Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

depression og skizofreni

Redigeret 11 marts, 2010, 18:09 i Skizofreni
man kan vel godt have begge dele, er jeg kommet til at tænke på, jeg har fået en skizofrenidiagnose for en del år siden, og får medicin imod det, og hver gang jeg taler med min psykiater regulerer han på den antipsykotiske medicin og vil ikke tale om at jeg føler mig deprimeret, jeg har dog prøvet de nye selektive serotonin optagelseshæmmere, lykkepiller, og de hjælper altså ikke, jeg går hele tiden og er trist og han tager sig ikke af det, måske fordi jeg har stærke symptomer på skizofreni, men jeg mener nu at man godt kan være deprimeret også, jeg er rigtig træt af at være deprimeret, men hvad skal jeg gøre jeg har været til to psykiatere og ingen af dem vil behandle mig for depression, men giver mig medicin for skizofreni, og det har stået på i årevis, hvad skal jeg gøre?
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Prøv at spørge dem om, hvordan de stiller sig til at forsøge med et middel mod Epilepsi (Lyrica eller Topimax er at foretrække). Det virker stemningsstabliserende og kunne også have en gavnlig effekt på skizofrenien. Der er også visse træk ved skizofreni, som gør, at man mister initiativ og kontaktlysten, det ved jeg ikke om det gælder dig? Man kan også blive mere deprimeret hvis éns hverdag er meget fyldt at sygdom og stilstand. Kunne du prøve med motion eller kreative ting, som kan fungere med din sygdom, - begge dele er kendt for at løfte humøret. Husk at man godt (især i nogle perioder) kan være produktiv, og høste noget anerkendelse, fx for en udstilling, et gennemført enkeltfag eller for at være en god ven for en anden. Saml på disse sejre, også, og sørg for at huske de gode ting, du gør og har gjort, og kommer til igen. 60 procent eller flere af folk med skizofreni får et liv, hvor de ikke er væsentligt hæmmet af deres sygdom, eller slipper helt af med den. Den sandhed glemmer vi desværre stadigvæk. Opsøg og omgås mennesker, som tror på dig, og at du kan få det bedre. Gør noget godt for dig selv. Oplevelser, forkælelser, massage.

    God vind!
  • Indstillinger
    Mit gæt er at du får, får meget antipsykotisk medicin
    hvis du føler dig depremeret. For hvergang jeg får mindre antipsykotisk medicin bliver jeg mere lykkelig og får mere livsglæde.
  • Indstillinger
    Redigeret 12 april, 2009, 04:33
    jeg gætter på at de har hæmmet dit dopamin så meget at du næsten har mistet alt din fantasi og evnen til at danne tanker billeder og følelser er gevaldigt hæmmet.
  • Indstillinger
    Redigeret 4 juli, 2009, 06:53
    FOR GAMMELT TEKST
  • Indstillinger
    Det antipsykotiske medicin hæmmer de abstrakte funktioner, og det kan medvirke til at man oplever depression og selvmordslyster,
  • Indstillinger
    Redigeret 12 april, 2009, 04:48
    så jeg håber snart du kommer til psykiater og for givet ham nogen gode oplysninger.
  • Indstillinger
    Redigeret 12 april, 2009, 04:49
    STORT HELD OG LYKKE MED DET.
  • Indstillinger
    Man kan godt være depressiv når man har skizofreni - jeg ved at nogle af de symptomer man har når man r skizofren er de sammme som symptomerne på depression og at noget af den nyere medicin(antipsykotiske) skulle virke mod det også. Selv får jeg både antidepresiv og antipsykotisk medicin - prøv at spørg din psykiater om medicinen og hvorfor hun/han ikke vil behandle dig for depression.
    Jeg bor ikke i jylland men der burde findes et værested - prøv evt at ringe til sind og spørg ?
  • Indstillinger
    Jeg mener også det er rigtigt at man kan blive voldsomt depremeret af antipsykotisk overmedicinering.
  • Indstillinger
    Redigeret 4 juli, 2009, 06:55
Log in eller Registrér for at kommentere.