Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lægemangel

Redigeret 20 juli, 2008, 05:14 i Åben debat for kvinder
Jeg har lige læst på tv, at man kan afhjælpe lægemanglen ved at indføre betaling. Færre vil gå til læge.
Glimrende ide. Der kan måske ligefrem blive et overskud af læger. Kun de med pengepungen i orden kan søge læge. Og så får lægen også tid til at undersøge ordentligt første gang, folk kommer der.

Man burde måske også kigge lidt på lægers måde at drive en praksis på.

På sygehuset kunne undersøgelser også sættes mere i system. Hvad ligner det folk skal komme i måneder for at blive undersøgt. Gør det færdigt med det samme.

Jeg selv måtte gå til læge hver uge i lang tid og tre gange hos vagtlægen, før min læge kunne se, der måske var noget om det jeg sagde og der måtte gøres noget.
Havde jeg nu selv skulle betale det, kunne samfundet have sparet penge. For det havde jeg ikke råd til, så der ville kun være udgifter til begravelsen.
Dette er ramme alvor, for det var nær gået galt, ikke for samfundet, men for mig. Og jeg har jo lige så meget ret til livet, som dem med penge.
Nåe ja, det er jo kun hvad jeg mener.


Hos mekanikeren sætter man jo ikke kun et hjul på og siger så: Kom igen om en måned, så kan det være jeg får tid til at sætte det andet hjul på.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvor er jeg da enig med dig, Billedgalleri!
    Det er da klart, at lægemangelen ville afhjælpes, ved at indføre brugerbetaling.

    Har som dig - også prøvet, at gå til undersøgelser og gør det stadig.

    Med så lange ventelister, som der p.t. er på undersøgelser til sygehuse / special-læger, ja så slipper samfundet måske også af med mig.

    Penge, penge, penge..... Begravet vi vi da - uanset om vi har penge eller ej, for "flyde" rundt ovenpå jorden, er det dog ingen der gør.

    Som du (måske) ved' har mit arbejdsliv været i pleje og omsorg og en sjælden gang, tager jeg stadig en vagt.

    Bare jeg da kunne sige til mine medmennesker, at de trygt kunne gå fremtiden i møde, dersom sygdom og alderdom indhenter dem, men det kan jeg ikke.

    Tavshedspligten, har jeg til min død, men på det generelle plan, kan jeg jo godt skrive med her.

    Din illustration med ET' hjul på bilen, er rigtig god!

    Spændende at høre, hvad andre tænker om "Det-syge-væsen" - sygehusvæsenet, læger og i det hele taget, fremtiden for syge, svage og ældre.

    Kærlige tanker fra Laura.
  • Indstillinger
    Redigeret 12 juli, 2008, 02:56
    Jeg frygter, som du, Laura, at komme på plejehjem.
    Langt hellere vil jeg dø. Jeg har selv arbejdet inden for plejen.

    Ang. læge, døde min søster, fordi lægen ikke forstod det var alvorligt og hun var ikke så gammel. Derfor kan man også frygte denne model, de kalder term. Jeg er ligeglad for min egen skyld, men jeg har børn og børnebørn.

    Pengene skal åbenbart bruges på at føre krig i stedet for at hjælpe syge mennesker.

    Nå, men pensionisterne slipper samfundet sikkert snart af med efterhånden som pensionen bliver mindre værd. Udgifterne er jo snart ikke til at betale. Jeg tænker på os, som ikke har en formue ved siden af. Så bliver der flere penge, at føre krig for.
    Min mand og jeg har talt om til vinter kan vi kun have varme her i dette lille rum.
    Ferie og den slags er der jo heller ikke noget af.

    Computeren er en gave til min runde fødselsdag, Hvis nogen skulle tro, jeg brugte pensionen til den.

    Jeg kender en, som nu må flytte fra sin bolig, en andelsbolig, som er vurderet langt højere end salgsprisen med det resultat at hun ikke får boligstøtte. Hun håber på et mirakel, for hvor skal hun tage hen.


