Migræne Aura uden hovedpine
Jeg har fået konstateret migræne aura - dog uden den efterfølgende hovedpine. Fik for nogle måneder siden et anfald hvor halvdelen af kroppen "sov" - talebesvær - og et par timer efter fik jeg flimren for øjene.
Er blevet MR scannet og neurologen er helt sikre i deres sag.
Har i 5-6 år haft flimren for øjene et par gange om året - dog uden at jeg har tænkt nærmere over det.
Er der nogen andre der som jeg lider af migræne aura uden at få hovedpine?
- og som måske kan give gode råd til, hvordan man undgår det?
Er blevet MR scannet og neurologen er helt sikre i deres sag.
Har i 5-6 år haft flimren for øjene et par gange om året - dog uden at jeg har tænkt nærmere over det.
Er der nogen andre der som jeg lider af migræne aura uden at få hovedpine?
- og som måske kan give gode råd til, hvordan man undgår det?
Kommentarer
Mine anfald fremprovokeres typisk af for meget lys - fx. fra computerskærmen, solen eller et stykke hvidt papir, og typisk altid i forbindelse med anstrengelse af øjnene (typisk læsning).
Anfaldnene har været hyppigere det seneste års tid, og jeg fornemmer også en smule svimmelhed umiddelbart inden.
MVH
Susanne1
det lyder præcis som mine migræneanfald du der beskriver. Voldsomt irriterende er det. Jeg har haft anfaldene i ca. 20 år nu (siden puberteten) og den eneste trøst er at jeg er blevet bedre til ikke at panikke, når det kommer. Jeg får Relpax, som virker godt (afkorter og lindrer selve hovedpinen og modvirker at jeg kaster op. Mine anfald har været meget uregelmæssige. Der har været år, hvor jeg ingen anfald har haft overhovedet og andre hvor jeg har haft 3-4 stykker i løbet af forår og sommerperioden. Jeg tror efterhånden at have fundet frem til at skarpt sollys "tænder" for min migræne.
Håber din læge får hjulpet dig
Lykke
jeg ved godt hvad du oplever dog har jeg ikke prøvet talebesvær som du beskriver.det er ubehagligt når jeg ikke focusere på noget i ½ time og får flimre for øjne
jeg lagde mærke til at jeg får anfaldet ifm stress. skriv til min mail Tp0803@hotmail.com eller ring på min mobil jeg har bruge for at snakke med nogen om det.mit nummer er 60 72 77 70 og mit navn er vered
Har læst om forskere ved hovedpineforskningscenter ved Glostrup Amtssygehus - Kai Jensen og Jes Olesen - i 1999.Hvad mon de har fundet ud af siden ?
Fik af min læge anbefalet at tage migrænemedicinen så snart synsforstyrrelserne starter. Jeg er den lykkelige bruger af Imigranen og dens kopisøstre - og det virker hver gang.Hilsen Lone.
For mit vedkommende bliver der kun sjældent tale om slem hovedpine i forbindelse med et anfald. Jeg oplever det også mest som 'tømmermænd' i dagene efter. Når jeg alligevel ved, at der har været tale om et anfald, skyldes det primært følelsesforstyrrelser/talebesvar/synsforstyrrelser - alle symptomer dog i varierende grad. Jeg får normalt anfald i stressede perioder, hvorfor jeg prøver at blive bedre til at sige nej til at påtage mig flere opgaver og aktiviteter, end jeg kan overkomme.
På det seneste, har jeg oplevet nogle uforklarlige længerevarende kvalmeanfald m. hyppige opkastninger, undertiden sammen med lette følelsesforstyrrelser i venstre side af kroppen. I disse tilfælde har jeg næsten ikke fået hovedpine bagefter. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt disse 'anfald' er knyttet til min migræne, eller om der er tale om en helt anden årsag. Kunne derfor rigtig godt tænke mig at høre, om der er andre herinde, der har oplevet noget lignende? Altså længerevarende kvalmeanfald uden andre symptomer?
sus