Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Historiske sammenfald med Bibelen

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kan jeg godt svare dig på - og selvom jeg er uønsket i jeres tråd, så får du alligevel svaret.

    "Den kronologiske beregning af ”hedningernes tider” som en periode på 2520 år, regnet fra Jerusalems ødelæggelse i år 607 f.Kr. frem til 1914 e.Kr., er HELE GRUNDVOLDEN, hvorpå jehovas vidner bygger deres budskab og enestående påstand om, at Guds rige blev oprettet i himmelen i 1914, og at Kristi usynlige ”nærværelse” (parousia) begyndte dette år."

    Deres tro falder sammen som et korthus.
    Jesus er ikke kommet til jorden for anden gang, og NÅR han kommer skal hvert et øje se ham.

    Det var en kort bemærkning, jeg har ikke mere at tilføje, og forlader denne tråd igen.
  • Indstillinger
    Re. Daniels profeti - med henvisning til Vidnet's indlæg d 4/7 kl 10.58

    NR 1 - Vælger at splitte mit indlæg op (nr 1 - nr 2 osv), med håb til at få det med jeg ønsker, vel vidende, at det bliver usammenhængende for jer der læser.

    Daniels profeti ER for mig utrolig spændende, men jeg kendte den ikke på forhånd. - Konstaterer via diverse leksika, at netop den profeti er og bliver der "forsket" i af historikere og mange andre.

    Ok - der er modstridende opfattelser af profetien og dog .....
    At hver af disse verdensriger HAR eksisteret, er der ingen tvivl om.

    Problemet for mig at se, er de 2 sidste riger, - altså "Det Anglo Amerikanske rige" og værre blive det med det sidste rige - Guds rige.

    Babylons konge - Nebukanezar får drømmen / synet og Daniel videregiver Nebukanezar tydningen, med Guds hjælp, som vi kan læse.

    For mig, ligner det historie, skrevet på forhånd, eftersom beretningen strækker sig over mange år og frem til "de sidste dage".

    Lige et skriftsted, som jeg særlig tænker over, - nemlig Daniels bog, kapitel 2 vers 44:

    "Men i hine kongers dage vil himmelens Gud oprette et rige, som aldrig i evighed skal forgå, og herredømmet skal ikke gå over til noget andet folk; det skal knuse og tilintegøre alle hine riger, men selv stå i al evighed".

    Slutter her og fortsætter med indlæg nr 2, så snart jeg har tid.

    Kærlige tanker fra Laura.
  • Indstillinger
    Dette er bare en test, for skrive og sende - har jeg ikke kunnet, siden jeg sendte mit sidste indlæg i denne tråd. Henvisning til "Ris og Ros til Netdokter", hvor jeg netop har skrevet om det.

    Hilsen Laura.
  • Indstillinger
    ;-) Nu kom mit indlæg Nr 1 med. - Heldigvis og jeg skriver som sagt senere..
    Hilsen Laura.
  • Indstillinger
    Indlæg nr 2 - med henvisning til Vidnets indlæg d. 4/7 kl 10.58

    Som I ser, sluttede jeg mit indlæg nr 1, med at citere fra Daniels Bog, kapitel 2 vers 44...

    Se lge fodnoten til det vers, hvor der henvises til jernets og lerets konger.

    Det må vel henvise til det andet sidste rige - ikke?

    Noget har jeg da lært - nemlig at det er afgørende ikke KUN at se isoleret på enkelte Bibel-vers, men se alle vers, der omhandler det samme emne.

    Svært...ja det kan I tro, det er for mig, men måske gør jeg og mange andre det mere indviklet, end det i virkeligheden er.

    Tillader mig igen at citere Bibelen og denne gang fra Jeramia's Bog, kapitel 29 vers 13:

    "Leder I efter mig, skal I finde mig; såfremt I søger mig af hele eders hjerte".

    Eders ....gad vide hvem af de helt unge, der kender det udtryk .... som jo bare betyder "jer eller jeres".
    Jo jo - det hjælper at være 57 år ;-)

    Jeg får det ud af DET - at dersom vi søger Gud, kræver det også en vis portion ydmyghed og selvfølgelig også åbenhed, for at ha' ulejlighed med at lære.

