Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Frivilligt børnefri !

Redigeret 22 april, 2012, 17:31 i Selvvalgt barnløshed
GOSH hvor er jeg træt af at læse, og høre om barnløshed (som om det er en sygdom). For en stor del af os, er det ikke syndommen "barnløshed", men velsignelsen "lykkeligt børnefri".

Jeg elsker mit liv uden børn - også uden andres skrigende unger.

Hvorfor er det man som kvinde menes at skulle have et behov for at yngle?

"arh, vent bare til du fylder 35" Yeps .... det skete der da ikke nogen ved

"du har bare ikke mødt den rigtige endnu" ... ha ! Mr. Right Now er fint nok til mig - og der er alt for mange skrukke mænd i verden på 35!

"dit biologiske ur ....", nope, de glemte at komme batterier i ved fødslen, så det kom heldigvis aldrig igang :-)

Nyd I andre bare jeres børn - men lad da for p... os børnefri sjæle i fred med al jeres blesnak, ungens første ord, første bæ i lokummet osv.

Tro mig: Vi er IKKE interesserede, slet ikke !

Og Nej, I behøver heller ikke at slæbe dem med til voksenfester, hvor de forpester os med at skulle vise os den nyeste breakdance til en eller anden "frø sang".

Arggghhhhh ... så kom jeg af med det

Mette
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mette

    Ja, undskyld men du lyder mere som børnehader end bare barnløs. Det er da vist godt, at du ingen børn har og skal ha'!

    Men omvendt..... Hvad vi andre vælger at tale om, har du jo ikke den fjerneste indflydelse på. - Og om vi vælger at tage vores børn med til fester...... Ja, det må jo være op til os selv.

    Så tal for dig selv.

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Hader er vel så stærkt et ord. Jeg interesserer mig bare ikke for dem, gider dem ikke og synes ikke at de er sjove at være sammen med. Fint nok at nogen vil ha børn, det er jo godt nok - men jeg skal bare ikke - og har aldrig villet.

    Og ja, selvf. må man da selv vælge hvad man snakker om, men du kan ikke frit vælge at tage ynglen med til fester afholdt af os. Vi skriver altid om det er med eller uden børn - og deciderede fester er altid uden børn. Og jeg har nu ikke oplevet afbud af den grund - der kommer stadig alle dem jeg inviterer, på trods af at de har unger.

    Så de kender spillereglerne

    Mette
  • Indstillinger
    Jeg tænker at det vel handler om at der er tale om to vidt forskellige ting - som jeg synes du blander lidt sammen i dit første indlæg. Der er da stor forskel på at være ufrivilligt barnløs (som jo meget vel kan handle om sygdom hos enten manden eller kvinden eller begge) - en stor sorg for mange mennesker - og så på at være helt og aldeles selvvalgt barnløs - som dig.

    Jeg synes da det er dejligt at du har et rigt og skønt liv uden børn - vi skal da gudskelov ikke være ens allesammen, men respektere at vi er forskellige med forskellige behov og lyster. Jeg er helt enig i at børn ikke hører hjemme alle steder - og at det sjældent er andre mennesker end forældrene selv og bedsteforældrene der gider høre om alle de der ting omkring deres poder. Lige meget hvor meget jeg elsker mine børn, er jeg meget bevidst om, at der også er tidspunkter hvor jeg er afsted som MIG og ikke som mor - og det er da skønt :-)
    Lige så lidt er jeg egentlig interesseret i at høre alverdens detaljer om veninders børn - så dem holder vi for os selv og forsøger istedet at være voksne mennesker med job, kærlighedsliv, interesser og holdninger om politik, kultur og alt andet, når vi er sammen.... sådan nogle mødre findes nemlig heldigvis også stadigvæk... :-)

    Hilsen Rikke
  • Indstillinger
    Det er da dejligt at hører at een med børn kan ta ud og snakke med veninderne om andet end børn.

    Selv har jeg ingen børn endnu, men ønker det meget højt. Er rigtigt glad for børn og håber meget på at jeg selv bliver mor en dag, men når det er sagt, så hænger det mig ud af halsen at folk med børn ikke kan tale om andet end deres børn og hvad de kan og ikke kan, og man skal se alt muligt de kan få dem til, og man skal sgu også sige Hej hej i tlf. til dem - uden man selv har valgt det. Jeg kan ikke ta det! Men jeg siger da ikke noget til forældrerne - tænker lidt "Sådan bliver man nok". Men det håber jeg ikke Jeg gør. Selvfølgelig er folk da glade og stolte af deres små - men vi andre syntes altså ikke de er så fantastiske!!
  • Indstillinger
    Hej igen

    Ja, så må jeg jo være lidt af en ener, for jeg gider godt, at høre om andres børn. Jeg synes, at børn er fantastiske! - også dem der ikke er mine egne.
    Og jeg føler mig beæret over, at mine veninders og mine søskenes børn gerne vil sige hej til mig i telefonen. - Det er da bare hyggeligt!
    Mine børn er det bedste i verden og selve meningen med mit liv. Så derfor er det vel meget naturligt, at det også tit er dem samtalen drejer sig om?! Og sådan tror jeg heldigvis mange forældre har det.

