Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stofskifte-forstyrrelse/svimmelhed

Redigeret 5 juli, 2011, 13:02 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Jeg lider af lavt stofskifte og er igang med fin-justering med eltroxin. Mit TSH ligger på 2,6 og jeg er blevet øget til 100 mikrog. eltroxin for 1 uge siden. Er der nogen der, ligesom jeg, lider af en voldsom svimmelhed? Jeg tror selv det skyldes at jeg netop er øget i dosis, men er selvfølgelig nervøs for at TSH er på vej op.....
Lider derudover også af en voldsom "summen" eller "snurren" i benene, særligt om aftenen - er der nogle der har erfaringer med dette?
hilsen Marie
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jep, jeg kan godt nikke genkendende til dine symptomer. Jeg er nu også oppe på 100 mg/dag, har uro i benene om aftenen, og er svimmel, når jeg rejser mig hurtigt, f.eks. når jeg luger i haven.

    Jeg synes, at symptomerne ændrer sig meget, hver gang jeg er blevet sat op i dosis. Lige nu døjer jeg også meget med spændingshovedpine, hvilket også var det første symptom.

    Jeg håber nu, at jeg kan blive sat op i dosis igen mandag, og så måske endelig kan få den rette dosis.

    Mvh Millevind1
  • Indstillinger
    Hej
    Må sige det er dejligt at udveksle erfaringer - bliver beroliget. Jeg lider også meget af spændingshovedpine og har migræne flere gange om måneden. Egentlig tror jeg er det tydeligste symptom på for lavt stofskife - jeg er i besidelse af - er væske i hænder og fødder. Det er jeg ikke kommet helt af med, men satser da på at det forsvinder når den rette dosis er nået.
    Hvad er dit TSH fortiden og hvor meget Eltroxin tager du?
    Hilsen Marie
  • Indstillinger
    Rigtig rart at have andre at snakke med, som er i samme situation ;-)

    Mit TSH er aldrig blevet målt særligt højt. Første gang omkring 6,5. Startede så med 50 mg eltroxin/dag, hvorefter det faldt til ca. 3,5. Nu skal jeg så have målt det igen på mandag efter 1 måned med 100 mg eltroxin/dag. Det bliver spændende.

    Mit stofskifte problem blev først opdaget efter 7 måneders sygemelding pga. stress. Så er spørgsmålet bare, om det ikke fra starten af har været stofskiftesymptomer (depression, hukommelsesbesvær og koncentrationsbesvær) og ikke stress, som har været problemet. Men det er selvfølgelig lidt hønen og ægget om igen.

    Bare så skønt at kunne føle en forbedring efter at være kommet i medicinsk behandling. Kunne jo ikke blive ved med at ændre på mig selv psykisk.

    Hvor gammel er du?

    Mvh Millevind1
  • Indstillinger
    Hej MilleVind
    Jeg er 32 år og har fået konstateret for lavt stofskifte efter min anden fødsel. Jeg fik dog først taget en TSH et halv år efter fødslen, hvor jeg i lang tid havde haft det jævnt skift ... Jeg havde meget væske i kroppen, mavegener, hovedpine, dårligt humør og ja jeg ændrede mig også meget psykisk.
    Desværre er jeg meget følsom for alt hvad der har med hormoner at gøre, og jeg reagerede voldsomt på 50 mikrog. eltroxin, så jeg blev hurtigt sat ned til 25. Nu er jeg så på de 100 og så må jeg se om jeg skal øges e.l. Har netop fået taget en ny TSH idag - men jeg håber og krydser fingre for jeg snart når den endelige dosis.
    Men du har ret - man nyder virkelig en dag som er rimelig god uden for megen træthed og svimmelhed, hovedpine m.m.
    Jeg synes også jeg har lidt øjengener i disse dage - de svier lidt - særligt om aftenen.
    Lægen mener ikke det skyldes stofskiftet eller eltroxin-behandlingen, men det tror jeg nu det gør!!
    hilsen marie
  • Indstillinger
    Jeg er selv 27 år gammel. Har desværre ingen børn endnu og frygter, at det kan blive sværere med en stofskiftesygdom. Jeg havde en spontan abort i december, og kan ikke lade være med at tænke på, om det var det lave stofskifte, som var skyld i det. Er heller ikke blevet gravid siden.

    Jeg synes også, at mine øjne er meget tørre (svier om aftenen). Troede egentlig, at det var kontaktlinserne der efter 10 års brug var begyndt at genere. Men næsten alt kan vel henledes til stofskiftet.

    Mvh Millevind1
  • Indstillinger
    Hej igen
    Jeg kender flere som er blevet gravid trods en stofskifte-sygdom, men det er klart de bliver fulgt jævnligt med blodprøve-kontrol under graviditeten. Det er klart dine chancer for at blive gravid, må være større nu der snart er mere styr på stofskiftet. Så rigtig held og lykke.
    Hvor hurtig er du blevet øget i dosis. Jeg tror min øgning er lidt ualmindeligt - da jeg selv har fået lov til at styre det lidt. Så snart jeg har fået det dårligt, er jeg blevet øget.
    De første 6 uger fik jeg 25, derefter 2 uger med 50 og 2 uger med 75 og nu har jeg så i 2 uger fået 100 mikrogram.
    kh M
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Håber da også, at det på et tidspunkt lykkes mig at blive gravid igen ;-) Det er bare hårdt at vente, når man ikke ved, hvor lang ventetiden bliver.

