Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgsmål om mejeriprodukter

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja Billegalleri - vi ser allerede resultaterne af den forvrængede og sygelige indstilling der er til sund kost i dag.
    Det er nemlig lige som om vi i disse år SKAL sygeliggøres - så må vi ikke spise det - så er det farligt - og så er noget andet farligt.
    Og så opfinder de sygdomme som ikke er der - se bare med kolesterolet, og alle de børn som ALDRIG har haft allergi overfor mælk, dem sygeliggører de, og tager mælken fra dem.
    Næ..som jeg har skrevet før, så er min gamle kogebog fra 1965 en rigtig god vejledning til sund kost.

    Og jeg har fået 2 velskabte børn, der ikke har haft allergi, og de har drukket mælk så det "stod ud af ørerne" på dem :)))
    Det var jo i de gode gamle dage, at folk fandt ud af det med vitaminer og mineraler, og hvorfor skal nogen så begynde at ændre på det..

    **********************************

    Det med bogstaverne du skriver om, det mærker jeg ikke her, det må være din computer der driller.
  • Indstillinger
    Hej

    Det er ikke sandt at vi skal have mejeriprodukter/mælk for at dække vores kalkbehov.
    Vi skal have tilskud af D vitaminer.Det er godt for knoglerne, men svært at få nok,særligt for ældre.
    Vigtige kilder: sollys, fede fisk, levertran, mækl,ost. Anslået dagsbehov: 200 enheder (5 mikrogram. 60 årige anbefales 400 enheder(10 mikrogram).D- vitamin er et fedtopløseligt vitamin.Det findes næsten kun i fede fisk. Får man ikke fede fisk nok - er det nået nær næsten umuligt af få gennem kosten.
    D- vitamin er kendt for sin betydning for knoglerne.Mangler man vitaminet, går det ud over optagelsen af kalk fra tarmen og der kommer kalkmangel i knoglerne.D-vitaminets hovedfunktion er at opretholde en normale mængder kalk (kalcium) i blodet. Det er en funktion som skal udføres med stor nøjagtighed.For meget kalk i blodet fører til muskelsvækkelse,mens for lidt- som følge af D-vitaminmangel - giver muskelsmerter og eventuelt kramper og uregelmæssig hjerterytme.

    Se selv videre på "Vitalraadet.dk"s hjemmeside.
  • Indstillinger
    Hej Patient08
    Du skriver:
    "Mangler man vitaminet, går det ud over optagelsen af kalk fra tarmen og der kommer kalkmangel i knoglerne.D-vitaminets hovedfunktion er at opretholde en normale mængder kalk (kalcium) i blodet."
    Citat slut

    Jo - men kalken skal jo komme et sted fra, og den vigtigste kilde til kalk er mejeriprodukter.

    Der skal en kæmpeportion grøntsager til hver dag, for at få dækket sit kalkbehov, og det er der ikke mange der kan få ned - slet ikke børn og ældre mennesker.
Log in eller Registrér for at kommentere.