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Der er nogen der vælger ikke at få børn og andre som mig kan ikke få børn længere, jeg kan desværre heller ikke adoptere pga. sygdom. Jeg har mistet 3 børn, 2 helt små og en ældre. Jeg ønsker mig så meget et barn, så tænkte om der er nogen i dette forrum, der har forslag til hvad jeg kan gøre. Kender I nogen steder man kan søge hjælp.
  • Indstillinger
    Vi er jo så forskellige og det skal der selvfølgelig også være plads til. Jeg ønsker mig også børn og glæder mig helt vild til den dag :) Personligt er jeg hellere ikke helt vild med andres skrigende og uopdragende unger og kan på nogle punkter godt forstå, hvor stor en belastning det kan være.

    Ja det er hårdt at opdrage børn, hente og bringe og generelt få hverdagen til at hænge sammen. Men jeg tror nu stadig at de kan bringe så mange følelser og glæde i en.

    Min mor fik kun to børn(min søster og jeg) med kun 1 års mellemrum så det var i hvert fald ikke let. Vi har dagen idag en rigtig god kontakt, og er sådan set som veninder for hinanden, at hun slet ikke kan forstille sig en verden uden vores støtte, omsorg og kærlighed.

    Tænk hvor trist det må være at blive gammel, ensom og alene uden nogen til at bekymre sig og tage sig af en.

    Men ens mening og holdning til det at få børn handler jo også meget om hvordan man selv er opdraget/opvokset.

    Det vil I hvert fald tage meget hårdt på mig, hvis det f.eks viser sig at jeg ikke kan få børn.

    Børn er en gave (et mirakel) :-)
  • Indstillinger
    Var der bare en som skrev her, der tænkte på hvor svært det er for os som prøver og prøver og der ikke sker det mindste...

    Fuld respekt for dem som vælger et liv uden børn og også at alle har en holdning til hvor vidt børn er søde eller ej..

    Men hvor gør det bare ondt at læse alt det der, når man loggede ind her fordi man håbede at finde nogen som havde bare lidt forståelse for svor svært det er at høre om folk som er blevet gravide, fok som er så lykkelige over deres små kære, og om folk som bare får aborter fordi det ikke lige passer ind med et barn..

    Jeg er klar over at alle har deres grunde til hvad de gør og hvad de siger..

    Men tænk lidt over det... vi er altså nogen som ikke selv kan vælge, det gør nok mere ondt end noget andet.

    Held og lykke til alle... lige godt hvad jeres ønske er.
  • Indstillinger
    Hej jer alle. Det her er lidt en blanding af ovenstående. Jeg er selv 32 år og har aldrig tænkt på at få børn. Synes ikke at børn passr i mit liv og føler helst at jeg vil have en superduper karriere. Desværre, eller hvad man nu kan kalde det, så er min kæreste meget disponeret for at få børn. Han siger dog han respekterer mit valg men kan ikke helt holde hans tanker for sig selv. Så selvom jeg vælger at overhøre det er der nu alligevel noget der går gennem "skalden". Men mit problem er ikke om vi skal have børn eller ej, for som tingene er nu vil jeg ikke have nogen, men nok nærmere om man overhovedet kan regne med at man nogensinde bliver klar? Mit "indre ur" har aldrig tikket og jeg interesserer mig generelt ikke meget for børn. Jeg mærker ingen "uro" i kroppen når jeg ser en lille baby eller synes små babysko er søde. Jeg har hele tiden håbet på at blive den "seje moster" men tror ikke min søster når det (hun er ældre end mig men vil gern ehave børn).
    Spørgsmålet er: Skal man være urolig fordi ens biologiske ur ikke tikker og er der nogen der har prøvet det jeg gennemgår med måske først at få lyst til børn i en sen alder?
    På forhånd tak
  • Indstillinger
    Til Pige79

    Jeg tror at de fleste mennesker sagtens kan forstå hvor svært det er for ufrivillig barnløse par, også selv om der ikke bliver givet udtryk for det her i debatten.
    Jeg kan i hvert tilfælde godt sætte mig ind i det. Min mand og jeg forsøgte i 3 år og der skete bare intet. Min mand blev undersøgt og meningen var, at det skulle jeg så også. Af en eller anden mystisk årsag, som ingen læge endnu har kunne give forklaring på, fandt jeg ud af, at jeg var gravid 3 dage før min aftale til en undersøgelse. Jeg tror selv, at det var psykiske årsager frem for fysiske årsager, der var grunden til at det ikke lykkedes før. Da vi så var klar til nr. 2 barn, skete der ingenting igen i ca. 1 år. Til sidst nåede jeg til erkendelsen af, at vores søn så måtte være enebarn og vupti, så var jeg gravid igen. Vi har i dag 2 dejlige børn.
    Jeg tror på, at jo mere opsat man er på at få børn, jo sværere er det. Jeg prøvede virkeligt at lade være med at fokusere på det, men et eller andet sted, har det jo nok naget i baghovedet. Selvfølgelig kan der også være fysiske årsager til barnløsheden og heldigvis er der mulighed for hjælp i dag, selvom det heller ikke altid lykkes.

    Heidi
Log in eller Registrér for at kommentere.