    Den profeti, er altså spændende!

    Jeg fortsætter med indlæg nr 3 senere. - "Konen" - altså MIG, skal også klare hus og havearbejdet, når jeg nu har fri til det i dag ;-).

    IGEN - kærlige hilsener fra Laura.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri1

    Du skriver:
    Hej, Jehovas vidne

    "Jeg har set du har skrevet om Daniels profeti.
    Der var noget med Jerusalem blev ødelagt. Nogen siger år 6o7 fvt, andre siger 587 fvt. Hvordan kan det være, der er forskel og har det noget at sige."

    Dette kan ikke gøres kort.

    Daniels bog blev skrevet af Daniel, og omhandler perioden ca. 618 fvt. til 536 fvt.

    Daniels bog indeholder flere profetier,hvori der angives tider og perioder.
    Det bemærkelsesværdige ved disse angivelser, er at vi sammen med selve hændelserne, får lov til at forstå hvornår begivenhederne finder sted.
    Det er nemlig ikke sådan med alle profetier.
    Det har medført misforståelser, og gør det stadig.
    For vort vedkommende (JV)har vi rettet disse misforståelser.
    Men ikke alle er villige til det.

    Nogle af profetierne er nemlig gået i opfyldelse på vor tid.
    Andre for længe siden.

    Daniels bog er mange gange blevet skarpt kritiseret,
    også af andre kristne grupperinger.Det skyldes nok det faktum, at Jehovas vidner er gået foran med udlægning af profetien, til nogens forbitrelse.
    Hvorfor man gør så meget ud af, at ville bevise sin biblen er unøjagtig, undrer mig.

    For eks fandt man i ca 1955 Nabonids krønike sammen med andre dokumenter, der bekræftede eksistensen af Belsazzar.
    Noget videnskaben ellers pure havde afvist.

    Idet hele taget, har man fundet mange dokumenter, skrevet på lertavler, der gør det muligt at fastsætte årstal, for bl. a. de forskellige kongers regeringstid, som er nødvendigt for at vide hvilke år man taler om.

    Der fandtes selvfølgelig ingen kalender hvor der stod 607 før kristi fødsel, af ret indlysende grunde.

    Jeg er nødt til at nævne disse ting, for man kan se sammenhængen i det rette lys.

    Profetien om de 69 åruger, der fortalte om hvornår Jesus fremstod (år 29)
    er pinlig nøjagtig.
    Det er der ingen der tør anfægte.
    Allerede her og i andre sammenhænge er Daniels profeti uhyre præcis.

    Så tesen om at Daniels profetier er ren opspind, holder ikke en meter.
    Nogen har ligefrem slået til lyd for, Daniels bog er skrevet langt senere. Det holder sevfølgelig heller ingen steder.

    Den megen diskussion om årstal, som der er blevet skrevet fantastisk meget om, skal jeg prøve at begrænse mest muligt.Det kan let blive forvirrende, med alle de tal.
    Man skal for at forstå udregningerne, have fat i adskillige skrifter.

    En ting skal man holde sig klart.
    Der er tale om bibelsk kronologi og verslig historisk kronologi.

    I jeremias bog kan vi læse om Guds profeti om jødernes tilfangetagelse og deportation til Babylon.

    Jøderne skulle være i fangenskab i 70 år, hvor efter de ville blive ført tilbage til Jerusalem.
    Vi skal huske på at disse forudsigelser profetier, virkeligt har fundet sted, og begivendhederne er forudsagt flere steder i biblen.


    Profeten Jeremias forudsagde at babylonierne ville indtage Jerusalem og lægge byen og landet øde. (Jer. 25:8,9).
    Han tilføjede: "Og hele dette land skal blive et øde sted, noget man forfærdes over, og disse nationer skal tjene Babylons konge i havfjerds år."
    De 70 år udløb da Kyros i sit første regeringsår (539fvt.) frigav jøderne og lod dem vende tilbage til deres land. (2 år senere)

    Vi ved med 100% sikkerhed af det år jøderne blev frigivet var 537 fvt.
    Regner man så baglæns kommer vi til 607 fvt.

