Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sår/blister i munden

Jeg får jævnligt små sår eller blister i mundhulen - de er rimelig smertefulde og irriterende. Er der nogen som kender til dette, og har nogle gode råd??
På forhånd tak
Anne.
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg og min familie har i mange år brugt Kenalog mundhulepasta Triamcinolonacetonid, når vi blev angrebet af aphter/blister /blæner, eller hvad de nu bliver kaldt. Det fjerner i løbet af nogle timer smerter og medfører opheling af 'såret'. Appliceres 2-3 gange dgl. og inden sengetid på fuldstændigt aftørret slimhinde, hvorefter munden skylles med vand for at gøre salveoverfladen glat. Håber det også virker på dig. Pastaen er receptpligtig og du må derfor til lægen og bede om en sådan.
  • Indstillinger
    Hvis du klikker på dette link, får du en masse debatsider om blister, hvor du kan udveksle erfaringer med andre, der har samme problem.
    http://premium.netdoktor.com/dk/discuss ... dId=946168

    Min mor, jeg selv og min datter har lidt af blister igennem mange år.

    Nogle gange er en blist en virus, har jeg hørt, som ens immunforsvar pludselig ikke kan klare. Så kører det bare i op til 10 dage, før den er væk. Det gør meget, meget ondt, hvis den sidder på tungen, og jeg har problemer med at spise, snakke og synke.

    Andre gange er det et sår, der kommer, fordi man har bidt sig i tungen. Det tager samme tid og gør lige så ondt.

    Jeg har prøvet mange, mange ting. Ingen af dem kan få bugt med blisterne, men noget kan måske få dem til at forsvinde hurtigere.

    Af alt, hvad jeg har prøvet, er det bedste Zink-tabletter. Normal dosis er 1 pr. dag, men når jeg mærker bare antydning af en blist, går jeg i gang med at tage 1 tablet 3 gange daglig. Man kan kombinere det med vitaminer, rå hvidløg eller andet naturligt kosttilskud.
    Når blisten er væk, stopper jeg med zinken.

    Jeg er også holdt op med at bruge tandpasta og tandbørste. I stedet for bruger jeg tandstikker og masserer 2 gange hver dag mellem alle tænder stille og roligt. Jeg bruger vatrunddeller til at polere mine tænder med, både på yderside og inderside. Det betyder, at jeg får bedre blodomløb i munden, og at jeg ikke får små sår af tandbørsten.

    Mit antal af blister er faldet betydeligt, mere end 50%, efter jeg ophørte med tandbørste og tandpasta.

    Hvis man ønsker god smag i munden kan man bare skylle munden i pebermyntevand (brug ikke desinficerende midler, de skader mere end de gavner). I Tyskland kan man købe noget godt mundskyllevand, der hedder ODOL.

    Enhver med blister må prøve sig frem. Det gør meget ondt og forsurer ens liv i ca 10 dage pr. blist. Til gengæld skønner man meget på, når man har det godt. Og det er da også meget værd.

    Therese
  • Indstillinger
    Hej Tobias og Therese.

    Tak for jeres svar, rart at høre, at der trods alt er noget, som måske kan hjælpe. Men det er nok meget individuelt, hvad der virker.... Det undrede mig bare, at jeg ikke kunne få hjælp til noget på apoteket - altså et noget håndkøbs produkt - men nu har jeg da fået lidt at gå videre med.
    Mvh
    Anne.
  • Indstillinger
    Hej ...

    Jeg har hele mit liv været voldsomt plaget af blister i munden. De sidder enten på tungen eller på tandkødet og er ofte meget smertefulde. Jeg har prøvet ALT for at komme det til livs; Zendium, mundskyllemiddel, mange forskellige mundpasta'er, Longo Vital, Myrra-dråber og mange mange andre produkter der skulle hjælpe. Alt forgæves. I foråret opsøgte jeg en hømopat og fik dråber ... disse hjalp i de 3 måneder jeg tog dråberne men efter endt behandling og 3000 kr fattigere fik jeg en hel måned med non-stop blister.... den ene afløste den anden.

    Jeg var ved at opgive indtil min kollega kom med et forslag. Jeg er yderst sjælden forkølet og mens andre går og er snottet eller har forkølelsessår har jeg ofte blister i stedet for. Derfor kastede jeg mig ud i en pille-behandling med Zovir.. 5 dage hvor jeg skulle tage 4 piller om dagen.... mine blister forsvandt.

