Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hej allesammen

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jow jow - mit system husker rigtigt nok mine login/password - men det jeg gerne ville var at jeg automatisk bliver logget på siden. Hvis du automatisk gør det, så er det selvfølgelig mit system (eller rettere: MIG) den er gal med... :)
  • Indstillinger
    Redigeret 24 juni, 2008, 11:04
    Hej Stengaard

    Jeg har også problemer med følesansen og stikken og prikken i mine ene hånd efter en operation for diskus i C3-C4 og C5-C6 jeg blev opr. i 2003 og der er desværre intet som kan få det væk i hånden. Jeg har både fået arvæv og kroniske nervesmerter efter den nakkeoperation. Kan kun klare livet på smertestillende piller, og leve længe på en af de gode dage.
    Jeg har også prøvet at blive rigtig dårlig af blokader kun nogle gange andre gange har de virket særdeles godt.
    Hvor er du opereret? Nakke eller lænd ?
    Det tog mig 6 år at få pension, det kan være ret tungt at danse med de sager så held og lykke til dig.

    Venlig hilsen Isabell
  • Indstillinger
    Hej Isabell,

    Undskyld jeg først svarer nu - men har haft det rigtigt dårligt (af uvisse årsager) i snart en uge nu.
    Jeg er opereret for en diskusprolaps i lænden i 2004, og har fået en stivgørende OP i lænden (samme sted, L4/L5) i august 2007.
    Jeg var indlagt december/januar pga af ledsmerter og føleforstyrrelser, men det fandt aldrig rigtigt ud af hvad dete kom sig af. Jeg har dog, viser MR, udposninger i nakken og midt bryst, og da det er sådan min llnd altid har reageret, er det måske samme fremtid jeg kan forvente i den del af ryggen.
    Min ryg er desværre ikke bedre efter stivg. OP i august, så den står også på cocktail af piller, hvile og 'passe på sig selv'. Jeg er nu indstillet til førtidspension, så det skulle gerne gå hjem snart, Det har heldigvis gået smertefrit.
    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej Stengaard

    Det er da dejligt at høre du ikke også har problemer med at få din pension, det kan til tider være noget af en hård gyser.

    Du skal bestemt ikke undskylde for først at svare nu når man har det dårligt - jamen så har man det bare dårligt!!

    Tror du ikke at det kan være de udposninger fra din nakke som giver de smerter ud i din arm/hånd mit kommer netop derfra. Hvis det ikke er udposningerne kan det være en enkelt nerve som sidder i klemme i nakken som kan gøre så forbandet ondt. Eller bare sidde og ulme i hele armen/hånden - det er lidt med forskel.

    Du kan sagtens have været dårlig nu pga den blokade du har fået, nogle gange bruger de kun binyrebarkhormon, det kan nogle sagtens blive ret dårlige af. Håber at du har det bedre nu. Andre gange blander de blokaderne med anden medicin.

    Jeg fik på et tidspunkt en blokade, jeg har fået mange i tidernes løb, men denne var speciel. Det var efter en knæoperation og hele benet var ligesom i krampe af smerter, blokaden blev lagt der hvor det gjorde mest ondt, en rigtig hestesprøjte, og det gjorde så ondt at jeg tudede (jeg plejer ellers at være ret sej) det tog et døgn med de brændende smerter i hele benet og så lige pludselig var smerten HELT væk. Og den blev væk det er første gang jeg har oplevet at en blokade virkede. Det gjorde den til gengæld også i den grad.

    Venlig hilsen Isabell
  • Indstillinger
    Hej Isabell,

    Selve blokaden gav kun ubehag da jeg (næsten) besvimede og måske 1 time frem.

    Det jeg har været dårlig af en uge nu, har været min ryg - lænden. Akkurat samme sted som altid.
    Det betyder så desværre at min stivgørende OP heller ikke har haft positiv effekt på min 'anfald' heller.
    Jeg havde erkendt at de normale daglige smerter i lænden, samt mine føleforstyrrelser i ben var på samme niveau som (måske værre end) før OP, men håbede i det mindste, at jeg slap af med mine anfald (de gør jo praktisk at jeg absolut intet kan i uger - og gør bare så forbandet ondt at jeg mange gange ikke kan forlade sengen og må tisse i flasker osv - dog kan jeg denne gang rulle ud af seng og komme op med stønnen, prusten og voldsomme smerter ved at støtte til noget). Men det viser sig så at heller ikke det har OP hjulpet på. Øv også :)
    Jeg tror også som du skriver at mine føleforstyrrelser og sovende fingre kommer sig af mine udposninger i nakken. Det har også taget til i takt med at jeg fik mit 'anfald' i ryggen, for så spænder jeg op som en jernstang hvilket jo også påvirker andre steder og nerver på rygsøjlen. Ja det er jo et ømtålelig sted når alle nervebaner absolut vil presse sig den vej :)
    Det er en del frustrerende fordi vi (min kone og 2 små børn) jo har brugt mange ressourcer, (accept) og tid, at finde en hverdag baseret på hvad jeg kan deltage i/med, og så skal konen belemres endnu mere med et 3. barn i huset i en ukendt periode. Så det giver, udover smerter, en voldsom skyldfølelse denne gang.
    Undskyld mine frustrationer - plejer egentlig at være ret positiv. Men det skal nok komme igen. Der er jo Wimbledon, EM i bold, snart touren og snart OL :)

    Hvordan har du det nu? Noget nyt - bedring??