    Dette er den bibelske kronologi.
    Den verslige kronologi siger at året for Jerusalems ødelæggelse er 587 fvt. ud fra diverse arkæologiske fund.

    Herom står så den endeløse diskussion.

    Nu skal man blot huske på, at rent faktisk blev kong Jojakin, sammen med daniel ført i fangenskab år 618 fvt.
    Derved kan man forstå et disse begivenheder strakte sig over et åremål. Zedekias blev indsat som vasalkonge, men gjorde oprør i 609 fvt. og Jerusalem blev ødelagt templet og murene brudt ned i år 607 fvt.hvilket passer med Jeremias profeti. Som vi også skal have fat i sammen med kongebøgerne, krøniken, hvis man skal sammenstykke de rigtige årstal, som
    i bibelsk kronologi alt sammen passer nøjagtigt, og som tidligere omtalt, altid har vist sig at være rigtigt.

    Man skal huske på når biblen omtaler en profeti, omtales den altid som en kendsgerning, selvom der går nogen tid.
    Jerusalem blev muligvis ikke ødelagt fra den ene dag til den anden. Det gjorde den givetvis ikke. Men dens dage var talte.
    Landet blev lagt øde står der, idet befolkningen blev ført væk. I praksis nåede mange at flygte til andre lande, og nogle nomadestammer forblev i landet. Men kongens og aristokratiet var væk, sammen med stort set hele befolkningen.
    Så derfor den profetiske forståelse. andet lå øde.
    Alt blev ikke ødelagt. Den dag idag kan vi finde rester af Salomons tempel, som er langt ældre end disse begivenheder.
    Det er det der kaldes grædemuren.

    Mærkeligt nok lod Baylonierne landet være øde, man udnyttede ikke jorden eller andet.

    Men

    (indsat)

    Der er fundet en tavle beskrevet med kilskrift, som indeholder astronomiske oplysninger der kan dateres til 568 f.v.t.
    Indskriften siger at obsservationerne blev gjort i Nebukadnezars 37. regeringsår. Dette stemmer med den nybabyloniske kronologi der tidsfæster hans 18. regeringsår til 587/586 f.v.t. Imidlertid er denne tavle en kopi fremstillet i det tredje årh. f.v.t., så det er derfor muligt at de historiske oplysninger på den blot er en gengivelse af den almene, rådende opfattelse man havde i den seleukidiske periode.

    Forretningsdokumenter: Man har fundet i tusindvis af nybabyloniske lertavler, beskrevet med kileskrift, som er optegnelser om simple forretningstransaktioner og som i hvert tilfælde oplyser i hvilken konges regeringstid og i hvilket regeringsår den nævnte transaktion har fundet sted. Der findes tavler af denne art fra alle kendte nybabyloniske kongers regeringsår i den anerkendte kronologi for denne periode.
    Set fra et verdsligt synspunkt kunne sådanne vidnesbyrd synes at underbygge den nybabyloniske kronologi der placerer Nebukadnezars 18. regeringsår (og Jerusalems ødelæggelse) i 587/586 f.v.t. Ingen historiker kan imidlertid benægte at det nuværende billede af den babyloniske historie muligvis kan være vildledende eller direkte forkert. F.eks. ved man at oldtidens præster og konger undertiden ændrede de historiske beretninger for deres egen fordels skyld. Og selv om de vidnesbyrd man har fundet måske er korrekte, kan det være at forskerne i dag fejfortolker dem, eller de kan være så ufuldstændige at endnu uopdaget materiale kan medføre en drastisk ændring af kronologien.

    Her vil jeg tilføje.
    Der findes umådeligt mange skrifter, de apokryffe og en lang række andre, der ikke altid stemmer overens med hinanden eller biblen. Det er et kæmpestudie.


    Profetien om de 2520 år.Som er hedningenes tider.

    Hvis man så sammenholder året 607fvt, med profetien om udløbet af hedningenes tider i 1914, ser vi at det stemmer med Jesus profeti om tegnene om begyndelsen på det der kaldes de sidste tider. 1914 var et skelsættende år, med udbrudet af 1. verdenkrig, senere den spanske syge, hungersnød osv. Men det er en anden sag.Apokalypsen.
    Husk i den forbindelse af der ikke er noget år nul.(2520-607)

    Hvis udgangspunktet havde været 587fvt. ville vi være nået frem til 1934, et år der ikke passer sammen med andre profetier.
    Yderligere bevis på biblens år 607fvt er rigtigt.
    Kristne har ingen forbehold overfor biblens kronologi.