    Jeg smågriner, skønt jeg burde græde, folk tror i almindelighed at alle ting er gratis for pensionister. Jeg var til fødselsdag, hvor nogen talte om, det sandelig var rimeligt, at man som folkepensionist fik alt betalt. Briller, tandlæge, medicin,varme i boligen og hvad der ellers kunne være af udgifter. Da jeg sagde, det gjorde man ikke, kunne jeg se, den havde de svært ved at tro på.
  • Indstillinger
    Kære Billedgalleri og Laura.

    Jeg kan kun være helt enig med jer.

    Jeg har de samme tanker og bekymringer for fremtiden.

    Mad er blevet væsentligt dyrere og hvor skal man næsten spare.

    Udgiften til læge og dyr medicin vil jeg måske blive nødt til at spare væk. Medicinen virker ofte ikke alligevel.

    Jeg har lige været til læge med et skinnebenssår, og fik rent undtagelsesvis en tid samme dag og en super behandling. Men det er kun sket engang før og jeg har haft lægen i mange år.

    Har I gode resultatorienterede forslag til, hvad vi kan/skal gøre?
  • Indstillinger
    Hej Leonine

    Jeg tager ikke mere kolesterolmedicin. For det første bliver jeg syg af det og for det andet koster det penge. Ja, lægen ved det ikke endnu.
    Jeg tror også, der gives for meget medicin til ældre. I øjeblikket kender jeg tre, der er holdt op med kolesterolmedicinen, de bliver syge af det.
    Det var rigtig glædeligt din læge kunne tage sig godt af dig. Ellers går det som regel så stærkt, så man ikke aner, hvad der sker. Jeg går så lidt som overhovedet muligt til læge. Min mand gør slet ikke. Han siger nu har han set, hvor syg jeg har været af medicin, så han går først den dag dødsattesten skal skrives. Jeg ved ikke, hvad det er med det medicin.

    Det er både godt og skidt.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri.

    Min mor var uddannet farmaceut, hun sagde ret ofte, medicinen virker på et område, men skader på andre. Mor gik ind for alternativ medicin, men var også forud for sin tid på mange områder.

    Livsvigtig medicin som den jeg tager forebyggende mod astmaanfald, vil jeg aldrig undlade at tage, Men var der ikke tilskud, havde jeg ikke andre valg end mellem medicin og mad. Begge dele ville jeg ikke have råd til.

    Jeg tager kun smertestillende medicin i forbindelse med galdestensanfald. (meget sjældent)

    Jeg er underligt nok ikke tilbudt operation.

    Hav en god weekend.
  • Indstillinger
    Tak, i lige måde, Leonine.

    Jeg tror din mor havde ret. Blodtryksmedicin tager jeg med de bivirkninger, der er. Dem kan jeg holde ud. Jeg er bange for at få en hjerneblødning og, hvis uheldet er ude, at havne på et plejehjem.

    Jeg glemte lige, ja, hvis tilskuddene ikke var der, så havde man intet valg. Det har du bestemt ret i.
  • Indstillinger
    Tænk at vi velbegrundet skal frygte alderdommen, sygdom osv...

    Den Term model, som jeg i begyndelsen troede, var det rene opspind, gør også mig bange.

    Som du skriver, Billedgalleri, må krig koste gastronomiske summer, ikke bare i DK, men på verdensplan. Jeg kommer aldrig til at forstå det.

    Leonine - du efterlyser gode resultatorinterede forslag til, hvad vi som pensionister kan gøre. - Bare jeg da vidste det.

    Tror I. der er politisk vilje til at hjælpe os pensionister ? - Sådan ser det bestemt ikke ud.

    Nu har "vi" været igennem lønforhandlinger og mange har fået gode lønforhøjelser, for slet ikke at tale om frynsegoder - så' som sygeforsikringer, motioen, sund kost, alternativ behandling i arbejdstiden osv osv....


    Alt det mærker vi pensionister ikke noget til.
    Som I skriver bliver alt dyrere og dyrere og helt seriøst, må vi to - min mand og jeg, også indskrænke os i et lille rum til vinter, da der ikke er råd til opvarming og el til hele hjemmet.

    Medicin...ja, den livsvigtige, må vi ha' - men vi ville da også gerne leve sundt og ha' råd til lidt økologi og naturmedicin. - Vi ville da, men det bliver der ikke noget af.

    En gave til børn, svigerbørn og børnebørn, - ja, de indskrænker sig også.
    Som os, er jeg sikker på, at I også gerne ville kunne glæde nære og kære med gaver.