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej Stengaard

    Hvor jeg dog føler med dig, det er så svært at skulle se i øjnene at det aldrig bliver bedre, og den skyldfølelse er noget af det værste. Jeg har selv kæmpet med den i mange år. Nu er jeg nogenlunde kommet over den, (tror aldrig at man kommer sig helt over den) men jeg prøver på at nyde de dage hvor jeg kan lave lidt. Man vil jo helst selv kunne det HELE :-)

    Men hvor må det dog også være svært og frustrerende for dig med små børn også, og din kone som skal stå for det hele. Den dårlige samvittighed kan du desværre ikke bruge til noget som helst positivt så du må se at komme i bedre humør igen - man skal have lidt at glæde sig til - og over.

    Har du været på en smerteklinik for eventuelt at blive mindre smertefri ved medicin, det har jeg og det har da også hjulpet(fint nu) selvom det har taget nogle år at finde frem til den rigtige medicin og dosis !! Det er bare at prøve sig frem - men du skal have experticen i ryggen.
    Det syntes jeg at du skulle prøve at komme til, jeg ved godt at der er lang ventetid, men det kan vise sig at være hele ventetiden værd :-)
    Tænk på at du måske ville kunne få mindre smerter til hverdag og eventuelt også kunne lave lidt, uden for mange smerter, ved at blive medicineret rigtigt.
    En ide ??

    Venlig hilsen Isabell
  • Indstillinger
    Hej Isabell (smukt navn iøvrigt),

    Tak for din søde besked.

    Jeg er skrevet op til en smerteklinik. Kender endnu ikke dato for mit besøg der.
    Egentlig havde jeg udskudt det lidt med min læge, da vi ikke var sikre på at jeg var stabil endnu - og med det anfald jeg lige har haft/har nu, kommer jeg i tvivl om hvorvidt det kan lykkes. Men selvfølgelig kan de jo finde en bedre smertedækning for mine daglige smerter - altså dem jeg oftest har, og som ikke omhandler disse (forhåbentlig sjældne) anfald.

    Og jeg er i bedre humør - hvordan kan man andet når en god ven ligger kikker ind og slår mit græs fordi han ved jeg har det for dårligt til det i tiden. Det varmer sådan. Så humøret er okay igen. Heldigvis er mine små dyk kun kortvarige - jeg er så dejlig naiv at jeg altid tænker at det nok går, bliver bedre, eller ser muligheden i situationen - så som at når jeg nu ligger her, så kan jeg jo se alt sport med 'god samvittighed', for jeg kan ikke andet :)

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej Stengaard

    Inden jeg kom på smerteklinik, kunne jeg sagtens besvime op til 10 gange i døgnet på slemme dage, pga der blev lukket helt af til op til hovedet, fordi man som du selv er inde på spænder så meget op i musklerne af smerter, at det hele bare spænder sig sammen i nakken som en stor sten.

    Efter en rigtig medicinering en blanding af muskelafslappende og depot-smertestillende er disse besvimelser heldigvis stoppet :-) så meget kan det hjælpe og det er jo en pragtfuld ting.

    Jeg fik under min prolapsopr. desværre overskåret et nervebundt i nakken, så jeg blev det man idag kalder "kronisk smertepatient".

    Men efter lægerne på smerteklinikken har prøvet sig frem i ca. 2 år kan jeg idag "næsten" leve uden de helt stærke smerter og besvimelser.
    Selvfølgelig med begrænsninger for hårdt arbejde såsom gulvvask, grave have e.lign.

    Tja jeg er sandelig begyndt i et træningscenter hvor jeg efterhånden med held kan lave nogle af øvelserne :-) så de resterende muslinger kan styrkes.

    Så efter smerteklinikken har jeg heldigvis en nogenlunde tålelig hverdag, hvor jeg kan lave nogle alm. ting. Så er der selvfølgelig også ting man ikke kan komme til mere, men det må man så selv se i øjnene.
    Ellers kommer straffen promte!! På langs liggende med smerter et par dage !

    Det lyder som om du trods alt godt kan finde det positive i livet, og det er ekstremt vigtigt, hvis man først kun er negativ ja så går livet desværre i stå.

    Herligt med gode venner som lige kigger forbi og slår ens græs - det kan redde en hel dag - og hvor er det dejligt at have rigtig mange af slagsen !

    Venlig hilsen Isabell
  • Indstillinger
    Hej Isabell,

    Ganske kort, så har jeg fået en tid på smerteklinik. Godt nok med laaang ventetid - maj måned 2009.

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej Stensgaard

    Det er lang tid at vente, men der er steder som har op til flere års ventetid !
    Her i sidste omgang ventede jeg selv i ca. et år - og gik der over et års tid men det hjalp.
    Så jeg håber virkelig også at de kan hjælpe dig - nogle smertelæger er heldigvis ret dygtige til at mikse coctail sammen :-)

    God sommer

    Venlig hilsen Isabell
Log in eller Registrér for at kommentere.