    Andre derimod udfolder store anstrengelser, for at så mistillid og tvivl. Det må skyldes motiver der ikke er kristne, og skal tjene et helt andet formål.


    Kristne som tror på Guds ord, bibelen, har igen og igen erfaret at dens ord har kunnet stå for kritik og har vist sig at være korrekte og pålidelige. De anerkender at bibelen som Guds inspirerede ord kan benyttes som målestok ved bedømmelsen af verdslige historiske optegnelser og opfattelser.

    Daniels bog slutter:
    Men du, Daniel, hold ordene hemmelige og sæt segl for bogen indtil endens tid. Mange vil undersøge [den] på kryds og tværs, og kundskaben vil blive stor.“

    Det er vigtigt, vi får lov til at forstå.

    mvh
    Jehovasvidne
  • Indstillinger
    Nr:3 - Med henv til Vidnets indlæg D. 4. juli - kl. 10.58.

    Nej minsandten om jeg ikke er her igen.

    Guds rige .... (mine prikker, er når jeg tænker) og nu tænker jeg igen på Daniels Bog kap 2, vers 44 - hvor Guds rige er omtalt.

    Ifølge skriftstedet, skal der ikke komme flere verdensriger eller jordiske konger efter. Er det rigtig forstået ?

    Må ha' hjælp her, for jeg er "groet" fast og hvis nogle af jer læsere får det indtryk, at hende Laura - "bare" sådan lige kan ryster skriftsteder ud af ærmet - tager I helt fejl....

    Jeg leder, jeg læser, jeg glemmer og sådan bliver det ved' .... ;-)

    Bare vi var flere med interesse i historie og tro, der ville være med her.

    Husker en' der engang skrev (gamle debat), der havde en historisk indsigt uden lige, men vedkommende havde undervist i historie. Husker svagt disse indlæg, som jeg fulgte med stor interesse.

    Vil ikke lede i gamle indlæg, da jeg føler det mere "levende" og nærværende, at blive her.

    Tænker på, - vi er da mange medlemmer af folkekirken og ikke alle er lige så inaktive som jeg ;-).

    Der må vel også være mere end et Jehovas vidne? Og hvad med alle de andre troessamfund ....

    Du - kære Billedgalleri, ja du har ret i at vi er blevet veninder. I gamle dage kalde man det vist pennevenner, men nu må det hedde mail-venner. - Du mener vi tidligere har skrevet sammen....Jeg har gransket min hjerne, men kan ikke huske i hvilke debatter.

    Dog er der igenkendelighed....men det er nok dine fine og særlige måde at skrive på - tror jeg ...

    Nu trækker jeg mig pænt tilbage og venter spændt på svar på mine 3 indlæg.

    Håber bare i kan hitte rede i det, når jeg nu har splittet mine tanker omkring Daniel's profeti op i tre dele....

    Nu kan I ellers lige tro, jeg igen skal i omdrejninger .... Nogle skabe og skuffer venter på en flittig hånd og så deler jeg på nogle Bellis stauder i haven.

    Kan godt li' at arbejde et par timer med det ene og så gøre noget helt andet indimellem, så "kører" jeg ikke sur i noget af det ;-).

    Solen skinner så flot, så jeg vil først glæde min mand og mig selv med en tår kaffe udenfor.

    Ha' det godt alle sammen!

    Og glem ikke at jeg glæder mig til respons.
    Kærlige tanker til enhver af jer fra Laura.
  • Indstillinger
    Hej Laura

    Ja, det er spændende ikke.
    Især nu vi kan se meget af det, udspille sig i vor levetid.
    Du har helt ret. Og du forstår mere, end du selv er klar over, synes jeg.
    Det er en ren fornøjelse.

    Det Anglo Amerikanske rige er det næstsidste, hvis ikke, skulle der komme et andet land og overtage rollen. Det kan man nok dårligt forestille sig.
    Det sidste rige kan ikke være andet end Guds rige.

