt sygdom, så der er ikke grund til mere udredning, og at jeg er inde i en smerte-psykologisk tilstand, hvor alt kommer til at dreje sig om smerten og det derfor bliver invaliderende....!
    Så meget forståelse for, at jeg vil gøre ALT for at den er tilstand forsvinder, så jeg kan få mit liv tilbage, arbejde, tjene penge, løbe i skoven, være social og hjælpsom, give børnebørnene svingeture osv. Så jeg har ikke den store lyst til at konsultere ham igen, forstås :-)
    I morgen skal jeg til min egen læge til at follow up tjek, ved ikke rigtig hvad jeg skal foreslå....
    Det er skønt at læse dine beretninger, bliv endelig ved med at skrive... så håber jeg snart jeg kan tilslutte mig Keltican miraklet...
    Mange hilsner Anette
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har lige været til foredrag som bl.a. handlede om nervesmerter. Jeg er også blevet anbefalet Keltican N. Desuden sagde foredragsholderen (Jan Nordal www.healing-nordal.dk) at man kan blive undersøgt til bunds og behandlet på et sygehus i Tyskland, de er meget dygtige. Kontakt ham for yderligere oplysninger. Jeg er ihvertfald overbevist og vil prøve Keltican.
    Venlig hilsen
    Ulla.
  • Indstillinger
    Hej Anette ( Farmor )

    Hvad i al verden bilder din reumatolog sig ind, når han fortæller dig, ”at du har en ubetydelig sygdom, og du er inde i en smerte-psykologisk tilstand”???
    Hold op, hvor blev jeg vred, da jeg læste det ,`-(

    Har du fået en kopi af din journal ( reumatologisk)? – ellers synes jeg, du skulle bede om at få aktindsigt og derved få en kopi. På den måde har du mulighed for bedre at kunne forholde dig til hans udsagn + evt. at kunne komme videre i systemet.

    Som jeg ser det, kan du i morgen hos din læge med rette spørge, om du kan få en "second opinion" hos en ny reumatolog og bede om en henvisning til et smertecenter med erfaring omkr. neurologiske smerter.

    Undskyld, hvis dette er lidt rodet, men jeg er lidt træt efter at have besøgt min bedste veninde, som bor 5 kvarters kørsel herfra, for første gang i 6 år. Hvor var det dejligt, at jeg kunne holde til det – har kun få smerter nu i ryggen, som er træt.

    Jeg vil tænke på dig i morgen og krydse fingre for, at din egen læge er vågnet op til dåd og får taget sig sammen til at gøre ngt. konstruktivt for dig !!!!!!

    De varmeste hilsner, Jane
  • Indstillinger
    Jeg har netop bestilt en omgang Keltican. Er meget spændt på om det hjælper.

    Jeg er blevet opereret med en diskusprotese i nakken på Alpha-klinikken for lidt over et år siden. Der har været en klar bedring i lang tid med kun korte perioder med tilbagefald. Nu har det desværre været skidt siden August og jeg er meget bekymret. Håber Keltican kan hjælpe, skal nok aflægge raport.....
  • Indstillinger
    HejPeter
    Hvor synd for dig, at det er begyndt at blive dårligt igen, når du har fået protese på Alpha. Kan man egentlig ikke henvende sig til dem igen, eller koster det så en formue?
    Jeg er nu på min 10. Keltican dag, og synes måske jeg har det lidt bedre....er lidt forsigtig med optimismen, men håber bare det her kan hjælpe.
    Skal også nok skrive igen om hvordan det går.
    Hilsen Anette
Log in eller Registrér for at kommentere.