    At give, gør rig i hjertet. - Lyder jeg mon for "ak og ve'" agtig....

    Vil gerne være posetiv og det kæmper vi trods alt også en brav kamp for at være.

    "Gode resultatorienterede forslag" - den sætning kan jeg ikke rigtig slippe....

    Vi er mange pensionister - rigtig mange endda, så det kan undre at så stor en gruppe ikke bliver hørt.

    Måske gør vi ikke nok for at blive hørt.... Jeg er helt stum, lige nu, men må konstatere, at goderne bliver mere og mere ulige fordelt.

    Et spændende emne du her fandt, kære Billedgalleri.

    Ønsker jer begge en god nats søvn og en kærlig hilsen fra Laura.
  • Indstillinger
    Kære Billedgalleri og Laura.

    Jeg er medlem af ældresagen

    Jeg har tænkt mig at lægge pres på dem.

    Ældresagen kan som organisation tage sig af det store problem det er, for de ældre der kommer i klemme i systemet, fordi de ikke har kunnet spare op til en tillægspension.

    Men mere smart var det vel med en fælles indsats, med en underskriftsindsamling fra en masse dårligt stillede ældre.

    Jeg ved blot ikke præcist, hvordan vi griber det an.

    Kærlig hilsen
    Leonine
  • Indstillinger
    NU kunne man måske kigge over sundet til Sverige, hvor det koster den fyrstelige sum af 50 kr at besøge lægen - der er dog et max. beløb på pr. år (mener det er 500 kr. ca).

    Hvis en sådan ordning kunne gøre, at det fx kostede mindre at få tænderne ordnet, synes jeg det er givet rigtigt godt ud !!

    Læste her forleden dag, at en dansker gennemsnitlig har 12 lægebesøg om året. 12 !!! Det er sq da meget. Da kæresten og jeg har 0-1, så må der være nogen (måske ensomme), der render der hele tiden.

    Så JA, lad os da fordele de penge, der kommer ind lidt anderledes.

    Og lad os få en bedre konkurrence på området, så priserne på fx tandbehandlinger kommer ned på et svensk niveau, så også pensionist Jensen kan få lavet en krone uden at betale 8.000 for den.

    Hvor ofte har man ikke både hørt og set at forældre belaster læger, lægevagt og andet med en hudafskrabning, der blot skal renses og ha et plaster på !

    Vi må sq da kunne lære at klare de små ting selv - ellers er der da ikke råd til hofter, knæ, grøn stær og andre "alderdoms"-operationer.

    Mette
  • Indstillinger
    Kære Mette
    På en måde kan du jo have ret. Jeg har da også nogen gange undret mig over unge forældre rende hos lægen med ingenting. En smule forkølelse f. eks. , som lægen jo ikke kan hjælpe med. Det er som om unge mennesker ikke ved noget om den slags ting.
    Om det så er fordi de skal så mange andre ting, jeg kender ikke grunden.
    12 gange om året, ja, det er ikke mig




    Jeg tvivler lidt på, at 50 kr kunne hjælpe på de operationer du taler om. Men ok, jeg ved det ikke.
    Nu tror jeg heller ikke unge mennesker regner 50 kr for noget, så det vil fedt hjælpe. Det er kun os , der i forvejen skal tænke os om, der vil spare.
    De pensionister, der kun har pensionen, de kan slet ikke tænke på tandlæge. Men kunne det gøres MEGET billigere ved at betale 50 kr hos lægen og højst 5oo kr, så ingen vrøvl fra mig.
    I den tid hvor jeg forgæves gik hos min daværende læge, søgte hjælp hos lægevagten og ingen hjælp fik ville jeg have brugt de 500 kr på nul tid.
    Det er mange penge for en pensionist, men så måtte man spare lidt på maden, det kunne måske nok gå.
    Men jeg tror ikke på den med de 50 kr.
    Den går lægerne aldrig med på. Tænk lige lidt på administrationen.

    Og så syntes jeg , du lyder lidt truede, når du skriver til sidst, ellers bliver der ikke råd til alderdoms operationerne.
    Hvorfor nævner du lige de operationer.?
Log in eller Registrér for at kommentere.