    Det Anglo/Amerikanske rige bliver også betegnet som sydens konge. Der skal støde sammen med nordens konge.
    Hvem det er, står ikke helt klart.
    Men området hvor konfrontrationen vil ske, kan med nogen rimelig vished ses, at være hele mellemøsten.
    Såh.... er det ikke allerede igang.

    Jeg tror det bliver meget værre, end det er nu.
    Hvis ellers jeg forstår Daniel rigtigt.
    Nok om det.

    Jeg vil gerne høre mere om, hvad du kommer til at tænke på, når du læser om Daniel.Hvilke tanker sætter det igang.
    Hvis du ikke har noget imod, at fortælle noget mere.
    Det vil være et frisk pust.

    Det er en god debat du er primus motor på.
    Jeg håber andre vil følge din opfordring til at deltage med indlæg.Så vi kan få nogen spændende tanker frem.


    med venlig hilsen

    Jehovasvidne
  • Indstillinger
    Hej Trådstarter.

    For at vende tilbage til det debatten startede med, vil jeg sige at jeg har det ligesom dig med hensyn til kirkevalg/valg af troessamfund - det er ikke let.
    Jeg tror heller ikke at Gud er ligeglad med hvor vi går hen, hvad vi hører, hvad vi lærer... men om der findes een kirke der leverer det rene budskab og intet andet, ved jeg ikke. Jeg tror nok at jeg befinder mig et sted midt mellem protestadisk og katolsk overbevisning. At give sig hen til een kirke er svært for mig, da jeg endnu ikke har fundet det helt rigtige - måske findes det ikke. Godt min tro på Jesus ikke afhænger af nogen bestemt kirke, for så så det skidt ud.

    Sue
  • Indstillinger
    Til Vidnet. - Takker for dine varmende ord, kære Vidne!!!

    Mon du har læst "alle" mine 3 indlæg ...? - Du spørger hvilke tanker jeg gør mig, når jeg læser Daniels profeti og NEJ - du kan tro jeg ikke har noget imod at fortælle om mine tanker.

    Dog må jeg indrømme, at lige nu har jeg brug for en mini-pause til at tænke videre.....

    Det er min opfattelse, at vi her drøfter noget af det tungeste stof, der er i Bibelen.

    Pudsigt nok, efterlyste jeg en med historisk indsigt bladt læserne. Jeg have helt overset dit indlæg til Billedgalleri.

    En utrolig viden, tro og indsigt du har. Du nævner en sætning i dit indlæg til B.G. - jeg hæfter mig ved: " Hvorfor gør man så meget ud af at ville bevise Bibelens unøjagtighed". - Citat slut

    Det "mysti-fystiske" er nemlig, at nogle Kriste grupper også bruger deres energier på det.

    For mig, er det sært, at "man" direkte har mod på at gå imod eller forsøge at så' tvivl om den bog, Gud har givet os mennesker.
    Kan man så kalde sig Kristen...?

    Ifølge Bibelen, er det KUN Gud, der har ret til at dømme, så det afholder jeg mig helt fra.

    Vil bruge dagene fremover til at se på din beskrivelse af den Bibelske kronologi, som ikke just er for norvicer som mig ;-).

    Spændende - ja det skal jeg lige love for og sammenlagt tyder alt på, at tiden nærmer sig, hvor Gud vil gøre op med hele molevitten.

    Ikke for at være morsom, at jeg bruger det udtryk, men sammenlagt tyder ALT på det forholder sig sådan.

    Ikke fordi jeg vil glide af på dit pørgsmål, men har som sagt, brug for at tænke og det kniber ærlig talt at tænke bare nogenlunde klart lige nu ;-)

    "Det ene skal passes og det andet må ikke forsømmes" - som man siger.

    Nu kunne jeg lige trænge til et emne, der er knap så tung, med relation til tro og dens betydning for os mennesker.
    Der kan vel godt være flere emner igang samtidig.... Jeg vil tænke over et nyt emne, men UDEN at forlade vores spændende drøftelse her.

    Kærlige tanker fra Laura.
Log in eller Registrér for at kommentere.