Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lidt råd søges

Redigeret 24 juni, 2009, 04:06 i Ægteskabsproblemer
Hej,

Jeg har været sammen med min kæreste i knap 5 år og skriver egentlig det her for at få luftet mine tanker lidt og også sat ord på nogle ting - og selvfølgelig hører andres mening.

Min kæreste er vel det man kalder en meget bekymret person og det går mig mere og mere på. Bagateller er der nærmest ikke noget der hedder hos hende og hun tænker utrolig meget på tingene. Dertil er det største problem, set fra min side, at hun bruger uendelig tid på at tænke på hvad andre folk tænker om hende/os.
F.eks. hvis der roder lidt i hjemmet og der kommer besøg, så kan hun krybe i et musehul og undskylder 20 gange at det ser sådan ud - hvor det ud fra min synspunkt ser ud som alle andre steder i et "dagligdagshus" i Danmark. En ting er man lige siger, at der er lidt rodet, men at fortælle det 20 gange og nærmest undskylde irriterer mig utrolig - og hun kan tilmed bruge flere dage hvor hun efterfølgende har det dårligt med at det så sådan ud.

Jeg går rundt og tænker på om hvad der kunne findes af muligheder for at hjælpe hende, så hun altså ikke udelukkende fokuserer på hvad hun tror andre tænker og tror. Et andet eksempel jeg lige kommer på, er hvis i fritid eller arbejde nogle siger noget til hende. Igen bliver hvert et ord vejet nøje og generelt bliver ordene altid tolket kritisk imod hende. Det kan hun så igen ligge nærmest søvnløs over og tænker hvad hun kan gøre bedre og ikke mindst, bare vedkommende der har sagt et eller andet ikke kommer igen. Og som sagt, det er ikke pga. en skideballe, men hvis en kollega eller chef kommer op og spørger om der f.eks. er noget at "rive" i. Det bliver i hendes hovede tolket som om, nu bliver jeg snart fyret fordi de tror jeg ikke har noget at lave - hvor igen der altid bliver tænkt i negative baner og altid tænkt meget på hvad andre tænker om hende istedet for at "skide hul" i hvad hun TROR andre tænker om hende.

Det er vel lidt med selvværd, når jeg lige læser det skrevne igennem - men samtidig nok et spørgsmål om at hver enkelt lille sætning ikke bliver analyseret.

Vi har selvfølgelig før snakket om det og hun har også sagt, at hun nok skal forsøge at arbejde med det, men det er jo nok ikke noget man sådan uden videre kan lave om uden noget proffesionel hjælp(vil jeg mene).

Hvad siger i andre - hvad vil i forslå

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min påstand er at der er ikke ”lidt med selvværd”. Det er helt sikkert hendes selvværd, der kan ligge på en lillefingernegl.

    Og selv om det er så fortærsket, at det kan lyde trivielt, så vil jeg også påstå, at det ligger tilbage til hendes barndom, hvor hendes forældre – med stor sandsynlighed først og fremmest – men måske også både lærere og kammerater i skolen, har betragtet hende som en, man ikke anså som noget som helst?

    Måske hendes forældre fik hende ved en fejltagelse? Eller de ville måske hellere have haft en dreng? I hvert fald har de ikke formået at give hende en god og tryg barndom; det er jeg slet ikke i tvivl om. Hun knokler med et enormt skyldkompleks, og selv om hun godt med ord kan sige, at dette eller hint ikke er hendes skyld, så tror hun ikke på det.

    Din kæreste er helt sikkert den, der har det værst, så hvis du elsker hende, så hjælper du hende til at få noget professionel hjælp, så hun kan lære at hun er ”god nok”. Hun vil ganske enkelt ikke kunne klare det selv.
Log in eller Registrér for at kommentere.