    Kunne læse at jeg kan tage det forebyggende og hver gang jeg har mærket optræk til en blist eller haft én .. har jeg taget Zovir-piller i et par dage og jeg har nu i 5 uger ikke haft en eneste blist hvilket er helt unormalt.
    Jeg har en idé om at dette produkt virker ...

    Så det er et tip til alle jer der også lider af dette frygtelige smertehelvede i munden.

    Mikael
  • Indstillinger
    hej det har jeg også fået tit da jeg brugte tandpasta colgatte så fik jeg et råd af en sygeplaske da jeg selv arbejder på et hospital brug zendium tandpaster og det har jeg brugt nu i flere år. intet har været der siden. en dag måtte jeg prøve igen med colgatte tandpaster bare en uge så skete det igen med blister. så brug zendium tandpaster hvis man lider af blister. nu mit råd
  • Indstillinger
    Det kan være en rigtig god ide at kontakte tandlægen, for at få set efter om man har meget skarpe tandkanter, og evt få tænderne slebet.
  • Indstillinger
    Jeg har selv lidt af blister så længe tilbage jeg kan huske.

    Jeg fik et råd om at Zendium "COOL MINT" forebygger blister, hvis jeg ophører med at bruge det 3-4 gange i træk (hvis jeg f.eks. har glemt at tage det med mig på rejse eller er løbet tør) kommer blisten med garanti.

    Jeg forsøgte mig med Zendium Frisk Mint, engang hvor COOL MINT var udsolgt og igen; blist efter få dage.
    Der er xolitol i "COOL MINT" og jeg tror det er det virksomme stof.

    Prøv det!!! "COOL MINT".
    Jeg har ikke lidt af blister i mange år, og skulle jeg være uheldig at bide mig så går det hurtigt over.

    Hilsen Nadja
  • Indstillinger
    Jeg kan se, at denne debat er gammel, men jeg vil alligevel skrive om mine erfaringer for forhåbentlig at kunne hjælpe andre, der som mig lider af blister i munden og har prøvet ALT.
    Jeg har prøvet alle mulige og umulige behandlinger mod blister - kenalog, klorhexidin, longovital, zendium, nikkefri kost, diverse mundskyllemidler, binyrebarkamon osv. osv.
    Efter mange år og mange svære udbrud, ofte med 20-30 blister i hele munden, der har gjort det umuligt at tale og spise, ofte i uger ad gangen, fandt jeg endelig en behandling der virker - jeg har ikke haft blister i flere måneder og min livskvalitet er forbedret helt enorm meget.

    Blister i munden skyldes en sygdom, der hedder aphtosis. Man ved ikke, hvorfor sygdommen rammer, den er kronisk, og der er ingen kur.
    MEN: Der er en behandling, der lindrer symptomerne. Aphtosis er en autoimmun sygdom, der minder om psoriasis og gigt. Den medicin man tilbyder patienter med slem aphtosis (som mig) er ikke godkendt til aphtosis, men til gigt og psoriasis. Jeg kender til to typer medicin: Humira og Enbrel. Humira er jeg allergisk overfor, men enbrel virker på mig, og der er ingen nævneværdige bivirkninger.
    Enbrel er biologisk medicin, som injiceres i fedtvæv. Jeg tager det en gang om ugen, man kan få det i en 'pen', den samme måde som f.eks. mange sukkersygepatienter injicerer sig selv på, og jeg injicerer mig selv i maveskindet.

    Jeg kender ikke til en patientforening for mennesker med aphtosis, men på Bispebjerg Hospital ved de en del om emnet.
  • Indstillinger
    Der er kommet en gel, der hedder Aftamed, som jeg synes hjælper rigtig godt, hvis man kommer den direkte på blisterne.
    Hilsen S
  • Indstillinger
    Nu er det her emne lidt gammelt, men synes alligevel jeg vil dele mine erfaringer.

    Jeg har tit og ofte blister i munden, dog kun 1-2 ad gangen. Ingen af de midler herhjemme virker, og det eneste der kommer tæt på er Dolodent.

    Har dog prøvet et nyt middel der hedder Kanka fra et firma der hedder Blistex. Hvis i er plaget af det, synes jeg i skal prøve at købe noget fra USA (bare google det). For det virker 100% smertelindrende. Området man påfører det, bliver følelsesløst, således at man kan spise og sådan uden problemer, plus at det holder rimelig lang tid, fordi det danner en god tyk hinde, der tager lang tid at slide væk.
    Prøvede det forleden, da en jeg kender havde været i USA og købte det, så det kan helt klart anbefales og ville virkelig ønske de havde det herhjemme, specielt da det i USA kun koster omkring 5 $.
Log in eller Registrér for at kommentere.