Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mærkelige syntomer

Redigeret 12 april, 2009, 09:48 i Hjerteproblemer
Hej, jeg er en ung mand på 22 år,
for lidt over 2 måneder siden vågnede jeg midt om natten ved at det føltes om mit hjerte var ved at hoppe ud af brystet på mig, det bankede rigtig volsomt, men det gik over efter 1 minuts tid.

Efterfølgende har jeg haft hjertebanken en gang i mellem, og når det sker kan jeg mærke en stikkende følelse i hjerte regionen, som spreder sig ud mod min mave, her på det seneste føles det som min mave svulmer lidt op nogen gange, og jeg er begyndt at føle et ubehag når jeg sidder ned, som om min mave/involde ikke kan være der, kan mærke mit ribben trykker på dem når jeg sidder ned, selv nu.

Er det mig der er panisk eller ? det har været vedvarende i ca 2 måneder nu.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man skal altid passe på med at drage nogen konklusioner, medmindre man er læge og har undersøgt dig. Og jeg vil helt bestemt råde dig til at opsøge din læge og fortælle ham om dine oplevelser og bekymringer - også selvom du har angst for en ubehagelig og livsomvæltende diagnose.

    For mig lyder det som om, du har oplevet en såkaldt dobbelt-systol. Du er vågnet af den og er blevet bange, hvorfor dit hjerte er begyndt at hamre. I den efterfølgende periode, er du blevet så bevidst om dit hjerte, at du mærker samtlige uregelmæssigheder i hjerterytmen, hvilket igen udløser angst og dermed hjertebanken.

    Angst er en mærkelig størrelse, som kan give psykosomatiske symptomer. Altså fysiske symptomer, som ikke har nogen fysisk årsag. Jeg har lidt af angst, der var forårsaget af "indbildte" hjerteproblemer pga. dobbeltsystoler. I den forbindelse har jeg faktisk selv oplevet følelsen af, at mine indvolde pressede sig mod mine ribben. Det er derfor, jeg vælger at skrive dette svar til dig. Fordi dine symptomer er så meget lig mine.

    Dobbeltsystoler er som regel ufarlige og meget almindelige. Du kan google det og læse mere om det. Mht til de andre symptomer kan jeg kun sige, at mine tilsvarende symptomer forsvandt på mirakuløs vis, idet jeg kom i behandling for min angst - jeg har aldrig oplevet noget lignende!!! Jeg har bestemt lært, at man ikke skal undervurdere sindets magt over kroppen.

    Under alle omstændigheder: Gå til lægen! Jo før, jo bedre! Lær af min fejltagelse, og lad være med at vente til angsten har fået for godt tag i dig. Hvis jeg tager helt fejl, og der virkelig er noget galt, så er dine chancer bedst, jo hurtigere du kommer i behandling. Men det kræver en diagnose hos din læge. Er der ikke noget galt, kan du komme af med dine bekymringer, og komme videre med dit liv. Held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.