    Jeg har lige været ved lægen igen i dag. Er blevet øget med 50 endnu engang, så er nu på 150 om dagen. Jeg er blevet sat op med 50 hver gang jeg har været ved lægen, og skal gå mindst 1 måned mellem hver kontrol. Synes, at det er længe at vente. Lyder skønt, at du selv må prøve dig lidt fremt, selvom det vel er svært, når det er så længe om at virke?

    Mvh Millevind1
  • Indstillinger
    ang. summen og snurren på hænderne: Så har jeg det meget til tider. Og jeg har fundet ud af at jeg udover forhøjet stofskifte har vitamin b12 mangel.

    Jeg har hele tiden haft disse følelser, men ca. halvt år siden begyndte især fingrene, men også fødderne, at prikke. Det var pga. dette lægen tog prøver med vitamin b12. Jeg er begyndt at få indprøjninger hvert andet måned. De hjælper på det.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg startede med for lavt stofskifte men allerede efter 4 uger med eltroxin blev jeg dårlig (5o mcg daglig) med meget hovedpine, svimmelhed og øjenproblemer (tågesyn samt tørre og røde øjne)blev derefter sat ned til hver andendag, så gik det godt et stykke tid, men så kom alle syptomerne tilbage, så nu er jeg trappet ud af medicinen, da jeg nu ligger i den høje ende, men hvor har jeg døjet med nævnte symptomer og lægen kunne ikke fatte det, han mente bestemt jeg fejlede noget andet, det er simpelthen ikke til at holde ud,at de ikke vil eller kan forstå omfanget af denne lidelse, så jeg kan kun tilslutte mig gruppen der har døjet med disse symptomer, så hold ud og kæmp videre, du er ikke alene selv om det er en ringe trøst.Hilsen Helle.
  • Indstillinger
    Til jer herinde.

    Jeg er mor til to piger - en på 18 år og en på 16 år. Den ældste fik konstateret for lavt stofskifte da hun var 9 år - jeg opdagede det ved at jeg kunne se hun havde struma. Først troede lægen ikke på os, og derfor gik der yderligere et år, før vi fik taget blodprøver og der var hendes TSH 18. Vi havde på daværende en 9 årig, som kom hjem fra skole hver dag, græd og gik i seng, var i dårligt humør, og orkede intet. Hun var nærmest depressiv. Hun har stort set altid være normalvægtig. Hun blev henvist til børneambulatoriet på KOlding sygehus, og de har haft virkelig godt fat i hende. Det har været nemt at regulere hendes sygdom, og hun blev først sat op fra 50 til 100 mg for et års tid siden. Hun ligger meget stabilt. Lige nu er det lidt lavt igen, og hun skal derfor tage to ekstra eltroxin 100 mg om ugen. Alt i alt fungerer det meget fint.
    Min yngste datter har altid været overvægtig men er ikke tidligere blevet testet for lavt. Det sidste års tid har hendes menstrautioner nogle gange udeblevet, og fra start da hun var 12 år, gået mange dage imellem. Hun blev derfor nu tjekket for PCO, men så har det vist sig at hendes stofskifte nu også er for lavt - TSH ligger på 6,5. Vores læge har sat hende i behandling fra i dag, hvor hun skal tage 2 tabletter 100 mg. eltroxin to dage om ugen. Det er så her jeg ikke rigtig kan følge med... jeg forstår simpelthen ikke, at hun ikke skal have det dagligt, men at kroppen kun skal have eltroxin tilført to gange om ugen... har i prøvet det?? hvor lang tid går der hos jer, fra i får medicin/bliver sat op, til i mærker en forskel??
    Hun er meget træt, langsom, tænker ikke så hurtigt og jo overvægtig. Tror i hun vil tabe sig nu, hvor hun får medicin?? det er jo ikke vildt lavt hendes stofskifte, men jo med en TSH på 6,5 for lavt.. håber at høre nogle erfaringer herinde. Jeg synes godt nok også det er mærkeligt, at begge mine piger for denne sygdom, da vi ikke har det i familien. Mit stofskifte er godt nok meget lavt og min puls ligger på 48 og mit blodtryk er også meget lavt. Men blodprøverne ligger nederst i normal området, og altså aldrig FOR lavt. Jeg har også en lille diffus struma, som jeg fik konstateret for 10 - 12 år siden, men igen altså ikke diagnosticeret fordi prøverne er normale. Jeg fik en overgang alligevel lidt eltroxin fordi jeg havde alle symptomerne på for lavt stofskifte. Kuldskær, træg mave + ovenstående symptomer - synes i ikke også det er mærkeligt - altså at jeg har struma, lav puls og andre symptomer uden at det som sådan kan ses i blodprøverne??
    Mange hilsner fra
    en forviiret mor
Log in eller Registrér for at kommentere.